Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2005, 21:46
Master-CT
Avatar van Master-CT
Master-CT is offline
Hallo!

Van een lineaire afbeeldingT: [R]³ ---> [R]³ wordt het beeld van een vector a als volgt verkregen: Eerst wordt a gedraaid over een hoek van 60° om de x-as (tegen de klok), vervolgens wordt de vector met een factor 4 vermenigvuldigd, en tenslotte wordt er gespiegeld in het vlak x=0 (het yz-vlak dus).

Vraag: Bepaal de matrix A van T.

Ik weet wel hoe ik dit moet aanpakken, maar ik weet niet hoe ik die 3 deelmatrices moet maken. Kan iemand mij stap voor stap (grafisch) uitleggen hoe ik die deelmatrices maak?

Bvd!
__________________
Veni, vidi, foetsie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2005, 09:47
Verwijderd
De tweede is in ieder geval 4 maal de identiteitsmatrix, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 10:15
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
[1,___0______0______0]
[0, cos(60°), -sin(60°) , 0]
[0, sin(60°), cos(60°) , 0]
[0,___0_______0_____1]

dat is de rotatiematrix

de spiegeling is een eenheidsmatrix maar met -1 vanboven ipv 1
(omdat de x coordinaat van teken switcht)

en daarna vermenigvuldig je ze

S*V*R*a=nieuwe a

Laatst gewijzigd op 04-01-2005 om 17:15.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 10:59
GinnyPig
GinnyPig is offline
Zozo, sinds wanneer wordt een lineaire afbeelding in de R-3 met een 4x4-matrix voorgesteld?
__________________
O_o
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:08
Verwijderd
De eerste is volgens mij:

1 0 0
0 cos pi/3 -sin pi/3
0 sin pi/3 cos pi/3
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 12:23
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
spiegeling in het yz-vlak levert de matrix

-1 0 0
0 1 0
0 0 1

Om de matrix te bepalen, kijk wat er met de 3 basisvectoren (1,0,0), (0,1,0) en (0,0,1) gebeurt (deze vectoren dienen verticaal geschreven te worden).
Als je (1,0,0) in het yz-vlak spiegelt, gaat hij naar (-1,0,0).
(0,1,0) en (1,0,0) maken deel uit van het vlak waarin gespiegeld wordt en blijven dus op hun plaats.

Rotatie om 60 graden (Pi/3 radiaal) om de x-as:
(1,0,0) blijft op zijn plaats (maakt deel uit van de rotatie-as)
(0,1,0) gaat naar (0,cos(Pi/3),sin(Pi/3))
(0,0,1) gaat naar (0,-sin(Pi/3),cos(Pi/3))

De matrix is dus
1 0 0
0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3)
0 sin(Pi/3) cos(Pi/3)

Opm: onthoudt dat bij een orthogonale matrix de determinant 1 is bij een rotatie en -1 bij een spiegeling, ter controle.

De factor 4-vermenigvuldiging levert uiteraard
4 0 0
0 4 0
0 0 4

Uiteindelijk is de gevraagde matrix dus de vermenigvuldiging van deze 3 matrices (in de juiste volgorde uiteraard).
(-1 0 0) * (4 0 0) * (1 0 0)
(0 1 0) * (0 4 0) * (0 cos(Pi/3) -sin(Pi/3))
(0 0 1) * (0 0 4) * (0 sin(Pi/3) cos(Pi/3))

excuses voor de opmaak
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:13
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 04-01-2005 @ 11:59 :
Zozo, sinds wanneer wordt een lineaire afbeelding in de R-3 met een 4x4-matrix voorgesteld?
sinds we in homogene coordinaten werken


en ooh bemerk het verschil tussen mijn uitkomst en die van Young
ongeveer nul komma niets
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 13:25
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Citaat:
bulbanos schreef op 04-01-2005 @ 14:13 :
sinds we in homogene coordinaten werken


en ooh bemerk het verschil tussen mijn uitkomst en die van Young
ongeveer nul komma niets
Ben ik het niet mee eens: jij hebt een foutief min-teken staan voor de cos(Pi/3).
En waarom je een 4x4-matrix hebt gekozen is me nog steeds onduidelijk.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:15
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 04-01-2005 @ 14:25 :
Ben ik het niet mee eens: jij hebt een foutief min-teken staan voor de cos(Pi/3).
En waarom je een 4x4-matrix hebt gekozen is me nog steeds onduidelijk.
aargh, **** da min teken is een copy paste mistake

en die 4x4 is voor in homogene coordinaten te werken en voor makkelijker translaties door te voeren
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:42
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
bulbanos schreef op 04-01-2005 @ 14:13 :
sinds we in homogene coordinaten werken
Homogene coördinaten worden uitsluitend in de projectieve meetkunde toegepast, maar dit vraagstuk heeft daar niets mee te maken.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 17:56
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 04-01-2005 @ 18:42 :
Homogene coördinaten worden uitsluitend in de projectieve meetkunde toegepast, maar dit vraagstuk heeft daar niets mee te maken.
mja, geven ze het aan de Universiteit van Gent dan maar Euclidische Meetkunde op die manier.
Lineaire afbeeldingen en translaties worden in één matrix uitgedrukt door middel van genormaliseerde homogene coordinaten waardoor het matrixformalisme een compacte vorm krijgt.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:08
Master-CT
Avatar van Master-CT
Master-CT is offline
Hartestikke bedankt voor jullie hulp!

Nu we toch bezig zijn.. Hoe ziet de rotatiematrix eruit als er i.p.v. tegen de klok in, met de klok mee wordt gedraaid?

1 0 0
0 cos(pi/3) sin(pi/3)
0 -sin(pi/3) cos(pi/3)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:18
GinnyPig
GinnyPig is offline
I.p.v. pi/3 neem je dan -pi/3. cos[x] blijft hetzelfde, sin[x] verandert van teken.
__________________
O_o
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Lineaire Algebra, orthogonale matrices
Roosje
3 18-01-2010 19:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Matrix van een lineaire afbeelding T
Traapschaap
5 25-04-2008 12:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:49.