Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 17:22
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Bestaat dat in Nederland? En bijvoorbeeld crackers zonder gluten etc.? Hoe zie je dat er geen gluten in zitten? Staat er op de verpakking dan 'Geen gluten' ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:26
Mara
Mara is offline
Lijkt me van wel eerlijk gezegd, dat dat brood bestaat. En dan zal 't idd wel op de verpakking staan
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:41
Verwijderd
ja, er zijn bakkers die dat verkopen iig
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:18
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
meestal als het glutenvrij is staat er een speciaal logo op
(een tarwe'blad' met een streep er doorheen)
Maar er zijn ontzettend veel producten van te krijgen, (koekjes, brood, kroketten, pizza's) alleen zijn ze wel een stuk duurder.

Ik weet niet waarvoor je het nodig hebt, maar misschien heb je hier wat aan: coeliakie.pagina.nl (geen www dus)
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:23
Fieneke
Fieneke is offline
kijken bij zonnatura prodrukten, daar staat op veel verpakkingen dat ze glutenvrij zijn. Glutenvrij brood moet je meestal zelf bakken. er zijn ook bakkers die het bakken, maar die moet je dan maar net in de buurt hebben. Verder staan altijd de ingredienten op een verpakking en dan moet je dus kijken of te geen tarwebloem (dacht ik) in zit.
Oud 16-12-2004, 19:48
coopergirl
coopergirl is offline
Indien je over een brood-machine beschikt kun je je eigen glutenvrije brood maken en het is nog lekker ook
Oud 16-12-2004, 21:54
tictactoe
tictactoe is offline
Ik meen dat ik het laatst bij de Albert zag liggen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 08:50
Verwijderd
Tuurlijk bestaat dat. De meeste natuurvoedingswinkels hebben het (zowel crackers als brood als andere dingen) en sommige gewone bakkers ook wel (meestal wel ingevroren en peperduur). 't staat er vaak gewoon op dat het glutenvrij is (dat logo idd). En zelf brood bakken kan natuurlijk idd ook en dat is idd een stuk lekkerder.

Gluten zitten in meer dan alleen in tarwebloem.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 09:45
bracelance
bracelance is offline
wij hebben een broodmachine
Oud 17-12-2004, 18:44
Verwijderd
Kan je gewoon bij de AH halen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 18:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Okay dan. Iedereen bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 21:10
Miracle
Miracle is offline
www.denatuurwinkel.com

Daar hebben ze vaak een apartje gedeelte in de winkel daarvoor. Pizzabodems, koekjes, crackers, mixen en macaroni und so weiter. Glutenvrijbrood hebben ze vaak ook, alleen is het duur en niet erg lekker. (Vers en 'langerhoudbaarbrood' )
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 07:40
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
nathalie schreef op 16-12-2004 @ 19:18 :
meestal als het glutenvrij is staat er een speciaal logo op
(een tarwe'blad' met een streep er doorheen)
Dat is alleen bij AH-huismerk volgens mij. En een streep betekend dan juist dat het niet geschrikt is, dacht ik.

En vanaf 2005 moeten producenten op de verpakking vermelden welke alergenen er in het product voorkomen, dus dan zal het overal op komen te staan.
Oud 18-12-2004, 10:55
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Qamra schreef op 18-12-2004 @ 08:40 :
En vanaf 2005 moeten producenten op de verpakking vermelden welke alergenen er in het product voorkomen, dus dan zal het overal op komen te staan.
Okay dan. Ik vind eigenlijk ook dat ze een verplicht voedingswaarde label moeten hebben. En dat daar dan niet alleen van de vetten de onverzadigde en verzadigde vetten op moeten komen te staan, maar ook de transvetten.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 15:47
Spanish rose..*
Spanish rose..* is offline
Zou niet best zijn als het er niet was he.

