![]() |
DNA-databank voor iedereen...
het is duidelijk dat wij, in strijd met de misdaad, allemaal ingeschreven moeten staan in een DNA-databank...
een of niet eens? een paar voor en nadelen... Voordelen: ► Misdaden kunnen sneller opgelost worden. ► Het schrikt criminelen af, de pakkans is immers groter. ► Het is een relatief makkelijke manier. ► Een snellere manier dus goedkoper. ► DNA is meer dan 99,9 % betrouwbaar. Nadelen: ► Inbreuk op de privacy van de mens?!?? ► Misbruik van DNA (andermans DNA- materiaal) ► DNA testen mogen alleen gebruikt worden voor veroordelingen van minstens 4 jaar. (geldt nu de wet) zelf vind ik dat er een databank moet komen waar iedereen is ingeschreven...ik ben het dus met de stelling eens |
Ik vind van niet, want dan kunenn ze die info ook gebruiken om je genen te zien (of hoe je dat ook zegt) En dan zul je zien dat op den duur de verzekering en dergelijke er ook aan kan komen. En dat mensen met een hogere vatbaarheid voor een erfelijke ziekte bijvoorbeeld meer moeten betalen.
bovendien is dna niet betrouwbaar genoeg. Ik heb de preciesze getallen niet meeer. Maar ik heb er een werkstuk over gemaakt en het is iig een stuk minder betrouwbaar als bijvoorbeeld een vingerafdruk |
De vraag of DNA wel 100% betrouwbaar is, is natuurlijk wel heel erg belangrijk. Wanneer er bij een DNA-test één kenmerkend stukje van het DNA gebruikt zou worden, is de kans dat er iemand rondloopt met precies hetzelfde DNA-profiel 1 op de 100. Deze kans is dus op zich nog behoorlijk groot. Wanneer er bijvoorbeeld 4 kenmerkende stukjes DNA gebruikt zouden worden, wordt de kans 100x100x100x100 = 100 miljoen en dus 1 op de 100 miljoen dat er nog iemand is met hetzelfde DNA profiel. Deze kans is nu zó klein dat het bijna niet mogelijk is om de verkeerde persoon te pakken. In Nederland is het dan ook verplicht om tijdens rechtszaken meerdere stukjes kenmerkende DNA te gebruiken zodat de kans op een foute berechting erg dicht bij de 0% komt. Er bestaat wel een uitzondering waarbij deze regel niet geldt en dat is bij eeneiige tweelingen. Hun DNA-profiel is namelijk hetzelfde. Bovendien blíjft DNA ook betrouwbaar. Het maakt dus niet uit wanneer het DNA gevonden is. DNA kan zelfs nog uit een verbrand lichaam gehaald worden.
|
Citaat:
bron: klik Het hangt er dus vooral vanaf hoeveel kenmerkende stukjes je pakt (of kan pakken) En hoe betrouwbaar deze stukjes zijn |
dus moeten al die 4 stukjes matchen...dat lijkt me logisch, en even trg komen op dat de verzekering bv eraan zou kunnen komen:
"Een oplossing hiervoor is bijvoorbeeld het aanleggen van een DNA-databank waar het DNA van alle Nederlanders in opgeslagen wordt, het DNA word via een uitstrijkje van het wangslijmvlies verkregen en daarna samen met persoonlijke gegevens opgeslagen in een streng beveiligde databank." ze kunnen dat dan toch aanpassen aan de wet? dat alleen justitie daaran mag komen en geen informatie mag verstrekken aan derden zoals verzekeringen etc... en wat vind je ervan dat mensen zeggen dat het een inbraak is op de privacy? ik vind het onzin, dan zou je dus wat te verbergen hebben. |
Citaat:
tot iemand toevallig zijn oude compueter bij eht vuil zet zeker ;) er er is helemaal niets mis mee wat te verbergen te hebben zoalng je de wet niet overtreed |
maar ben je het eens met de stelling? als we zo de misdaad sneller en makkelijker op kunnen lossen? ik ben daar namelijk wel van overtuigd!
|
nee ik be eht er niet mee eens
|
het zou wel eh, onprettig zijn als ze weinig stukjes dna hebben en vervolgens 'jij uit de bus' komt
mocht het echt betrouwbaar zijn, geen verzekeringsmaatschappijen die erin neuzen of whatever, maakt mij het weinig uit. Al zal dat laatste wel gaan gebeuren denk ik. Ik neem aan dat als je tegenwoordig een dure verzekering afsluit voor je leven dat ze ook wel zeker willen weten dat je niet ziek wordt oid. |
Artikel 11. Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam
ik vind een simpele prefentieve maatregel ook niet genoeg om dat grond rechts opzij te schuiven (al moet ik toegeven dat een leek ben op juridisch gebied maar ik dacht wel logisch te kunnen redeneren dat dat grondrecht hier geld) |
Ik ben voor!
