![]() |
De jeugd bemoeit zich steeds minder met de politiek?
Stelling: De jeugd bemoeit zich steeds minder met de politiek?
Vinden jullie dat wel of niet waar? Zoja, welke oplossingen kun je ervoor bedenken? Waarom is dat zo? Hoe moet het anders dan? Wat vinden jullie ervan? (ik weet eigenlijk niet precies of dit hier moet, maar ik gokte maar van wel :o ) |
Dat denk ik juist niet. Vroeger was politiek juist iets voor grote mensen, tegenwoordig is politiek juist iets waar veel meer jongeren zich mee bemoeien. Dat heeft enerzijds te maken met de opkomst van nieuwe media als bijvoorbeeld internet en anderzijds met het feit dat jongeren steeds mondiger en beter opgeleid zijn.
|
Ben het met nare man eens.
En daarbij merk ik nu ook dat in er in economisch slechter tijden en met de huidige ophef over terrorisme er veel jongeren er opeens weer ingeinteresseerd zijn |
Fortuyn heeft politiek hip gemaakt :o
|
Ik weet het niet. Bij geschiedenis heb ik altijd gehad dat de jaren '70 vol demonstraties en politieke acties zaten en dat vooral jongeren daarin betrokken waren. Dat zal je nu niet zien.
Maar in verhouding tot de jaren '80 en '90 zijn jongeren misschien politiek gezien wel actiever. Ik weet in ieder geval zeker dat vrijwel iedereen een politiek standpunt heeft en dat een aantal van hen daar wel iets mee zou willen doen. Het probleem is denk ik echter dat de politiek ontoegankelijk is. Er heerst een sfeertje van moeilijke woorden gebruiken, veel lettergrepen gebruiken voor weinig informatie en jezelf tegenwerken door middel van veel te ingewikkelde procedures. Hoe veel jongeren dan ook een mening hebben en ideeën hebben om de politiek te veranderen, ik denk dat dit cultuurtje mensen niet aanmoedigt om ook echt actie te ondernemen. Integendeel zelfs. Om dit tegen te gaan moet er meer duidelijkheid komen. Wat wordt er bediscussiëerd? Hoe breng je je mening naar voren (en krijg je daar ook echt aandacht voor)? Wat wordt er van je verwacht, mocht je ook echt actie willen ondernemen? Kweenie... |
Citaat:
|
Jip en Janneke-taal :s
Alsof je thermodynamica kunt uitleggen aan iemand met alleen lagere school. Politiek is soms gewoon ingewikkeld. :) |
Citaat:
Taal moet nuttig zijn. Taal is niet nuttig als de helft van de Nederlandse bevolking het niet begrijpt. Dus in zekere zin moet de taal binnen de politiek versimpeld worden. Dingen mogen niet dubbelzinnig opgevat kunnen worden en een politicus mag niet terugvallen op vaag taalgebruik als hij er even niet meer uit komt. En zo ver als Jip en Janneke taal wil ik niet gaan, maar voel je alsjeblieft niet zo elitair als je eens een moeilijk woord geleerd hebt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Weet je, ik heb nu last van schrijfonderwijs op de universiteit. Studenten moeten enerzijds leren zonder fouten te schrijven, maar de nadruk ligt ook op het begijpelijk en toegankelijk maken van je tekst. Een dergelijke cursus zouden politici moeten volgen, maar dan niet voor schrijven maar voor spreken. |
Dat zou inderdaad productief zijn maar ik vraag me af of je zoiets kunt leren. Natuurlijk heb je wel bepaalde truucjes om een betoog fijn te maken om naar te luisteren, maar spreekvaardigheid is in hoge mate aangeboren.
|
Citaat:
Maar jongeren denken wel degelijk meer na over politiek. |
Ok, dank jullie :)
Maar stel dat jongeren zich steeds minder interreseren? Wat zou je dan voor oplossingen willen zoeken? - Makkelijker taalgebruik, niet ellenlange constructies? - - Wat nog meer? |
Hm... Je moet jongeren op de één of andere manier duidelijk zien te maken dat ze welkom zijn binnen de politiek; dat hun inbreng gewaardeerd wordt en dat hun argumenten niet op autoritaire wijze afgedaan worden als 'jij bent jong, ik ben al groot, dus ik heb gelijk'.
Maar zelfs als je dat hen duidelijk maakt, gebeurt het dan? :s Pffffffff... |
Citaat:
Maar, dat is wel een goede :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ja, als je daar over nadenkt is er nuance nodig, stel je voor. nee, en als ik Wouter Bos een communist zou noemen struikelt iedereen over elkaar heen om mij te flamen.... :rolleyes: |
Dus jullie vinden het beter als jongeren zich er niet in verdiepen?
En zich niet mee moeten bemoeien? |
Citaat:
En wouter bos is geen communist, ook dat weet je. Was hij maar een communist :( |
Citaat:
als mensen dat doen, tja, dan waarom niet. |
Ik denk niet dat de jeugd zich minder met politiek bemoeit dan vroeger.
Maar als dat wel zo is zie ik ook geen probleem. Laat de mensen die zich ervoor interesseren zich ermee bemoeien en de rest z'n mond houden. :) |
Maar, vind je ook niet, dat ze de jeugd geen kans geven om zich er in te interesseren?
|
Citaat:
|
bemoeien is een groot woord, want je hebt er geen zak over te vertellen...
ikzelf vind het wel boeiend om te weten hoe het er ongeveer aan toe gaat en wat er speeld maar hoe meer ik er van weet hoe gefrustreerder ik word pim was idd hip, ik wacht op de dag dat folkert vrij komt... :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En we moeten er met een discussie, voor NL een oplossing voor bedenken, en toen deed ik maar een beroep op jullie geniale geesten ;) |
Citaat:
|
Sinds Fortuyn opkwam ben ik mij ook gaan verdiepen in de politiek. En een aantal jaren weet ik ook precies wat er mis is met die land, en nog belangrijker, door wie het komt.
Politiek volgen is niet moeilijk, maar het kost wel veel tijd, en het zorgt voor veel frustratie. |
Dat kun je wel zeggen.
|
Citaat:
Een keuze maak je aan de hand van je karakter en als je je niet verdiept, kies je wie op dat moment het meest roept waar jij je ook druk om maakt, daarom is juist de LPF even populair geweest... |
Citaat:
Ik moet nu opeens denken aan "maar ik wil weg uit Nederlaaaaand, want hier krijg ik het benaaauuuwd!" ;) |
Citaat:
Nou jah, wilders komt te vroeg, hoop ik... Ik hoop dat nederland begrijpt dat het zo niet verder gaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als je kijkt naar zijn ervaring denk ik ook dat hij organisatorisch iets beters in handen heeft dan de LPF. |
Citaat:
Okee, die uitspraak had kunnen volstaan, maar ik denk dat nederland na 2 kabinetten balkenende toch wel eens wat beter zal gaan nadenken... Laten we het hopen... |
Citaat:
Trouwens wat jij zegt over dat je gewoon maar willekeurig op een partij stemt simpelweg omdat je je niet verdiept hebt in de politiek, dat zou ik niet kunnen. Ik wil altijd graag mijn stem kunnen onderbouwen met argumenten. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:17. |