![]() |
Psychologie wordt lotingstudie
Mijn decaan vertelde me dat aankomend jaar (dus 'schooljaar' 2005-2006) de opleiding psychologie een lotingstudie wordt! :eek:
Hij had alle universiteiten opgebeld, en waarschijnlijk zou alleen de universiteit van Enschede nog een studie zonder loting blijven. De andere universiteiten gaan allemaal beginnen met loting wegens te veel aanmeldingen. Ik vind dit toch wel heel raar, ik hoor het verder van niemand. Weet iemand hier iets van? Het is trouwens mooi balen, want ik heb als eerste keus diergeneeskunde maar dat is een lotingstudie, en als tweede keus had ik psychologie. Dat kan ik nu dus wel vergeten (als het waar is)! |
In Rotterdam wordt al geloot...en volgens mij nog wel in meer steden...ik heb wel vaker gehoord dat er steeds meer een lotingsstudie zouden worden. (Ik denk btw dat je decaan er meer vanaf weet dan de gemiddelde mens...als het goed is iig... :o)
|
Werd ons ook verteld, ja.
|
raar? de universiteit van utrecht barst bijna uit zn voegen door de psych studenten, en volgens mij gebeurt dat in amsterdam ook bijna.
Ik ben juist blij dat die loting er is. Ook voor jezelf is het gunstig, meer kans op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld. |
Komt inderdaad een loting op praktisch alle uni's vanwege de enorme aanmelding. Zoals mijn klasgenootje (in zekere zin:)) wishfullthinking ook al zei wordt het een beetje druk op de UU. De grens wordt geloof ik gelegd op 500 studenten en wij hebben er dit jaar 747 uit mijn hoofd.
Tis inderdaad gedaan met het 'geneeskunde als eerste en als ik uitgeloot wordt psych' idee.. (= blij dat ie al toegelaten is en inderdaad een betere arbeidsmarkt tegemoet ziet op deze manier) |
Prima plan.
|
In Leiden en Rotterdam was dat al zo geloof ik. En ik begrijp het prima.
|
Citaat:
|
Dit studiejaar werd er al geloot in Rotterdam en Leiden. Hier in groningen (ben zelf tweedejaar psychologie aan de RuG) wordt er als ik me niet vergis volgend jaar inderdaad geloot. We zitten nu op dik 500 eerstejaars en dat gaat geloof ik teruggeschroefd worden naar 450 of 400.
De reden dat de UT niet gaat loten is ws omdat ze meer meisjes aan willen trekken. Enschede is nog steeds erg sterk een uni met een technische inslag en dus zijn de jongens er sterk in de meerderheid. |
En terecht. Er zijn gewoon teveel mutsen (het zijn gek genoeg voornamelijk vrouwen) die 'zomaar' psychologie gaan doen omdat ze niets anders weten. De arbeidsmarkt zit niet echt te wachten op duizenden werkloze psychologen per jaar.
|
ik vraag me sowieso af waarom zoveel mensen dat gaan studeren terwijl er geen brood in te verdienen is:s.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Overigens had men vorig jaar de limiet niet eens gehaald in Leiden. Toen kon je dus ook in juni nog gewoon terecht, omdat er zich te weinig mensen hadden aangemeld. Misschien is dat dit jaar ook wel zo (loting schrikt mensen af).
|
Citaat:
|
Citaat:
jaja ik lees de UK :cool: |
Citaat:
Ot: ik studeer aan de UvA en daar hadden ze dit jaar nog geen loting, maar het was evengoed een struggle om daar binnen te komen :p ik geloof dat ze volgend jaar wèl gaan loten. |
In Nijmegen zijn ze er ook over aan het denken om een loting in te stellen, om twee redenen: de maximale capaciteit is ongeveer bereikt, en bovendien hebben andere universiteiten een numerus fixus ingesteld, en zullen er om die reden nog meer mensen naar Nijmegen komen, omdat ze daar 'zekersteweten' toegelaten worden.
Ik geef ze groot gelijk. Doe dat bij Pedagogische Wetenschappen ook maar, dan hoef je tenminste niet in een overvolle collegezaal te zitten en krijg je nog enigszins onderwijs op niveau... |
Ik ken iemand die het dit jaar in Rotterdam is gaan doen, omdat ie uitgeloot was voor iets anders (zal wel geneeskunde zijn dan). Die kon toch nog heel soepeltjes terecht, dus wie weet valt het allemaal wel mee.
