Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 12:38
hmmmm
hmmmm is offline
Ik vroeg me af in hoeverre hier mensen zijn die geinteresseerd zijn in andere geloofsovertuigingen of levensfilosofieën dan hun eigen en zich daardoor laten inspireren.
Zo ja, wat sprak jou aan?
Indien je gaat zeggen dat jou geloof de enige goede is, hoe weet je dat jou geloof de goede visie is als je de andere niet goed kent?
Oud 19-01-2006, 12:43
Verwijderd
Ik ben in de bijbel begonnen, maar ik vond het zo saai dat ik mezelf niet kon motiveren verder te lezen. Hoewel sommige stukjes in Genesis wel grappig (lees: lachwekkend) zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 13:13
T_ID
T_ID is offline
Mwo, niet echt in de letterlijke inhoud ervan, maar meer in de gedachtengang erachter. Zo kan ik Boedhisme voor de instelling best waarderen, hoewel ik nooit Boedhist zou worden, ook het gefragmenteerde beeld in allerlei godheden die in feite een pantheon vormen van het Hindoeïsme (zo komt het tenminst op mij over) is best interessant, juist omdat er weinig informatie over te krijgen is.
Oud 19-01-2006, 15:09
Frostbite
Frostbite is offline
Ik heb wel wat algemene kennis van alle grote religies. Ik ben ook in de bijbel begonnen twee maanden geleden ofzo maar ik zit nog steeds in genesis.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:19
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik heb me voorgenomen alle religies/wereldbeelden te bestuderen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 15:19
Verwijderd
Alleen op wetenschappelijk niveau, dat wil zeggen de bestudering van het fenomeen religie als sociaal verschijnsel. Daarvoor is basiskennis genoeg en hoef ik niet alle regels in detail te kennen.

Ik lees wel eens in de bijbel bij ons thuis, en in de boekhandel bladerde ik wel eens een koran door, maar in alle gevallen haakte ik snel af door de baarlijke nonsens die je vrijwel vanaf elke pagina tegemoet komen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 17:22
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik ben onlangs begonnen het christendom te bestuderen, omdat ik dat belangrijk vind in verband met mijn opleiding.
Oud 19-01-2006, 22:21
Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-01-2006 @ 16:19 :
nou.. daar ben je wel even mee bezig.
Oud 19-01-2006, 22:24
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 19-01-2006 @ 18:22 :
Ik ben onlangs begonnen het christendom te bestuderen, omdat ik dat belangrijk vind in verband met mijn opleiding.
en die is? (misschien handig om het erbij te zetten, of erbij te zetten dat je die niet gaat vermelden. anders krijg je een hele zooi vragen in dit topic )
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 09:37
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik wil alle godsdiensten en religies en alles bestuderen zodat ik overal undercover kan.
Oud 20-01-2006, 11:47
Flushpuppie
Flushpuppie is offline
Ik vind het prettig als ik er iets van weet, in elk geval de hoofdlijnen. maar ik ben nog nergens echt door overtuigd.

voor mijn gevoel zijn we nog steeds doorgeëvolueerde apen met grote hersenen die mekaar en deze planeet aan het afmaken zijn.
Oud 20-01-2006, 13:00
Flijn
Flijn is offline
Ik vind het zelfs zo interessant dat ik er een studie over doe.
Wat me aanpreekt in geloof is dat het voor veel mensen zoiets belangrijks is. En naast dat ik gewoon over de belangrijkste (grootste) religies iets wil weten, ben ik vooral geïnteresseerd in de sociale/psychologische werking.

Het lijkt wel een sollicitatiebrief
Oud 21-01-2006, 16:24
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 20-01-2006 @ 10:37 :
Ik wil alle godsdiensten en religies en alles bestuderen zodat ik overal undercover kan.
Klinkt goed.

Verder bedankt voor alle reacties! Grappig om te zien trouwens dat hier geen enkele aanhanger van een geloof zijn reactie geeft...
Oud 21-01-2006, 22:05
M'ne
M'ne is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 19-01-2006 @ 16:19 :
Dan ben je echt vreselijk lang bezig, mits je er van uit gaat dat eigenlijk iedereen zijn eigen wereldbeeld heeft...
Oud 21-01-2006, 22:07
M'ne
M'ne is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 21-01-2006 @ 17:24 :
Klinkt goed.

