Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Vrije tijd (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Paardrijden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1036343)

Lufa>tjesupers 07-12-2004 17:38

Paardrijden

welke mensen vinden paardrijden geen sport*wat natuurlijk nie zo is omdat je veel inbewegingbent en intensief aan het sporten bent natuurlijk :) *
verder wie vind darten een sport*nou dat vind ik dus echt geenb sport je doet nix aleen je pols een btje bewegen en richten :o *
groetjes lufa :eek:

USPalermo 07-12-2004 17:53

HoI LuFa....

Kijk het zijn allemaal sporten. Naarmate je meer traint kun je er beter in worden. Je moet er natuurlijk wel aanleg of techniek of tallent voor hebben. Darten, Paardrijden, wandklimmen, padvinderij, kaatsen, korfbal Diskus-happen, breezers-drinken, etc etc, het zijn allemaal sporten.

Jij vindt paardrijden wel een sport en darten niet, omdat jij het een bierdrinkende assosiale bedoening vindt.
Anderen vinden weer dat paardrijden een vorm van dierenmishandeling is, omdat de ruiter alleen maar met zijn/haar luie reet op dat beest zit......

Deze discussies zijn al vaker gevoerd over b.v. korfbal, moet je niet aan beginnen, kom je niet uit!

Ilja_ 07-12-2004 20:10

Ik denk ook dat mensen onderschatten hoe hard het werken is op een paard als je er echt intensief mee bezig bent, en als je er echt wat mee wilt bereiken.. Met paarden kun je zoveel, en als je echt wat met je paard wilt, het begint al met het aansturen van de houding en de manier waarop het paard loopt, dan kan dat heel inspannend zijn.
Maar goed, zoals USPalermo al zegt.. Er zijn al zat discussies over geweest dus het lijkt me erg onzinnig om er op door te gaan :p iedereen denkt er anders over maar wat ik bij paardrijden vooral zie is dat meestal alleen mensen die niet rijden (of hebben gereden) paardrijden niet als een sport zien..
En USP. inderdaad, van alles kun je wel een sport maken..

_Moby_ 08-12-2004 08:19

als er geen fysieke inspanning gedaan hoeft te worden, betekent het nog niet dat 't geen sport is. Bijvoorbeeld, ook schaken is een sport.

nivava 14-12-2004 16:54

Ik vind paardrijden zeker een sport (doe er zelf ook aan), maar darten vind ik net zo goed een sport. Het zal nooit mijn sport worden, maar dat terzijde...

Wat hierboven al genoemd is...is dat alles intensief is. De ene sport vergt veel lichamelijke energie..en de andere weer op een andere manier..

Ik denk dat je er overal een kick van krijgt, wanneer je geinteresseerd bent in die sport..

Lindaa 26-12-2004 13:25

Paardrijden is abslouut een sport. Zet maar eens iemand op een paard, die nooit paardrijden, weet zeker dat degene de volgende dag spierpijn heeft. Veel mensen denken...och paardrijden, dat is zitten en want rondhobbelen. Dus niet ! Als ik een uur priveles heb gehad, nou dan ben ik echt moe. (en dat ligt niet aan conditie of iets dergelijks, want die is bij mij supergoed.)

Laats heb ik m'n duits leraar tijdens duits-moneling er nog van overtuigd dat het absoluut een sport is. :D

Djah, en zelf zou zeggen darten is geen sport. maar ik denk dat ik dara gebrek aan kennis over heb, of het daadwerkelijk een sport is. en mensen die denken dat paardrijden geen sport is, hebben daar ook een gebrek aan kennis over.

RHCP_NAC 27-12-2004 22:00

Het is een sport...

per piacere 27-12-2004 22:02

ik vind paardrijden niets :)

hotrid 27-12-2004 23:32

Als Ankie op tv komt zip ik snel door anders ben ik keer bang dat ze met de punten van d'r paardenbek dwars door de T.V. heen galoppeert....

En nee paardrijden is zeker geen sport...

Champ jessie 30-12-2004 16:20

paardrijden is (y) doe het al best lang en het is zeker een sport want als je nix doet doet je paard(pony) ook nix duz je moet echt wel zorgen dat ze naar je luisteren

conclusie : HET IS ZEKER WEL EEN SPORT EN EEN HELE LEUKE!!! ;) :rolleyes:

Orpa 01-01-2005 13:56

Paardrijden is een sport... Een Olympische sport zelfs... Je kan het geen sport VINDEN... Dat is een menig... Tegen die mensen zeg ik: kom eens langs, kijken of je d'r na een uur op m'n fjordje nog zo over denkt....

Roosje 01-01-2005 14:06

Citaat:

Orpa schreef op 01-01-2005 @ 14:56 :
Paardrijden is een sport... Een Olympische sport zelfs... Je kan het geen sport VINDEN... Dat is een menig... Tegen die mensen zeg ik: kom eens langs, kijken of je d'r na een uur op m'n fjordje nog zo over denkt....
Hihi, wij hebben een fjord op de manege, die heeft een drukking dus nu moet je haar zonder zadel rijden. En als je net iets te veel met je hand doet, gaat ze steigeren.

Ontopic: Natuurlijk is paardrijden een sport. Nja, wat is de definitie van sport? *zoekt woordenboek op* *citeert* sport v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Nah, daar valt paardrijden wel onder, toch?

Orpa 01-01-2005 14:15

Citaat:

Roosieh schreef op 01-01-2005 @ 15:06 :
Hihi, wij hebben een fjord op de manege, die heeft een drukking dus nu moet je haar zonder zadel rijden. En als je net iets te veel met je hand doet, gaat ze steigeren.
Oh nee steigeren zal ze noooooit doen, bokken ook niet, bijten niet helemaal niets, ze is super vriendelijk en lief (zolang andere fjorden uit de buurt blijven), maar ze is erg sterk en erg eigenwijs...

Als ik op vakantie ben geweest en ik ga daarna weer rijden liggen standaard mijn handen open... Ze is hard in haar mond... En verder is ze bloedsnel... Plat door de bochten in de galop, mega stuiter in de draf... Maar ze stapt altijd over dus ontspannen is ze wel... Paardje met gebruiksaanwijzing... Maar das m'n hengst ook en dat zijn de veulens ook altijd dus eigenlijk... Fjorden zijn geweldig, maar een gebruiksaanwijzing is niet onhandig :P

nb: zonder zadel zit ze heerlijk, ze is compleet vierkant, dus vallen doe je niet :P

Roosje 01-01-2005 14:22

Laika (da's dus die ene fjord) is echt een overvaag beest, ze wil altijd achter Mia (da's haar beste vriendinnetje) aan en anders doet ze niets meer. Ze zit wel heel lekker, mja, daar is het een fjord voor. Hoewel... we hebben nog een fjord, die lijkt zo te zien (lezen) een beetje op de jouwe, alleen die zit helemaal niet lekker. En die had laatst ook een drukking :eek: en toen vielen al die kleine kindjes eraf. Was wel zielig.

RHCP_NAC 01-01-2005 14:54

Citaat:

hotrid schreef op 28-12-2004 @ 00:32 :
Als Ankie op tv komt zip ik snel door anders ben ik keer bang dat ze met de punten van d'r paardenbek dwars door de T.V. heen galoppeert....

En nee paardrijden is zeker geen sport...

Was met een aflevering van studio Spaan; zit er een vent met een grote paardekop aan tafel, echt een erg groot masker, pakken ze zijn koffer zit er een tandeborstel van een meter in.

"is dit jou tandenborstel?"
"Nee die is van Ankie"

(y)

Orpa 01-01-2005 15:07

Citaat:

Roosieh schreef op 01-01-2005 @ 15:22 :
Laika (da's dus die ene fjord) is echt een overvaag beest, ze wil altijd achter Mia (da's haar beste vriendinnetje) aan en anders doet ze niets meer. Ze zit wel heel lekker, mja, daar is het een fjord voor. Hoewel... we hebben nog een fjord, die lijkt zo te zien (lezen) een beetje op de jouwe, alleen die zit helemaal niet lekker. En die had laatst ook een drukking :eek: en toen vielen al die kleine kindjes eraf. Was wel zielig.
Das niet vaag, das fjord :P... Ik mag dat soort geinjes wel... Gewoon goed eigenwijs zijn, steeds weg blijven rijden, je kan niet eeuwig blijven kleven...

Orpa (mijn fjordje) heeft het niet zo op kleine kinderen... Ze zal ze er niet afgooien maar luisteren ho maar... Dat krijg je als ze van jongs afaan alleen maar aan volwassen mannen is gewent... Tis al een wonder dat ze naar mij luisterd...

Roosje 01-01-2005 15:27

Nou zit ik er trouwens al haast nooit meer op, want ze is maar 1,37 ofzo... ik mag nog wel, maar ik zit toch net iets liever op een groter paard:). Ze is wel heel lief, alleen met die kleintjes... tja, en Laika maar stilstaan:D.

Mariekje* 01-01-2005 18:11

Dit is een eindeloos discussiepunt, het IS een sport.. een olympische ja. Alleen is iedereen vrij om hier een eigen mening over te geven.. Veel mensen zijn van mening dat je niet van een sport kan spreken, maar is dit gebaseerd op ervaringen en feiten? in 9/10 gevallen hoogstwaarschijnlijk niet.

Ik zelf rij al ruim 10jaar paard, de 1e 3jaar deden we aan 'knolhobbelen' en nee, dat is geen sport.. Je gaat zitten op een pony, zegt bijwijs van spreken "Hardtsjik" en hopla het beest gaat voorwaarts, na een halfuur rondjes 'hobbele' stap je weer af en zet je het dier weer op stal. Paardrijden? Neen, hobbele. (vergelijkbaar met het gemiddelde "toeristische" pony-cross door spanje- manier. Geen lichamelijk inspanning, wat het voor mij GEEN sport maakt)

Na het hobbel tijdperk besloten mijn ouders het wat professioneler aan te pakken, een 'sport'pony werd aangekocht, en wekelijks kreeg ik priveles. Dat gaat verder als: trek aan het linker touwtje en het beest gaat naar links. Met regelmaat werd ik uit het zadel gelanceerd, vrolijk stapte we weer op, en deden nog een poging. Na een jaar heel hard werken, vormde we een succesvolle combinatie en wonnen we de ene na de andere wedstrijd.

Na mijn ponytijd kreeg ik 2 andere paarden, waarvan ik er eentje in korte tijd weer heb verkocht. Momenteel heb ik er dus nog maar 1tje op stal, zwaar gebouwd, wederom een sportpaard en een echte krachtpatser... met een stokmaat van 1.70. Verscheidene mensen hebben me voor gek verklaard ook alle instructeurs "jij zal dat paard nooit kunnen rijden.. hij is veels te groot/sterk voor je.. het lukt je niet"..

Inmiddels heb ik dit paard ruim een jaar op stal, en het gaat beter dan dat ik zelf überhaupt maar had kunnen hopen. Vele mensen, waaronder mijn huidige instructeur wie internationaal rijd, zien in ons een erg veelbelovende combinatie.. ja leuk.. maar het kost me gigantisch veel energie, de lichamelijke inspanning is groot, heel groot, en ook geestelijk valt het soms wat zwaar...(na een uur priveles ben ik kapot!) Het is confronterend wanneer je er zo hard voor werkt, maar je net niet de juiste stelling/buiging krijgt, hij net niet de gevraagde wissel wil maken, of van een simpele oefening (wijken) een appuyment maakt... Soms maakt het je onzeker, begin je te twijfelen aan jezelf, en komt alle frustratie boven.. Het is moeilijk om een 'harmonie' met je paard te vinden, er moet een verband zijn, je moet van elkaar aankunnen, elkaar kunnen vertrouwen.. elkaar willen helpen, vast houden, nooit meer los laten. En juist dit alles zorgt ervoor dat het een sport is, een gevoelige. 2 individuen met ieder heel eigen gedachten, samen zoekend naar een uitweg...En infeite het principe in verhouding tot voetbal, lijkt mij niet veel anders..

