spiegeling in het yz-vlak levert de matrix
-1 0 0
0 1 0
0 0 1
Om de matrix te bepalen, kijk wat er met de 3 basisvectoren (1,0,0), (0,1,0) en (0,0,1) gebeurt (deze vectoren dienen verticaal geschreven te worden).
Als je (1,0,0) in het yz-vlak spiegelt, gaat hij naar (-1,0,0).
(0,1,0) en (1,0,0) maken deel uit van het vlak waarin gespiegeld wordt en blijven dus op hun plaats.
Rotatie om 60 graden (Pi/3 radiaal) om de x-as:
(1,0,0) blijft op zijn plaats (maakt deel uit van de rotatie-as)
(0,1,0) gaat naar (0,cos(Pi/3),sin(Pi/3))
(0,0,1) gaat naar (0,-sin(Pi/3),cos(Pi/3))
De matrix is dus
1 0 0
0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3)
0 sin(Pi/3) cos(Pi/3)
Opm: onthoudt dat bij een orthogonale matrix de determinant 1 is bij een rotatie en -1 bij een spiegeling, ter controle.
De factor 4-vermenigvuldiging levert uiteraard
4 0 0
0 4 0
0 0 4
Uiteindelijk is de gevraagde matrix dus de vermenigvuldiging van deze 3 matrices (in de juiste volgorde uiteraard).
(-1 0 0) * (4 0 0) * (1 0 0)
(0 1 0) * (0 4 0) * (0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3))
(0 0 1) * (0 0 4) * (0 sin(Pi/3) cos(Pi/3))
excuses voor de opmaak
|