Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 19:54
Kiluminati
Kiluminati is offline
Van in onze wieg worden we geleerd een onderscheid te maken tussen juist en fout, goed en kwaad. Ook later word het ons opgedrongen, in het geloof, op school, in de cultuur.
Maar wat zijn goed en kwaad? Is onze wereld echt opgebouwd tussen twee tegenstrijdige machten of is het een verzonnen gegeven door de mens om zichzelf in toom te houden?

Toen Hitler en co. begonnen aan hun afslachting van 6 miljoen joden, dachten ze dat ze een goede zaak voor de mensheid deden door de wereld te zuiveren, terwijl wij het als een onmenselijke daad beschouwden. Kun je goed en kwaad dan niet op zijn minst relatief noemen?

(Ik zou jullie meningen graag gebruiken voor een schoolopdracht, dus alleen serieuze reacties graag )
Oud 08-11-2004, 20:48
T_ID
T_ID is offline
'goed' of 'kwaad' is subjectief.

dat sommige zaken (moord, etc) voor een groot deel van de mensen hetzelfde zijn betekent niet dat die waarden opeens universeel zijn.
Oud 08-11-2004, 21:03
Kiluminati
Kiluminati is offline
Zijn zaken zoals moord waarden?
Oud 08-11-2004, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Kiluminati schreef op 08-11-2004 @ 20:54 :
[...] Maar wat zijn goed en kwaad?[...]
Tja, dit is een nogal brede vraag, waarop je weinig sluitende antwoorden zal krijgen. Het betreft het discussiegebied van de ethiek en er zijn vele 'stromingen', zo je wilt, die een handleiding geven bij het bespreken van wat aan menselijke handelen 'goed' of 'fout' te noemen is. (Voor een eerste, grove blik op ethiek: klik hier)

Wat zou volgens jou de toetssteen van de moraal moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 21:24
LMP
LMP is offline
Je hebt gelijk. Je accepteerd de wereld waarin je leeft. En de wereld waarin we leven heeft nou eenmaal deze normen en waarden.

Daarbovenop, sluit dit ook wel aan met wat veel mensen zeggen:
Zonder kwaad weet je niet wat goed is.

Dus deze 2 vullen elkaar aan.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 21:34
Fade of Light
Fade of Light is offline
Sorry hoor, maar "duh"?
Tuurlijk is goed en kwaad relatief.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2004, 22:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kiluminati schreef op 08-11-2004 @ 22:03 :
het idee dat het vermoorden van andere mensen iets slechts is is idd een van de meest universele, maar onder gegeven omstandigheden kan eens mens daar heel anders tegenaan gaan kijken.

zie bijvoorbeeld een vijandbeeld dat tijdens een oorlog onstaat: 'zij' en 'wij', dan kijken mensen opeens heel anders aan tegen dodelijk geweld tegenover andere mensen, zolang die maar uit de 'vijandelijke groep' komen.
Oud 08-11-2004, 23:23
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Kiluminati schreef op 08-11-2004 @ 22:03 :
jup, en niet moorden is op dit moment in Nederland de norm