Wel lullig als je al die jaren een zesje goed genoeg vond omdat je toch geen lotingstudie wilde gaan doen maar dan ben je ook wel naief :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Tja ik snap ook volkomen waarom ze die loting invoeren en ik geef ze groot gelijk, maar toch vind ik het niet leuk :( (maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik ervan baal dat je je niet mag inschrijven voor meer dan 1 lotingstudie... ik begrijp wel waarom dat is, maar tis toch jammer)
|
Citaat:
UvA Psychologie (nog?) geen numerus fixus. FAQ over Uva Psych: http://www.studeren.uva.nl/opleiding...E9D#paragraaf1 |
Ik doe nu ook psychologie aan de UU. En het valt me zwaar tegen. Vind het niet zo leuk. Te veel biologie, wat me echt niet interesseerd. Ga wel in ieder geval mn eerste jaar halen, ben ik van plan, eerst maar even mn punten halen..
Volgend jaar bestuurs en orgnisatiewetenschappen of rechten. Of misschien toch door met de organisatie psychologie. Psychologie was voor mij ook maar omdat 'het me wel leuk leek'. Ik wist niet wat ik wilde gaan worden, dus koos ik maar een leuke studie. :o |
Citaat:
|
Volgens mij is er in Maastricht ook volgend jaar nog geen loting
|
Yep, dat gaat gebeuren en dat lijkt me een hele goede ontwikkeling! Steeds meer mensen kiezen psychologie, 'omdat ze toch iets moeten' (dat is althans bij mij op school het geval). De opleidingen raken vol en bovendien is er geen plek meer op de arbeidmarkt. Het dwingt aankomende studenten beter na te denken over hun keuze en het zorgt voor een verbetering van de opleiding en een betere positie op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden. Prima beslissing dus (Y).
|
Op de UM (Maastricht) hoeft volgend jaar niet geloot te worden.
Maar daar kun je alleen maar een bepaalde stroming van de psychologie volgen... Heb me der niet echt in verdiept, mijn vriendje wil het gaan doen, ik niet vandaar. Maar iig hoef je er niet te loten, dat weet ik zekr... ze zeiden er dat je op alle andere universiteiten wel moet loten |
Maar weet iemand of het een algemene loting wordt, of is het per universiteit dat je uitgeloot kan worden. Mijn plan is om naar Nijmegen te gaan, en stel dat ik daar wordt uitgeloot; zou ik dan naar een andere plaats kunnen gaan?
|
@ ^: Lijkt me niet, je mag je toch niet opgeven voor twee studies met numerus fixus..
|
Je moet je iig niet laten afschrikken door een loting :)
Ik ben dit jaar ook begonnen met Psychologie in Leiden waarvoor een numerus fixus was ingesteld maar kennelijk heeft dat mensjes afgeschrikt want het maximaal aantal plaatsen is bij verre niet bereikt. Er waren geloof ik 500 plaatsen en als ik zo de collegezaal rond kijk zitten er rond de 350.. |
Citaat:
anyone? |
Maastricht heeft nu nog geen loting, en volgend jaar ook nog niet geloof ik..
|
Citaat:
|
En dan te bedenken dat de samenleving echt geen behoefte heeft aan 8 x 300 afgestudeerde psychologen, jáárlijks ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
Als al die mensen een bètastudie zouden doen zou dat de samenleving vele miljoenen opleveren. Maar ja, dat kunnen ze waarschijnlijk niet. :) |
Citaat:
|
Citaat:
Beetje jammer dat je psycholoog zo laag beschouwt. en het is ook niet waar. (wat heb ik toch met dat woord gelukkig?) |
Citaat:
|
Uitstekend plan. Er zitten in mijn klas genoeg meisjes die, omdat ze niets anders weten, 'maar psychologie gaan studeren'. En later komen ze er pijnlijk achter dat ze psychologie toch niet 'zo leuk' vinden. (n)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
get your facts straight. |
OMG studies en wat het oplevert voor de samenleving. Ze wilden mij ook altjid van N&G naar N&T krijgen "omdat ik toch zo'n goeie leerling was". Donder toch op met je maatschappelijke kutgezeik, gewoon doen wat je leuk vindt.
|
Citaat:
Citaat:
(Blablabla, dat zal vele miljoenen opleveren, blablabla:rolleyes: ) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|