![]() |
[Linux] "Kale" Suse
Hoi,
Ik zit met een probleempje: ik wil graag een Suse installatie hebben, die zo "kaal" mogelijk is, maar daarbij wel aan mijn wensen voldoet. Ik weet wel dat als je graag weinig voorgeinstalleerd wilt hebben, je misschien beter een andere distributie (zoals Gentoo) kunt gebruiken, maar dit gaat niet omdat ik a) Nog niet erg gevorderd ben - en -b) Ik niet de tijd heb om veel over zo'n nieuwe distributie te gaan lezen. Dat is dus geen optie: ik wil een beginnersdistributie (mag dus ook bijvoorbeeld Red Hat of Mandrake zijn, maar liefst Suse [goede ervaringen]). Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik kan wel handmatig alle pakketjes afgaan, maar dit duurt vrij lang en ik weet ook niet wat alles voorstelt. Dit heb ik ook al eens geprobeerd, maar gaf ook niet echt het gewenste resultaat (doordat ik niet wist wat alles was, dacht ik het nodig te hebben en installeerde ik het toch). Hoe krijg ik de boel zo ver dat 'ie alleen de door mij gewenste dingen installeert? Hierbij doel ik op bijvoorbeeld KDE, The Gimp, XMMS en de pakketten om mijn netwerk draaiende te krijgen. Zeer basic dus. Dit moet toch op een of andere manier makkelijk kunnen? Alvast bedankt ;) |
kick
:p |
Citaat:
|
Citaat:
En on-topic: ik denk niet dat het kan. Ik gebruik zelf Gentoo en kan dat in hoge mate aanraden, het installatie handboek is zeer goed dus installatie zou niet al te moeilijk moeten zijn (kost wel wat tijd, op zich). |
Citaat:
|
Beginnersdistributies zijn goed voor nieuwe gebruikers maar hebben 1 groot nadeel, namelijk hetgeen wat jij wilt. Zelf bepalen wat je wilt en niet, en hoe en waar, enzovoort.
SuSE is misschien nog de beste van al de 'beginnersdistro's' qua configurabiliteit, vooral tijdens de installatie. Wat ik zou doen is SuSE eerst standaard installen en achteraf alle pakketten die je niet nodig hebt wegdoen. Amusement bijvb, ik ken ze niet allemaal vanbuiten. Ookal ga je niets 'Developen', laat het pakket Development wel staan, het bevat belangrijke talen en libs. Btw: KDE is niet echt een kale omgeving te noemen, het is de meest uitgebreide (en ook zwaarste) desktop manager beschikbaar voor GNU/Linux, misschien is fluxbox een betere keuze. |
Je zou wel bijvoorbeeld Ubuntu kunnen installeren. Daarbij zit gewoon apt-get, en daarmee zou je een en ander misschien wel kunnen deinstalleren (overigens ben ik het met Kiluminati eens dat KDE wellicht niet de goede keus is voor een light-weight installatie).
|
Ok, maar fluxbox bijvoorbeeld... zit zoiets standaard op de CD van Suse personal? Ik ben het namelijk nog nooit tegengekomen, het zegt me niks. Het is wel een optie natuurlijk. Manuzhai: apt-get dient toch voor het ophalen van pakketten? Of is het ook voor het verwijderen/toevoegen ervan? Ik ga eens kijken naar Ubuntu, ga nu zoeken naar screenshots.
|
Met apt-get kan je uiteraard ook dingen verwijderen. :)
|
Citaat:
Topic starter, Fedora Core 3 heeft in ieder geval een optie om een minimale install te doen, daarmee wordt eigenlijk alleen het base systeem geinstalled. of X ook al geinstalled wordt weet ik niet zeker, maar dat kan je dan makkelijk middels rpm/yum/apt instaleren. |
Citaat:
|
Ik heb SuSE 9.1 Personal ook gebruikt. Ook al is het erg gebruiksvriendelijk, ik was er niet echt tevreden mee. In de Personal versie worden namelijk maar heel weinig programma's meegeleverd (geen eens de GCC compiler! Dan heb je dus een probleem als je er geen rpm voor kunt vinden. Een ook geen fluxbox). De Professional versie heeft dat nadeel niet, maar die is flink duurder. En SuSE is traag met updates. Ik heb bijvoorbeeld een lange tijd helemaal geen online update voor KDE of de nVidia drivers gezien.
Ik suggereer Fedora Core 3 of Ubuntu. Waarom zazzie het een "bagger distro" noemt ontgaat mij, het zo ook leuk zijn als hij dat uit zou kunnen leggen. Gentoo vind ik overigens klote. Installatie is erg gebruiksonvriendelijk met de commandline, het duurt een uur voordat één lullig programma als Firefox gecompiled is, en als het gecompiled is krijg je gezeik over configs die niet up to date zijn. Wat mij wat minder leuk lijkt met Fedora is dat je een DVD download waarvan je niet eens alle programma's zal gaan gebruiken. En je kan je oude release niet blijven updaten, wat weer wel bij Debian en Gentoo kan. Daarom lijkt Ubuntu mij wel cool. Een versie van het gebruiksvriendelijke Debian met up to date programma's. |
Citaat:
... Citaat:
|
Citaat:
|
Als je een kaal Linux systeem wil, moet je gewoon voor Debian gaan.
Met apt-get kom je er dan ook vast wel, zo moeilijk is dat niet. SuSE http://gathering.tweakers.net/global/smileys/pukey.gif |
Ok, zelfs debian heb ik hier liggen, als dat geen live-cd is of zo :D :o
In ieder geval, installeren komt er sowieso niet echt van, omdat mijn geheugen of harde schijf volgens mij naar de maan is :s |
Als je even wacht op de nieuwe installer van Debian zal het helemaal gemakkelijk worden. Je moet gewoon een base install doen en alle packages die je nodig hebt apt-getten. Bijv. apt-get install xmms en alle benodigde packages worden geinstalleerd. Arch Linux is ook erg aan te raden, maar deze is wellicht wat moeilijker dan Debian.
|
Wow, dat laatste klinkt goed... wanneer komt die nieuwe debian?
|
Citaat:
als je een livecd wilt raad ik je aan om dit lijstje te bekijken: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=cd daar staan zo'n beetje alle bekende livecd's die er zijn. |
Citaat:
Wtf is er mis met het draaien van testing? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19. |