Een vriendinnetje van mij heeft ook coeliakie, volgens mij bestelt ze dat ergens van daan. En laatst was er ergens coeliakiedag, verkochten ze allerlei producten zonder gluten.
Oud 18-12-2004, 16:48
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-12-2004 @ 11:55 :
Okay dan. Ik vind eigenlijk ook dat ze een verplicht voedingswaarde label moeten hebben. En dat daar dan niet alleen van de vetten de onverzadigde en verzadigde vetten op moeten komen te staan, maar ook de transvetten.
Op bijna alle Albert Heijn-producten (van AH zelf dus) staan al de verzadigde en onverzadigde vetten vermeld, en ook de transvetten. En ook de voedingswaarde per stuk.
Oud 18-12-2004, 16:58
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
YPrue schreef op 18-12-2004 @ 17:48 :
Op bijna alle Albert Heijn-producten (van AH zelf dus) staan al de verzadigde en onverzadigde vetten vermeld, en ook de transvetten. En ook de voedingswaarde per stuk.
Jah, maar als het alleen maar op de huismerken staat, en niet op de andere producten...hoe moet ik dan vergelijken?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 17:03
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-12-2004 @ 17:58 :
Jah, maar als het alleen maar op de huismerken staat, en niet op de andere producten...hoe moet ik dan vergelijken?
Vergelijken kun je dan inderdaad niet. Maar ik vind dit wel al een goed begin. Als andere producenten dat nou ook allemaal zouden gaan doen, zou dat zijn.
Oud 18-12-2004, 17:27
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-12-2004 @ 11:55 :
Tsja, zo kun je alles er wel op zetten

Maar even nieuwsgierig; waarom wil je dat zo graag weten dan?
Oud 18-12-2004, 17:52
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Qamra schreef op 18-12-2004 @ 18:27 :
Tsja, zo kun je alles er wel op zetten

Maar even nieuwsgierig; waarom wil je dat zo graag weten dan?
Nee, niet alles moet verplicht zijn. Alleen het aantal calorieen, koolhydraten, eiwitten en vetten. (al is de rest, bijv. zout en andere dingen ook handig te weten...vitamines hoeven niet verplicht te zijn want om ze erop te zetten is alleen goede reclame voor ze). Om zo de consument de kans te geven om zo bewust mogelijke keuzes te kunnen maken. En dus ook met andere producten te vergelijken als er twee dezelfde producten zijn, en jij de gezondste of minst schadelijke wil nemen.
Verder moeten het aantal verzadigde vetten erop, omdat ze schadelijk zijn ja. Maar ook zeker de transvetten omdat die echt heel erg schadelijk zijn en veel gezondheidsbewuste mensen die niet binnen willen krijgen. Of willen zien hoeveel er precies in een product ziet.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 19:32
kenni
kenni is offline
Als je glutevrij brood bij een bakker wilt halen, kun je het beter eerst even bestellen. Dan weet je zeker dat je niet voor niks komt. Volgens mij bij vrijwel alle bakkers verkrijgbaar. (werk zelf bij een bakker, vandaar dat ik dit weet).
Oud 23-12-2004, 19:39
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 18-12-2004 @ 18:52 :
Nee, niet alles moet verplicht zijn. Alleen het aantal calorieen, koolhydraten, eiwitten en vetten. (al is de rest, bijv. zout en andere dingen ook handig te weten...vitamines hoeven niet verplicht te zijn want om ze erop te zetten is alleen goede reclame voor ze). Om zo de consument de kans te geven om zo bewust mogelijke keuzes te kunnen maken. (...)
Waar haal je vandaan dat vitamines alleen maar goede reclame zijn voor producenten? Vitamines op verpakkingen zijn heel nuttig.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 08:39
Verwijderd
Citaat:
weakasIam schreef op 23-12-2004 @ 20:32 :
Als je glutevrij brood bij een bakker wilt halen, kun je het beter eerst even bestellen. Dan weet je zeker dat je niet voor niks komt. Volgens mij bij vrijwel alle bakkers verkrijgbaar. (werk zelf bij een bakker, vandaar dat ik dit weet).
Volgens mij kun je het niet bij alle bakkers bestellen (heb bij een bakker gewerkt en daar kon het voor zo ver ik weet al niet).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 09:37
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-12-2004 @ 20:39 :
Waar haal je vandaan dat vitamines alleen maar goede reclame zijn voor producenten? Vitamines op verpakkingen zijn heel nuttig.
Jah zeg ik ook niet, het is handig, maar ze hoeven er niet toe gedwongen te worden. Als die er niet bijstaan zou dat geen voordelen voor hun hebben. Bij transvetten bijvoorbeeld, die zetten ze er niet op want dat is negatieve reclame.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 17:04
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 24-12-2004 @ 10:37 :
Jah zeg ik ook niet, het is handig, maar ze hoeven er niet toe gedwongen te worden. Als die er niet bijstaan zou dat geen voordelen voor hun hebben. Bij transvetten bijvoorbeeld, die zetten ze er niet op want dat is negatieve reclame.
Dat JIJ je nou alleen maar bezighoudt met vetten wil niet zeggen dat andere mensen zich ook niet bezighouden met welke vitamines ze binnenkrijgen. Niet iedereen denkt hoe meer vitamines, hoe beter. Ik vind wel dat producenten ertoe gedwongen moeten worden, zo kan iedereen zien hoeveel vitamines hij binnenkrijgt, of die toegevoegde vitamines in al die voedingsmiddelen nou wel nodig zijn en of ze niet te veel vitamines binnenkrijgen.

