Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 19:40
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Hoi,

Ik zit met een probleempje: ik wil graag een Suse installatie hebben, die zo "kaal" mogelijk is, maar daarbij wel aan mijn wensen voldoet. Ik weet wel dat als je graag weinig voorgeinstalleerd wilt hebben, je misschien beter een andere distributie (zoals Gentoo) kunt gebruiken, maar dit gaat niet omdat ik a) Nog niet erg gevorderd ben - en -b) Ik niet de tijd heb om veel over zo'n nieuwe distributie te gaan lezen. Dat is dus geen optie: ik wil een beginnersdistributie (mag dus ook bijvoorbeeld Red Hat of Mandrake zijn, maar liefst Suse [goede ervaringen]).

Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik kan wel handmatig alle pakketjes afgaan, maar dit duurt vrij lang en ik weet ook niet wat alles voorstelt. Dit heb ik ook al eens geprobeerd, maar gaf ook niet echt het gewenste resultaat (doordat ik niet wist wat alles was, dacht ik het nodig te hebben en installeerde ik het toch). Hoe krijg ik de boel zo ver dat 'ie alleen de door mij gewenste dingen installeert? Hierbij doel ik op bijvoorbeeld KDE, The Gimp, XMMS en de pakketten om mijn netwerk draaiende te krijgen. Zeer basic dus. Dit moet toch op een of andere manier makkelijk kunnen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2004, 20:45
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
kick

Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 11-11-2004 @ 21:45 :
kick

waar sláát dit nou op ?
Oud 11-11-2004, 20:56
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-11-2004 @ 21:48 :
waar sláát dit nou op?
Dat hij zijn topic even terug wil brengen bovenaan de pagina, voor de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Dit is geoorloofd mits het tenminste 24 uur na de vorige post gebeurt.

En on-topic: ik denk niet dat het kan. Ik gebruik zelf Gentoo en kan dat in hoge mate aanraden, het installatie handboek is zeer goed dus installatie zou niet al te moeilijk moeten zijn (kost wel wat tijd, op zich).
Oud 11-11-2004, 21:45
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 11-11-2004 @ 21:56 :
Dat hij zijn topic even terug wil brengen bovenaan de pagina, voor de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. Dit is geoorloofd mits het tenminste 24 uur na de vorige post gebeurt.

En on-topic: ik denk niet dat het kan. Ik gebruik zelf Gentoo en kan dat in hoge mate aanraden, het installatie handboek is zeer goed dus installatie zou niet al te moeilijk moeten zijn (kost wel wat tijd, op zich).
Bedankt. Ja opzich, gentoo is natuurlijk meer voor mijn soort fratsen gebouwd. Ik heb het handboek even vluchtig doorgekeken, maar het lijkt toch nogal wat te vereisen voor je het draaiende hebt. Liever heb ik dan ook een beginnersdistributie die ik zelf kan aanpassen.... lijtk me gezien mijn linuxkennis praktischer
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:33
Kiluminati
Kiluminati is offline
Beginnersdistributies zijn goed voor nieuwe gebruikers maar hebben 1 groot nadeel, namelijk hetgeen wat jij wilt. Zelf bepalen wat je wilt en niet, en hoe en waar, enzovoort.
SuSE is misschien nog de beste van al de 'beginnersdistro's' qua configurabiliteit, vooral tijdens de installatie.

Wat ik zou doen is SuSE eerst standaard installen en achteraf alle pakketten die je niet nodig hebt wegdoen. Amusement bijvb, ik ken ze niet allemaal vanbuiten. Ookal ga je niets 'Developen', laat het pakket Development wel staan, het bevat belangrijke talen en libs.

