![]() |
Principieel geen ID; probleem?
Er is nu de id-plicht, maar als je je id nou principieel niet wil dragen, wat dan? Kunnen politie om niks erom vragen?
|
nee, en waarom zouden ze dat doen?
alleen als je betrokken raakt of getuige bent van etc. een evt vergrijp (dus ook fietsen zonder licht) kunnen en zullen ze dat doen, maar dat was altijd al zo. maar waarom in godsnaam zou je daar 'principieel' tegen zijn :confused: als een id-kaart nou 10 kilo woog, ok...maar wat is het probleem? |
De politie kan nu gewoon jou als je in 'n discotheek staat vragen om je id. Als je in de supermarkt de drank staat in te laden: ID?
Je kan wel weigeren, of je kan 'm niet laten zien, maar gegarandeerd dat je ermee gezeik krijgt. De boete was...€50,- geloof ik? |
Citaat:
Ten eerste, dat ding heeft zo'n raar formaat dat het niet handig is om mee te nemen (n) (Het pas echt nergens in). Ten tweede, als ik dat ding kwijt raak, een paspoort kost 65 euro. Dan maar die goedkopere boete. Plus, ik heb een OV. Ik snap niet waarom dat niet geldt. Er staat een foto op, er staat een naam op, er staat een kaartnummer op waarmee ze zo al je gegevens kunnen opvragen. Op mijn paspoort staat precies hetzelfde. Er staat geen adres op, en de woonplaats klopt ondertussen niet meer omdat ik ben verhuisd. :| |
Citaat:
|
hmm ze mogen je al naar je id vragen als jij gewoon op de openbare weg loopt! gebeurde nieuwjaarsnacht al in almelo dacht te politie lollig te zijn! je kan ook rijbewijs als id gebruiken... dus dan kan je je paspoort thuis laten...
gr |
Maar de politie is ook verplicht om zich te legetimeren als wij daar om vragen. Ze kunnen je dus voor hun lol naar je ID vragen, maar als iedereen dan gewoon zegt van 'Dan wil ik ook die van u zien' is voor hun de lol er ook erg snel van af denk ik. Verder mogen ze er toch pas om vragen als je iets verdachts doet? Of heb ik dat nou verkeerd begrepen?
|
Citaat:
Waarom ben je principieel tegen een ID-kaart? :confused: |
ik ben nogal goed in het kwijtraken van dingen... en zo'n ding kost 40 euro :(
|
Bestel een id-kaart. Formaat pinpas tegenwoordig dus past prima in je portemonee. En als je DIE kwijtraakt is er toch wel stront aan de knikker.
Principieel tegen de id-kaart zijn klinkt alsof je een reden hebt om je niet te kunnen identificeren op straat.. |
Citaat:
|
Citaat:
En ze mogen erom vragen als ze je ergens van verdenken of als je ergens getuige van was ed. Daar valt ook een simpel vergrijp als 'geen licht op je fiets hebben' onder. |
Citaat:
|
verschilt volgens mij per gemeente, maar je moet rekenen op ongeveer € 30
|
Citaat:
Moet je even op de site van je gemeente kijken :) En ik vroeg me af, als je nou een kopie van je paspoort maakt, en je laat die zien als de politie erom vraagt, accepteren ze dat, of moet het echt je paspoort zelf zijn die je laat zien? Anders kun je natuurlijk gewoon een kopietje van je paspoort maken en die meenemen. Die kun je klein opvouwen, en als je die kwijtraakt is er ook niks aan de hand :) |
Citaat:
|
Dat lijkt me sterk, want kopieën zijn erg makkelijk te vervalsen en een kopie van je paspoort geldt nou eenmaal niet als identificatie.
|
Citaat:
Wat ik niet snap is dat ze brommercertificaat ook niet als geldig legitimatiebewijs zien. Ookal had ik die ook niet gehad. Dat had veel problemen voor 16 en 17 jarige voorkomen. Een paspoort is niet erg handteerbaar, ben ik even blij dat ik in november vorige jaar me rijbewijs gehaald heb. En een ID en paspoort mag je normaal gesproken niet naast elkaar hebben. (dus en een paspoort en een ID-kaart). Als dat kon waren er ook minder problemen dan had je ze beide aan kunnen schaffen, want buiten europa heb je een paspoort nodig en somige gaan daar heen :). |
Het is gewoon een verplichte eenmalige investering van drie of vier tientjes voor zo'n ID-kaart.
|
Conclusie: Als je alleen naar landen reist waar de ID-kaart geldig is kan je altijd beter een ID-kaart kopen. Hanteerbaarder en goedkoper.
|
Citaat:
Het is natuurlijk vooral bedoeld om de gouwe ouwe grap tegen te gaan waar je het adres en geboortedatum van een goede vriend van je opgeeft, die dan, na het aangevochten te hebben, de boete niet hoeft te betalen. Maar als je hem nu niet bij je hebt? Geven ze je een boete, geef je weer de naam van je vriend op en zijn we van het gezeik af. Mooi toch? Ik heb nu overigens een ID kaart en m'n rijbewijs. Mocht ik weer ver weg moeten, dan schaf ik een paspoort aan. |
Moet je je paspoort inleveren als je een id-kaart aanvraagt??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En als het gaat om willekeurige ettertjes die ergens hangen die om hun ID worden gevraagd, dan kan ik dat alleen maar toejuichen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Tuurlijk mag je principieel tegen zijn. In sommige gevallen kost je dat gewoon 50 euro.
Ik snap de ophef niet. Stop dat ding achter je pinpas en je hebt hem altijd bij je |
Citaat:
|
Citaat:
Tja tegenwoordig ben je verplicht een ID bij je te hebben, de politie mag ernaar vragen wanneer ze wil. Tegenwoordig ben ik ook verplicht om een paspoort op zak te hebben. Maar ik zie meer positieve kanten dan negatieve dus het maakt opzich niet veel uit. |
Citaat:
|
Je zult toch moete leren op je spullen te letten en misschien is die veertig euro wel een goede financiële prikkel :o
|
Ik draag mijn ID altijd al bij me, en wat is nou in godsnaam de moeite om het bij je te dragen?
|
Ze vragen er niet zómaar om natuurlijk, maar goed, als je gewoon altijd je portemonnee bij je hebt, kun je net zo goed een ID-kaart er bij in stoppen, lijkt me een kleine moeite. Wanneer je dat niet wil, tja, dan ga je dus voor de boete van €50,-
Zelf heb ik m'n paspoort altijd in m'n tas zitten, en m'n tas heb ik buiten altijd wel bij me. Dus mja, mij maakt het weinig uit. Als ze hem willen zien, vraag ik me wel af waarom. Maar goed, ik laat hem wel zien. |
Als ik met de hond ga lopen, heb ik trouwens mijn ID niet bij me. Hij zit in mijn portemonnee, en die heb ik eigenlijk altijd wel bij me als ik buiten ben, maar daar ga ik niet mee slepen als ik door een modderig park met een natte hond loop :p Maar ik hoop er maar op dat ze daar gewoon niet komen controleren :o
|
Ik droeg mn ID zowiezo al jaren bij me :)
Altijd als er iets nieuws ingevoerd wordt worden er weer links gelegd met de 2de wereld oorlog en komen de beste haatzaaiende verhaaltjes tegenover de politie te voorschijn; dat ze wel eens effe op iedere straathoek staan te wachten met honkbal knuppels om te kijken of je wel je ID bij je hebt. Begrijp me niet verkeerd, bij de politie werken meer mensen die hypocriet zijn dan niet, maar overdrijven is ook een vak. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb ook altijd een ID-kaart bij. Het is echt weinig moeite om het mee te nemen hoor..
|
Prima, zo'n verplichting.
|
Ik heb er nu net 1 aangevraagd, 22 euro
|
Citaat:
Bedenk me net dat me paspoort in mei afloopt ...... |
Citaat:
Kan dan ook niet begrijpen dat veel jongeren moeite hebben met de aanschaf van een ID kaart (formaat bankpas) Kost bij ons 35 € en is 5 jaar geldig, bovendien heeft iedereen tussen de 12 en 18 jaar een oproep van de gemeente gekregen om zo'n kaart aan te vragen. Dus het smoesje van vergeten of ik wist het niet, kan er bij mij niet in. :nono: |
Mijn broertje is van de week, zonder enige aanleiding gecontroleert. Gewoon om te kijken of hij het bij zich had. Maar dat mag je toch weigeren?
|
Citaat:
|
Citaat:
Ben zelfs al een paar keer de bus ingekomen door gewoon een uitgeprinte OV te laten zien, die chauffeurs boeit het toch geen reet wie er meerijdt :D |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:29. |