![]() |
Identiteitsbewijs bijhebben
Vanaf volgend jaar moet je verplicht je identiteitsbewijs hebben. Moest je jezelf sowieso niet altijd kunnen legitimeren?
En als er nu ineens op gecontroleerd zou worden, is dat dan niet weer een schraal idee van hogerop om extra geld te krijgen bij controles? Of zou het zijn om 'willekeurig' (huidskleur, kledingsstijl :rolleyes: ) aan te mogen houden en te controleren? |
Nou, het verschil is dat het nu een strafbaar feit is om geen identiteitsbewijs te kunnen tonen als daar door een bevoegde ambtenaar om gevraagd wordt. Het was natuurlijk altijd al zo dat als de politie iemand aanhield en die persoon kon geen identiteitsbewijs tonen, hij werd meegenomen naar het bureau. Dan ging men daar zijn identiteit achterhalen. Deze maatregel maakt dat een stuk makkelijker.
Persoonlijk denk ik dat dit vooral een uitvloeisel is van een nogal bekrompen idee over terrorismebestrijding, namelijk het waanidee dat terroristen geen gebruik maken van zeer professioneel vervalste paspoorten en wel zo dom zijn om zich te laten pakken bij een grenscontrole. |
Ik vraag me af of je nu altijd en overal gecontroleerd kunt worden
|
volgens de postbus 51-campagne wel geloof ik.. maar ik ben het wel met nare man eens; een enigszins nutteloze regel die waarschijnlijk geen ene mallemoer gaat helpen in onze 'strijd tegen terrorisme'
deze maatregel gaat er alleen maar voor zorgen dat agenten mensen op huidskleur/uiterlijk gaan aanhouden, en natuurlijk wordt dat in alle toonaarden ontkend straks.. |
Ik heb er geen problemen mee, heb sowieso mijn id-kaart altijd bij me. En al er niet willekeurig gecontroleerd worden, als degene gewoon hun id-kaart bij zich hebben (wat ze verplicht zijn) is er niks aan de hand.
|
Als je enige ID; paspoort en/of rijbewijs zijn. Zo'n ding is:
a) vrij groot, dus lastig zomaar in je broek proppen b) duur, dus die wil je niet zomaar kwijtraken. En zoals gezegd, het draagt gewoonweg niks bij. Er kan alleen maar misbruik van gemaakt worden. Of om zogenaamd terroristjes te vangen, of om mensen te beboeten en de staatskas nog meer spekken. |
Citaat:
Het verschil is dat onder de huidige situatie het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs meestal tot gevolg heeft dat je meemoet naar het bureau, terwijl onder de nieuwe situatie dat zal leiden tot een apart strafbaar feit. Het enkele feit dat je je identiteitsbewijs niet bij je hebt maakt je al strafbaar. Waarschijnlijk wordt voor de hoogte van de boete aansluiting gezocht bij het tarief voor zwartrijden in het openbaar vervoer, dus rond de zeventig euro. Je kunt dus in principe overal gecontroleerd worden, maar de politie moet er dan wel een redelijke grond voor hebben. Dat kan zijn een verdenking, maar ook betrokkenheid anders dan als verdachte, bijvoorbeeld wanneer je getuige bent van een strafbaar feit of een ramp. Citaat:
|
en het vergoot de macht vand e gefrustreerde politie agentjes van begn 30 die hun ego moeten opkrikken en daarom proberen intimiderend te zijn ik kreeg gister al te horen
heb je je ID bij je? nee nou dat moet wel he eh nee ? nou binnen kort wel he wacht maar enz :| |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik ben het wel emt je eens dat in principe je de politie als betrouwbaar meot beschouwen maar er mag ook wle wat meer beleid op dat punt komen omdat wat meer te waarborgen |
Dat zal er ook wel komen.
|
Door wie mag je hier eigenlijk op gecontroleerd worden? Alleen politie of ook stadswacht?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Deze regel ga ik negeren. Jammer dan als ik een boete krijg.
|
Persoonlijk heb ik het liever, ik heb geen zin om overal met mijn paspoort naar toe te gaan, je zou hem maar kwijt raken of hij zal maar gestolen worden, daar wordt je ook niet vrolijk van!
In Tsjechie is het al lang zo, al sta je op de bus te wachten kunnen ze je vragen om legetimatie. Het is mij ook al een paar keer overkomen met vrienden dat we normaal ergens in de buurt zaten of op de bus aan het wachten waren en er zomaar politie naar ons toe kwam om ons om een legetimatie bewijs te vragen, dan noteren ze allen, en het tijdstip dat je er was, dus mocht er iets daar na gebeuren ben je waarschijnlijk meteen n potentiele verdachte! Verder irriteerde ik me ook aan het feit dat juist uitgerekend wij steeds ons moesten legetimeren, ze zouden het bijvoorbeeld nooit aan een oudere man of vrouw vragen die naast ons stond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nieuw paspoort aanvragen, omdat je um kwijt bent/gestolen is; ook zonde van je geld ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Mwah ik zie het probleem niet zo.
Id bewijzen zijn er volgens mij al op het formaat van een bankpasje. En m'n rijbewijs sleep ik toch al overal mee naar toe. En wat nare man al zei; je ov kan je ook kwijt raken. |
Citaat:
en rijbewijs heb ik niet hier want ik heb hier geen auto :o |
Tsja, dan schaf je eenmalig een identiteitskaart aan. Dat heeft immers dezelfde bewijskracht als een paspoort of een rijbewijs. Een identiteitskaart kost je misschien éénmalig een paar tientjes.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ik het nut er van in zag zou ik waarschijnlijk wel opletten een identiteitsbewijs op zak te hebben, maar de maatregel is ronduit nutteloos, en ik heb niet het idee dat de politieagent op straat het met me oneens zal zijn.
tenzij de bureaucratie dit dicteert denk ik ook niet dat er grootschalige identiteitscontroles komen in de stijl van alcohol of scootercontroles. |
Ik vi8nd het ook niet echt iets bijdragen in wat dan ook.
Heb hem nu alleen toevallig bij als ik mijn portomonnee ergens mee naartoe neem. Maar die ligt de helft van de tijd ook thuis dus meestal heb ik ook geen ID mee. Nu deze regel ingevoerd gaat worden, ga ik er ook niet extra op letten. Zie er echt het nut niet van in. En als ik dan een boete krijg.. nou ja jammer dan. |
Die boete als je geen ID hebt kan je toch gewoon op een valse naam zetten?
Of denk ik er nu te simpel over? |
Citaat:
In de nieuwe situatie echter, zal het niet bij je hebben van een ID al een strafbaar feit zijn, zodat je waarschijnlijk helemaal niet eens wegkomt zonder óf een boete te moeten betalen óf mee te moeten naar het bureau. |
Citaat:
Lijkt me niet al te slim dus ;) |
Let wel, het niet noemen van een naam is niet strafbaar. Het opgeven van een valse naam wel, omdat je uitgeven voor iemand anders een strafbaar feit is. Dus als je dat vanaf januari 2005 doet dan heb je een dubbel probleen. Je krijgt een boete voor jezelf uitgeven voor een ander én voor het niet bij je hebben van je ID. Dat loopt dus al snel in de papieren.
|
Citaat:
dus je kunt antwoorden op "Naam?" "Blauwe maandag" ofzo :) is geen persoonsnaam |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
of zoiets |
Citaat:
Nu het toch ongeveer hierover gaat, wat gebeurt er als je in de trein geen kaartje geen geld en geen ID bij je hebt? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Precies wat ik dacht, ik ga maar eens van die wetenschap gebruikmaken. |
Citaat:
|
Ik heb mijn ID altijd bij me, dus voor mij zal het niet zoveel verschil uitmaken.
|
In België is dit reeds geruime tijd verplicht. Vanaf 16 jaar moet je jouw identiteitskaart bijhebben. Waarom er zo moeilijk overdoen?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50. |