Grappig om te zien trouwens dat hier geen enkele aanhanger van een geloof zijn reactie geeft...
Hè?? waar maak je dat nou uit op?
Oud 22-01-2006, 14:00
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
M'ne schreef op 21-01-2006 @ 23:07 :
Hè?? waar maak je dat nou uit op?
Omdat ik van de meesten weet dat ze atheisten zijn of in ieder geval geen geloof aanhangen. Uit de reacties maak ik dat bovendien ook op. Niemand zegt toch dat hij/zij Christen, Moslim, Jood of iets dergelijks is....
Alleen Cartman666 dan, maar hij geeft een reactie op een reactie.
Kijk ik zou mezelf een Hindoeist met Boedhistische en Sjamanistische invloeden kunnen noemen, maar ik denk dat er in iedere geloofsovertuiging wel een kern van waarheid zit of in ieder geval iets van te leren valt.

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:10
L'rijn
L'rijn is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 22-01-2006 @ 15:00 :
Omdat ik van de meesten weet dat ze atheisten zijn of in ieder geval geen geloof aanhangen. Uit de reacties maak ik dat bovendien ook op. Niemand zegt toch dat hij/zij Christen, Moslim, Jood of iets dergelijks is....
Alleen Cartman666 dan, maar hij geeft een reactie op een reactie.
Kijk ik zou mezelf een Hindoeist met Boedhistische en Sjamanistische invloeden kunnen noemen, maar ik denk dat er in iedere geloofsovertuiging wel een kern van waarheid zit of in ieder geval iets van te leren valt.
L&P is moslim.

Overigens ben ik Christen en heb thuis nog een Koran liggen waar ik nog een keer in moet beginnen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:32
Verwijderd
Geloof zie ik als tijdverspilling, dus ik ga ook niet mijn tijd verdoen met het bestuderen ervan.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 17:16
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 19-01-2006 @ 13:38 :
Ik vroeg me af in hoeverre hier mensen zijn die geinteresseerd zijn in andere geloofsovertuigingen of levensfilosofieën dan hun eigen en zich daardoor laten inspireren.
Zo ja, wat sprak jou aan?
Indien je gaat zeggen dat jou geloof de enige goede is, hoe weet je dat jou geloof de goede visie is als je de andere niet goed kent?
Ik ben er op zich wel in geïnteresseerd, maar niet zo erg dat ik er helemaal boeken over ga lezen enzo. Maar praten/msnen met mensen met andere levensovertuigingen houd ik wel van.

En als er iets goeds in zit laat ik me daar ook door inspireren natuurlijk.
Oud 22-01-2006, 18:47
Verwijderd
Ik heb me enigsinds in het christendom, Hindoeisme en Boeddhisme verdiept. Verder van een aantal andere godsdiensten wat mee gekregen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 19:32
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Ik heb me vooral in het Christendom en de Islam verdiept en ik vind het nog steeds kutreligies
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 21:10
Verwijderd
Ik heb me enigzins verdiept in drie wereldgodsdiensten (Christendom, Jodendom en de Islam) en dat ging ten koste van mijn schoolprestaties. (Ben toen overgestapt van VWO4 naar HAVO4, bijzaak )

Ik heb een Katholieke opvoeding genoten (niet zo strict) maar heb na de 'verdiepingen' de Islam aangenomen als mijn godsdienst.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 23:36
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
L'rijn schreef op 22-01-2006 @ 15:10 :
L&P is moslim.

Overigens ben ik Christen en heb thuis nog een Koran liggen waar ik nog een keer in moet beginnen.
OK! Naja, de meesten zijn nog steeds atheisten, maar de religieuze mensen beginnen ook te posten
Citaat:
S. schreef op 22-01-2006 @ 22:10 :
Ik heb een Katholieke opvoeding genoten (niet zo strict) maar heb na de 'verdiepingen' de Islam aangenomen als mijn godsdienst.
Okee, interessant. Waarom voel jij je beter thuis bij de Islam?

