Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Levensbeschouwing & Filosofie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Godverdomme (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1052268)

Kaneelstok 24-12-2004 08:34

Godverdomme
 
Zo! Dat lucht op! :)

JackieZ 24-12-2004 08:37

Well good for you!

tram000 24-12-2004 09:32

:D godver

Lough Nacorra 24-12-2004 09:42

waarom o waarom kiest gij ervoor verdoemd te willen worden?

Gatara 24-12-2004 09:47

het zit je hoog he :rolleyes:

JackieZ 24-12-2004 09:48

om er dan toch maar even iets nuttigs van te maken
waarom 'mag' dit woord eigenlijk niet? je mag toch wel aan god vragen om je te verdoemen? :P

of staat er soms eigenlijk "God verdoeme" als in "laat God verdoemen" ?

of kun je niet "verdoemen"?

hmm veel vragen :o

edvis 24-12-2004 09:49

jaja (y)

qghp 24-12-2004 09:55

het betekend toch iets van god verdoem mij ofzo? of god zet me anaal weg ofzo :confused:

Lough Nacorra 24-12-2004 09:58

ja dat laatste ja

JackieZ 24-12-2004 10:02

Citaat:

mat-ice schreef op 24-12-2004 @ 10:55 :
het betekend toch iets van god verdoem mij ofzo? of god zet me anaal weg ofzo :confused:
dat varkentjesplaatje en dit, maakt een mooie combinatie :D

RanC 24-12-2004 10:07

Wedden dat alle mensen die hier posten een ban krijgen vanwege gebrek aan respect? ;)

Lough Nacorra 24-12-2004 10:12

hij is toch al best enige tijd open.

see it 24-12-2004 10:17

Tja, als je niet in God gelooft vind ik het een beetje vreemd dat zo'n gebed toch nog vaak uit je mond schiet... :)

RanC 24-12-2004 10:20

Citaat:

see it schreef op 24-12-2004 @ 11:17 :
Tja, als je niet in God gelooft vind ik het een beetje vreemd dat zo'n gebed toch nog vaak uit je mond schiet... :)
Jij gelooft toch ook niet in Sinterklaas? En toch doe je er waarschijnlijk aan.

M.a.w. het is een uitdrukking die lekker bekt, goed klinkt en een lekker middel is om the "shockeren", aangezien er nog altijd achtergebleven, onderontwikkelde Christenen zijn die zich dan aangevallen voelen.

Lough Nacorra 24-12-2004 10:25

ik kan heel goed begrijpen dat christenen zich aangevallen voelen, daar hoef je niet onderontwikkeld voor te zijn.

Als jij heel erg van iemand houdt, je bestaan zelfs aan zo'n iemand ophangt, en vervolgens wordt ie grof beledigd, dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vindt om je schouders op te halen.

JackieZ 24-12-2004 10:32

weet niet of dat wel helemaal vergelijkbaar is. dan heb je wel een erg persoonlijke voorstelling van en band met God denk ik.

maar ik voel me ook soms wel een beetje aangevallen als iemand godverdomme zegt. ik zeg het zelf ook wel eens, en dat vind ik eigenlijk ook niet fijn. vooral omdat het een grote agressie weergeeft.

op dit moment hoor ik mijn buurvrouw trouwens 'godverdomme flikker op' zeggen. ik ednk dat ze ruzie heeft met haar vriend. :( :(

Lough Nacorra 24-12-2004 10:36

veel christenen zien God als hun vader. Dat ís erg persoonlijk.

Ik reserveer godverdomme voor echt extreme kutmomenten.
Verder gebruik ik het nooit.

Reverend 24-12-2004 10:37

Citaat:

Lough Nacorra schreef op 24-12-2004 @ 11:25 :
ik kan heel goed begrijpen dat christenen zich aangevallen voelen, daar hoef je niet onderontwikkeld voor te zijn.

Als jij heel erg van iemand houdt, je bestaan zelfs aan zo'n iemand ophangt, en vervolgens wordt ie grof beledigd, dan kan ik me voorstellen dat je het moeilijk vindt om je schouders op te halen.

:D

JackieZ 24-12-2004 10:39

Citaat:

Lough Nacorra schreef op 24-12-2004 @ 11:36 :
veel christenen zien God als hun vader. Dat ís erg persoonlijk.

Ik reserveer godverdomme voor echt extreme kutmomenten.
Verder gebruik ik het nooit.