Goed en kwaad zijn inderdaad subjectief. Hitler had een plan wat goed was voor de welvaart van een bepaalde groep mensen. Dat was voor hem belangrijker, nu roepen we allemaal dat het belangrijker is om niet te moorden en mensen niet in kutsituaties te brengen ter bevordering van de eigen welvaart.Wat natuurlijk ontzettend schijnheilig is als je kijkt naar het verschil in rijkdom tussen 'het westen' en de rest van de wereld en hoe wij onze rijkdom maar al te graag in stand houden ten koste van anderen, maar nu dwaal ik af. Uiteindelijk zijn goed en kwaad niets anders dan wat op dat moment goed is voor de welvaart en het overleven van een bepaalde groep of een persoon.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 07:43
Verwijderd
Ik ben van mening dat goed en kwaad niet als zodanig bestaat. Het is verzonnen door de mens. Iedere cultuur heeft weer andere normen en waarden, andere ideeën over het leven. Bij sommige mensen vervagen die normen en waarden, of ze zijn hen nooit goed aangeleerd. Dan krijgen ze in deze samenleving grote problemen.. Maar dat wil niet zeggen dat ze "slecht" zijn, ik geloof nl niet dat iemand zoiets als "slecht" kan zijn. Dieren kun je toch ook niet slecht noemen. Mensen hebben alles alleen op een hoger niveau: egoïsme is bij ons meer dan alleen eten voor onszelf houden, macht komt bij ons op een grootse manier tot uiting en is meer dan de sterkste van de roedel zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 14:37
Verwijderd
Natuurlijk bestaat universeel goed of kwaad niet, het gaat altijd om door mensen genormeerde begrippen. Desalniettemin bestaan er gedragingen en gedachten die dicht in de buurt komen van de kwalificatie universeel kwaad.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 15:17
Vice
Vice is offline
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen bewust slecht zijn. En dan bedoel ik wat je vooral bij (teken)films ziet. Als er iemand een moord of aanslag pleegt is dat in hun ogen goed. Natuurlijk weten ze wel dat er genoeg mensen zijn die daar niet mee eens zijn, alleen door hun eigen opvattingen of opvoeding hebben ze hun eigen normen en waarden gekregen waardoor hun goed en kwaad niet gelijk staan aan het goed en kwaad van andere.
Wat zij goed vinden, kunnen andere slecht vinden en andersom ook.
Oud 09-11-2004, 15:22
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-11-2004 @ 21:48 :
'goed' of 'kwaad' is subjectief.

dat sommige zaken (moord, etc) voor een groot deel van de mensen hetzelfde zijn betekent niet dat die waarden opeens universeel zijn.
Bij Aristoteles en Kant waren goed en fout overduidelijk objectief vast te stellen ze hebben daarvoor een bepaalde theorie ontwikkeld.

Goed en fout zijn uitkomsten van handelingen. Je stelt veelal een theorie op die kijkt naar handelingen. Een handeling heeft een actor, een gevolg, een doel en omstaanders. Elke theorie kijkt naar specifieke delen of naar het geheel van deze factoren.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:40
willypirate
willypirate is offline
Goed en kwaad zijn afgeleiden van 2 krachten.

De ene is de opbouwende kracht en de andere is de destructieve kracht.
Oud 09-11-2004, 17:39
Verwijderd
Ik twijfel niet aan alles, maar wel aan jouw reply.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 18:28
Energie
Energie is offline
Citaat:
willypirate schreef op 09-11-2004 @ 17:40 :
Goed en kwaad zijn afgeleiden van 2 krachten.

De ene is de opbouwende kracht en de andere is de destructieve kracht.
dat hoeft niet want iemand die volgens jou goed is wil dan iemand die slecht is bekeren tot het goede en daarvoor zal hij het slechte destructief afbreken naar de mening van de slechte.
Oud 09-11-2004, 20:18
2079
2079 is offline
Hier draait nu bijna de hele situatie van die Moslim Extremisten om, zij denken dat wat zij doen goed terwijl wij er zware ethische bezwaren tegen hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 22:03
Energie
Energie is offline
Citaat:
The Count schreef op 09-11-2004 @ 21:18 :
Hier draait nu bijna de hele situatie van die Moslim Extremisten om, zij denken dat wat zij doen goed terwijl wij er zware ethische bezwaren tegen hebben.
idd dat geval moeten ze niet in nederland komen wonen he
Oud 09-11-2004, 22:39
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Energie schreef op 09-11-2004 @ 23:03 :
idd dat geval moeten ze niet in nederland komen wonen he
och, voor mijn part mogen, maar maak er dan geen (geweldadig) bezwaar tegen, je wist immers van tevoren hoe of wat.

maar, we gaan offtopic...

hoewel moslimextremisme bewijst dat normen en waarden maakbaar zijn, zelfs onder de groep waarvan ze zelf deel zijn keurt de meerderheid hun moraal af.
Oud 10-11-2004, 08:38
Verwijderd
Citaat:
The Count schreef op 09-11-2004 @ 21:18 :
Wij doen niet anders, wij nemen bijvoorbeeld ook een homohuwelijk aan terwijl sommige groepen in de samenleving er grote ethische bezwaren tegen hebben. Dat is niet zo'n probleem, zolang het maar zorgvuldig gebeurt en er legitimatie voor is. Beide aspecten ontbreken aan het optreden van die moslimradicalo's.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 11:17 :
Die laatste zin is echt flauwekul en is volledig in tegenspraak met je eerste zin.
Toch niet. Lees het nog maar een keer wat beter.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:51
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-11-2004 @ 18:39 :
Ik twijfel niet aan alles, maar wel aan jouw reply.
Alleen maar aan deze? Dan heb ik het toch wel eens "goed"

Maar waar twijfel je precies aan?

Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 10:58.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 10:57
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Energie schreef op 09-11-2004 @ 19:28 :
dat hoeft niet want iemand die volgens jou goed is wil dan iemand die slecht is bekeren tot het goede en daarvoor zal hij het slechte destructief afbreken naar de mening van de slechte.
Soms is het noodzakelijk om een fundering af te breken , om er een goed of beter huis op te bouwen. Dan is het afbreken van de oude fundering niet zo zeer destructief (ook al maakt men dingen stuk) , maar meer het verlengde van de opbouwende kracht.
Oud 10-11-2004, 11:00
Verwijderd
Citaat:
willypirate schreef op 10-11-2004 @ 11:51 :
Alleen maar aan deze? Dan heb ik het toch wel eens "goed"

Maar waar twijfel je precies aan?
Of iets destructief of opbouwend is, is ook een kwestie van definitie. Je komt in een cirkelredenering terecht als je aan elkaar probeert te koppelen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 11:31
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-11-2004 @ 23:39 :
hoewel moslimextremisme bewijst dat normen en waarden maakbaar zijn, zelfs onder de groep waarvan ze zelf deel zijn keurt de meerderheid hun moraal af.
Normen en waarden zijn ook maakbaar. Iets is OF goed OF fout. Binnen de ethiek redeneer je naar een goede of een foute handeling. Normen en waarden zijn voortvloeisels van handelingen die als goed of fout worden bestempeld.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 12:35 :
Ik begrijp het nog niet. Kun je me dan misschien uitleggen waarom nare man wel eerst zegt dat er niets is wat universeel goed of kwaad is, maar dat er wel dingen zijn die dicht in de buurt komen bij de kwalificatie universeel kwaad? Als hij al beseft dat er geen universeel goed of kwaad is, hoe kan hij dan zo'n uitspraak doen of tot zo'n mening komen??!
Met de eerste stelling, doelt hij op de relativiteit van waarden, dus dat geen objectieve morele toetssteen bestaat voor menselijk handelen (zoals bijvoorbeeld supernaturalistische waarden, opgelegd door een God dat zouden zijn). Tenminste: dat is zijn mening over waarden.

Dat betekent niet dat Nare Man niet inziet, dat ondanks de absentie van een absolute/objectieve morele toetssteen, wij toch waarden kennen, die voor een overgroot gedeelte van de totale mensheid gelden, ongeacht culturele achtergrond - een wijs inzicht van Nare Man. Een voorbeeld betreft verkrachting; in vrijwel geen enkele cultuur is het moreel verantwoord iemand te dwingen tot het verrichten van seksuele handelingen.
Dat dergelijke breed gedragen waarden te herkennen zijn, geeft deze de schijn van universele geldigheid, maar dat is niet zo - vandaar dat Nare Man in tweede instantie opmerkt dat "gedragingen en gedachten [bestaan] die dicht in de buurt komen van de kwalificatie universeel kwaad" (onderstreping door Alluman).

Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 13:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 14:05 :
Ja, bedankt.

Ik had echter meer de opvatting dat hij met 'dicht in de buurt komen van' en zeker de knipoog aan het einde een persoonlijke overtuiging probeerde weer te geven dat sommige dingen toch wel heel slecht zijn.
Nare Man kennende zal hij deze ondertoon zeker aan zijn stelling hebben toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 14:15 :
Vind jij het niet vreemd dat je nog wel persoonlijk gelooft in goed en kwaad dan, als je weet dat het niet "absoluut bestaat"?
Nee. Er zal altijd menselijk handelen zijn (ervan uitgaande dat de mens blijft voortbestaan) en dat handelen zal altijd beoordeeld worden. Dat morele waarden verschillen, betekent niet dat ze daarom overboord gegooid dienen te worden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 14:26 :
Bij mij leidt het weten dat er geen absolute waarden bestaan toch wel tot waardendepolarisatie. Ik kan persoonlijk snids ik dat besef heb dingen als moorden en aanslagen in een ander daglicht plaatsen...
Tja, dat is het bekende gevaar van dat cultureel relativisme zichzelf vernietigd: als alle waarden relatief zijn, kan niemand meer een waardeoordeel vellen - en is dus niets meer goed of fout.

Het is altijd goed om naar de andere zijde te luisteren, maar vergeet niet dat handelingen ook intrinsieke eigenschappen bezitten, die beoordeeld dienen te worden. Het kan niet zo zijn dat een handeling alleen in zijn eigen culturele context beoordeeld kan worden.
Is een moord niet moreel verwerpelijk? Ja, ongeacht wie de moord pleegt en in welke cultuur. Wellicht zijn de motieven beter te begrijpen, maar de handeling blijft verwerpelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 14:34 :
[...] Waarom is een moord verwerpelijk of slecht? [...]
Dat is een goede vraag. Waarom is een moord moreel verwerpelijk? Want dat vinden de meesten - ongeacht culturele achtergrond - inderdaad moreel onjuist. Het is de vraag dus of cultureel relativisme als ethische code voldoende is. Want je vergeet, dat ethiek ook een deel voorschrift is - ofwel regels die men vooraf aan een handeling in acht neemt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 16:39
Verwijderd
Ik herhaal nog maar eens een oude post van mij over cr (29-04-2004 @ 11:28 :]):
  1. Het cultureel relativisme houdt zoiets in als: moraliteit (goed en fout-denken) en waarheid zijn zaken die een diepe culturele basis hebben. Als we zeggen dat iets goed is, dan bedoelen we 'goed is sociaal geaccepteerd' of anders geformuleerd 'goed is wat de meerderheid in mijn samenleving goed vindt'.
    Absolute waarheid en goedheid bestaan niet - het zijn sociaal geconstrueerde zaken, maar meer ook niet. Het kan niet zo zijn dat dingen van zichzelf goed of waar zijn - ze zijn alleen goed of waar volgens de regels van onze cultuur. Dus iemand die de waarheid predikt, doet niets anders dan de waarheden van zijn samenleving uitdragen, alsof het de waarheid betreft.
    Kortom: 'goed' is wat mijn cultuur goed vindt; 'waar' is wat mijn cultuur waar vindt. Het belangrijkste van allemaal: absolute waarheid bestaat niet.
Problemen met de argumentatie van het cultureel relativisme:
  1. De argumentatie van cultureel relativisten gaat zoiets als:
    (1) moraliteit en waarheid hebben een culturele basis.
    (2) culturen verschillen onderling zeer over wat volgens hen waar en goed is.
    (3) er is daardoor geen duidelijke manier om de goedheid of waarheid van zaken te achterhalen (anders dan vanuit bepaalde cultuurgebonden waarden, zoals nare man stelt)

Problemen met deze argumenten zijn als volgt:
    ad (1) dat moraliteit en waarheid een culturele basis hebben, betekent niet dat een zaak of ding geen goedheid of waarheid kan uitdragen. Zo kan het best zijn dat een bepaald boek een objectieve waarheid bevat.
    ad (2)dat culturen wereldwijd verschillen over wat goed en waar is, betekent niet dat een cultuur het bij het rechte eind kan hebben ten opzichte van de andere.
    Bovendien kunnen we ons afvragen of waarheid en goedheid wel zo verschillen tussen culturen. Zo geldt in vrijwel alle culturen de 'Gouden Regel', dat je anderen moet behandelen, zoals je zelf behandeld wilt worden.
    ad (3)Wellicht bestaat er geen duidelijke manier van moreel of waarheidsoordelen, maar je kunt iig wel in veel gevallen bepalen dit soort argumenten oplossen.
    Bovendien volgt er niet uit, dat als geen duidelijke manier hebt op waarheid en goedheid vast te stellen, dat objectieve waarheid en goedheid niet zouden bestaan.
Dit alles gezegd hebbende maak ik nog een laatste opmerking: het erkennen van culturele verschillen maakt je nog niet tot een cultureel relativist - je bent een cultureel relativist als je meent dat alles met betrekking tot goedheids- en waarheidsbepaling sociaal gecontrueeerd is.
Het erkennen van culturele verschillen betekent dus niet het ontkennen van het bestaan van een absolute of objectieve waarheid. Je kunt wel nog aan het bestaan twijfelen of erkennen dat wellicht geen duidelijke toetssteen bestaat voor waarheid of goedheid - maar dat betekent niet dat die niet bestaat.

Ten slotte nog de gevolgtrekking. Stel je hanteert cultureel relativisme bewust als basis voor een samenleving. Dat betekent dat wat goed en waar is, de zaken zijn die de meerderheid in die samenleving goed en waar vinden. Vraag jezelf af welke gevolgen dat zou kunnen hebben ...
Een voorbeeld: als een meerderheid van de samenleving het goed vindt om moslims te doden (om welke reden dan ook), dan betekent dat, dat het goed is.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 17:50 :
[...]Ik vraag me wel af of het zo is dat cultuurrelativisten ook stellen dat wat de meerderheid vindt goed is;[...]
Trust me: dit is wat cultuurrelativisme inhoudt.

Het lijkt overigens alsof je meent dat ik iets met cr van doen heb, maar dat is dus niet zo - voor de duidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 18:09 :
Oh nee ik weet wel dat dat niet zo is hoor.
Gelukkig.

Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 18:09 :
Maar, een cultuurrelativist is dus iemand die, als hij aan het hoofd zou staan een samenleving, zou weten dat er geen absoluut goed en kwaad bestond, máár de mensen die hij onder zich had die blijkbaar dan niet geloven in cultuurrelativisme door hun opvatting over goed en kwaad de normen zou laten maken voor goed en kwaad? Beetje raar.
Ik begrijp niet helemaal waarom je die heerser erbij haalt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 18:47 :
Wel, jij had het over cultuurrelativisme bewust hanteren als basis voor een samenleving. Maar ik vind dat überhaupt al een vreemde gedachte omdat je bij het hanteren van een bepaald ideaal al een hoger doel wilt dienen, dat blijkbaar "goed" is, of beter dan iets anders, en dat is nu juist wat een cultuurrelativist tegenspreekt.
Dat laatste klopt. Maar ik heb het nergens over een heerser gehad. Ik heb met mijn generalisatie van cr alleen de absurde consequenties van deze morele handleiding willen aantonen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 19:57 :
Die kun je alleen aantonen voor mensen die niet in cultuurrelativisme geloven. Een cultuurrelativist zelf gelooft natuurlijk niet in absurd en niet-absurd en daarom is die theorie perfect houdbaar tegen die kritiek.
...vernietigt tegelijk zichzelf als ethische theorie.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 22:30
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
Peter Berg schreef op 10-11-2004 @ 14:34 :
Waarom hebben handelingen intrinsieke eigenschappen die beoordeeld dienen te worden?

Waarom is een moord verwerpelijk of slecht?

Dat heeft te maken met de doelen die wij onszelf stellen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 08:58
Verwijderd
Persoonlijk vind ik 'welvaart' wel een goed middel om te toetsen of iets al dan niet ethisch verantwoord is; en dan in het bijzonder de welvaart van nu levende mensen waarbij niet ieder leven even zwaar wordt meegeteld, wat mogelijk is als je er vanuit gaat dat iemand 'negatieve' welvaart kan hebben, bijvoorbeeld als de persoon in kwestie terminaal ziek is en veel pijn lijdt.

