![]() |
Denk je dat wij een geest hebben of is het gewoon een hersenactiviteit?
Denk je dat wij een geest hebben of is het gewoon een hersenactiviteit? en waarom?
|
Is toch meer wat voor W&F denk ik...
|
we hebben geen geest want niemand heeft ooit kunnen aantonen dat we hem wel hebben
had je dit niet zelf kunnen bedenken? |
ik geloof niet in een "geest" in ieder geval. Ik vind het eerder een geheel van hersenactiviteit. Gedachten, denken...komt allemaal voort uit je hersenen.
|
een geest heeft het probleem dat we nog nooit een orgaan hebben gevonden dat op een of andere telepatische manier een lichaam met een geest zou kunnen verbinden.
aan de andere kant is een bewustzijn door hersenactiviteit vanwege de complexiteit wel plausibel. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het antwoord waarschijnlijk hebben we geeng eest we kunnen niet bewijzen dat het niet bestaat dus weten we eht niet zeker. |
Citaat:
|
Citaat:
Met de geest ligt het wat moeilijker omdat we naar verwachting deze in toekomst nooit aan kunnen tonen. Maar ook hier, het is niet aangetoond dat het bestaat, en het is niet aangetoond dat het niet bestaat. Het is dus niet meer dan een geloof, totdat het een of ander aangetoond wordt. En zelf het aantonen, kan je filosofisch vast nog in twijfel trekken. Maar we moeten ook niet overdrijven :) |
Waarom zou die hersenactiviteit niet geest kunnen zijn? Voor je dingen kunt scheiden moet je ze definiëren.
|
Citaat:
|
Citaat:
De geest is bedacht in een tijd waarin mensen nog niet wisten dat de hersenen verantwoordelijk waren voor ons denkproces en niet bijvoorbeeld ons hart. Over de werking van hersenen was toen dus nog bijna niets bekend. Omdat we nou eenmaal niet kunnen bewijzen dat iets niet bestaat kan je nooit zoiets met complete zekerheid zeggen. Neemt niet weg dat de ziel nooit is waargenomen en ook niet nodig is om waarnemingen te verklaren. |
Je hebt levende materie + dode materie.
Levende materie is opgebouwd uit dode materie + nog "iets". Dat "iets" bevind zich kennelijk in de dode materie , maar is niet te zien of te meten. Ik geloof dus dat dat "iets" een geest/ziel is. Een voorbeeld. Stel je staat ergens op straat , en ineens voel je dat je bekeken word , terwijl je normale zintuigen dit niet registreren. (er staart iemand van achter je naar je). Ik ben van mening dat ons magnetisch veld (zesde zintuig zeg maar) dit soort zaken dus wel kan opmerken. Naar mijn idee staat onze geest/ziel in direct contact met dit zintuig , waardoor we een breder voelsspectrum hebben. Een soort zintuig buiten het lichaam (staat wel in contact met het lichaam). Maar das mijn beeld om eerlijk te zeggen. ;) |
Waarom zou dat een magnetisch veld zijn?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het vinden van een geest zou geen enkel probleem of vraag oplossen. Het vinden van een geest zou geen enkel proces verklaren. Als we een geest hebben doet het dan niets?
Sterker nog, het bestaan van een geest zorgt alleen maar voor extra problemen. Waarom deze onelegante oplossing terwijl zonder geest veel meer te verklaren valt? |
we hebben een geest. Je ziet hem niet maar hij heeft wel een wisselwerking met je lichaam. Als jij je psychisch klote voelt uit dit zich vaak ook lichamelijk. Ik denk dat die wisselwerking plaats vindt in de hersenen. Als je dood gaat verdwijnt die wisselwerking met het lichaam omdat ook je hersenen bij je dood het loodje leggen. Je geest blijft volgens mij gewoon voortbestaan. Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat al je emoties en gevoelens alleen maar lichamel zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
@DNMB: chemische processen is het wonderwoord. |
Citaat:
|
Hmm, je kan iemand nog altijd ruiken
Dat terzijde gelaten, het probleem met n geest is dit. Hij heeft geen wisselwerking met je lichaam. Als jij alcohol drinkt worden je fysische hersenen aangetast. Met als gevolg dat jij je niet meer kan gedragen. Een geest zou invloed kunnen hebben, alstie bestaat. Maar dit is er niet. Er is geen spoor van een nietfysisch bewustzijn. Er is daarentegen vrij veel bewijs dat ons bewustzijn wel fysisch is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als iemand me zegt dat we geen geest hebben omdat niemand het ooit kon aantonen, dan moet hij bewijs kunnen geven dat zijn stelling wel werd aangetoond. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat voorbeeld wat je geeft klopt ook inderdaad, dat is de reden dat we niet in rode zwanen geloven. |
Citaat:
Anders weet ik het ook niet direct. We geloven er misschien niet in, maar dit wil niet zeggen dat ze niet bestaan. |
Citaat:
Meteen maar afwijzen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Nee, 'k begrijp het wel. |
Citaat:
Verdiep je in theoretische fysica alvorens conclusies te trekken over filosofie. Wat dat betreft ben ik het met Hawking eens: een filosoof kan pas zinnige filosofieën bedenken als hij een brede kennis van de theoretische fysica heeft. |
Citaat:
en ten tweede, er zijn zat dingen die berekent kunnen worden zonder dat iemand ze ooit heeft "waargenomen". En je kunt toch zowieso wel filosoferen over dit soort dingen. dingen beredeneren over hoe alles in elkaar zit zonder het te "waarnemen", of niet dan? Maar om nog ff door te gaan met het onderwerp. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn. Of je hebt een geest of geen geest. En met geest bedoel ik niet zo'n spook man :P Ik versta onder geest iets dat uitwendig een kracht op ons kan uitoefenen en andersom. Uitoefenen doet hij op onze hersenen zodat wij keuzes kunnen maken. Want als er niks van buitenaf komt dan zal elk deeltje/atoompje weet ik veel wat een gevolg zijn van een oorzaak. En dus berekenbaar en dus zonder toeval en dan zou alles al "vast" staan. Dan zou je geen eigen keuzes kunnen maken want alles is al bepaalt. Maar ik denk in eigen keuzes dus ik denk dat er iets van buitenaf (wat wij eigenlijk zijn) ons besturen. Dus eigenlijk is de vraag, staat alles vast of zijn er uitwendige/hogerwereldse krachten die onze kunnen beivloeden. En dan zijn die krachten de geest en die hogere wereld is een wereld die te complex is die wij niet begrijpen |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Uitwendige/hogere" krachten zijn het gebied van de metafysica en dus zinloos. |
Citaat:
2) Ik heb ook nooit gezegd dat ik filosoof ben. Ik filosofeer wel vanuit mijn kennis en perspectief. Dat ik niet alles correct weet en toch een beeld vorm is gelukkig mijn goed recht. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
nee, dat kan je niet, je kunt alleen z'n gedrag afleiden, maar je kunt er onder geen omstandigheid uit afleiden of wij een geest hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
En sowieso kun je niet weten of je met menselijke waarneming(smethoden) echt iets over de werkelijkheid zoals ie is kunt zeggen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21. |