:D :D
dat is wel zo ja

Makali 24-12-2004 10:46

Voor onzin ben je hier verkeerd

JackieZ 24-12-2004 10:49

Citaat:

makelville schreef op 24-12-2004 @ 11:46 :
Voor onzin ben je hier verkeerd
heb je in de Islam ook zulke woorden of zijn die in de Islam-trouwe wereld nooit tot ontwikkeling gekomen?

(en als je ze mag noemen zou ik ze ook graag horen, die woorden)

Yab-Yum 24-12-2004 10:49

Kaneelstok kun je alsjeblieft oprotten of serieuze topics posten.

Lough Nacorra 24-12-2004 10:50

dit kan best een algemeen vloektopic worden...
en dan bedoel ik niet om te vloeken, maar om vragen over vloeken beantwoord te krijgen.
Ik ben ook wel benieuwd waarom godverdomme niet mag, als het echt God verdoem mij betekent.

Ik weet wel dat je de naam van God niet mag misbruiken, maar gebeurt dat hier ook?

Makali 24-12-2004 10:50

Citaat:

JackieZ schreef op 24-12-2004 @ 11:49 :
heb je in de Islam ook zulke woorden of zijn die in de Islam-trouwe wereld nooit tot ontwikkeling gekomen?

(en als je ze mag noemen zou ik ze ook graag horen, die woorden)

Bij mijn weten niet, de zwaarste belediging in de islametische wereld is nog altijd kafira(ongelovige)......dat zegt toch wel iets :p

JackieZ 24-12-2004 10:53

Citaat:

Lough Nacorra schreef op 24-12-2004 @ 11:50 :
dit kan best een algemeen vloektopic worden...
en dan bedoel ik niet om te vloeken, maar om vragen over vloeken beantwoord te krijgen.
Ik ben ook wel benieuwd waarom godverdomme niet mag, als het echt God verdoem mij betekent.

Ik weet wel dat je de naam van God niet mag misbruiken, maar gebeurt dat hier ook?

hmm je mag em niet ijdel gebruiken
misschien gebeurt dat wel hier

Makali 24-12-2004 10:54

Zo'n vloektopic is er al, en daarbij moet de topicstarter de toon zetten wat hier dus niet gebeurt

Lough Nacorra 24-12-2004 10:54

ijdel als in; niet voor eigen heil?

=zwart wit= 24-12-2004 10:55

alleen je topictitels nodig altijd al uit om te gaan kijken. en ze lokken fb's. maar die slapen nog rond deze tijd.

JackieZ 24-12-2004 10:56

Volgens wikipedia betekent het "God verdoeme".
Bovendien vond ik nog dit:
Citaat:

Het is ongemerkt voorbijgegaan: het eeuwfeest van de grote vloek en het misbruik van 'den zoeten Naam', ofwel: honderd jaar godverdomme. Of beter: het eeuwfeest dat godverdomme geen doodzonde meer is. Zelfs geen 'zware zonde'. De knuppel werd in 1902 in het katholieke hoenderhok gegooid door pater Aertnys. Hij lokte daarmee een groot aantal boekpublicaties uit. Uiteindelijk bleef katholiek Nederland aarzelen tussen 'de grote vloek' en de kleine verwensing, maar de Belgen pakten de kwestie beter aan, en kwamen tot een onthutsende conclusie: GVD was onfatsoenlijk, maar een zonde? Zeker en vast niet.
Ik kon ze niet laten liggen. Elke keer als ik ze tegenkwam in een antiquariaat of bij de uitverkoop van een kloosterbibliotheek kocht ik ze: theologische traktaatjes over de vraag of 'godverdomme' nu wel of geen doodzonde is. Meestal zijn het brochures die nooit in de handel zijn gebracht maar die gedrukt werden voor moraaltheologen. Ze zijn dan ook bijna allemaal geschreven in het Latijn. Tussen 1902 en 1904 was er zelfs een ware hausse aan dergelijke publicaties, en wel naar aanleiding van een artikel in het tijdschrift 'Katholieke Stemmen' van Jos. Aertnys, een redemptorist. Aertnys poneerde daarin de spraakmakende, zo niet revolutionaire stelling dat GVD géén doodzonde is. De discussie tussen voor- en tegenstanders van deze stelling is behalve theologisch ook taalkundig interessant. Uiteindelijk blijkt de kwestie immers te draaien om de vraag of 'God verdoeme' een gebiedende dan wel een aanvoegende wijs is. De Latijnse formulering die de theologen gebruikten, 'Deus damnet me', geeft aan dat de 'grote vloek', ook wel 'misbruik van den Zoeten Naam' genoemd, betrekking zou hebben op de spreker zelf: 'God verdomme mij'. Is 'godverdomme' of 'godverdoeme' louter een aanvoegende wijs, dan heeft de spreker nog iets anders in gedachten. Dat andere kan betrekking hebben op de spreker zelf ('mij') of iets anders dat niet wordt uitgesproken.

De voorstanders van de doodzonde beriepen zich erop dat GVD godslastering (blasfemia) was en dus een doodzonde. Een van die voorstanders was de Tilburgse kapucijn pater Walterus. Zijn boekje werd in november 1902 in Tilburg gepubliceerd (zie afbeelding 2 vanonder). Aertnys (afbeelding 4) hield het liever op een 'imprecatio', een verwensing, die volgens hem weliswaar een gebrek aan naastenliefde was, en dus een zware zonde, maar zeker geen doodzonde. Als reactie op de opvatting van Walterus en de zijnen, schreef Aertnys dat GVD door het 'gewone' volk niet beschouwd wordt, laat staan bedoeld, als het lasteren van God, maar meer als een (zelf)verwensing. Walterus was moeilijk te overtuigen. Nog in 1905 kwam hij uitgebreid op het vraagstuk terug in een nieuwe brochure, ook al in Tilburg uitgegeven, met de stelling: 'De hollandsche vloekformule G. verdom me is eene godslastering, omdat ze praktisch met een rechtstreeks gekoesterde minachting jegens God, Zaligheid of verdoemenis, geschiedt.' En hij voegde eraan toe: 'zelfs bij de hoorders van den vloek worden god-honende gedachten en gevoelens opgewekt'.

Daarmee was de discussie in Nederland zo goed als ten einde. In België werd het vraagstuk heel wat krachtdadiger aangepakt. Daar werd de kwestie toevertrouwd aan de redemptorist Ed. Brahm, die in 1903 de eerste resultaten publiceerde (zie de bovenste afbeelding), en in 1904 met zijn vermeerderde, definitieve versie kwam (overigens in Amsterdam gedrukt). GVD is geen doodzonde luidde de eindconclusie, en om dat inzicht onverwijld te bekrachtigen werd in het boekje (82 pagina's) ook een 'monitum' opgenomen, een herderlijk schrijven van de aartsbisschop van Mechelen. Een en ander houdt in dat dit herderlijk schrijven vanaf de kansel is voorgelezen aan de gelovigen. Vanaf dat moment wisten de Belgische katholieken dat GVD nooit een doodzonde was, alleen in uitzonderlijke gevallen een zonde, maar wel altijd onfatsoenlijk. In Nederland heeft die opvatting in de twee volgende decennia eveneens de overhand gekregen, maar theologen en bisschoppen hebben zich nooit zo rechtstreeks over de kwestie uitgesproken als hun Belgische collega's. In zijn publicatie uit 1905 schrijft pater Walterus nog zeer beslist dat er een doorslaggevend verschil is in het gebruik van de 'groote vloek' in 'Holland' en 'Vlaanderen'. Met andere woorden: die Belgen bedoelden wat anders als ze GVD spraken dan de 'Hollanders'; maar die taalkundige stelling heeft geen bijval gekregen.

En zo is het dus gekomen dat we dit jaar de honderdste verjaardag hadden kunnen vieren dat GVD geen doodzonde meer is. Maar wie herinnert zich zoiets nog? Behalve de Bond tegen het vloeken; en die houden hun mond. Gelukkig zijn er boekengekken als ik die zulke boekjes niet kunnen laten rusten.
http://www.cubra.nl/edschildersboeke...003vloeken.htm

De vraag is dus of het betekent dat God moet verdoemen of dat God iemand moet verdoemen.

JackieZ 24-12-2004 10:57

Citaat:

Lough Nacorra schreef op 24-12-2004 @ 11:54 :
ijdel als in; niet voor eigen heil?
zonder goede reden denk ik

net zoals "Jeetje" of "Jeeminee" enzo. Dat is ook niet erg, maar het is wel ijdel.

=zwart wit= 24-12-2004 11:02

Citaat:

JackieZ schreef op 24-12-2004 @ 11:56 :
De vraag is dus of het betekent dat God moet verdoemen of dat God iemand moet verdoemen.
de vraag is hoeveel mensen met godverdomme niet gewoon minder prettig bedoelen.

Tofke_H 24-12-2004 11:06

Ga ik straks nog iemand moeten bannen op kerstavond (n)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.