Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Studeren en muziek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1040704)

perfectme 12-12-2004 10:56

Studeren en muziek

Vind jij dat studeren en muziek samengaan? Kan jij studeren terwijl er muziek speelt?

Ik kan het alvast niet, om de een of andere reden eindig ik altijd meezingend in plaats van studerend en ik vraag me dan ook af, hoe het kan dat anderen dit wel kunnen?!

Leonoor 12-12-2004 11:06

Ligt erg aan de muziek, maar over het algemeen gaat het bij mij dan juist beter, omdat ik me dan beter kan concentreren (op een gegeven moment hoor ik de muziek dan ook niet meer, maar ik merk het bv. wel als het stopt ofzo).

perfectme 12-12-2004 11:09

Citaat:

Leonoor schreef op 12-12-2004 @ 12:06 :
Ligt erg aan de muziek, maar over het algemeen gaat het bij mij dan juist beter, omdat ik me dan beter kan concentreren (op een gegeven moment hoor ik de muziek dan ook niet meer, maar ik merk het bv. wel als het stopt ofzo).
Maar hoe doe je dat dan, die muziek niet horen?

Briseïs 12-12-2004 11:58

Ik kan het niet, want als ik muziek luister ga ik te veel op in de muziek.

Snees 12-12-2004 12:22

Ik schrijf wel vlotter met een muziekje op de achtergrond.

Snees 12-12-2004 12:23

Citaat:

perfectme schreef op 12-12-2004 @ 12:09 :
Je helemaal in je werk verdiepen.

Nyawa 12-12-2004 12:43

Zachte achtergrondmuziek werkt bij mij vaak juist wel goed.

I love stars 12-12-2004 13:18

Beste is stilte.

Maar als er veel lawaai is of ik moet iets doen waar ik 100% geen zin in heb en ik heb alle tijd dan zet ik muziek op.

Anneka 12-12-2004 14:06

Ik kan niet leren zonder muziek aan. Vind ik veels te stil, ik ga me dan zitten ergeren aan de stilte:s

per piacere 12-12-2004 14:07

als ik muziek luister waar ik speciale herinneringen aan heb (naar concert geweest, ontmoet, van een speciaal iemand gekregen etc etc) lukt het niet, want dan ga ik daaraan denken.
Anders lukt het meestal wel :)

Andijvie 12-12-2004 14:11

Ik moet altijd een geluid horen, stilte lukt me echt niet - ik hoor dan die stilte heel hard, elk geluid dat ik zelf maak vind ik dan vreselijk - muziek kan wel, maar 't ligt wel aan het soort muziek. 't Moet niet iets zijn dat ik mee kan gaan zingen, ook niet te hard/te ruig. Gewoon fijne rustige muziek.
Ik kan ook goed leren met de tv aan op een praat-programma, zolang ik dus maar geluid om me heen heb.

cyntha 12-12-2004 14:15

Ik kan niet leren met muziek aan. Dan zit ik de hele tijd naar de muziek te luisteren en kan ik me niet concentreren.

the tourist 12-12-2004 14:18

Echt leerwerk kan ik niet leren met muziek, maar als ik de hele dag leer zet ik op een gegeven moment wel even heel zacht muziek aan, omdat ik het mis. Als ik heel geconcentreerd ben, lukt het wel, maar dat komt niet vaak voor. Het moet wel rustige of instrumentale muziek zijn.

Leonoor 12-12-2004 15:12

Citaat:

Ik zou het niet weten, gaat onbewust.

I love stars 12-12-2004 15:36

Citaat:

Jij bent denk ik geen iemand die diep nadenkt of druk ergens mij bezig bent.

Als je bevoorbeeld diep nadenk dan hoor je niks, althans niet bewust. Je ziet ook niks, terwijl je ogen open zijn.
En je hebt een probleem als je dan toevallig de hele tijd iemand aanstaart en je hebt het niet in de gaten :o .

Maar ken je dat niet dan dat je bv. naar school fietst en je denkt en je kijkt opeens waar je bent en je bent 4 kilometer verder je je weet niet hoe je er gekomen bent. Hoe het komt dat je onbewust steeds voor stoplichten heb gestaan , tegen niemand bent opgebotst, niet onder een auto bent gekomen. Ik ken heel veel mensen die dit hebben.

perfectme 12-12-2004 16:34

Citaat:

I love stars schreef op 12-12-2004 @ 16:36 :
Jij bent denk ik geen iemand die diep nadenkt of druk ergens mij bezig bent.

Als je bevoorbeeld diep nadenk dan hoor je niks, althans niet bewust. Je ziet ook niks, terwijl je ogen open zijn.
En je hebt een probleem als je dan toevallig de hele tijd iemand aanstaart en je hebt het niet in de gaten :o .

Maar ken je dat niet dan dat je bv. naar school fietst en je denkt en je kijkt opeens waar je bent en je bent 4 kilometer verder je je weet niet hoe je er gekomen bent. Hoe het komt dat je onbewust steeds voor stoplichten heb gestaan , tegen niemand bent opgebotst, niet onder een auto bent gekomen. Ik ken heel veel mensen die dit hebben.

Ik heb wel soms dat ik me er niet aan kan verstaan wat die persoon voor mij staat te doen en wat hij zegt en ja ik kan ook soms voor me uit staren zonder door te hebben dat ik iemand aankijk, maar ik kan echt niet studeren als er muziek opstaat, daarentegen kan ik wel wiskunde oefeningen maken met muziek op. Dat stoort me niet.

lotjesnotje 12-12-2004 18:22

ik heb altijd muziek aan staan met leren enzo. Tegen stilte kan ik niet want dan ben ik door alles afgeleid enzo.

duivelaartje 12-12-2004 18:41

Altijd muziek, het maakt niet uit hoe hard het staat. Hoe harder hoe beter. Zolang het geen rap is of geschreeuw vind ik het best. Gestamp maakt me ook niet uit.:cool:
Ik kan me niet concentreren zonder muziek, als het stil is ga ik denken... Vallen kleine geluidjes mij op, wat ik irritant vind, en is m'n concentratie weg.

Ik kan bijna nooit zonder muziek.:o Op sommige momenten na...;)

PV 12-12-2004 18:48

mij maakt het eigenlijk niet uit.. ik leer ook niet echt vaak :bloos: als ik leer is stilte wel prettig, maar muziek op de achtergrond is ook prima.

Nieni 12-12-2004 20:29

Hangt er erg vanaf wat ik moet doen. Maakwerk meestal met radio aan, bestuderen van leerwerk doe ik ook met radio aan maar het echte stampen of woordjes leren, daarbij moet soms echt de radio uit. (hoeft ook niet altijd)

Mr.Oizo 12-12-2004 20:47

De laatste tijd zet ik soms wel eens muziek of TV op terwijl ik studeer maar dan gaat het minder goed. Maar dat doe ik meestal 's avonds, als ik dan toch al de hele dag geleerd heb. De dingen die ik dan nog moet doen, doe ik op een relaxed tempo dus dan kan ik wel ff een muziekje of de TV opzetten. :)

Maar over het algemeen kan ik het beste leren in stilte. Vooral vroeger had ik dat, toen moest het echt muisstil zijn. Als ik een geluid hoorde wat continu doorging en wat nogal vervelend was als je ernaar bleef luisteren, werd ik bijna gek. :D

Hells Ezel 13-12-2004 10:41

de muziek moet niet te leuk zijn, want dan wordt je afgeleid

hoewel ik wel op m'n leukste cd's in slaap kan vallen. maar ik slaap dan ook wel erg lekker ;)

Drez 13-12-2004 11:11

Citaat:

Briseïs schreef op 12-12-2004 @ 12:58 :
Ik kan het niet, want als ik muziek luister ga ik te veel op in de muziek.
Dat heb ik ook, behalve in de trein, als ik dan geen muziek bij me heb kan ik me niet concentreren op mn boek omdat ik dan naar de geluiden in de omgeving ga luisteren :confused:

Femic 13-12-2004 11:11

Meestal leidt het alleen maar af idd.. bij sommige vakken gaat het wel samen. Wiskunde kan bij mij bijv. wel met muziek.

waaromniet? 13-12-2004 11:14

Beter met zacht achtergrond muziekje, anders irriteer ik me aan de totale stilte, en kan ik niet stil zitten.

Miep#1 13-12-2004 11:35

Als ik moet leren voor toetsen dan zonder muziek, anders ga ik teveel meezingen.... Maar voor schrijven of maken van opdrachten werkt het bij mij prima. Gaat juist sneller met muziek op de achtergrond.

Sylph 13-12-2004 11:58

Bij maakwerk mag er wel muziek op de achtergrond zijn, maar bij leerwerk moet het ab-so-luut stil zijn. Anders neem ik niks in me op. :o

Mara 13-12-2004 14:07

Ik vind 't wel fijn, als ik huiswerk maak dan heb ik achtergrond geluid nodig. Soms zet ik gewoon de tv op bijv. discovery, dan staat 't aan puur om 't geluid. Als ik moet leren zet ik wel 's muziek op, maar dan instrumentaal anders ga ik naar de tekst luisteren.

Mr.Oizo 13-12-2004 19:26

Citaat:

Hells Ezel schreef op 13-12-2004 @ 11:41 :
de muziek moet niet te leuk zijn, want dan wordt je afgeleid
Waarom zou je muziek draaien die je niet leuk vindt dan? :o

Global 13-12-2004 19:31

ligt eraan wat voor muziek en vak:D

Hells Ezel 14-12-2004 13:04

Citaat:

Mr.Oizo schreef op 13-12-2004 @ 20:26 :
Waarom zou je muziek draaien die je niet leuk vindt dan? :o
tja ik bedoelde eerder iets van 'te opwindende' muziek.
of een nieuwe cd, want een cd waar je alle teksten met mee kunt zingen is niet handig als je stukken moeten lezen.

Hawahaai 14-12-2004 14:06

Het moet niet helemaal doodstil zijn om me heen, want dan ga ik me daar juist aan irriteren en lukt het leren helemaal niet meer.
Als ik iets simpels moet doen, of een Nederlandstalige tekst door moet lezen, kan ik best een cd met leuke muziek opzetten, terwijl ik juist klassiek-achtige muziek heel zacht opzet als ik Engelse teksten moet lezen (anders snap ik er niks van).

Bob de Beer 14-12-2004 14:06

Ligt aan de muziek, maar over het algemeen vind ik het prettiger om met muziek te leren of te maken.

Luna 14-12-2004 17:01

Ik heb áltijd muziek aan, ook als ik aan het leren ben.:)
Het staat dan hoogstens wat zachter.

Qamra 14-12-2004 17:26

Ik kan niet tegen stilte als ik studeer. Dan ga ik juist luisteren naar wat ik wél kan horen.. De verwarming, de wasmachine, mijn moeder, kinderen buiten. Dus liever muziek en wel kunnen studeren dan stilte en niet kunnen studeren :)

Jarahh 14-12-2004 18:41

Citaat:

perfectme schreef op 12-12-2004 @ 11:56 :

Ik kan het alvast niet, om de een of andere reden eindig ik altijd meezingend in plaats van studerend en ik vraag me dan ook af, hoe het kan dat anderen dit wel kunnen?!

Om het meezingen tegen te gaan; neem muziek die je niet kent. Ik heb zelf altijd muziek aan. Gewoon WMP en dan willekeurige volgorde...

Bij m'n eindexamens heb ik toen ik moest stampen ook wel eens klassieke muziek opgezet (doe ik wel 'ns vaker) werkt rustgevend, dus begin je niet meteen te stressen.

00girl00 18-12-2004 14:34

Citaat:

op je werk concentreren..
mij lukt t ook :D

Balance 18-12-2004 14:41

Ik heb bijna altijd muziek aan op de achtergrond. Wel Engelse, want nederlandse muziek gaat op één of andere manier niet samen met huiswerk. Dan versta ik te makkelijk wat er gezongen wordt ofzo :D

Chloe Siere 18-12-2004 17:25

Hm ik kon het eerder wel. Maar nu ga ik alleen maar dansen als ik dan muziek hoor en dan kom ik niet meer aan t leren toe.

Crystall Girl 18-12-2004 18:37

Het verschilt, als ik maakhuiswerk moet maken staat er altijd muziek aan, maar dan denk ik ook niet echt na :D .
Als ik echt dingen uit mijn hoofd moet leren lukt dat niet met muziek.

bamiPoep 19-12-2004 00:08

muziek (y)
kan me toch nooit concentren tijdens het studeren, ook neit zonder muziek. dus beter wel muziek, is gezelliger enzo
bij studeren werken beetje rustige nummers goed, beetje r&b enzo

AlopiA 19-12-2004 13:32

studeren met rustige muziek (celtic myst bijv.) lukt me nog wel.
Maar zodra er een beetje een beat in zit, dan kan ik het ook niet meer.

Sarah 19-12-2004 13:32

ik kan het niet; bij mooie muziek ga ik daarnaar luisteren, bij lelijke muziek ga ik me daar aan ergeren. Wel heb ik een huisgenote die cello speelt en daar heb ik nooit last van... maar dat is ook in een andere kamer enzo.
Ik kan er trouwens ook niet heel goed tegen als het helemaal stil is, in de bieb ofzo... gewoon wat achtergrondgeluidjes van andere mensen :)

kgp 19-12-2004 15:43

Ik vind dat juist relaxed, lekker muziekje op de achtergrond (meestal de radio). En als je je dan even verveeld kan je nog lekker naar de radio luisteren, of naar van die gesprekken (op 538 of Yorin) :cool:

Konijn 19-12-2004 17:39

Muziek.. maar t liefst niet met dj's die ertussendoor praten, want dat leidt me af. Vaak heb ik gewoon Arrow of een cdtje aanstaan.
Alleen als ik met frans bezig ben kan ik geen engelse muziek verdragen.
Als ik iets aan het leren ben, en ik krijg er op een toets een vraag over, weet ik vaak ook weer, owja, toen ik dat rijtje leerde was dat en dat liedje bezig.. en dan weet ik het rijtje ook weer :).

battlestar 19-12-2004 22:04

ik studeer het beste met muziek op, maar niet alle muziek is geschikt om mee te studeren. het liefst luister ik dan toch wel wat rustigere muziek als nightmares on wax, yonderboi, thievery corporation enzo.

MB 20-12-2004 11:26

ik luister meestal naar rustige muziek...

Nummers die ik zeer geschikt acht:

Nena Cherry - Seven Seconds Away
Dido - white flag
Dido - Thank you
George Michael & Mary J Blige - As
Jewel - Foolish Games
Jewel - Standing Still
KC and Jojo - All My Life
Lighthouse Family - High
R. Kelly - Gotham City
Savage Garden - Truly Madly Deeply

Is allemaal heel soft, maar als ik mijn favoriete muziek luister dan kan ik me niet concentreren en dit is ook wel relaxed

dash_t 20-12-2004 13:55

Ik vind dat je de mogelijkheden met compileren en zo samen met je media-lampje tot een waardig einde moet breien

Winner 27-12-2004 23:10

Ik kan het niet. Wat gebeurt er gewoonlijk als ik wel muziek op heb gezet?

Stap 1 is dan: Oeh laat ik eens een stukje meezingen.
Stap 2: Hee, wat zingt Kylie daar, even op zoeken op internet.
Stap 3: *zingt mee*.
Stap 4: Oh nee, wat doe ik nu, ik moet studeren.
Stap 5: *gaat leren*.
Stap 6: *gaat beetje met schouders op muziek meebewegen*.
Stap 7: Hee hoe zou het zijn om bij de muziek te gaan dansen voor de spiegel?
Stap 8: Oh ja, ik gooi alle remmen los, ik ga erbij zingen.
Stap 9: Nee, ik moet leren, echt, anders gaat het mis met mij, ik ga nu leren, of zal ik toch...
Stap 10: *staat in karaokebar te swingen*

Sartre 28-12-2004 01:41

Kan wel. soms is het wel lekker, omdat ik dan niet afgeleid wordt omdat ik zo graag muziek wil luisteren :) Maar bij sommige vakken wil ik totale stilte hebben, anders wordt het niks;l.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.