Laatst gewijzigd op 22-01-2006 om 23:38.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 10:00
Blood Fire Rage
Citaat:
cartman666 schreef op 19-01-2006 @ 23:24 :
en die is? (misschien handig om het erbij te zetten, of erbij te zetten dat je die niet gaat vermelden. anders krijg je een hele zooi vragen in dit topic )
, zit wat in.
Studeer geschiedenis (en psychologie, maar dat is niet echt van belang).
Oud 23-01-2006, 14:42
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
S. schreef op 22-01-2006 @ 22:10 :

waarom heb je voor de Islam gekozen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2006, 15:00
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 23-01-2006 @ 00:36 :

Okee, interessant. Waarom voel jij je beter thuis bij de Islam?

Citaat:
Mr. Pignati schreef op 23-01-2006 @ 15:42 :
waarom heb je voor de Islam gekozen?
Jongens, volgens mij heb ik dat al een paar keer uiteengezet op dit subforum. Gebruik anders effe de zoekfunctie.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:06
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
S. schreef op 23-01-2006 @ 16:00 :
Jongens, volgens mij heb ik dat al een paar keer uiteengezet op dit subforum. Gebruik anders effe de zoekfunctie.
sorry dat ik geinterreseerd was
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 23-01-2006 @ 16:06 :
sorry dat ik geinterreseerd was
Oke, zo bedoelde ik het ook weer niet, maar anders is het wel erg offtopic. Ik weet zeker dat na een dergelijke post weer vragen komen etc.

Jullie kunnen me altijd pm'men.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 15:49
Verwijderd
De meest gangbare geloven en levensovertuigingen ken ik wel (boedisme, jodendom, christendom, islam, hindoeïsme enz enz) met de daarbij belangrijkste levensregels en dergelijke.
Heb ook mijn kast vol staan met verschillende boeken en naslagwerken daarover.
Vind het wel zo prettig om te weten waar ik over praat, maar ik denk dat ik altijd bezig zal blijven met onderzoeken, omdat er gewoon erg veel facetten zijn in iedere levensovertuiging.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 13:39
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 30-01-2006 @ 16:49 :
De meest gangbare geloven en levensovertuigingen ken ik wel (boedisme, jodendom, christendom, islam, hindoeïsme enz enz) met de daarbij belangrijkste levensregels en dergelijke.
Heb ook mijn kast vol staan met verschillende boeken en naslagwerken daarover.
Vind het wel zo prettig om te weten waar ik over praat, maar ik denk dat ik altijd bezig zal blijven met onderzoeken, omdat er gewoon erg veel facetten zijn in iedere levensovertuiging.
Maar je voelt je dus niet aangetrokken tot een bepaalde gedachte?
Oud 31-01-2006, 15:16
Il organista
Il organista is offline
Ikzelf ben christelijk, maar ik heb mij ook verdiept in andere religies, in ieder geval tot op zekere hoogte in de vijf wereldreligies. Dat ook in verband met mijn studie, natuurlijk.
Oud 31-01-2006, 18:40
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 31-01-2006 @ 14:39 :
Maar je voelt je dus niet aangetrokken tot een bepaalde gedachte?
Ja hoor, ik voel me aangetrokken door veel verschillende gedachtes uit veel verschillende levensovertuigingen.
Of bedoel je nu tot welke levensovertuiging of religie ik mezelf reken?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 00:29
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 31-01-2006 @ 19:40 :
Ja hoor, ik voel me aangetrokken door veel verschillende gedachtes uit veel verschillende levensovertuigingen.
Of bedoel je nu tot welke levensovertuiging of religie ik mezelf reken?
Nee, maar ik kan me wel beter vinden in bepaalde geloven dan anderen. Dat heb je altijd wel naar mijn mening...
Oud 01-02-2006, 15:18
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 01-02-2006 @ 01:29 :
Nee, maar ik kan me wel beter vinden in bepaalde geloven dan anderen. Dat heb je altijd wel naar mijn mening...
Je in een gedachte kunnen vinden is iets anders dan je beter in een bepaald geloof kunnen vinden
Met citaat reageren
Oud 04-02-2006, 15:38
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
lady-kebiss schreef op 01-02-2006 @ 16:18 :
Je in een gedachte kunnen vinden is iets anders dan je beter in een bepaald geloof kunnen vinden
Ik denk dat iedere levensovertuiging een bepaald aspect van geloven in een god of goddelijke kracht wel beter benaderd dan een andere.
Ik voel me bij de ene groep meer thuis dan bij de andere. De ene past meer bij mijn eigen gedachtegang dan de ander en vult m'n behoeftes beter aan.
Heb jij dat niet? Of is het meer dat je het alleen interessant vindt, maar er uiteindelijk niet in gelooft?

Laatst gewijzigd op 04-02-2006 om 15:40.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 17:01
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-01-2006 @ 13:43 :
Ik ben in de bijbel begonnen, maar ik vond het zo saai dat ik mezelf niet kon motiveren verder te lezen.
ik dacht dat de bijbel altijd wel een veelzijdig, interessant historisch boek was. maar goed, verschil in interesses misschien. ik vind de koran wel vrij moeilijk, dat god de barmhartige is wist ik tenslotte al, en ik ken geen arabisch. ik ga vandaag of morgen beginnen in het boek van mormon, en de thora laat ik ook niet liggen. maar dat gaat over boeken.

inspireren. mja. ik vind de joodsfilosofische manier van leven wel inspirerend, maar soms ook frustrerend. misschien ga ik later meer met godsdienst en religie doen, maar niet ter ondersteuning/nederwerping van mijn eigen religieuze gevoelens oid. dat wil dus wel zeggen dat ik geinteresseerd ben in andere overtuigingen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 20:21
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Citaat:
Je kiest dus de visie die bij je past op dat moment. 'De goede visie' is een mening.
Oud 13-02-2006, 01:13
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
-zen-Chris schreef op 11-02-2006 @ 21:21 :
Je kiest dus de visie die bij je past op dat moment. 'De goede visie' is een mening.
Ik heb het meer over pas bepalen wat bij je past als jij je in alle visies verdiept hebt. Of je moet er natuurlijk voor kiezen om je er helemaal niet mee bezig te houden...

Waarom ben jij bijvoorbeeld geen Hindoeist of Mahayana boeddhist?
Oud 13-02-2006, 10:36
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Ja, dat is een goede vraag.

Ik pakte gewoon een keer een zen boek uit de bibliotheek en besloot het te lenen. Sindsdien ben ik er erg mee bezig en vond ik het niet nodig mij in een ander soort boeddhisme te verdiepen.

Kijk, als het voor je werkt en je bent gelukkig met het pad wat je gekozen hebt, waarom dan nog naar een ander pad kijken?

Nog een reden dat het zen mij aansprak was de simpele nuchterheid ervan. Oefening is de sleutel, niet het filosoferen. Er wordt trouwens niet eens over reïncarnatie gesproken. Dat is tenslotte een geloofskwestie. En dat is net als dogma's iets waar zen niet over spreekt.

Niet dat zen het enige is wat me interesseert. Oosterse filosofie in het algemeen houdt me erg bezig. Maar ik denk niet dat je uiteindelijk veel verder komt met alleen het filosoferen.
Oud 13-02-2006, 11:42
Blood Fire Rage
Zen is dan ook wel een slag apart van andere boedistische sekten.
Oud 13-02-2006, 12:37
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 13-02-2006 @ 12:42 :
boedistische sekten
*ahum* STROMINGEN. Ik snap niet hoe je boeddhisme een sekte kan noemen...
Oud 13-02-2006, 13:43
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Twanos schreef op 19-01-2006 @ 23:21 :
nou.. daar ben je wel even mee bezig.
ja, dat klopt. Ik denk dat het zelfs onmogelijk is. Maar mijn doel is ook niet om alle religies/wereldbeelden te kennen, maar tijdens de zoektocht het een en ander te begrijpen. Het zoeken is als ware het doel. En om dat een en ander te begrijpen, is mijn uitgangspunt dat ik ze allemaal zal bestuderen.
Alles wat ik dan te weten kom, is winst.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 15:25
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-02-2006 @ 14:43 :
ja, dat klopt. Ik denk dat het zelfs onmogelijk is. Maar mijn doel is ook niet om alle religies/wereldbeelden te kennen, maar tijdens de zoektocht het een en ander te begrijpen. Het zoeken is als ware het doel. En om dat een en ander te begrijpen, is mijn uitgangspunt dat ik ze allemaal zal bestuderen.
Alles wat ik dan te weten kom, is winst.
Probeer je daarbij een eigen beeld van god te vormen door dingen over te nemen uit iedere godsdienst of beweer je dat er een ultieme godsdienst is?
Oud 15-02-2006, 19:30
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
hmmmm schreef op 15-02-2006 @ 16:25 :
Probeer je daarbij een eigen beeld van god te vormen door dingen over te nemen uit iedere godsdienst of beweer je dat er een ultieme godsdienst is?
Dat weet ik dus allemaal niet, en na mijn geheugen gereset te hebben ga ik op zoek naar onder andere het antwoord op die vraag. Er zou best een ultieme godsdienst kunnen zijn en dat sluit ik absoluut niet uit.