Overigens denk ik dat de precieze vermelding van alle vetten, alsmede transvetten, lang niet altijd negatieve reclame is. Het is ook niet echt hard nodig, want iedereen weet wel dat bijv. melkchocolade en patat veel calorieën bevatten en dat je van appels helemaal niet zo snel dik wordt. Het vloeit allemaal voort uit het gezeik over het gewicht van vrouwen door zowel vrouwen als mannen, ja, de hele maatschappij. De markteconomie van diezelfde maatschappij speelt hier geweldig op in, en veel mensen denken dat het gebruiken van al die light-producten nog bijvoorbeeld slankere heupen en een smalle taille geeft ook. Rekenen, rekenen en nog eens rekenen, light-producten gebruiken, gebakjes en soms zelfs hele maaltijden weigeren maar 's avonds wél aan de borrelnootjes, terwijl iedere simpele ziel weet dat je van normale maaltijden en voor de rest een appeltje voor de dorst ook niet zo snel dik wordt (tenzij je een stofwisselingsprobleem hebt).
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 17:39
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
perseus schreef op 24-12-2004 @ 18:04 :
Dat JIJ je nou alleen maar bezighoudt met vetten wil niet zeggen dat andere mensen zich ook niet bezighouden met welke vitamines ze binnenkrijgen. Niet iedereen denkt hoe meer vitamines, hoe beter. Ik vind wel dat producenten ertoe gedwongen moeten worden, zo kan iedereen zien hoeveel vitamines hij binnenkrijgt, of die toegevoegde vitamines in al die voedingsmiddelen nou wel nodig zijn en of ze niet te veel vitamines binnenkrijgen.

Overigens denk ik dat de precieze vermelding van alle vetten, alsmede transvetten, lang niet altijd negatieve reclame is. Het is ook niet echt hard nodig, want iedereen weet wel dat bijv. melkchocolade en patat veel calorieën bevatten en dat je van appels helemaal niet zo snel dik wordt. Het vloeit allemaal voort uit het gezeik over het gewicht van vrouwen door zowel vrouwen als mannen, ja, de hele maatschappij. De markteconomie van diezelfde maatschappij speelt hier geweldig op in, en veel mensen denken dat het gebruiken van al die light-producten nog bijvoorbeeld slankere heupen en een smalle taille geeft ook. Rekenen, rekenen en nog eens rekenen, light-producten gebruiken, gebakjes en soms zelfs hele maaltijden weigeren maar 's avonds wél aan de borrelnootjes, terwijl iedere simpele ziel weet dat je van normale maaltijden en voor de rest een appeltje voor de dorst ook niet zo snel dik wordt (tenzij je een stofwisselingsprobleem hebt).
Wie zegt dat ik me alleen maar bezig houd met vetten? Ik eet niet zoveel verwerkte dingen, dus ik kan meestal op fitday.com gewoon zien hoeveel vitaminen ik ongeveer inkrijg. En daarnaast zal ik ook een minimaal aantal vitaminen van producten uit een pakje krijgen, maar ik zorg dat ik rond de 90% RDA (recommended daily amount) kom. Op sommige dagen heb ik van bepaalde vitaminen te weinig. De volgende dag teveel. Ik neem ook een multivitamine daarnaast. En ik denk wel dat het handig is voor mensen die gezond en bewust willen leven, een kans te geven die transvetten te minimaliseren of ontwijken. Snap je wat ik bedoel? In Amerika wordt het komend jaar geloof ik verplicht. (Ik had zoiets op health.msn.com gelezen). Hoezo zou iemand aan de lijn borrelnootjes gaan eten? Ik eet ook nooit light chips. Dat ligt dan aan de mensen en niet aan de producten (als het niet aan mensen lag, zou er geen verschil moeten zijn tussen mensen die het verschil tussen light producten en gezonde producten zien).
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten