Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat zou volgens jou de toetssteen van de moraal moeten zijn? |
![]() |
||
Citaat:
zie bijvoorbeeld een vijandbeeld dat tijdens een oorlog onstaat: 'zij' en 'wij', dan kijken mensen opeens heel anders aan tegen dodelijk geweld tegenover andere mensen, zolang die maar uit de 'vijandelijke groep' komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
Goed en kwaad zijn inderdaad subjectief. Hitler had een plan wat goed was voor de welvaart van een bepaalde groep mensen. Dat was voor hem belangrijker, nu roepen we allemaal dat het belangrijker is om niet te moorden en mensen niet in kutsituaties te brengen ter bevordering van de eigen welvaart.Wat natuurlijk ontzettend schijnheilig is als je kijkt naar het verschil in rijkdom tussen 'het westen' en de rest van de wereld en hoe wij onze rijkdom maar al te graag in stand houden ten koste van anderen, maar nu dwaal ik af. Uiteindelijk zijn goed en kwaad niets anders dan wat op dat moment goed is voor de welvaart en het overleven van een bepaalde groep of een persoon. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Goed en fout zijn uitkomsten van handelingen. Je stelt veelal een theorie op die kijkt naar handelingen. Een handeling heeft een actor, een gevolg, een doel en omstaanders. Elke theorie kijkt naar specifieke delen of naar het geheel van deze factoren. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
|
![]() |
||
Citaat:
maar, we gaan offtopic... hoewel moslimextremisme bewijst dat normen en waarden maakbaar zijn, zelfs onder de groep waarvan ze zelf deel zijn keurt de meerderheid hun moraal af.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar waar twijfel je precies aan?
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 10:58. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat betekent niet dat Nare Man niet inziet, dat ondanks de absentie van een absolute/objectieve morele toetssteen, wij toch waarden kennen, die voor een overgroot gedeelte van de totale mensheid gelden, ongeacht culturele achtergrond - een wijs inzicht van Nare Man. Een voorbeeld betreft verkrachting; in vrijwel geen enkele cultuur is het moreel verantwoord iemand te dwingen tot het verrichten van seksuele handelingen. Dat dergelijke breed gedragen waarden te herkennen zijn, geeft deze de schijn van universele geldigheid, maar dat is niet zo - vandaar dat Nare Man in tweede instantie opmerkt dat "gedragingen en gedachten [bestaan] die dicht in de buurt komen van de kwalificatie universeel kwaad" (onderstreping door Alluman). Laatst gewijzigd op 10-11-2004 om 13:03. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is altijd goed om naar de andere zijde te luisteren, maar vergeet niet dat handelingen ook intrinsieke eigenschappen bezitten, die beoordeeld dienen te worden. Het kan niet zo zijn dat een handeling alleen in zijn eigen culturele context beoordeeld kan worden. Is een moord niet moreel verwerpelijk? Ja, ongeacht wie de moord pleegt en in welke cultuur. Wellicht zijn de motieven beter te begrijpen, maar de handeling blijft verwerpelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik herhaal nog maar eens een oude post van mij over cr (29-04-2004 @ 11:28 :]):
Het erkennen van culturele verschillen betekent dus niet het ontkennen van het bestaan van een absolute of objectieve waarheid. Je kunt wel nog aan het bestaan twijfelen of erkennen dat wellicht geen duidelijke toetssteen bestaat voor waarheid of goedheid - maar dat betekent niet dat die niet bestaat. Ten slotte nog de gevolgtrekking. Stel je hanteert cultureel relativisme bewust als basis voor een samenleving. Dat betekent dat wat goed en waar is, de zaken zijn die de meerderheid in die samenleving goed en waar vinden. Vraag jezelf af welke gevolgen dat zou kunnen hebben ... Een voorbeeld: als een meerderheid van de samenleving het goed vindt om moslims te doden (om welke reden dan ook), dan betekent dat, dat het goed is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het lijkt overigens alsof je meent dat ik iets met cr van doen heb, maar dat is dus niet zo - voor de duidelijkheid. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Enkele kritiekpunten op een dusdanige theorie. Het maximum is van welvaart is niet te bepalen en de welvaartsstatus kan subjectief zijn. Er kan dus belangenverstrengeling optreden. Verder is welvaart een tijdsgebonden begrip. Het beste zou een niet-tijdsgebonden moraal zijn. Misschien zijn er meer problemen met deze theorie, maar daar kom ik zo snel niet op. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nog even je laatste punt. Bij moord kan het inderdaad zo zijn dat de welvaart van de moordenaar er op vooruit gaat. Je moet er daarbij echter wel bij stilstaan dat de persoon die vermoord is ook een bepaalde "hoeveelheid" welvaart heeft die na de moord zal "verdwijnen". Hierbij komt dan subjectiviteit kijken, want de moord op een suïcidaal of terminaal ziek persoon zou wél gerechtvaardigd zijn. Mijns inziens is dat dan afhankelijk van de nabestaanden; zouden zíj het erg vinden, en hun welvaart daardoor dalen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Elk van deze utilistische theorieen heeft een iets andere kijk over wat goed en fout is in handelingen. Niet alleen is het objectief vaststellen van subjectieve waardeoordelen erg lastig, maar komt het intuitionisme veelal om de hoek kijken. Mensen kunnen vanuit intuitie of vanuit geweten het niet verkroppen dat iets gebeurt. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
vive la feast!!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is onwaarschijnlijk dat de 'utility' van de broers de Witt hoger is dan die van de massa's die hen vermoorden. Bovendien kwam het de stabiliteit van het land ten goede. De overall happiness zal dus door deze actie toenemen. Het utilisme zal dus deze moord rechtvaardigen. Mee eens?
__________________
vive la feast!!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Wauw, zoveel reacties, heb even niet meegevolgd
![]() Citaat:
Alles hangt af van welk standpunt je het bekijkt.
__________________
mooh..
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
vive la feast!!
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Bevatten deze zinnen wel of geen pleonasme? Taalfanaat | 2 | 08-11-2015 14:35 | |
Algemene schoolzaken |
Goed of fout? sayhellox | 8 | 14-10-2013 16:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
het kwart eeuw. goed of fout? Maurice | 5 | 17-11-2003 16:12 | |
Drugs & Alcohol |
Alcohol en vet eten, goed of fout? ~*Marsmallow*~ | 21 | 23-11-2002 19:22 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Extreem rechts, goed of fout? princesscharming | 71 | 06-03-2002 13:50 |