Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2004, 12:49
coldplayfan
coldplayfan is offline
Mijn decaan vertelde me dat aankomend jaar (dus 'schooljaar' 2005-2006) de opleiding psychologie een lotingstudie wordt!
Hij had alle universiteiten opgebeld, en waarschijnlijk zou alleen de universiteit van Enschede nog een studie zonder loting blijven. De andere universiteiten gaan allemaal beginnen met loting wegens te veel aanmeldingen.

Ik vind dit toch wel heel raar, ik hoor het verder van niemand. Weet iemand hier iets van?

Het is trouwens mooi balen, want ik heb als eerste keus diergeneeskunde maar dat is een lotingstudie, en als tweede keus had ik psychologie. Dat kan ik nu dus wel vergeten (als het waar is)!
Oud 22-11-2004, 12:51
Verwijderd
In Rotterdam wordt al geloot...en volgens mij nog wel in meer steden...ik heb wel vaker gehoord dat er steeds meer een lotingsstudie zouden worden. (Ik denk btw dat je decaan er meer vanaf weet dan de gemiddelde mens...als het goed is iig... )
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 13:22
CSN
CSN is offline
Werd ons ook verteld, ja.
Oud 22-11-2004, 13:32
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
raar? de universiteit van utrecht barst bijna uit zn voegen door de psych studenten, en volgens mij gebeurt dat in amsterdam ook bijna.

Ik ben juist blij dat die loting er is. Ook voor jezelf is het gunstig, meer kans op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 13:44
The0
The0 is offline
Komt inderdaad een loting op praktisch alle uni's vanwege de enorme aanmelding. Zoals mijn klasgenootje (in zekere zin) wishfullthinking ook al zei wordt het een beetje druk op de UU. De grens wordt geloof ik gelegd op 500 studenten en wij hebben er dit jaar 747 uit mijn hoofd.

Tis inderdaad gedaan met het 'geneeskunde als eerste en als ik uitgeloot wordt psych' idee.. (= blij dat ie al toegelaten is en inderdaad een betere arbeidsmarkt tegemoet ziet op deze manier)
Oud 22-11-2004, 13:56
Verwijderd
Prima plan.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 14:07
Balance
Balance is offline
In Leiden en Rotterdam was dat al zo geloof ik. En ik begrijp het prima.
Oud 22-11-2004, 16:06
WishfulDreaming
Citaat:
The0 schreef op 22-11-2004 @ 14:44 :
wishfullthinking
Ik denk niet, ik droom
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 21:48
martijn1985
martijn1985 is offline
Dit studiejaar werd er al geloot in Rotterdam en Leiden. Hier in groningen (ben zelf tweedejaar psychologie aan de RuG) wordt er als ik me niet vergis volgend jaar inderdaad geloot. We zitten nu op dik 500 eerstejaars en dat gaat geloof ik teruggeschroefd worden naar 450 of 400.

De reden dat de UT niet gaat loten is ws omdat ze meer meisjes aan willen trekken. Enschede is nog steeds erg sterk een uni met een technische inslag en dus zijn de jongens er sterk in de meerderheid.
Oud 22-11-2004, 22:20
Verwijderd
En terecht. Er zijn gewoon teveel mutsen (het zijn gek genoeg voornamelijk vrouwen) die 'zomaar' psychologie gaan doen omdat ze niets anders weten. De arbeidsmarkt zit niet echt te wachten op duizenden werkloze psychologen per jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:34
Verwijderd
ik vraag me sowieso af waarom zoveel mensen dat gaan studeren terwijl er geen brood in te verdienen is.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 22-11-2004 @ 23:34 :
ik vraag me sowieso af waarom zoveel mensen dat gaan studeren terwijl er geen brood in te verdienen is.
omdat je er zoveel mee kan, psychologie is heel breed en het komt bij elke opleiding/beroep wel van pas, het is wat je er zelf van maakt, daarom is het voor veel mensen perfect als tussenjaartje (wanneer je niet weet wat je wilt of je bent uitgeloot voor iets). Dat verklaart meteen de hoge percentage afvallers.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 22:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-11-2004 @ 23:20 :
En terecht. Er zijn gewoon teveel mutsen (het zijn gek genoeg voornamelijk vrouwen) die 'zomaar' psychologie gaan doen omdat ze niets anders weten. De arbeidsmarkt zit niet echt te wachten op duizenden werkloze psychologen per jaar.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 23:04
Balance
Balance is offline
Overigens had men vorig jaar de limiet niet eens gehaald in Leiden. Toen kon je dus ook in juni nog gewoon terecht, omdat er zich te weinig mensen hadden aangemeld. Misschien is dat dit jaar ook wel zo (loting schrikt mensen af).
Oud 23-11-2004, 07:57
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 22-11-2004 @ 22:48 :
Dit studiejaar werd er al geloot in Rotterdam en Leiden. Hier in groningen (ben zelf tweedejaar psychologie aan de RuG) wordt er als ik me niet vergis volgend jaar inderdaad geloot. We zitten nu op dik 500 eerstejaars en dat gaat geloof ik teruggeschroefd worden naar 450 of 400.