Jij bent Hindoeistisch he? Kan je misschien uitleggen wat de gedachte achter het kastenstelsel is? Dat heb ik namelijk nooit begrepen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 19:56
Kryptonite
Kryptonite is offline
Ten eerste: interessant topic!

Ten tweede: Ik heb uit huis geen religie meegekregen en ben ook niet religieus. Mijn moeder is erg idealistisch en ik heb dat ook meegekregen. Daarom spreekt het "help u medemens" idee uit de Bijbel me erg aan. Ook vind ik het Boeddhisme erg interessant. Ik heb een tijdje geprobeerd te mediteren omdat ik benieuwd was of het iets zou toevoegen aan mijn geestelijk welzijn, maar het zorgde bij mij alleen maar voor frustratie (het gevoel dat het niet lukt of dat je moét en ook weer als je het overslaat), dus daar ben ik maar mee opgehouden. Verder vind ik het animisme van de Indianen erg cool. Ze hebben naar mijn mening mooie ideeën en verhalen. Ik wou dat ik daarmee was opgegroeid (ook omdat je in sommige stammen maar 3 uur per dag hoeft te werken ). Ik zou er in deze positie nooit in kunnen geloven (te atheistisch opgevoed), maar het spreekt me wel aan. Ik ben wel zweverig, want ik geloof in visualisatie

Edit: Ik vind andere religies dus wel interessant. Ik vind het trouwens moeilijk duidelijke info te krijgen over de Islam, want er zijn zoveel verschillende stromingen etcetera.

Laatst gewijzigd op 15-02-2006 om 19:58.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 14:41
-zen-Chris
-zen-Chris is offline
Kryptonite,

Citaat:
Ook vind ik het Boeddhisme erg interessant. Ik heb een tijdje geprobeerd te mediteren omdat ik benieuwd was of het iets zou toevoegen aan mijn geestelijk welzijn, maar het zorgde bij mij alleen maar voor frustratie (het gevoel dat het niet lukt of dat je moét en ook weer als je het overslaat), dus daar ben ik maar mee opgehouden.

Ja, mediteren is moeilijk. Vooral met een instelling dat je iets ermee wilt bereiken kan het juist frustrerend werken, omdat je niks denkt te bereiken. Het kost dan ook veel tijd en moeite om erachter te komen hoe het werkelijk moet.
Wel kan ik je vertellen dat het leven een stuk overzichtelijker wordt als je het eenmaal door hebt en vol weet te houden.

Leuk dat je zo open staat voor veel dingen. Ik denk dat je uiteindelijk wel iets tegenkomt waar je je helemaal in gaat verdiepen.

PS. Visualisatie? Hoe bedoel je?
Oud 16-02-2006, 15:44
Verwijderd
Ik ben christelijk opgevoed. En tot nu toe heb ik vooral veel gelezen over het jodendom. Ik ben nog van plan me te verdiepen in de Islam en Boeddhisme. Vooral dat mediteren spreekt me wel aan eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 19:43
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Kryptonite schreef op 15-02-2006 @ 20:56 :
Ik ben wel zweverig, want ik geloof in visualisatie
Niks om je voor te schamen dacht ik zo

Citaat:
Love & Peace schreef op 15-02-2006 @ 20:30 :
Jij bent Hindoeistisch he? Kan je misschien uitleggen wat de gedachte achter het kastenstelsel is? Dat heb ik namelijk nooit begrepen.
@Dr. Zoidberg: bidden kan in principe ook een vorm van meditatie zijn. Ik zit ook wel eens in de kerk te bidden.

