![]() |
Natriumcarbonaat vraagje
Stel je lost natriumcarbonaat op in water, krijg je dan een basische oplossing of is die gewoon neutraal
Wanneer je in tabel 49 kijkt zou je denken van niet, wanneer je een pijl zou trekken vanuit water naar de base CO3, dan zie je dat deze omhoogloopt, met andere woorden het nieuwe gevormde zuur en base is sterker dan het oude en de reactie verloopt niet. De oplossing is dus neutraal Als je echter gaat kijken naar evenwichtsconstantes dan wordt de oplossing waarschijnlijk basisch Heb geen idee wat het nou is, iemand met meer verstand die me een handje wil helpen :) |
CO3 2- in water is een basische oplossing:
CO3 2- + H2O <--> HCO3 - + OH- de OH- doet het hem |
Citaat:
|
Ik snap je hele gedoe met die pijl niet, waar heb je het over?
Als je kijkt naar de baseconstante van CO32- dan is deze groter dan de zuurconstante van HCO3-, dus zal je oplossing basisch worden. |
Ik denk dat je met je pijltheorie iets evrkeerd doet. Alleen als de base hoger staat dan de BASE H2O (de geconjugeerde base van H3O+)verloopt er geen reactie. Dat is dus enkel bij de geconjugeerde "base" van STERKE zuren. CO32- staat gewoon in het midden bij de zwakke basen, maar is daarin nog vrij sterk, je hebt hier dus te maken met een evenwicht dat vrij sterk naar rechts ligt, met als r.v.:
CO32- + H2O <---> HCO3- + OH- [EDIT:] Gebruik voortaan a.u.b. tags zoals beschreven in de notities bovenaan het forum. |
ik weet al waar je de fout in gaat:
jij kijkt in tabel 49 naar H2O als zuur. Echter waar komt H2O vandaan ? ---> juist van OH- en dat is een sterke base en dus is het geconjungeerde zuur extreem zwak --> zeg maar gewoon eigenlijk geen zuur. het gaat hier dan ook niet om een zuur base reactie. Het gaat gewoon over het oplossen van een base in water. En dan gelden dus de regels: zwakke zuren/basen opgelost in water leveren een evenwicht op. sterke zuren/basen opgelost in water ioniseren volledig. dus als we CO32- in water oplossen krijgen we een evenwicht met HCO3- en OH- |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43. |