![]() |
Kleuren en getallen => synesthesie
Ik ben op zoek naar de naam van het volgende syndroom:
Het koppelen van getallen of cijfers aan kleuren. Ik heb dit bijvoorbeeld zelf maar was er mij nooit van bewust dat niet alle mensen dat doen. Als ik een getal in mijn gedachte houd dan koppel ik dat ook meteen aan een kleur. Bijvoorbeeld bij 1 denk ik ook aan rood, bij 2 aan blauw enz... Een maat van me heeft dit syndroom ooit eens op een video gezien in het vak Zedenleer en vertelde mij dat een meisje van zijn klas dat ook had. Toen viel mijn frank:"ik heb dat ook". Herkent iemand dit? Weet je de naam van het syndroom? alvast bedankt |
Ik weet de naam niet en herken t ook niet echt. Ik heb wel dat ik automatisch de dagen van de week koppel aan kleuren..
maar ik hoor wel van meer mensen dat ze zoiets hebben. |
Het lijkt me geen syndroom, dat is volgens de Van Dale: "complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde ziektetoestand" en dit lijkt me niet echt een ziektetoestand...
Ik meen me te herinneren dat hier laatst in een topic ook wat over gezegd werd en het zou kunnen dat de naam daarin genoemd werd, maar dat weet ik niet meer zeker en ik kan het nu ook niet vinden. |
Toch nog gevonden:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ben nu het woord eens gaan opzoeken en volgens een onderzoek zou 1 op 100 mensen het hebben
ik heb het ook niet alleen met getallen, ook met letterklanken en heel soms met muziek 0: wit 1: rood 2: blauw 3: groen 4: geel 5: paars 6: oranje 7: bruin 8: zeer licht grijs tot wit 9: zwart a: blauw e: rood i: geel o: groen u: oranje au/ou: paars oe: geelgroen ui: oranjegeel ij: paars maar ei: oranje ... bij muziek heel vaak: piano: blauw, viool: paars, vrolijke muziek: alle kleuren van de regenboog, enz.... op zich lijkt het angstaanjagend... |
Kleuren bij bepaalde muziek of bijv. bepaalde klanken heb ik ook wel vaker gehoord. Een aantal componisten hadden dat ook. Dat bijv. een D major akkoord groen was of zo. Ik hoor het ook van veel mensen die een instrument spelen.
Maar bij nummers heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me raar, eigenlijk. :o |
Citaat:
Ik zie wel dingen in kleuren, maar dan meer de kleuren die ze normaal gesproken ook hebben...letters en cijfers zie ik meestal zoals ze er op de computer uitzien, gewoon zwart dus of soms alleen de contouren oid, meestal geen kleuren. :) Maar dat heeft meer met beelddenken te maken dan met synesthesie. ;) |
uiteraard zie je het niet echt, je ziet het in je gedachte, net zoals je een droom ervaart of zo.
als ik over een boom spreek zie je in je gedachte toch ook een boom, maar dan zie je niet precies echt een boom voor je neus staan he... |
Citaat:
En hoe mensen dromen ervaren is ook erg verschillend, denk ik. :p |
Ik heb het niet en had er ook nog nooit van gehoord, maar wat grappig dan :D
|
Ik heb het ook met kleuren en getallen (alleen verbind ik wel andere getallen aan andere kleuren dan de persoon die het hier opsomde). Er is een poosje geleden een programma over op tv geweest en daar herkende ik dan alleen de getallen en kleuren in met andere dingen heb ik het niet. Ik had vroeger vaak problemen met een kleurendobbelsteen omdat ik dan gewoon cijfers opnoemde in plaats van de kleur.
|
amai, een getal zelfs gaan 'noemen' bij het zien van een kleur, dan heb je het volgens mij wel in extreme mate...
