Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 09:21
Vassili
Vassili is offline
Stelling: De jeugd bemoeit zich steeds minder met de politiek?

Vinden jullie dat wel of niet waar?

Zoja, welke oplossingen kun je ervoor bedenken?
Waarom is dat zo?
Hoe moet het anders dan?

Wat vinden jullie ervan?

(ik weet eigenlijk niet precies of dit hier moet, maar ik gokte maar van wel )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2004, 09:35
Verwijderd
Dat denk ik juist niet. Vroeger was politiek juist iets voor grote mensen, tegenwoordig is politiek juist iets waar veel meer jongeren zich mee bemoeien. Dat heeft enerzijds te maken met de opkomst van nieuwe media als bijvoorbeeld internet en anderzijds met het feit dat jongeren steeds mondiger en beter opgeleid zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 09:37
Verwijderd
Ben het met nare man eens.

En daarbij merk ik nu ook dat in er in economisch slechter tijden en met de huidige ophef over terrorisme er veel jongeren er opeens weer ingeinteresseerd zijn

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 09:40.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:22
Joostje
Joostje is offline
Fortuyn heeft politiek hip gemaakt
Oud 08-11-2004, 10:40
Nona
Nona is offline
Ik weet het niet. Bij geschiedenis heb ik altijd gehad dat de jaren '70 vol demonstraties en politieke acties zaten en dat vooral jongeren daarin betrokken waren. Dat zal je nu niet zien.
Maar in verhouding tot de jaren '80 en '90 zijn jongeren misschien politiek gezien wel actiever.

Ik weet in ieder geval zeker dat vrijwel iedereen een politiek standpunt heeft en dat een aantal van hen daar wel iets mee zou willen doen. Het probleem is denk ik echter dat de politiek ontoegankelijk is. Er heerst een sfeertje van moeilijke woorden gebruiken, veel lettergrepen gebruiken voor weinig informatie en jezelf tegenwerken door middel van veel te ingewikkelde procedures. Hoe veel jongeren dan ook een mening hebben en ideeën hebben om de politiek te veranderen, ik denk dat dit cultuurtje mensen niet aanmoedigt om ook echt actie te ondernemen. Integendeel zelfs.

Om dit tegen te gaan moet er meer duidelijkheid komen. Wat wordt er bediscussiëerd? Hoe breng je je mening naar voren (en krijg je daar ook echt aandacht voor)? Wat wordt er van je verwacht, mocht je ook echt actie willen ondernemen?

Kweenie...
Oud 08-11-2004, 10:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 11:40 :
Om dit tegen te gaan moet er meer duidelijkheid komen. Wat wordt er bediscussiëerd? Hoe breng je je mening naar voren (en krijg je daar ook echt aandacht voor)? Wat wordt er van je verwacht, mocht je ook echt actie willen ondernemen?
Kortom, jij pleit ook voor Herben's Jip-en-Jannekes-taal?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:46
Verwijderd
Jip en Janneke-taal

Alsof je thermodynamica kunt uitleggen aan iemand met alleen lagere school. Politiek is soms gewoon ingewikkeld.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:46
Nona
Nona is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 08-11-2004 @ 11:42 :
Kortom, jij pleit ook voor Herben's Jip-en-Jannekes-taal?
Daar zat ik inderdaad aan te denken.
Taal moet nuttig zijn. Taal is niet nuttig als de helft van de Nederlandse bevolking het niet begrijpt. Dus in zekere zin moet de taal binnen de politiek versimpeld worden. Dingen mogen niet dubbelzinnig opgevat kunnen worden en een politicus mag niet terugvallen op vaag taalgebruik als hij er even niet meer uit komt. En zo ver als Jip en Janneke taal wil ik niet gaan, maar voel je alsjeblieft niet zo elitair als je eens een moeilijk woord geleerd hebt.
Oud 08-11-2004, 10:47
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 11:46 :
Politiek is soms gewoon ingewikkeld.
Maar meer dan eens wordt het alleen ingewikkeld gemaakt.
Oud 08-11-2004, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 11:47 :
Maar meer dan eens wordt het alleen ingewikkeld gemaakt.
Omdat veel politici nitwits zijn. Net als onder het gewone volk is een groot deel van politici dom.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:50
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 11:48 :
Omdat veel politici nitwits zijn. Net als onder het gewone volk is een groot deel van politici dom.
Daarom ben ik ervoor om taal weer begrijpelijk te maken, als gemeengoed. Dan is dat op te merken zonder dat je eerst een heel woordenboek door moet spitten om erachter te komen wat diegene zegt.
Oud 08-11-2004, 10:51
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 11:50 :
Daarom ben ik ervoor om taal weer begrijpelijk te maken, als gemeengoed. Dan is dat op te merken zonder dat je eerst een heel woordenboek door moet spitten om erachter te komen wat diegene zegt.
De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Politici hoeven niet op lagereschoolniveau te praten. De reden dat veel politici moeilijk te begrijpen zijn is niet hun vocabulaire, maar hun ellenlange en ingewikkelde zinsconstructies. Dat moeten ze afleren. Anderzijds moeten mensen natuurlijk gewoon goed opgeleid zijn om mee te kunnen doen met politiek.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 10:54
Nona
Nona is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2004 @ 11:51 :
De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Politici hoeven niet op lagereschoolniveau te praten. De reden dat veel politici moeilijk te begrijpen zijn is niet hun vocabulaire, maar hun ellenlange en ingewikkelde zinsconstructies. Dat moeten ze afleren. Anderzijds moeten mensen natuurlijk gewoon goed opgeleid zijn om mee te kunnen doen met politiek.
Zoals ik al zei: ik wil niet zo ver gaan als Jip en Janneke taal. Lagereschoolniveau is ook onzin, daar had ik het niet over.

Weet je, ik heb nu last van schrijfonderwijs op de universiteit. Studenten moeten enerzijds leren zonder fouten te schrijven, maar de nadruk ligt ook op het begijpelijk en toegankelijk maken van je tekst. Een dergelijke cursus zouden politici moeten volgen, maar dan niet voor schrijven maar voor spreken.
Oud 08-11-2004, 10:56
Verwijderd
Dat zou inderdaad productief zijn maar ik vraag me af of je zoiets kunt leren. Natuurlijk heb je wel bepaalde truucjes om een betoog fijn te maken om naar te luisteren, maar spreekvaardigheid is in hoge mate aangeboren.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 11:40 :
Ik weet het niet. Bij geschiedenis heb ik altijd gehad dat de jaren '70 vol demonstraties en politieke acties zaten en dat vooral jongeren daarin betrokken waren. Dat zal je nu niet zien.
Ja, dat was omdat demonstreren "hip" was, nu is dat niet meer zo.

Maar jongeren denken wel degelijk meer na over politiek.
Oud 08-11-2004, 13:47
Vassili
Vassili is offline
Ok, dank jullie

Maar stel dat jongeren zich steeds minder interreseren?

Wat zou je dan voor oplossingen willen zoeken?

- Makkelijker taalgebruik, niet ellenlange constructies?
-
-

Wat nog meer?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 13:51
Nona
Nona is offline
Hm... Je moet jongeren op de één of andere manier duidelijk zien te maken dat ze welkom zijn binnen de politiek; dat hun inbreng gewaardeerd wordt en dat hun argumenten niet op autoritaire wijze afgedaan worden als 'jij bent jong, ik ben al groot, dus ik heb gelijk'.

Maar zelfs als je dat hen duidelijk maakt, gebeurt het dan?

Pffffffff...
Oud 08-11-2004, 14:03
Vassili
Vassili is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 14:51 :
Hm... Je moet jongeren op de één of andere manier duidelijk zien te maken dat ze welkom zijn binnen de politiek; dat hun inbreng gewaardeerd wordt en dat hun argumenten niet op autoritaire wijze afgedaan worden als 'jij bent jong, ik ben al groot, dus ik heb gelijk'.

Maar zelfs als je dat hen duidelijk maakt, gebeurt het dan?

Pffffffff...
Ja, ik kwam ook niet verder dan dit was jullie hadden gezegd.

Maar, dat is wel een goede
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:04
Gimme more beer
Citaat:
Kruimel schreef op 08-11-2004 @ 14:51 :
Waarom zouden ze welkom geheten moeten worden? Er hoeft niets gestimuleerd te worden, als ze het interessant vinden, moeten ze zich er vooral in verdiepen, als ze zich niet willen verdiepen, stemmen ze VVD, LPF of wilders, simpel toch?
Oud 08-11-2004, 14:05
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2004 @ 15:04 :
als ze zich niet willen verdiepen, stemmen ze VVD, LPF of wilders, simpel toch?
Of SP, Groenlinks of NCPN.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:06
Gimme more beer
Citaat:
Machiavelli schreef op 08-11-2004 @ 15:05 :
Of SP, Groenlinks of NCPN.
Mogelijk, maar over het algemeen doel ik op telegraaflezers en die zullen zich eerder kunnen vinden in de LPF kant van het stelletje.
Oud 08-11-2004, 14:34
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2004 @ 15:06 :
Mogelijk, maar over het algemeen doel ik op telegraaflezers en die zullen zich eerder kunnen vinden in de LPF kant van het stelletje.
over het algemeen is het publiek wat VVD stemt toch wel wat anders dan wat LPF stemt.

Maar ja, als je daar over nadenkt is er nuance nodig, stel je voor.

nee, en als ik Wouter Bos een communist zou noemen struikelt iedereen over elkaar heen om mij te flamen....

Oud 08-11-2004, 14:44
Vassili
Vassili is offline
Dus jullie vinden het beter als jongeren zich er niet in verdiepen?

En zich niet mee moeten bemoeien?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 14:50
Gimme more beer
Citaat:
T_ID schreef op 08-11-2004 @ 15:34 :
over het algemeen is het publiek wat VVD stemt toch wel wat anders dan wat LPF stemt.

Maar ja, als je daar over nadenkt is er nuance nodig, stel je voor.

nee, en als ik Wouter Bos een communist zou noemen struikelt iedereen over elkaar heen om mij te flamen....

Je weet heel goed wat ik bedoel.

En wouter bos is geen communist, ook dat weet je. Was hij maar een communist
Oud 08-11-2004, 14:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vassili schreef op 08-11-2004 @ 15:44 :
Dus jullie vinden het beter als jongeren zich er niet in verdiepen?

En zich niet mee moeten bemoeien?
zolang ze maar een beetje geinformeerd zijn en ergens over nadenken, vaak zie je dat het niveau anders erg diep zinkt.

als mensen dat doen, tja, dan waarom niet.
Oud 08-11-2004, 15:16
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik denk niet dat de jeugd zich minder met politiek bemoeit dan vroeger.
Maar als dat wel zo is zie ik ook geen probleem.

Laat de mensen die zich ervoor interesseren zich ermee bemoeien en de rest z'n mond houden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 15:27
Vassili
Vassili is offline
Maar, vind je ook niet, dat ze de jeugd geen kans geven om zich er in te interesseren?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 17:07
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Joostje schreef op 08-11-2004 @ 11:22 :
Fortuyn heeft politiek hip gemaakt
Dat moeten we hem inderdaad nageven
Oud 08-11-2004, 17:36
Counterfeit
Counterfeit is offline
bemoeien is een groot woord, want je hebt er geen zak over te vertellen...
ikzelf vind het wel boeiend om te weten hoe het er ongeveer aan toe gaat en wat er speeld maar hoe meer ik er van weet hoe gefrustreerder ik word
pim was idd hip, ik wacht op de dag dat folkert vrij komt...
Oud 08-11-2004, 21:58
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-11-2004 @ 18:07 :
Dat moeten we hem inderdaad nageven
dat en misschien wel meer?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 01:37
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-11-2004 @ 16:16 :
Ik denk niet dat de jeugd zich minder met politiek bemoeit dan vroeger.
Maar als dat wel zo is zie ik ook geen probleem.

Laat de mensen die zich ervoor interesseren zich ermee bemoeien en de rest z'n mond houden.
Dat moet je zeker doen als je totaal geen inspraak wilt hebben in je eigen toekomstige belangen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 01:42
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Quincy schreef op 09-11-2004 @ 02:37 :
Dat moet je zeker doen als je totaal geen inspraak wilt hebben in je eigen toekomstige belangen.
Niet bemoeien met politiek en niet stemmen zijn twee verschillende dingen.
Oud 09-11-2004, 01:54
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
oneMen schreef op 09-11-2004 @ 02:42 :
Niet bemoeien met politiek en niet stemmen zijn twee verschillende dingen.
Het is wel hetzelfde. Als je stemt dan bemoei je je indirect met de politiek.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 08:39
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Quincy schreef op 09-11-2004 @ 02:37 :
Ik hoor niet bij die mensen. Maar ik heb liever dat de mensen die er niet of nauwelijks over nadenken ook niet gaan stemmen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 08:41
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2004 @ 15:04 :
als ze zich niet willen verdiepen, stemmen ze VVD, LPF of wilders, simpel toch?
Daar heb ik op school toch andere ervaring mee. Juist de mensen die zich verdiepen stemmen op CDA of VVD en diegene die het liever niet over politiek willen hebben of het niet zo interessant vinden stemmen op PvdA en SP. Natuurlijk heb je ook uitzonderingen.
Oud 09-11-2004, 09:22
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Vice schreef op 09-11-2004 @ 09:41 :
Daar heb ik op school toch andere ervaring mee. Juist de mensen die zich verdiepen stemmen op CDA of VVD en diegene die het liever niet over politiek willen hebben of het niet zo interessant vinden stemmen op PvdA en SP. Natuurlijk heb je ook uitzonderingen.
Ja die Nawijn is bijvoorbeeld echt zo'n figuur waar je op stemt omdat hij leuke argumenten schijnt te hebben. Achteraf krijg je er spijt van.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 10:12
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Quincy schreef op 09-11-2004 @ 02:54 :
Het is wel hetzelfde. Als je stemt dan bemoei je je indirect met de politiek.
Als de stelling ook impliceert dat er minder gestemd wordt door jongeren wil ik eerst een bron zien. Volgens mij valt dat namelijk wel mee..
Oud 09-11-2004, 11:52
Vassili
Vassili is offline
Citaat:
oneMen schreef op 09-11-2004 @ 11:12 :
Als de stelling ook impliceert dat er minder gestemd wordt door jongeren wil ik eerst een bron zien. Volgens mij valt dat namelijk wel mee..
Nouja, wij kregen die stelling voor school