Ik ben niet hindoeistisch. Ik probeer hindoeisme, boeddhisme, jainisme en sjamanisme te combineren
Ik ben het niet eens met het kastenstelsel.

Ik zal beginnen met de geschiedenis om vervolgens het kastenstelsel en de bijhorende begrippen uit te leggen.

Rond 1500 voor Christus vielen omliggende volkeren, de Ariers genaamd, India binnen. Zij creeerde 3 kasten voor zichzelf en de oorspronkelijke bevolking stond daaronder.
Steeds meer inboorlingen gingen simpele dingen regelen voor de Ariers en zo kwamen zij in de onderdrukte positie.

Het hindoeïsme gaat uit van een fundamentele ongelijkheid. De Indiase maatschappij wordt ingedeeld in meerdere en mindere Indiërs. Voor het beter begrijpen van het kastenstelsel zijn twee hindoe-begrippen van wezenlijk belang: karma en dharma.
Het begrip karma verklaart dat de hindoe in een bepaalde kaste geboren is wegens zijn daden in een voorgaand leven.
Het begrip dharma legt er de nadruk op dat de hindoe deze plaats moet accepteren zonder protest en er dan maar het beste van moet maken.
De religie geeft dus weinig aanknopingspunten om veranderingen aan te brengen in het hele Indiase maatschappelijke stelsel en vooral in het kastenstelsel.

Door geboorte kom je in een kaste, een verwantschapsgroep terecht. Het hangt er dan maar vanaf ofje in een hogere kaste of in een lagere kaste terecht komt. Het is voor een hindoe dan ook nauwelijks mogelijk om door die ongelijkheid heen te breken. Soms lukt het wel door de economische successen die een bepaalde kaste behaalt en door een goede gezamenlijke organisatie. De sociale en rituele gebruiken van een hogere kaste worden dan overgenomen, de gebruiken van de lagere kaste worden afgezworen.
In de oude boeken worden nieuwe interpretaties gezocht voor het bestaan van de sociaal omhoog geklommen kaste. Dit proces wordt sanskritisering genoemd. Vele kasten zijn geheel of gedeeltelijk verbonden aan bepaalde beroepen. Zo zijn er de kasten van de kooplieden, landbouwers, veetelers, ambachtslieden en dergelijke.

Brahman is de oergod van alle dingen en Atman is het diepste innerlijk van de menselijke persoon. De hindoe vindt nu dat de oergod van alle dingen hetzelfde is als het diepste innerlijk van de menselijke persoon. Brahman = Atman. De nadruk wordt dus niet gelegd op een God als Heer en de mens als dienaar zoals bijvoorbeeld in het christendom. De hindoe legt vooral de nadruk op de wezenlijke gelijkheid van beiden.

Volgens Boeddha is er in het diepste innerlijk van een menselijk persoon geen ruimte voor het ego. Dit is naar mijn mening de grondslag van het Boeddhisme. Hier sluit ik me bij aan. Het kastenstelsel is dus een daad van mensen en niet een gevolg van Brahman.

Jij snappen?

Laatst gewijzigd op 16-02-2006 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 10:11
Blood Fire Rage
En wat die Ariers betreft heeft hij het in ieder geval bij het juiste eind. Daarover dus geen nazifobische onzin
Oud 18-02-2006, 18:48
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 17-02-2006 @ 11:11 :
En wat die Ariers betreft heeft hij het in ieder geval bij het juiste eind. Daarover dus geen nazifobische onzin
"Het woord Arisch is oorspronkelijk een aanduiding door Iraniërs (Perzen) en voor de ruimere etnische groep waartoe hun volk behoorde. Darius de Grote noemt in een van zijn inscripties zijn dynastie Arisch van afkomst. Ook een deel van de Afghanen uit Afghanistan die vooral in de noorden en westen van het land wonen behoren tot de Ariërs. Vooral in Mazare Sharif, Herat, Kabul en Badakhshan.

In Europa is de term Ariër een negentiende-eeuwse aanduiding voor de Indogermanen die enige duizenden jaren voor het begin van onze jaartelling Europa vanuit het oosten bevolkten. De term groeide uit tot een racistische aanduiding waarop in de twintigste eeuw de nazi's hun rassenleer baseerden."
Reageren

Regels voor berichten