Btw: KDE is niet echt een kale omgeving te noemen, het is de meest uitgebreide (en ook zwaarste) desktop manager beschikbaar voor GNU/Linux, misschien is fluxbox een betere keuze.
Oud 12-11-2004, 06:51
Manuzhai
Manuzhai is offline
Je zou wel bijvoorbeeld Ubuntu kunnen installeren. Daarbij zit gewoon apt-get, en daarmee zou je een en ander misschien wel kunnen deinstalleren (overigens ben ik het met Kiluminati eens dat KDE wellicht niet de goede keus is voor een light-weight installatie).
Oud 12-11-2004, 17:16
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ok, maar fluxbox bijvoorbeeld... zit zoiets standaard op de CD van Suse personal? Ik ben het namelijk nog nooit tegengekomen, het zegt me niks. Het is wel een optie natuurlijk. Manuzhai: apt-get dient toch voor het ophalen van pakketten? Of is het ook voor het verwijderen/toevoegen ervan? Ik ga eens kijken naar Ubuntu, ga nu zoeken naar screenshots.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:46
Manuzhai
Manuzhai is offline
Met apt-get kan je uiteraard ook dingen verwijderen.
Oud 15-11-2004, 10:58
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 12-11-2004 @ 07:51 :
Je zou wel bijvoorbeeld Ubuntu kunnen installeren. Daarbij zit gewoon apt-get, en daarmee zou je een en ander misschien wel kunnen deinstalleren (overigens ben ik het met Kiluminati eens dat KDE wellicht niet de goede keus is voor een light-weight installatie).
wat een bagger distro is dat zeg... heb um een half uur geinstalled gehad... nog nooit zo snel een distro van mn pc af geflikkerd...
Topic starter, Fedora Core 3 heeft in ieder geval een optie om een minimale install te doen, daarmee wordt eigenlijk alleen het base systeem geinstalled. of X ook al geinstalled wordt weet ik niet zeker, maar dat kan je dan makkelijk middels rpm/yum/apt instaleren.
Oud 15-11-2004, 15:34
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
zazzie schreef op 15-11-2004 @ 11:58 :
wat een bagger distro is dat zeg... heb um een half uur geinstalled gehad... nog nooit zo snel een distro van mn pc af geflikkerd...
Topic starter, Fedora Core 3 heeft in ieder geval een optie om een minimale install te doen, daarmee wordt eigenlijk alleen het base systeem geinstalled. of X ook al geinstalled wordt weet ik niet zeker, maar dat kan je dan makkelijk middels rpm/yum/apt instaleren.
Oeh... nou was toch maar 1 cd (had 'm nog niet geinstalleerd, leuk voor de verzameling ). Weet je toevallig of Fedora Core 2 die optie ook heeft? Want die heb ik hier ook liggen, maar heb ik nog niet mee gewerkt. Anders ga ik even 3 downloaden.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 16:28
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik heb SuSE 9.1 Personal ook gebruikt. Ook al is het erg gebruiksvriendelijk, ik was er niet echt tevreden mee. In de Personal versie worden namelijk maar heel weinig programma's meegeleverd (geen eens de GCC compiler! Dan heb je dus een probleem als je er geen rpm voor kunt vinden. Een ook geen fluxbox). De Professional versie heeft dat nadeel niet, maar die is flink duurder. En SuSE is traag met updates. Ik heb bijvoorbeeld een lange tijd helemaal geen online update voor KDE of de nVidia drivers gezien.

Ik suggereer Fedora Core 3 of Ubuntu. Waarom zazzie het een "bagger distro" noemt ontgaat mij, het zo ook leuk zijn als hij dat uit zou kunnen leggen.

Gentoo vind ik overigens klote. Installatie is erg gebruiksonvriendelijk met de commandline, het duurt een uur voordat één lullig programma als Firefox gecompiled is, en als het gecompiled is krijg je gezeik over configs die niet up to date zijn.
Wat mij wat minder leuk lijkt met Fedora is dat je een DVD download waarvan je niet eens alle programma's zal gaan gebruiken. En je kan je oude release niet blijven updaten, wat weer wel bij Debian en Gentoo kan.
Daarom lijkt Ubuntu mij wel cool. Een versie van het gebruiksvriendelijke Debian met up to date programma's.

Laatst gewijzigd op 15-11-2004 om 16:33.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 21:00
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 15-11-2004 @ 17:28 :
Ik suggereer Fedora Core 3 of Ubuntu. Waarom zazzie het een "bagger distro" noemt ontgaat mij, het zo ook leuk zijn als hij dat uit zou kunnen leggen.
Ik noem het een bagger distro omdat ie bij lange na niet zo gebruiksvriendelijk is als bijvoorbeeld FC3, zo krijg je geen eigen package selection bij de installatie, werden internet instellingen van de installatie niet opgeslagen en was internet sowieso niet aan de praat te krijgen (route table werd niet opgeslagen). hierdoor kon ik mn nvidia driver niet aan de praat krijgen, aangezien de kernel source niet geinstalleerd was etc etc... Opzich is het ook niet vreemd dat ubuntu nog niet foutarm, het is natuurlijk pas de eerste release van het project. en ik vind de gedachte erachter ook erg goed, maar ze doen ook rare dingen, zo is er geen root account op het systeem aanwezig en moet je dus alles met sudo doen. wat ik persoonlijk niet lekker vind werken.

...

Citaat:
Wat mij wat minder leuk lijkt met Fedora is dat je een DVD download waarvan je niet eens alle programma's zal gaan gebruiken. En je kan je oude release niet blijven updaten, wat weer wel bij Debian en Gentoo kan.
je kan fedora ook alleen met de 1e cd installeren (misschien dat je de 3e cd ook nodig hebt,maar dat weet ik niet zeker). daarna kan de rest van de packages gewoon via yum/apt/up2date geinstalleerd worden. daarnaast werkt alles gewoon in een keer goed na de install van FC3, en dat is iets waar nog menig distro aan kan tippen (zoals ubuntu)
Oud 16-11-2004, 10:40
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 15-11-2004 @ 17:28 :
Gentoo vind ik overigens klote. Installatie is erg gebruiksonvriendelijk met de commandline, het duurt een uur voordat één lullig programma als Firefox gecompiled is, en als het gecompiled is krijg je gezeik over configs die niet up to date zijn.
Installatie kost wel wat tijd, maar is IMO niet echt gebruiksonvriendelijk, er is een goede handleiding. Het up-to-date houden van je configs moet je eigenlijk natuurlijk sowieso doen, alleen zorgt Gentoo dat je daar beter op let.
Oud 16-11-2004, 19:08
Verwijderd
Als je een kaal Linux systeem wil, moet je gewoon voor Debian gaan.

Met apt-get kom je er dan ook vast wel, zo moeilijk is dat niet.

SuSE
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 21:39
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Ok, zelfs debian heb ik hier liggen, als dat geen live-cd is of zo
In ieder geval, installeren komt er sowieso niet echt van, omdat mijn geheugen of harde schijf volgens mij naar de maan is
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 21:51
LB06
LB06 is offline
Als je even wacht op de nieuwe installer van Debian zal het helemaal gemakkelijk worden. Je moet gewoon een base install doen en alle packages die je nodig hebt apt-getten. Bijv. apt-get install xmms en alle benodigde packages worden geinstalleerd. Arch Linux is ook erg aan te raden, maar deze is wellicht wat moeilijker dan Debian.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 08:46
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Wow, dat laatste klinkt goed... wanneer komt die nieuwe debian?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 11:08
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
LB06 schreef op 16-11-2004 @ 22:51 :
Als je even wacht op de nieuwe installer van Debian zal het helemaal gemakkelijk worden. Je moet gewoon een base install doen en alle packages die je nodig hebt apt-getten. Bijv. apt-get install xmms en alle benodigde packages worden geinstalleerd. Arch Linux is ook erg aan te raden, maar deze is wellicht wat moeilijker dan Debian.
dat kan nu toch ook al gewoon? net zo goed als dat met mandrake (urpmi), suse (yast), fedora / red hat (yum/apt/up2date), ubuntu (apt), gentoo (portage) etc gebeurd. grootste nadeel van Debian is dat alle software die in stable zit ouder dan mn oma is en nieuwe releases 4 jaar duren. alleen al om die reden (en om dus niet unstable of testing te moeten draaien) zou ik nooit debian gebruiken. er zijn meerdere een stuk minder conservatieve distro's op de markt die minstens net zo goed zijn imo.

als je een livecd wilt raad ik je aan om dit lijstje te bekijken: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=cd daar staan zo'n beetje alle bekende livecd's die er zijn.
Oud 17-11-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
zazzie schreef op 17-11-2004 @ 12:08 :
grootste nadeel van Debian is dat alle software die in stable zit ouder dan mn oma is en nieuwe releases 4 jaar duren. alleen al om die reden (en om dus niet unstable of testing te moeten draaien) zou ik nooit debian gebruiken
Jonge oma heb je dan

Wtf is er mis met het draaien van testing?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten