![]() |
Brood zonder gluten?
Bestaat dat in Nederland? En bijvoorbeeld crackers zonder gluten etc.? Hoe zie je dat er geen gluten in zitten? Staat er op de verpakking dan 'Geen gluten' ofzo?
|
Lijkt me van wel eerlijk gezegd, dat dat brood bestaat. En dan zal 't idd wel op de verpakking staan :)
|
ja, er zijn bakkers die dat verkopen iig :)
|
meestal als het glutenvrij is staat er een speciaal logo op
(een tarwe'blad' met een streep er doorheen) Maar er zijn ontzettend veel producten van te krijgen, (koekjes, brood, kroketten, pizza's) alleen zijn ze wel een stuk duurder. Ik weet niet waarvoor je het nodig hebt, maar misschien heb je hier wat aan: coeliakie.pagina.nl (geen www dus) |
kijken bij zonnatura prodrukten, daar staat op veel verpakkingen dat ze glutenvrij zijn. Glutenvrij brood moet je meestal zelf bakken. er zijn ook bakkers die het bakken, maar die moet je dan maar net in de buurt hebben. Verder staan altijd de ingredienten op een verpakking en dan moet je dus kijken of te geen tarwebloem (dacht ik) in zit.
|
Indien je over een brood-machine beschikt kun je je eigen glutenvrije brood maken en het is nog lekker ook :)
|
Ik meen dat ik het laatst bij de Albert zag liggen.
|
Tuurlijk bestaat dat. De meeste natuurvoedingswinkels hebben het (zowel crackers als brood als andere dingen) en sommige gewone bakkers ook wel (meestal wel ingevroren en peperduur). 't staat er vaak gewoon op dat het glutenvrij is (dat logo idd). En zelf brood bakken kan natuurlijk idd ook en dat is idd een stuk lekkerder.
Gluten zitten in meer dan alleen in tarwebloem. :) |
wij hebben een broodmachine
|
Kan je gewoon bij de AH halen.
|
Okay dan. Iedereen bedankt voor de reacties. :)
|
www.denatuurwinkel.com
Daar hebben ze vaak een apartje gedeelte in de winkel daarvoor. Pizzabodems, koekjes, crackers, mixen en macaroni und so weiter. Glutenvrijbrood hebben ze vaak ook, alleen is het duur en niet erg lekker. (Vers en 'langerhoudbaarbrood' ) |
Citaat:
En vanaf 2005 moeten producenten op de verpakking vermelden welke alergenen er in het product voorkomen, dus dan zal het overal op komen te staan. |
Citaat:
|
Zou niet best zijn als het er niet was he.
Een vriendinnetje van mij heeft ook coeliakie, volgens mij bestelt ze dat ergens van daan. En laatst was er ergens coeliakiedag, verkochten ze allerlei producten zonder gluten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar even nieuwsgierig; waarom wil je dat zo graag weten dan? |
Citaat:
Verder moeten het aantal verzadigde vetten erop, omdat ze schadelijk zijn ja. Maar ook zeker de transvetten omdat die echt heel erg schadelijk zijn en veel gezondheidsbewuste mensen die niet binnen willen krijgen. Of willen zien hoeveel er precies in een product ziet. |
Als je glutevrij brood bij een bakker wilt halen, kun je het beter eerst even bestellen. Dan weet je zeker dat je niet voor niks komt. Volgens mij bij vrijwel alle bakkers verkrijgbaar. (werk zelf bij een bakker, vandaar dat ik dit weet).
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens denk ik dat de precieze vermelding van alle vetten, alsmede transvetten, lang niet altijd negatieve reclame is. Het is ook niet echt hard nodig, want iedereen weet wel dat bijv. melkchocolade en patat veel calorieën bevatten en dat je van appels helemaal niet zo snel dik wordt. Het vloeit allemaal voort uit het gezeik over het gewicht van vrouwen door zowel vrouwen als mannen, ja, de hele maatschappij. De markteconomie van diezelfde maatschappij speelt hier geweldig op in, en veel mensen denken dat het gebruiken van al die light-producten nog bijvoorbeeld slankere heupen en een smalle taille geeft ook. Rekenen, rekenen en nog eens rekenen, light-producten gebruiken, gebakjes en soms zelfs hele maaltijden weigeren maar 's avonds wél aan de borrelnootjes, terwijl iedere simpele ziel weet dat je van normale maaltijden en voor de rest een appeltje voor de dorst ook niet zo snel dik wordt (tenzij je een stofwisselingsprobleem hebt). |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06. |