De reden dat de UT niet gaat loten is ws omdat ze meer meisjes aan willen trekken. Enschede is nog steeds erg sterk een uni met een technische inslag en dus zijn de jongens er sterk in de meerderheid.
hmmz... de reden dat de UT niet gaat loten lijkt mij dat er daar helemaal niet zoveel studenten psychologie zijn, omdat de studie er nog niet zo lang bestaat als volledige opleiding.
Oud 23-11-2004, 08:55
Drez
Drez is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 22-11-2004 @ 22:48 :
volgens mij zijn er nu ongeveer 550 in groningen en gaan ze de grens trekken bij 500.
jaja ik lees de UK
Oud 23-11-2004, 09:30
Jules
Jules is offline
Citaat:
Anneka schreef op 22-11-2004 @ 23:34 :
Waarin? Als je psychologie studeert is 'psycholoog worden' echt niet je enige optie.

Ot: ik studeer aan de UvA en daar hadden ze dit jaar nog geen loting, maar het was evengoed een struggle om daar binnen te komen ik geloof dat ze volgend jaar wèl gaan loten.
Oud 23-11-2004, 09:32
Hawahaai
Hawahaai is offline
In Nijmegen zijn ze er ook over aan het denken om een loting in te stellen, om twee redenen: de maximale capaciteit is ongeveer bereikt, en bovendien hebben andere universiteiten een numerus fixus ingesteld, en zullen er om die reden nog meer mensen naar Nijmegen komen, omdat ze daar 'zekersteweten' toegelaten worden.
Ik geef ze groot gelijk. Doe dat bij Pedagogische Wetenschappen ook maar, dan hoef je tenminste niet in een overvolle collegezaal te zitten en krijg je nog enigszins onderwijs op niveau...
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 14:03
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik ken iemand die het dit jaar in Rotterdam is gaan doen, omdat ie uitgeloot was voor iets anders (zal wel geneeskunde zijn dan). Die kon toch nog heel soepeltjes terecht, dus wie weet valt het allemaal wel mee.
Wel lullig als je al die jaren een zesje goed genoeg vond omdat je toch geen lotingstudie wilde gaan doen
maar dan ben je ook wel naief
Oud 23-11-2004, 14:11
Nona
Nona is offline
Citaat:
Och, na een tijdje wordt het tutjesgehalte bij psychologie ook lager hoor.
Oud 23-11-2004, 16:16
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 23-11-2004 @ 15:11 :
Och, na een tijdje wordt het tutjesgehalte bij psychologie ook lager hoor.
Idd...die vallen toch allemaal uit
Oud 23-11-2004, 16:41
coldplayfan
coldplayfan is offline
Tja ik snap ook volkomen waarom ze die loting invoeren en ik geef ze groot gelijk, maar toch vind ik het niet leuk (maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik ervan baal dat je je niet mag inschrijven voor meer dan 1 lotingstudie... ik begrijp wel waarom dat is, maar tis toch jammer)
Oud 23-11-2004, 17:04
TheMain
TheMain is offline
Citaat:
Psychologie aan de UvA: alleen toegankelijk na een intakeprocedure
De studie Psychologie is erg populair: jaarlijks groeit het aantal studenten dat psychologie gaat studeren. Sommige opleidingen komen daardoor in de problemen omdat het niet lukt om de groei te blijven opvangen. Er moeten immers voor al die studenten faciliteiten, zalen, docenten etc. zijn. Om die reden heeft een aantal universiteiten een numerus fixus ingevoerd: niet meer dan een van tevoren vastgesteld aantal studenten wordt toegelaten.

De Universiteit van Amsterdam heeft nog geen numerus fixus aangevraagd, omdat de opleiding Psychologie de voorkeur geeft aan een intakeprocedure. Dit houdt in dat studenten na aanmelding bij het Centraal Bureau Aanmelding en Plaatsing (CBAP) een korte vragenlijst thuisgestuurd krijgen. In deze vragenlijst wordt meer achtergrondinformatie gevraagd over de gevolgde vooropleiding, het vakkenpakket en eventuele eerder gevolgde studies. Ook wordt gevraagd de studiekeuze toe te lichten. We willen vooraf graag meer weten over de studenten die hier willen studeren om hen ook vóór de studie al gericht te kunnen adviseren.

Meestal zal het zo zijn dat men na het inleveren van het intakeformulier meteen een brief thuiskrijgt dat alles in orde is. Soms zullen aankomende studenten worden uitgenodigd voor een gesprek, bijvoorbeeld omdat zij geen wiskunde op vwo-niveau hebben, omdat zij een afwijkende vooropleiding hebben of omdat zij de studie willen combineren met een andere studie. Deze studenten krijgen een heel gericht advies.

De intakeprocedure betekent niet dat de opleiding studenten gaat weigeren die aan de toelatingseisen (zie onder) voldoen én zich tijdig hebben aangemeld. Een eventueel advies is dus vrijblijvend.

Tijdig aanmelden betekent dat men zich voor de zomer aanmeldt bij het CBAP en voor 1 september heeft deelgenomen aan de intakeprocedure. Na 1 september is er geen mogelijkheid meer om te worden toegelaten.

UvA Psychologie (nog?) geen numerus fixus.

FAQ over Uva Psych:

http://www.studeren.uva.nl/opleiding...E9D#paragraaf1
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 19:04
Angel
Angel is offline
Ik doe nu ook psychologie aan de UU. En het valt me zwaar tegen. Vind het niet zo leuk. Te veel biologie, wat me echt niet interesseerd. Ga wel in ieder geval mn eerste jaar halen, ben ik van plan, eerst maar even mn punten halen..
Volgend jaar bestuurs en orgnisatiewetenschappen of rechten. Of misschien toch door met de organisatie psychologie.
Psychologie was voor mij ook maar omdat 'het me wel leuk leek'. Ik wist niet wat ik wilde gaan worden, dus koos ik maar een leuke studie.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Angel schreef op 23-11-2004 @ 20:04 :
Ik wist niet wat ik wilde gaan worden, dus koos ik maar een leuke studie.
ligt het aan mij of hoort de studie die aansluit 'op wat je later wlt gaan worden' juist leuk te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2004, 10:59
eefje85
eefje85 is offline
Volgens mij is er in Maastricht ook volgend jaar nog geen loting
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 16:15
Femic
Femic is offline
Yep, dat gaat gebeuren en dat lijkt me een hele goede ontwikkeling! Steeds meer mensen kiezen psychologie, 'omdat ze toch iets moeten' (dat is althans bij mij op school het geval). De opleidingen raken vol en bovendien is er geen plek meer op de arbeidmarkt. Het dwingt aankomende studenten beter na te denken over hun keuze en het zorgt voor een verbetering van de opleiding en een betere positie op de arbeidsmarkt voor afgestudeerden. Prima beslissing dus .
Oud 07-12-2004, 19:42
Madeliefje_1988
Madeliefje_1988 is offline
Op de UM (Maastricht) hoeft volgend jaar niet geloot te worden.
Maar daar kun je alleen maar een bepaalde stroming van de psychologie volgen...
Heb me der niet echt in verdiept, mijn vriendje wil het gaan doen, ik niet vandaar.

Maar iig hoef je er niet te loten, dat weet ik zekr... ze zeiden er dat je op alle andere universiteiten wel moet loten
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 21:06
forumfreakie
forumfreakie is offline
Maar weet iemand of het een algemene loting wordt, of is het per universiteit dat je uitgeloot kan worden. Mijn plan is om naar Nijmegen te gaan, en stel dat ik daar wordt uitgeloot; zou ik dan naar een andere plaats kunnen gaan?
Oud 08-12-2004, 21:32
WishfulDreaming
@ ^: Lijkt me niet, je mag je toch niet opgeven voor twee studies met numerus fixus..
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:31
spookylisa
spookylisa is offline
Je moet je iig niet laten afschrikken door een loting

Ik ben dit jaar ook begonnen met Psychologie in Leiden waarvoor een numerus fixus was ingesteld maar kennelijk heeft dat mensjes afgeschrikt want het maximaal aantal plaatsen is bij verre niet bereikt. Er waren geloof ik 500 plaatsen en als ik zo de collegezaal rond kijk zitten er rond de 350..
Oud 17-12-2004, 17:51
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Citaat:
coldplayfan schreef op 22-11-2004 @ 13:49 :
Het is trouwens mooi balen, want ik heb als eerste keus diergeneeskunde maar dat is een lotingstudie, en als tweede keus had ik psychologie. Dat kan ik nu dus wel vergeten (als het waar is)!
Is dat wel zo? Voor geneeskunde/diegeneeskunde/tandheelkunde/technische geneeskunde is een landelijke loting, bij psychologie niet. Betekent dat niet gewoon dat je je voor beide studies aan mag melden? Kent psychologie nu ook een gewogen loting?

anyone?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:15
Verwijderd
Maastricht heeft nu nog geen loting, en volgend jaar ook nog niet geloof ik..
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:40
Verwijderd
Citaat:
spookylisa schreef op 15-12-2004 @ 20:31 :
Je moet je iig niet laten afschrikken door een loting

Ik ben dit jaar ook begonnen met Psychologie in Leiden waarvoor een numerus fixus was ingesteld maar kennelijk heeft dat mensjes afgeschrikt want het maximaal aantal plaatsen is bij verre niet bereikt. Er waren geloof ik 500 plaatsen en als ik zo de collegezaal rond kijk zitten er rond de 350..
met als gevolg dat er veel en veel te veel aanmeldingen bij de UvA zijn geweest en dat je daar moet vechten om een zitplaats tijdens de colleges
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:43
Verwijderd
En dan te bedenken dat de samenleving echt geen behoefte heeft aan 8 x 300 afgestudeerde psychologen, jáárlijks
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:52
WishfulDreaming
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2004 @ 23:43 :
En dan te bedenken dat de samenleving echt geen behoefte heeft aan 8 x 300 afgestudeerde psychologen, jáárlijks
gelukkig heb jij er geen verstand van
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 23:13
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-12-2004 @ 23:52 :
Hij heeft gewoon gelijk.

Als al die mensen een bètastudie zouden doen zou dat de samenleving vele miljoenen opleveren. Maar ja, dat kunnen ze waarschijnlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 23:14
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 17-12-2004 @ 23:52 :
Ik weet idd niets van psychologie, nee.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 10:29
WishfulDreaming
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-12-2004 @ 00:13 :
Hij heeft gewoon gelijk.

Als al die mensen een bètastudie zouden doen zou dat de samenleving vele miljoenen opleveren. Maar ja, dat kunnen ze waarschijnlijk niet.
Gelukkig zijn niet alle psychologen zielige hulpverlenertjes.
Beetje jammer dat je psycholoog zo laag beschouwt. en het is ook niet waar.

(wat heb ik toch met dat woord gelukkig?)
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Ik ben tot zover ik weet geen muts die niks anders weet
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:05
Verwijderd
Uitstekend plan. Er zitten in mijn klas genoeg meisjes die, omdat ze niets anders weten, 'maar psychologie gaan studeren'. En later komen ze er pijnlijk achter dat ze psychologie toch niet 'zo leuk' vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:07
The0
The0 is offline
Citaat:
Hij heeft gewoon gelijk.

Ik heb een N&T profiel gedaan op vwo en had dus makkelijk een betastudie kunnen doen. Probleem is dat ik dan bij veel te veel mannetjes als jou was uitgekomen en daarom heb ik psych gekozen.
Oud 19-12-2004, 09:30
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Hij heeft gewoon gelijk.

Whehe, nou ik weet wel waarom exacte studies in Nederland zo weinig vrouwen aantrekken.
Oud 19-12-2004, 09:30
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-12-2004 @ 23:43 :
8 x 300 afgestudeerde rechtenstudenten komt de samenleving namelijk wel ten goede.
get your facts straight.
Oud 19-12-2004, 09:53
JackieZ
JackieZ is offline
OMG studies en wat het oplevert voor de samenleving. Ze wilden mij ook altjid van N&G naar N&T krijgen "omdat ik toch zo'n goeie leerling was". Donder toch op met je maatschappelijke kutgezeik, gewoon doen wat je leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 10:13
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 19-12-2004 @ 10:53 :
OMG studies en wat het oplevert voor de samenleving. Ze wilden mij ook altjid van N&G naar N&T krijgen "omdat ik toch zo'n goeie leerling was". Donder toch op met je maatschappelijke kutgezeik, gewoon doen wat je leuk vindt.

Citaat:
Hij heeft gewoon gelijk.

OMG... Als er allemaal van die gozers bij de betastudies rondlopen kunnen ze het wel vergeten dat ik daar heen ga.
(Blablabla, dat zal vele miljoenen opleveren, blablabla )
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 10:57
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 19-12-2004 @ 10:30 :
8 x 300 afgestudeerde rechtenstudenten komt de samenleving namelijk wel ten goede.
get your facts straight.
De meerderheid van de afgestudeerden psychologie vindt na de studie een baan die niets met psychologie te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 19-12-2004 @ 11:13 :
(Blablabla, dat zal vele miljoenen opleveren, blablabla )
Dat is toch gewoon waar? Waarom is dit zo moeilijk te accepteren?
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 18-12-2004 @ 14:05 :
Uitstekend plan. Er zitten in mijn klas genoeg meisjes die, omdat ze niets anders weten, 'maar psychologie gaan studeren'. En later komen ze er pijnlijk achter dat ze psychologie toch niet 'zo leuk' vinden.
En jij weet natuurlijk al wat er later gaat gebeuren
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 11:58
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-12-2004 @ 11:57 :
De meerderheid van de afgestudeerden psychologie vindt na de studie een baan die niets met psychologie te maken heeft.
Vertel?
Reageren

Regels voor berichten