![]() |
Goed of fout
Van in onze wieg worden we geleerd een onderscheid te maken tussen juist en fout, goed en kwaad. Ook later word het ons opgedrongen, in het geloof, op school, in de cultuur.
Maar wat zijn goed en kwaad? Is onze wereld echt opgebouwd tussen twee tegenstrijdige machten of is het een verzonnen gegeven door de mens om zichzelf in toom te houden? Toen Hitler en co. begonnen aan hun afslachting van 6 miljoen joden, dachten ze dat ze een goede zaak voor de mensheid deden door de wereld te zuiveren, terwijl wij het als een onmenselijke daad beschouwden. Kun je goed en kwaad dan niet op zijn minst relatief noemen? (Ik zou jullie meningen graag gebruiken voor een schoolopdracht, dus alleen serieuze reacties graag :)) |
'goed' of 'kwaad' is subjectief.
dat sommige zaken (moord, etc) voor een groot deel van de mensen hetzelfde zijn betekent niet dat die waarden opeens universeel zijn. |
Zijn zaken zoals moord waarden? :)
|
Citaat:
Wat zou volgens jou de toetssteen van de moraal moeten zijn? |
Je hebt gelijk. Je accepteerd de wereld waarin je leeft. En de wereld waarin we leven heeft nou eenmaal deze normen en waarden.
Daarbovenop, sluit dit ook wel aan met wat veel mensen zeggen: Zonder kwaad weet je niet wat goed is. Dus deze 2 vullen elkaar aan. |
Sorry hoor, maar "duh"?
Tuurlijk is goed en kwaad relatief. :) |
Citaat:
zie bijvoorbeeld een vijandbeeld dat tijdens een oorlog onstaat: 'zij' en 'wij', dan kijken mensen opeens heel anders aan tegen dodelijk geweld tegenover andere mensen, zolang die maar uit de 'vijandelijke groep' komen. |
Citaat:
Goed en kwaad zijn inderdaad subjectief. Hitler had een plan wat goed was voor de welvaart van een bepaalde groep mensen. Dat was voor hem belangrijker, nu roepen we allemaal dat het belangrijker is om niet te moorden en mensen niet in kutsituaties te brengen ter bevordering van de eigen welvaart.Wat natuurlijk ontzettend schijnheilig is als je kijkt naar het verschil in rijkdom tussen 'het westen' en de rest van de wereld en hoe wij onze rijkdom maar al te graag in stand houden ten koste van anderen, maar nu dwaal ik af. Uiteindelijk zijn goed en kwaad niets anders dan wat op dat moment goed is voor de welvaart en het overleven van een bepaalde groep of een persoon. |
Ik ben van mening dat goed en kwaad niet als zodanig bestaat. Het is verzonnen door de mens. Iedere cultuur heeft weer andere normen en waarden, andere ideeën over het leven. Bij sommige mensen vervagen die normen en waarden, of ze zijn hen nooit goed aangeleerd. Dan krijgen ze in deze samenleving grote problemen.. Maar dat wil niet zeggen dat ze "slecht" zijn, ik geloof nl niet dat iemand zoiets als "slecht" kan zijn. Dieren kun je toch ook niet slecht noemen. Mensen hebben alles alleen op een hoger niveau: egoïsme is bij ons meer dan alleen eten voor onszelf houden, macht komt bij ons op een grootse manier tot uiting en is meer dan de sterkste van de roedel zijn.
|
Natuurlijk bestaat universeel goed of kwaad niet, het gaat altijd om door mensen genormeerde begrippen. Desalniettemin bestaan er gedragingen en gedachten die dicht in de buurt komen van de kwalificatie universeel kwaad. ;)
|
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen bewust slecht zijn. En dan bedoel ik wat je vooral bij (teken)films ziet. Als er iemand een moord of aanslag pleegt is dat in hun ogen goed. Natuurlijk weten ze wel dat er genoeg mensen zijn die daar niet mee eens zijn, alleen door hun eigen opvattingen of opvoeding hebben ze hun eigen normen en waarden gekregen waardoor hun goed en kwaad niet gelijk staan aan het goed en kwaad van andere.
Wat zij goed vinden, kunnen andere slecht vinden en andersom ook. |
Citaat:
Goed en fout zijn uitkomsten van handelingen. Je stelt veelal een theorie op die kijkt naar handelingen. Een handeling heeft een actor, een gevolg, een doel en omstaanders. Elke theorie kijkt naar specifieke delen of naar het geheel van deze factoren. |
Goed en kwaad zijn afgeleiden van 2 krachten.
De ene is de opbouwende kracht en de andere is de destructieve kracht. ;) |
Ik twijfel niet aan alles, maar wel aan jouw reply.
|
Citaat:
|
Hier draait nu bijna de hele situatie van die Moslim Extremisten om, zij denken dat wat zij doen goed terwijl wij er zware ethische bezwaren tegen hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar, we gaan offtopic... hoewel moslimextremisme bewijst dat normen en waarden maakbaar zijn, zelfs onder de groep waarvan ze zelf deel zijn keurt de meerderheid hun moraal af. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar waar twijfel je precies aan? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat betekent niet dat Nare Man niet inziet, dat ondanks de absentie van een absolute/objectieve morele toetssteen, wij toch waarden kennen, die voor een overgroot gedeelte van de totale mensheid gelden, ongeacht culturele achtergrond - een wijs inzicht van Nare Man. Een voorbeeld betreft verkrachting; in vrijwel geen enkele cultuur is het moreel verantwoord iemand te dwingen tot het verrichten van seksuele handelingen. Dat dergelijke breed gedragen waarden te herkennen zijn, geeft deze de schijn van universele geldigheid, maar dat is niet zo - vandaar dat Nare Man in tweede instantie opmerkt dat "gedragingen en gedachten [bestaan] die dicht in de buurt komen van de kwalificatie universeel kwaad" (onderstreping door Alluman). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is altijd goed om naar de andere zijde te luisteren, maar vergeet niet dat handelingen ook intrinsieke eigenschappen bezitten, die beoordeeld dienen te worden. Het kan niet zo zijn dat een handeling alleen in zijn eigen culturele context beoordeeld kan worden. Is een moord niet moreel verwerpelijk? Ja, ongeacht wie de moord pleegt en in welke cultuur. Wellicht zijn de motieven beter te begrijpen, maar de handeling blijft verwerpelijk. |
Citaat:
|
Ik herhaal nog maar eens een oude post van mij over cr (29-04-2004 @ 11:28 :]):
Het erkennen van culturele verschillen betekent dus niet het ontkennen van het bestaan van een absolute of objectieve waarheid. Je kunt wel nog aan het bestaan twijfelen of erkennen dat wellicht geen duidelijke toetssteen bestaat voor waarheid of goedheid - maar dat betekent niet dat die niet bestaat. Ten slotte nog de gevolgtrekking. Stel je hanteert cultureel relativisme bewust als basis voor een samenleving. Dat betekent dat wat goed en waar is, de zaken zijn die de meerderheid in die samenleving goed en waar vinden. Vraag jezelf af welke gevolgen dat zou kunnen hebben ... Een voorbeeld: als een meerderheid van de samenleving het goed vindt om moslims te doden (om welke reden dan ook), dan betekent dat, dat het goed is. |
Citaat:
Het lijkt overigens alsof je meent dat ik iets met cr van doen heb, maar dat is dus niet zo - voor de duidelijkheid. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Persoonlijk vind ik 'welvaart' wel een goed middel om te toetsen of iets al dan niet ethisch verantwoord is; en dan in het bijzonder de welvaart van nu levende mensen waarbij niet ieder leven even zwaar wordt meegeteld, wat mogelijk is als je er vanuit gaat dat iemand 'negatieve' welvaart kan hebben, bijvoorbeeld als de persoon in kwestie terminaal ziek is en veel pijn lijdt.
Een dergelijke moraal zou moord afkeuren (niet goed voor de welvaart van de vermoorde) en bijvoorbeeld abortus goedkeuren. Daar kan ik me wel in vinden. |
Citaat:
Enkele kritiekpunten op een dusdanige theorie. Het maximum is van welvaart is niet te bepalen en de welvaartsstatus kan subjectief zijn. Er kan dus belangenverstrengeling optreden. Verder is welvaart een tijdsgebonden begrip. Het beste zou een niet-tijdsgebonden moraal zijn. Misschien zijn er meer problemen met deze theorie, maar daar kom ik zo snel niet op. Citaat:
|
Citaat:
Nog even je laatste punt. Bij moord kan het inderdaad zo zijn dat de welvaart van de moordenaar er op vooruit gaat. Je moet er daarbij echter wel bij stilstaan dat de persoon die vermoord is ook een bepaalde "hoeveelheid" welvaart heeft die na de moord zal "verdwijnen". Hierbij komt dan subjectiviteit kijken, want de moord op een suïcidaal of terminaal ziek persoon zou wél gerechtvaardigd zijn. Mijns inziens is dat dan afhankelijk van de nabestaanden; zouden zíj het erg vinden, en hun welvaart daardoor dalen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Elk van deze utilistische theorieen heeft een iets andere kijk over wat goed en fout is in handelingen. Niet alleen is het objectief vaststellen van subjectieve waardeoordelen erg lastig, maar komt het intuitionisme veelal om de hoek kijken. Mensen kunnen vanuit intuitie of vanuit geweten het niet verkroppen dat iets gebeurt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.dbnl.org/tekst/geme003haa...g01illp268.gif Het is onwaarschijnlijk dat de 'utility' van de broers de Witt hoger is dan die van de massa's die hen vermoorden. Bovendien kwam het de stabiliteit van het land ten goede. De overall happiness zal dus door deze actie toenemen. Het utilisme zal dus deze moord rechtvaardigen. Mee eens? |
Het probleem is dat je niet kunt weten of het sparen van de gebroeders de Witt uiteindelijk toch voordelig geweest zou zijn.
Eigenlijk is moord altijd een twijfelgeval (en dus niet te rechtvaardigen volgens mijn overtuiging), omdat het nu eenmaal bijna altijd onmogelijk te bepalen is wat exact de gevolgen zijn. Ook een 'waarschijnlijkheid' van positieve gevolgen werkt willekeur in de hand. Toch keur ik deze moord goed, indien het aantoonbaar is dat de uitwerking positief is geweest. Daar lijkt me geen sprake van. |
tja, vanuit het oogpunt van Maurits effectief, toch niet bepaalt ethisch verantwoordbaar.
maar is het niet zo dat extreme vormen van wat voor levensvisie dan ook schadelijk zijn? |
Citaat:
|
Wauw, zoveel reacties, heb even niet meegevolgd :)
Citaat:
Alles hangt af van welk standpunt je het bekijkt. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20. |