![]() |
[Wi] Lineaire afbeelding
Hallo!
Van een lineaire afbeeldingT: [R]³ ---> [R]³ wordt het beeld van een vector a als volgt verkregen: Eerst wordt a gedraaid over een hoek van 60° om de x-as (tegen de klok), vervolgens wordt de vector met een factor 4 vermenigvuldigd, en tenslotte wordt er gespiegeld in het vlak x=0 (het yz-vlak dus). Vraag: Bepaal de matrix A van T. Ik weet wel hoe ik dit moet aanpakken, maar ik weet niet hoe ik die 3 deelmatrices moet maken. Kan iemand mij stap voor stap (grafisch) uitleggen hoe ik die deelmatrices maak? Bvd! |
De tweede is in ieder geval 4 maal de identiteitsmatrix, maar dat wist je waarschijnlijk al. ;)
|
[1,___0______0______0]
[0, cos(60°), -sin(60°) , 0] [0, sin(60°), cos(60°) , 0] [0,___0_______0_____1] dat is de rotatiematrix de spiegeling is een eenheidsmatrix maar met -1 vanboven ipv 1 (omdat de x coordinaat van teken switcht) en daarna vermenigvuldig je ze S*V*R*a=nieuwe a |
Zozo, sinds wanneer wordt een lineaire afbeelding in de R-3 met een 4x4-matrix voorgesteld? ;)
|
De eerste is volgens mij:
1 0 0 0 cos pi/3 -sin pi/3 0 sin pi/3 cos pi/3 |
spiegeling in het yz-vlak levert de matrix
-1 0 0 0 1 0 0 0 1 Om de matrix te bepalen, kijk wat er met de 3 basisvectoren (1,0,0), (0,1,0) en (0,0,1) gebeurt (deze vectoren dienen verticaal geschreven te worden). Als je (1,0,0) in het yz-vlak spiegelt, gaat hij naar (-1,0,0). (0,1,0) en (1,0,0) maken deel uit van het vlak waarin gespiegeld wordt en blijven dus op hun plaats. Rotatie om 60 graden (Pi/3 radiaal) om de x-as: (1,0,0) blijft op zijn plaats (maakt deel uit van de rotatie-as) (0,1,0) gaat naar (0,cos(Pi/3),sin(Pi/3)) (0,0,1) gaat naar (0,-sin(Pi/3),cos(Pi/3)) De matrix is dus 1 0 0 0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3) 0 sin(Pi/3) cos(Pi/3) Opm: onthoudt dat bij een orthogonale matrix de determinant 1 is bij een rotatie en -1 bij een spiegeling, ter controle. De factor 4-vermenigvuldiging levert uiteraard 4 0 0 0 4 0 0 0 4 Uiteindelijk is de gevraagde matrix dus de vermenigvuldiging van deze 3 matrices (in de juiste volgorde uiteraard). (-1 0 0) * (4 0 0) * (1 0 0) (0 1 0) * (0 4 0) * (0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3)) (0 0 1) * (0 0 4) * (0 sin(Pi/3) cos(Pi/3)) excuses voor de opmaak |
Citaat:
en ooh bemerk het verschil tussen mijn uitkomst en die van Young ongeveer nul komma niets |
Citaat:
En waarom je een 4x4-matrix hebt gekozen is me nog steeds onduidelijk. |
Citaat:
en die 4x4 is voor in homogene coordinaten te werken en voor makkelijker translaties door te voeren |
Citaat:
|
Citaat:
Lineaire afbeeldingen en translaties worden in één matrix uitgedrukt door middel van genormaliseerde homogene coordinaten waardoor het matrixformalisme een compacte vorm krijgt. |
Hartestikke bedankt voor jullie hulp! (y)
Nu we toch bezig zijn.. Hoe ziet de rotatiematrix eruit als er i.p.v. tegen de klok in, met de klok mee wordt gedraaid? 1 0 0 0 cos(pi/3) sin(pi/3) 0 -sin(pi/3) cos(pi/3) |
I.p.v. pi/3 neem je dan -pi/3. cos[x] blijft hetzelfde, sin[x] verandert van teken.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42. |