Als dat daadwerkelijk helpt m.b.t de misdaad zie ik het probleem niet. En misbruik gebeurd neem ik aan niet als er goede regels voor worden opgesteld. (b.v dat het dna niet gebruikt mag worden voor andere doeleinden dan die misdaad) |
Citaat:
|
Citaat:
dat valt dan dus wel onder dat grondrecht :) |
Voor een onderzoek zoals bij zware verkrachtings/moordzaken zou ik wel meewerken, op voorwaarde dat dit dan achteraf weggegooid wordt.
Met de huidige hang naar marktwerking en privatisering vertrouw ik er niet op dat gegevens die de overheid beheerd over 10 jaar nog steeds puur aan de overheid besteed zijn, verder geld hetzelfde als nbij de identificatieplicht: net alsof je iemand die op de vlucht is daarmee opeens zal pakken; nutteloos dus. |
tegen, ik vind het niet nodig dat mijn dna in overheidskringen rondslingert.
|
Je kunt beter kijken of mensen aanleg voor ziektes hebben en hoe groot hun kans en risico's zijn ofzo. Gratis dan. Veel handiger en mensen hebben er wat aan.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik denk wel dat mensen een klein stukje privacy willen opgeven voor meer veiligheid.
My lijkt het wel enorm handig, met name als het om terroristen gaat. |
Citaat:
|
Maar aan je DNA is ook te zien of je aanleg hebt voor bepaalde ziekten, en als een verzekeraar aan die info komt...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En de verzekeraar komt erachter dat jij iets hebt verzwegen, want zodra jij ziek wordt en een uitkering vraagt stelt de verzekeraar meteen een onderzoek in. Terecht ook. De verzekeraar moet zijn premies kunnen afstemmen op het risico dat hij gaat lopen. Hoe meer informatie hem daarbij kan helpen, hoe beter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
criminelen bedoel je
|
Citaat:
|
:s
|
Citaat:
|
Yup. Het is sowieso niet juist dat men aan iemands DNA van alles kan zien dat inbreuk zou kunnen maken op de privacy. Wat dat betreft is het gevaarlijker om ergens te betalen met je pinpas, want aan de hand daarvan kan men veel meer informatie achterhalen.
|
en dan krijgen we ook zoiets als corruptie
wei zegt me dat die profesoren die dat uitvoeren dat allemaal goed doen en wie zegt me dat een of andere rijke crmineel niet mensen gaat omkopen of bedreigen en ja een foutje met het verwisselen van dna is al gauw gemaakt |
Ja, als je ervan uitgaat dat mensen die DNA- of welk ander medisch onderzoek dan ook uitvoeren, hun werk niet goed doen, dan kun je natuurlijk wel ophouden met discussiëren.
|
Bovendien hebben verzekeraars er niets aan, want de acceptatieplicht blijft (en anders zorgt elke regering daar wel voor).
DNA-databank is niet gevaarlijker dan de huidige situatie. DNA kan nu ook zo worden afgetapt. En als je toch niets te verbergen hebt tegenover de politie, wat houdt je tegen? |
Wat mij stoort is dat het een inbreuk is terwijl ik geen verdachte ben. Iedereen is verdacht, alsof de sfeer in Nederland nog niet genoeg paranoïde aan het worden is.
|
Waarop is het dan een inbreuk?
|
Het afstaan van genetische informatie aan de overheid geeft op den duur onder andere verzekeringsmaatschappijen een extra troef in handen en dus weet ik niet hoe goed het plan is.
Slechts in mijn "ideale maatschappij" lijkt het me een tegemoetkoming voor de burger ;) |
Citaat:
De overheid kan bij wijze van spreken elke stap in de gaten houden. |
Citaat:
|
Het is ook wenselijk dat verzekeringsmaatschappijen die 'troef' hebben. Totstandkoming van een verzekeringsovereenkomst is een kwestie van vraag en aanbod: de aspirant-verzekerde biedt een risico aan, de verzekeraar bepaalt of hij dat risico wil accepteren. Daarvoor is natuurlijk nodig dat de verzekeraar alle feiten en omstandigheden kent die voor de bepaling van dat risico van belang zijn. Anders krijg je namelijk een niet goed werkend systeem, dat leidt tot problemen als hogere premies, willekeurig opschorten van uitkeringen enz.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13. |