En we moeten er met een discussie, voor NL een oplossing voor bedenken, en toen deed ik maar een beroep op jullie geniale geesten
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 11:54
Verwijderd
Citaat:
Vassili schreef op 09-11-2004 @ 12:52 :

En we moeten er met een discussie, voor NL een oplossing voor bedenken, en toen deed ik maar een beroep op jullie geniale geesten
vleien helpt
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:01
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Sinds Fortuyn opkwam ben ik mij ook gaan verdiepen in de politiek. En een aantal jaren weet ik ook precies wat er mis is met die land, en nog belangrijker, door wie het komt.

Politiek volgen is niet moeilijk, maar het kost wel veel tijd, en het zorgt voor veel frustratie.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:25
Verwijderd
Dat kun je wel zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:31
Gimme more beer
Citaat:
Vice schreef op 09-11-2004 @ 09:41 :
Het is ook maar een geintje naar machiavelli toe

Een keuze maak je aan de hand van je karakter en als je je niet verdiept, kies je wie op dat moment het meest roept waar jij je ook druk om maakt, daarom is juist de LPF even populair geweest...
Oud 09-11-2004, 20:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-11-2004 @ 21:31 :
Het is ook maar een geintje naar machiavelli toe

Een keuze maak je aan de hand van je karakter en als je je niet verdiept, kies je wie op dat moment het meest roept waar jij je ook druk om maakt, daarom is juist de LPF even populair geweest...
En nu Wilders helaas. 'k Las dat-ie op 19 zetels uitkwam in de peilingen.

Ik moet nu opeens denken aan

"maar ik wil weg uit Nederlaaaaand,
want hier krijg ik het benaaauuuwd!"
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:34
Gimme more beer
Citaat:
Mark Almighty schreef op 09-11-2004 @ 21:33 :

Hehe jah...

Nou jah, wilders komt te vroeg, hoop ik...

Ik hoop dat nederland begrijpt dat het zo niet verder gaat.
Oud 09-11-2004, 20:34
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:

Ik zou in dit geval ook niet twijfelen over België
Oud 09-11-2004, 21:03
Vice
Vice is offline
Citaat:

Ik denk niet dat de populariteit Wilders lang gaat duren.
Oud 09-11-2004, 21:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vice schreef op 09-11-2004 @ 22:03 :
Ik denk niet dat de populariteit Wilders lang gaat duren.
mwo, ik zou er niet op al te veel op rekenen, voor hetzelfde geld weet Wilders z'n succes vast te houden en volgende verkiezingen met een meer algemeen programma toch zetels vast te houden.

Als je kijkt naar zijn ervaring denk ik ook dat hij organisatorisch iets beters in handen heeft dan de LPF.
Oud 09-11-2004, 22:06
Gimme more beer
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2004 @ 22:15 :
Als je kijkt naar zijn ervaring denk ik ook dat hij organisatorisch iets beters in handen heeft dan de LPF.
Maar... Dat haar...

Okee, die uitspraak had kunnen volstaan, maar ik denk dat nederland na 2 kabinetten balkenende toch wel eens wat beter zal gaan nadenken... Laten we het hopen...
Oud 09-11-2004, 22:58
Quincy
Quincy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-11-2004 @ 23:06 :
Maar... Dat haar...

Okee, die uitspraak had kunnen volstaan, maar ik denk dat nederland na 2 kabinetten balkenende toch wel eens wat beter zal gaan nadenken... Laten we het hopen...
Het is geen modeshow.

Trouwens wat jij zegt over dat je gewoon maar willekeurig op een partij stemt simpelweg omdat je je niet verdiept hebt in de politiek, dat zou ik niet kunnen. Ik wil altijd graag mijn stem kunnen onderbouwen met argumenten.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 23:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 09-11-2004 @ 21:34 :
Ik zou in dit geval ook niet twijfelen over België
Nou, sinds ik weet dat één miljoen van hen Vlaams Blok stemmen, toch maar liever niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten