![]() |
Cultfilms
Wat vind jij nou echt een mooie/indrukwekkende cultfilm?
Ik vind o.a. Amélie, Donnie Darko en Gegen die Wand heel gaaf :cool: |
Mooi/Indrukwekkend qua verhaal en filmstijl (voor die tijd vooral)
Eraserhead |
Eraserhead idd..
Maar wat maakt een film eigenlijk een cultfilm? |
Fritz the Cat
|
Citaat:
|
Citaat:
Een cultfilm is een film die, ongeacht de kwaliteit, een vrij kleine groep grote fans heeft. |
Citaat:
Overigens vind ik het niet echt gepast om Gegen die Wand cult te noemen. Meestal doet een film er ook een poosje over een cultstatus op te bouwen, Gegen die Wand is pas uit. Ik ga voor The Rocky Horror Picture Show en de Evil Dead trilogie. |
Trainspotting, Pulp Fiction, Elephant, The Good Girl (met Jack Gyllenhaal :cool: <-- zelfde als in Donnie Darko)
|
Scarface
|
Ik vind Blade Runner erg mooi qua visuele stijl. Een grauw, regenachtig, met neon reclameborden verlicht Chinatown van 2019... (y)
Police station: http://www.artofeurope.com/scott/b-runner.jpg Shot van het computerspel Blade Runner (gebaseerd op film): http://rt000ixz.eresmas.net/imagenes/chinatown.jpg De art direction in die film verdient dan ook alle lof. |
is amelie een cultfilm? :confused:
|
Citaat:
Donnie Darko blijft op zich toch wel mijn favoriet.. |
Citaat:
ik weet eigenlijk niet echt waaraan een film moet voldoen om als cultfilm te worden beschouwd, vind amelie wel een topfilm, maar wist niet dat het een cultfilm was. |
cult (de ~ (m.), ~s)
1 subcultuur => scene Dikke onzin, in mijn ogen. Iedereen geeft er een andere betekenis aan. GEGEN DIE WAND noemt iemand hier cult. Waarom? Het is niet-Engelstalig? Er zitten onbekende acteurs in? Weinig mensen hebben de film gezien? Dat laatste zal je tegenvallen. Het is een niet-commcercïële filmproductie. Geen cult. |
Volgens die definitie zijn bijv. de Star Trek en Star Wars films 'cult' te noemen.
Gegen die Wand, Amelie en Donnie Darko niet. |
In Den Tag Hinein die heeft vast iedereen gezien, is een aanrader vind ik hij is nogal traag, je moet ervan houden :)
|
Rage of the Streetfighter :cool:
|
Citaat:
:bloos: Ik ben de maker! wat vreselijk cool ben jij :bloos: |
Citaat:
Of het echter onder cult valt, is te bezien. |
ik vind Rage of the Steetfighter toch wel de beste cultfilm ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Omg ja! Rage of the Streetfighter :D
Kan die persoon die die Bladerunner plaatjes postte iets meer vertellen over dat spel? |
:bloos:
|
Citaat:
Je speelt Ray McCoy, beginnend Blade Runner, die een moord in een dierenzaak moet oplossen en zo verzeild raakt in een web van misdaad/intrige blabla. Mooie locaties en muziek, veel herkenning als je de film al hebt gezien (andersom trouwens ook, als je eerst het spel hebt gespeeld :)). Er zijn bovendien iets van 8 verschillende eindes, en personages gedragen zich per spel ook anders. Fabrikant: Westwood Studios (bekend van Command & Conquer en Red Alert) |
larry clarke films
|
ik vind de films die jij noemt echt geen cultfilms
|
Citaat:
dan eerst zoiets als star trek/wars ofzo |
Citaat:
|
ichi the killer. :D
|
Ah, dat Bladerunner spel is vet, al heb ik 'm maar op 1 manier uitgespeeld :]
oh, en Pulp fiction vind ik ook geen cult eigenlijk. Net zoals de films die jij opnoemt, gewoon eh.... flimhuisfilms ofzo :) |
Citaat:
Citaat:
Ps iemand hier 11/14 gezien, ook een beetje mainstream, maar ook wel culty, The old man who likes to read love story's(of zoiets) ook een leuke culty film, niet geniaal ofzo, maar wel erg strak Ps, in mijn ogen is kubrick ook cult, en wel van de bovenste plank |
A Clockwork Orange.
|
Easy Rider
|
Citaat:
Pulp Fiction en Trainspotting geen cult (zijn beide van onafhankelijke studio's en kregen eerst limited releases) en Kubrick (die in 40 jaar maar 1 keer buiten om Warner heeft gewerkt wel cult, hoewel voor al zijn films direct in general release zijn uitgekomen) |
tsja, er zijn meerdere definities voor cultfilms...
daar gaat t opzich niet om en dat maakt ook niet zoveel uit (vind ik) |
batlle royale :D
Eigelijk alles wel van takashi miike en takeshi (beat) kitano. laatste tijd wel bekender geworden, maar nog steeds cult en nog goed ook. |
The Gremlins! <3
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Begotten.
|
Cultfilms zijn volgens mij films die, soms onverwachts, een kleine groep zeer fanatieke/grote fans hebben. De film maakt een hele grote indruk bij die mensen. Het is ook een soort film die je of helemaal geweldig vindt, of verschrikkelijk.
Amelie vind ik geen cultfilm <3 Trainspotting wel <3 Maar het is nogal moeilijk te benoemen ja :) Oh ja, en het zijn vaak low-budget-films.. |
Citaat:
maar is dat cult? |
Citaat:
|
The Blair Witch Project
|
Citaat:
fear and loathing i n las vegas |
Citaat:
|
Citaat:
|