Overigens, alle mensen die tot nu toe zeker zijn geweest van hun zaak ("paardrijden kost maar weinig lichamelijk inspanning, of zoals USPalermo: paardrijden is een vorm van dierenmishandeling omdat de ruiter alleen maar met zijn/haar luie reet op dat beest zit, paardrijden is geen sport!") -en dat zijn er 9 geweest, die een dergelijke mening hadden- heb ik allemaal op mijn paard gezet, oh mijn god wat heb ik me doodgelachen. Het leuke is, zodra je het ze aanbied een écht ritje te maken voor een toeristisch rondje langs de zandbanken de helft tegenstribbeld.. begonnen ze daar al te twijfelen? Overigens heb ik ook de mensen die het 'zo dan maar van me aannamen' en mijn mening ook ineens deelde, ook gewoon te paard gekregen. En ja dat viel tegen. Overigens moet ik een persoon die bij zijn mening bleef nog leren kennen.....
Mocht ik u niet heb weten te overtuigen, heeft u bij deze keuze uit een fjordenpony of een grote krachtpatser..;)

Kusje,

Champ jessie 02-01-2005 18:52

Citaat:

HvJ schreef op 01-01-2005 @ 19:11 :
Dit is een eindeloos discussiepunt, het IS een sport.. een olympische ja. Alleen is iedereen vrij om hier een eigen mening over te geven.. Veel mensen zijn van mening dat je niet van een sport kan spreken, maar is dit gebaseerd op ervaringen en feiten? in 9/10 gevallen hoogstwaarschijnlijk niet.

Ik zelf rij al ruim 10jaar paard, de 1e 3jaar deden we aan 'knolhobbelen' en nee, dat is geen sport.. Je gaat zitten op een pony, zegt bijwijs van spreken "Hardtsjik" en hopla het beest gaat voorwaarts, na een halfuur rondjes 'hobbele' stap je weer af en zet je het dier weer op stal. Paardrijden? Neen, hobbele. (vergelijkbaar met het gemiddelde "toeristische" pony-cross door spanje- manier. Geen lichamelijk inspanning, wat het voor mij GEEN sport maakt)

Na het hobbel tijdperk besloten mijn ouders het wat professioneler aan te pakken, een 'sport'pony werd aangekocht, en wekelijks kreeg ik priveles. Dat gaat verder als: trek aan het linker touwtje en het beest gaat naar links. Met regelmaat werd ik uit het zadel gelanceerd, vrolijk stapte we weer op, en deden nog een poging. Na een jaar heel hard werken, vormde we een succesvolle combinatie en wonnen we de ene na de andere wedstrijd.

Na mijn ponytijd kreeg ik 2 andere paarden, waarvan ik er eentje in korte tijd weer heb verkocht. Momenteel heb ik er dus nog maar 1tje op stal, zwaar gebouwd, wederom een sportpaard en een echte krachtpatser... met een stokmaat van 1.70. Verscheidene mensen hebben me voor gek verklaard ook alle instructeurs "jij zal dat paard nooit kunnen rijden.. hij is veels te groot/sterk voor je.. het lukt je niet"..

Inmiddels heb ik dit paard ruim een jaar op stal, en het gaat beter dan dat ik zelf überhaupt maar had kunnen hopen. Vele mensen, waaronder mijn huidige instructeur wie internationaal rijd, zien in ons een erg veelbelovende combinatie.. ja leuk.. maar het kost me gigantisch veel energie, de lichamelijke inspanning is groot, heel groot, en ook geestelijk valt het soms wat zwaar...(na een uur priveles ben ik kapot!) Het is confronterend wanneer je er zo hard voor werkt, maar je net niet de juiste stelling/buiging krijgt, hij net niet de gevraagde wissel wil maken, of van een simpele oefening (wijken) een appuyment maakt... Soms maakt het je onzeker, begin je te twijfelen aan jezelf, en komt alle frustratie boven.. Het is moeilijk om een 'harmonie' met je paard te vinden, er moet een verband zijn, je moet van elkaar aankunnen, elkaar kunnen vertrouwen.. elkaar willen helpen, vast houden, nooit meer los laten. En juist dit alles zorgt ervoor dat het een sport is, een gevoelige. 2 individuen met ieder heel eigen gedachten, samen zoekend naar een uitweg...En infeite het principe in verhouding tot voetbal, lijkt mij niet veel anders..

Overigens, alle mensen die tot nu toe zeker zijn geweest van hun zaak ("paardrijden kost maar weinig lichamelijk inspanning, of zoals USPalermo: paardrijden is een vorm van dierenmishandeling omdat de ruiter alleen maar met zijn/haar luie reet op dat beest zit, paardrijden is geen sport!") -en dat zijn er 9 geweest, die een dergelijke mening hadden- heb ik allemaal op mijn paard gezet, oh mijn god wat heb ik me doodgelachen. Het leuke is, zodra je het ze aanbied een écht ritje te maken voor een toeristisch rondje langs de zandbanken de helft tegenstribbeld.. begonnen ze daar al te twijfelen? Overigens heb ik ook de mensen die het 'zo dan maar van me aannamen' en mijn mening ook ineens deelde, ook gewoon te paard gekregen. En ja dat viel tegen. Overigens moet ik een persoon die bij zijn mening bleef nog leren kennen.....
Mocht ik u niet heb weten te overtuigen, heeft u bij deze keuze uit een fjordenpony of een grote krachtpatser..;)

Kusje,

ik ben het helemaal met je eens je kunt het pas echt een sport noemen als je er zelf wat voor moet doen en daar heb je geen dobbelpaard voor nodig maar een echt beestje
(y)

EaSy-M3 02-01-2005 19:33

Citaat:

Kusje,

samenvatting??

Orpa 02-01-2005 21:50

Citaat:

Fjorden PAARD!!!! Ze is 1.48, wat haar een paard maakt, en het is ook het fjordenpaarden stamboek... Dank U zeer...

http://www.fjordstudbook.com/index1.htm (stamboek link...)

Mariekje* 03-01-2005 18:12

Citaat:

EaSy-M3 schreef op 02-01-2005 @ 20:33 :
samenvatting??
Was onmogelijk, om mijn punt op een andere manier duidelijk te maken, sorry(y)

Mariekje* 03-01-2005 18:14

Citaat:

Orpa schreef op 02-01-2005 @ 22:50 :
Fjorden PAARD!!!! Ze is 1.48, wat haar een paard maakt, en het is ook het fjordenpaarden stamboek... Dank U zeer...

http://www.fjordstudbook.com/index1.htm (stamboek link...)

Excuzes! Ik heb zelf ook jarenlang een fjord verzorgt en gereden, dus ik weet dat je normaal gesproken spreekt van een fjorden'paard', was een foutje in dit geval:)

Kiim 03-01-2005 19:25

allOo allOo allemaaL...
ik haD eenS een vraaGje.. zOuden de menSen Die eChT alles weTen van Paarden mY missChien kunnen verTellen waT er alleMaal vOor cOmpeTiTies zYn in de PaarDrijdspOrT..
ik mOeT namelYk een werksTuk maKen Over paarDen en ik weeT er helaaS nieTs van en Ik kan heT nerGenS vinDen..
LaaT svP een berichtje achter op mYn paGe..
alVasT Heel erG bedankT
Kuss Kiim

Orpa 03-01-2005 20:34

Citaat:

HvJ schreef op 03-01-2005 @ 19:14 :
Excuzes! Ik heb zelf ook jarenlang een fjord verzorgt en gereden, dus ik weet dat je normaal gesproken spreekt van een fjorden'paard', was een foutje in dit geval:)
:D Ok!!! Sorry dat k zo uitviel, maar ik kan er niet zo goed tegen als mensen het pony noemen...

-(L)- 07-01-2005 13:55

Citaat:

allOo allOo allemaaL...
ik haD eenS een vraaGje.. zOuden de menSen Die eChT alles weTen van Paarden mY missChien kunnen verTellen waT er alleMaal vOor cOmpeTiTies zYn in de PaarDrijdspOrT..
ik mOeT namelYk een werksTuk maKen Over paarDen en ik weeT er helaaS nieTs van en Ik kan heT nerGenS vinDen..
LaaT svP een berichtje achter op mYn paGe..
alVasT Heel erG bedankT
Kuss Kiim
1. Leer Nederlands (paardrijdsport :D )
2. Typ normaal (verdere toelichting lijkt me overbodig)
3. Maak je huiswerk zelf.

Eend 12-01-2005 12:13

Ik vind paardrijden wel een sport, omdat je wanneer je een paard goed rijdt, zelf moeier bent dan het paard, haha.

En wij hebben ook een gewledige Fjord op de manege die met elk kind heel veel lol beleefd. Vroeger bleef hij in de hoek staan, tegenwoordig houdt ie meer van vrolijke bokkesprongen.

En sterk zijn ze zeker. Als ik Iwan bereden heb, dan heb ik soms van die kromme pijnlijke vingers. Tegenwoordig wordt hij wat losser, maar eerst moest je m behoorlijk op druk rijden.

Champ jessie 12-01-2005 18:53

Citaat:

Eend schreef op 12-01-2005 @ 13:13 :
Ik vind paardrijden wel een sport, omdat je wanneer je een paard goed rijdt, zelf moeier bent dan het paard, haha.

En wij hebben ook een gewledige Fjord op de manege die met elk kind heel veel lol beleefd. Vroeger bleef hij in de hoek staan, tegenwoordig houdt ie meer van vrolijke bokkesprongen.

En sterk zijn ze zeker. Als ik Iwan bereden heb, dan heb ik soms van die kromme pijnlijke vingers. Tegenwoordig wordt hij wat losser, maar eerst moest je m behoorlijk op druk rijden.

ben ik hier de enige die een arabiertje heeft gereden en nu een kwpn heeft ?? of zijn er nog meer

Eend 13-01-2005 14:37

Nee, ik rijd ook altijd een KWPN-er:)

nivava 18-01-2005 18:05

Citaat:

Happyyy schreef op 07-01-2005 @ 14:55 :
1. Leer Nederlands (paardrijdsport :D )
2. Typ normaal (verdere toelichting lijkt me overbodig)
3. Maak je huiswerk zelf.

(y)

M@ngo 19-01-2005 20:45

paardrijden is heus meer dan alleen je pols bewegen. ga er zelf eens op zitten ( en dan niet op een manegepaardje want daar rijd je alleen maar rondjes achter elkaar aan) maar ik heb deze discussie al vaak genoeg gehouden dus nu hou ik me er verder buiten.

MTpower 21-01-2005 15:48

een ruiter die een prijs vind vind ik raar... ze hebben het er ook steeds maar over: HIJ sprong ...
HIJ deed niets... het PAARD sprong.
Ik vind iets geen sport als je iets anders voor je laat werken (paardrijden, autorijden, crossen)
Het vereist hooguit een beetje inzicht.

nivava 29-01-2005 13:36

Citaat:

MTpower schreef op 21-01-2005 @ 16:48 :
een ruiter die een prijs vind vind ik raar... ze hebben het er ook steeds maar over: HIJ sprong ...
HIJ deed niets... het PAARD sprong.
Ik vind iets geen sport als je iets anders voor je laat werken (paardrijden, autorijden, crossen)
Het vereist hooguit een beetje inzicht.

wanneer je t paard alleen in een bak zet met hindernissen..zal t echt niet uit zijn eigen gaan springen :rolleyes:

dus JIJ bent wel degelijk diegene die het doet...
tuurlijk..het paard springt..maar op jouw aandrijven..

en niet alleen de ruiter krijgt een prijs..het paard natuurlijk ook..

lautie 31-01-2005 20:12

Duh dat paardrijden een sport is, je verbrandt er zelfs evenveel calorien mee als met volleybal :D

hermelien1989 08-05-2005 16:38

ik rijd zelf ook paard en dat het een sport is heb ik gisteren na 2.5 uur buitenrijden wel weer eens gemerkt

ik heb echt super veel spierpijn in mijn rug.
en op donderdag was ik echt supermoe na het uitrijden omdat ik een ponytje had die alleeen maar aan de eigenares gewend was en de eigenares niet kan rijden dus is het ponytje nu zo nerveus als maar wat. Na een half uur had ik haar al mooi aan de teugel lopen (en ik rijdt pas 3/4 jaar).

Ik vind het trouwens geen sport als je zo'n paard of pony hebt waar je alleen maar op hoeft te zitten en voor de rest niets hoeft te doen ( de meeste manege knollen)

daniekjuh 26-06-2005 21:23

Citaat:

Champ jessie schreef op 30-12-2004 @ 17:20 :
paardrijden is (y) doe het al best lang en het is zeker een sport want als je nix doet doet je paard(pony) ook nix duz je moet echt wel zorgen dat ze naar je luisteren

conclusie : HET IS ZEKER WEL EEN SPORT EN EEN HELE LEUKE!!! ;) :rolleyes:

jaah ik heb een eigen paard en als die niet luisterd nou....:) haha dan zorg ik wel dat ze luisterd!!

ze heet trouwens pepper... :) haha nou doeei (L)(K)(L)

Vejji 26-06-2005 22:06

eeh volgens mij doet het paard al het werk hoor jullie zitten dat arme beest alleen maar te zwepen (erg kinky btw)

kusje

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.