Een dergelijke moraal zou moord afkeuren (niet goed voor de welvaart van de vermoorde) en bijvoorbeeld abortus goedkeuren. Daar kan ik me wel in vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:22
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-11-2004 @ 09:58 :
Persoonlijk vind ik 'welvaart' wel een goed middel om te toetsen of iets al dan niet ethisch verantwoord is; en dan in het bijzonder de welvaart van nu levende mensen waarbij niet ieder leven even zwaar wordt meegeteld, wat mogelijk is als je er vanuit gaat dat iemand 'negatieve' welvaart kan hebben, bijvoorbeeld als de persoon in kwestie terminaal ziek is en veel pijn lijdt.

Enkele kritiekpunten op een dusdanige theorie.

Het maximum is van welvaart is niet te bepalen en de welvaartsstatus kan subjectief zijn. Er kan dus belangenverstrengeling optreden.

Verder is welvaart een tijdsgebonden begrip. Het beste zou een niet-tijdsgebonden moraal zijn.

Misschien zijn er meer problemen met deze theorie, maar daar kom ik zo snel niet op.

Citaat:

Een dergelijke moraal zou moord afkeuren (niet goed voor de welvaart van de vermoorde) en bijvoorbeeld abortus goedkeuren. Daar kan ik me wel in vinden.
Wat wanneer de welvaart van de moordenaar er wel op vooruit gaat? Waar kies je voor? Je komt dit bij het utilisme van Mill en Bentham met je theorie.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 12:27
Verwijderd
Citaat:
MasterB schreef op 11-11-2004 @ 13:22 :
Enkele kritiekpunten op een dusdanige theorie.

Het maximum is van welvaart is niet te bepalen en de welvaartsstatus kan subjectief zijn. Er kan dus belangenverstrengeling optreden.

Verder is welvaart een tijdsgebonden begrip. Het beste zou een niet-tijdsgebonden moraal zijn.

Misschien zijn er meer problemen met deze theorie, maar daar kom ik zo snel niet op.

Wat wanneer de welvaart van de moordenaar er wel op vooruit gaat? Waar kies je voor? Je komt dit bij het utilisme van Mill en Bentham met je theorie.
Ik zie de problemen met de theorie zelf ook wel. Ethiek en moraal zal ook altijd (deels) subjectief blijven. Toch vind ik dat het 'welvaartspincipe' een goede basis biedt, hoewel het natuurlijk erg lastig te bepalen is hoeveel welvaart iemand heeft.

Nog even je laatste punt. Bij moord kan het inderdaad zo zijn dat de welvaart van de moordenaar er op vooruit gaat. Je moet er daarbij echter wel bij stilstaan dat de persoon die vermoord is ook een bepaalde "hoeveelheid" welvaart heeft die na de moord zal "verdwijnen". Hierbij komt dan subjectiviteit kijken, want de moord op een suïcidaal of terminaal ziek persoon zou wél gerechtvaardigd zijn. Mijns inziens is dat dan afhankelijk van de nabestaanden; zouden zíj het erg vinden, en hun welvaart daardoor dalen?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 13:43
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-11-2004 @ 13:27 :

Nog even je laatste punt. Bij moord kan het inderdaad zo zijn dat de welvaart van de moordenaar er op vooruit gaat. Je moet er daarbij echter wel bij stilstaan dat de persoon die vermoord is ook een bepaalde "hoeveelheid" welvaart heeft die na de moord zal "verdwijnen". Hierbij komt dan subjectiviteit kijken, want de moord op een suïcidaal of terminaal ziek persoon zou wél gerechtvaardigd zijn. Mijns inziens is dat dan afhankelijk van de nabestaanden; zouden zíj het erg vinden, en hun welvaart daardoor dalen?
Je ziet waar ik naartoe wil. Deze theorie is bijzonder moeilijk in de praktijk te brengen, maar heeft een goede theoretische basis. Het enige punt dat echt lastig wordt is de subjectiviteit van het objectief vaststellen van welvaart.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:14
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
MasterB schreef op 11-11-2004 @ 14:43 :
Je ziet waar ik naartoe wil. Deze theorie is bijzonder moeilijk in de praktijk te brengen, maar heeft een goede theoretische basis. Het enige punt dat echt lastig wordt is de subjectiviteit van het objectief vaststellen van welvaart.
Ja, eerlijk gezegd ben ik bang dat een van de problemen van moreel utilitarianisme is dat de meetbaarheid van de morele effecten van acties buitengewoon moeilijk meetbaar zijn, in het bijzonder in de complexe situaties van overheden. Wat dat betreft ben ik er meer voor dat ieder er zijn eigen moreel kader op nahoudt, en we ons met name druk maken om het zoveel mogelijk verruimen van het gebied waarover mensen discussie toelaten.
Oud 11-11-2004, 16:42
MasterB
MasterB is offline
Citaat:
McCaine schreef op 11-11-2004 @ 16:14 :
Ja, eerlijk gezegd ben ik bang dat een van de problemen van moreel utilitarianisme is dat de meetbaarheid van de morele effecten van acties buitengewoon moeilijk meetbaar zijn, in het bijzonder in de complexe situaties van overheden. Wat dat betreft ben ik er meer voor dat ieder er zijn eigen moreel kader op nahoudt, en we ons met name druk maken om het zoveel mogelijk verruimen van het gebied waarover mensen discussie toelaten.
Er zijn meerdere vormen van Utilisme bekend. Laat ik ze in drie delen indelen. Mill/Bentham vs. Moore vs. Hare.

Elk van deze utilistische theorieen heeft een iets andere kijk over wat goed en fout is in handelingen. Niet alleen is het objectief vaststellen van subjectieve waardeoordelen erg lastig, maar komt het intuitionisme veelal om de hoek kijken. Mensen kunnen vanuit intuitie of vanuit geweten het niet verkroppen dat iets gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:51
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
MasterB schreef op 11-11-2004 @ 17:42 :
Er zijn meerdere vormen van Utilisme bekend. Laat ik ze in drie delen indelen. Mill/Bentham vs. Moore vs. Hare.
Ja, ik bedoel hier met name de traditionele Bentham-visie.
Oud 11-11-2004, 18:46
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
MasterB schreef op 11-11-2004 @ 14:43 :
Ik vind eerlijk gezegd de theoretische basis van utilisme zo zwak dat het als ethische theorie onhoudbaar is. Het probleem met het meten van welvaart is nog niet eens het grootste obstakel van het utilisme. Met het utilisme vervagen alle ons nu bekende normen en waarden. De 'overall happyness' zal bijvoorbeeld kunnen toenemen als er bepaalde personen uit een samenleving gedood worden. Het is dan gerechtvaardigd om mensen te doden in het belang van de rest van de samenleving.
Oud 11-11-2004, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 11-11-2004 @ 19:46 :
Ik vind eerlijk gezegd de theoretische basis van utilisme zo zwak dat het als ethische theorie onhoudbaar is. Het probleem met het meten van welvaart is nog niet eens het grootste obstakel van het utilisme. Met het utilisme vervagen alle ons nu bekende normen en waarden. De 'overall happyness' zal bijvoorbeeld kunnen toenemen als er bepaalde personen uit een samenleving gedood worden. Het is dan gerechtvaardigd om mensen te doden in het belang van de rest van de samenleving.
Theoretisch ben ik daar ook voor. Het is echter niet in de praktijk te brengen, omdat je nu eenmaal niet kunt weten of het doden van bepaalde mensen voordelig is; daarvoor is de zaak simpelweg te complex. De theorie is daarom ook niet echt van belang voor dit soort grensgevallen, omdat het daarbij toch geen uitsluitsel kan bieden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:56
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-11-2004 @ 21:42 :
Theoretisch ben ik daar ook voor. Het is echter niet in de praktijk te brengen, omdat je nu eenmaal niet kunt weten of het doden van bepaalde mensen voordelig is; daarvoor is de zaak simpelweg te complex. De theorie is daarom ook niet echt van belang voor dit soort grensgevallen, omdat het daarbij toch geen uitsluitsel kan bieden.
Ik zal je even een praktijkvoorbeeld geven waar utilisme is toegepast. In het jaar 1672, ook wel bekend als het rampjaar, was er grote ontevredenheid onder het volk. Om de orde en rust te herstellen koelde het volk zijn onvrede op de gebroeders de Witt, die enige jaren daarvoor als raadspenionarissen hadden gefuncioneerd. Prins Maurits die op dat moment stadhouder en daarmee opperbevelhebber van het leger was, besloot het volk zijn gang te laten gaan in de hoop dat na de moord de orde en rust zouden terug keren. Dat gebeurde in zekere mate ook. De broertjes de Witt werden op afschuwelijke wijze vermoord.

Het is onwaarschijnlijk dat de 'utility' van de broers de Witt hoger is dan die van de massa's die hen vermoorden. Bovendien kwam het de stabiliteit van het land ten goede. De overall happiness zal dus door deze actie toenemen. Het utilisme zal dus deze moord rechtvaardigen. Mee eens?
Oud 11-11-2004, 21:26
Verwijderd
Het probleem is dat je niet kunt weten of het sparen van de gebroeders de Witt uiteindelijk toch voordelig geweest zou zijn.

Eigenlijk is moord altijd een twijfelgeval (en dus niet te rechtvaardigen volgens mijn overtuiging), omdat het nu eenmaal bijna altijd onmogelijk te bepalen is wat exact de gevolgen zijn. Ook een 'waarschijnlijkheid' van positieve gevolgen werkt willekeur in de hand.

Toch keur ik deze moord goed, indien het aantoonbaar is dat de uitwerking positief is geweest. Daar lijkt me geen sprake van.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:27
T_ID
T_ID is offline
tja, vanuit het oogpunt van Maurits effectief, toch niet bepaalt ethisch verantwoordbaar.

maar is het niet zo dat extreme vormen van wat voor levensvisie dan ook schadelijk zijn?
Oud 11-11-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 11-11-2004 @ 22:27 :
tja, vanuit het oogpunt van Maurits effectief, toch niet bepaalt ethisch verantwoordbaar.

maar is het niet zo dat extreme vormen van wat voor levensvisie dan ook schadelijk zijn?
Wat is objectieve schadelijkheid?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:35
Kiluminati
Kiluminati is offline
Wauw, zoveel reacties, heb even niet meegevolgd
Citaat:
T_ID schreef op 11-11-2004 @ 22:27 :
Misschien, voor één groep personen, voor de uitvoerende groep zal het het omgekeerde effect hebben (of dat zal althans de bedoeling zijn).
Alles hangt af van welk standpunt je het bekijkt.
Oud 11-11-2004, 21:42
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-11-2004 @ 22:26 :
Het probleem is dat je niet kunt weten of het sparen van de gebroeders de Witt uiteindelijk toch voordelig geweest zou zijn.

Eigenlijk is moord altijd een twijfelgeval (en dus niet te rechtvaardigen volgens mijn overtuiging), omdat het nu eenmaal bijna altijd onmogelijk te bepalen is wat exact de gevolgen zijn. Ook een 'waarschijnlijkheid' van positieve gevolgen werkt willekeur in de hand.

Toch keur ik deze moord goed, indien het aantoonbaar is dat de uitwerking positief is geweest. Daar lijkt me geen sprake van.
Bij het utilisme gaat het er alléén om of de hoeveelheid 'utility' door een handeling verhoogd of verlaagd wordt. En de gevolgens op lange termijn zijn inderdaad vaak moeilijk in te schatten, daarom denken utilisten meestal op korte termijn. Dus als bijvoorbeeld 100 sadisten besluiten een paar onschuldigen dood te martelen dan zou je dat ook goedkeuren? Utilisme gaat immers uit van 'greatest happiness for the greatest number'.
Reageren

Regels voor berichten