wat ik ook heb is dat ik getallen in mijn geheugen volgens een bepaald patroon zie nl: ---------------- 30 40 50 60 70 80 90 100 101 102 103 ... ---------------- 29 39 49 59 69 79 89 99 ---------------- 28 38 48 58 68 78 88 98 ---------------- 27 37 47 57 67 77 87 97 ---------------- 26 36 46 56 66 76 86 96 ---------------- 25 35 45 55 65 75 85 95 ---------------- 24 34 44 54 64 74 84 94 ---------------- 23 33 43 53 63 73 83 93 ---------------- 22 32 42 52 62 72 82 92 ---------------- 21 31 41 51 61 71 81 91 ---------------- 20 ---------------- 19 ---------------- 18 ---------------- 17 ---------------- 16 ---------------- 15 ---------------- 14 ---------------- 13 ---------------- 12 ---------------- 11 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (denk de ---------------- weg) na 100 komt het weer terug zoals bij 1 2 3 enz... dus 111 komt boven 110 enz... bij weekdagen heb ik ook een patroon en bij maanden ook... |
ik heb het ook
bij 8 denkik bv aan blauw..toen ik er een keer over nadacht vond ik het best raar en heb toen aan best veel mensen uit mijn msn lijst gevraagd aan welke kleur zij dachten bij het cijfer 8 ..het meeste was blauw en de rest zwart of bruin ( het waren wel 60 mensen ofzo) |
nu zou je hun antwoorden eens moeten opschrijven en ze het 2 weken later nog eens vragen.
Als ze weer het zelfde antwoorden dan hebben ze het ook... vraag ze dan wel meer dan 1 getal anders herkennen ze uw vraag van 2 weken terug ;) |
aan welke kleuren denk jij bij de andere getallen?
|
Het doet me denken aan het koppelen van begrippen aan voorwerpen in een zelfbedachte kamer. Das zo'n manier om dingen snel en gemakkelijk te onthouden.
Dat kleurengedoe klikt niet echt als een syndroom, maar jah ze geven alles een naam tegenwoordig ;) |
als ik met vrienden ben, en we zijn onder invloed van alcohol of canabis, dan gaan we dat soms ook doen.
iemand zegt een cijfer, en dat moet iedereen een kleur er bij bedenken. je zal zien dat bijna iedereen altijd de zelfde kleuren er aan koppelt ! dus volgens mij hebben dit veel mensen, mischien de ene meer dan andere. |
Vroeger had ik dat sterk. Bij de meeste getallen had ik een kleur in m'n hoofd. Nu is het wel minder geworden.
Zo vind ik 2 en 3 vrij vrolijke getallen en denk ik aan de kleuren geel en oranje. 5, 7 en 9 vind ik dan weer somber, dus denk ik aan donkerde kleuren of grijs. :bloos: |
Ik ben van plan een website hierover te maken waarop dan statistieken komen en waar je zelf kan voten en zo over dit gegeven...
Even proberen het hele gegeven synesthesie volledig uit te kammen en samenbrengen op een website. |
Ik heb ook overal kleuren bij. Zelfs bij mensen. Ik ben geel, mn moeder is blauw.. haha dit klinkt wel zot he.
Ik vraag me af waaraan het ligt dat bepaalde mensen dit hebben, en andere juist niet? |
Citaat:
Ik dacht dat het zowiezo was... alhoewel ik nu begin te twijfelen of ik dat nu wel altijd heb. Nogal irritant, want als je er bewust begint over na te denken beïnvloed je jezelf. Van die kleuren klinkt me ook heel raar, zo'n associatie maak ik niet. |
Ik heb als ik praat dat ik de woorden in mijn hoofd 'zie'. Het schijnt dat ook niet iedereen dat heeft. Ik kan ook altijd heel snel spellen. Het is heel gek, toen ik nog heel weinig van Engels begreep, kon ik de woorden heel goed spellen. Had het vrijwel nooit fout. Maar nu ik de meeste engelse woorden wél begrijp, maak ik heel veel fouten met spellen! :confused: Maargoed, dat gaat weer heel ergens anders over. ;)
Ik heb dat niet met het koppelen van kleuren aan getallen e.d. maar het lijkt me juist heel interessant om te hebben! Wanneer je dit ook bij mensen hebt, zoals iemand hierboven schreef, heeft dat dan niet te maken met de aura? |
Jaa, dat heb ik ook! personen, getallen, dagen, maanden, heel veel dingen hebben een kleur.
ik kwam er ook toevallig deze week achter dat maar 1 op de 100 mensen het hebben en dat het synestie heet. maar wat ook wel beïnvloed, bij voorwerpen, hoe ze eruit zien. Zo is bier geel met groen (heineken :D ). personen hebben bij mij ook een kleur. heel veel dingen wat met mezelf te maken heeft, is rood. zoals mijn naam, mijn geboortemaand, mijn woonplaats, ed. en mijn zusje is roze. en ja, ik zie ook woorden in mijn hoofd, met een kleur, heel vaag :confused: |
Dan kan jij meehelpen met wat info door te sturen voor mijn website dat ik er rond ga maken waarop mensen met dat "syndroom" op terecht kunnen om er meer over te weten.
koningstim@hotmail.com alvast bedankt |
volgens het ene onderzoek zouden het 1 op 100 mensen het hebben.
volgens een ander onderzoek 1 op 2000, weird en hier hebben het er al 4 of zo. trouwens er zouden maar 1/6e mannen bij zijn en 5/6e vrouwen. |
trouwens zo woorden die ik spreek visueel in het geheugen zien, doe ik ook maar dat heeft meer met het visuele geheugen te maken (dat ook niet iedereen heeft)
als ik zinnen denk, net zoals ik ze nu denk vooraleer ik ze hier neertyp, hoor ik ze in mijn gedachten met mijn eigen stem. |
Citaat:
@phensicske: Als je in beelden denkt, dan heet dat beelddenken, maar lang niet iedereen denkt in beelden. Ik kwam er ook pas achter dat het zo was toen ik het er een keer met mijn man n nog vriend ;)) over had. Hij denkt dus niet automatisch in beelden, maar ik kan me daar geen enkele voorstelling bij maken. @Meza: Niet iedereen heeft een visueel geheugen...? Volgens mij heeft iedereen dat, het is gewoon een onderdeel van je hersenen. Het werkt alleen niet bij iedereen evenveel en op dezelfde manier, 'k denkt dat dat het meer is. |
Op de basisschool had ik iets soortgelijks met het leren van de tafeltjes. Bij elke vermenigvuldiging had ik een bepaald plaatje in mijn hoofd. Ik zocht eerst het plaatje erbij in gedachten en dan wist ik de bijbehorende uitkomst.
|
Volgens mij heeft dit er mee te maken (wat ik me nog herinner van dat tv-programma wat ik toen ooit eens gezien heb) dat mensen die kleuren aan getallen verbinden nog een of andere verbinding in hun hersenen hebben die 'normale' mensen missen waardoor sommigen wel die link leggen en anderen niet.
|
Citaat:
Ik heb net wat meer info opgezocht over het beelddenken (veel verschillende sites publiceren eigenlijk dezelfde tekst (n)) en ik denk niet dat ik een pure beelddenker ben. Er staan verschillende kenmerken van een beelddenker zoals dyslectie (of een vorm van), zoals niet goed kunnen luisteren, moeite hebben met tafels te leren e.d. Daar herken ik me dan weer niet onmiddelijk in. |
Citaat:
maar k heb ook als een geur ruik, geluid hoor of een bepaald gevoel krijg of zow, dat k dan meteen aan iets terug denk..en andersom ook. Of als k een gevoel heb of iets moois zie, dat k dat meteen in woorden beschrijf...en meer van dat soort rare associaties:S |
Citaat:
|
M'n gedachten zijn volgens mij een beetje saai ik zie als iemand 8 zeg een zwarte 8 als iemand boom zegt een boom of zoals je het op de comp ziet met boekletters het woord boom gespelt , maar dan moet ik me daarop sterk concenteren. ik denk heel weinig in kleur alleen als kleur erg belangrijk is voor de gedachte. Maar dit was een btje oftopic hè :o .
Maar ik vind het gewoon interesant om te weten hoe andere mensen denken en om te weten hoe ik denk (maar ik weet beide niet). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38. |