![]() |
autisme
ik weet nie echt of ik dat nu wel juist plaats maarja men vraag is dus
als iemand autisme heeft is er dan sprake van een verstandelijke handicap? please antwoord xxx |
Hmmmmmmmmmmm ik had zo'n artikel gelezen. Daarin stond dat sommige autisten dus bijvoorbeeld super getalenteerd izjn. Dat komt omdat hun linker hersenkwabbel gedoe ofzo he tniet doet. En dat categoriseert alles en ligt overal logische verbanden tussen (vandaar dat wij bijvoorbeeld ook in diepte kunnen zien... en dat we details niet zien omdat we die negeren) zo zet je alles dus zeg maar in orde. Die mensen kunnen dat dus niet, en zien alles heel letterlijk waardoor ze vaak heel erg goed zijn in natekenen en analyseren etc. pianospelen (ook al kunnen ze zelf niets verzinnen) omdat ze alles zien precies zoals het is zonder dat die linker hersenkwabbel van hun het verwerkt. Als je begrijpt wat ik bedoel. :s Not sure I do... :p
|
Citaat:
hmm ja het antwoord is ja :P het gaan gepaard met lichamelijk en motorische gebreken.. :o houterig etc.. (niet van een site maar van mam die werkt ermee :)) |
Citaat:
|
Citaat:
|
stukje uit mijn scriptie:
7. Verstandelijke beperking en autisme 7.1 het voorkomen Heel vaak, maar toch niet altijd gaan een verstandelijke beperking en een autistische stoornis samen. Bij alle autistische stoornissen is er wel sprake van een beperking in enkele specifieke vaardigheden, maar andere vaardigheden zijn dan weer niet aangetast. Autistische stoornissen komen voor bij alle niveaus van functioneren. Zowel bij mensen met een ernstig verstandelijke handicap, als bij mensen met een bovengemiddelde intelligentie. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van alle mensen met een autistische stoornis een verstandelijke beperking heeft. De meerderheid van deze kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking is ernstig zwakzinnig of diep zwakzinnig. 7.2 Autisme mét of zonder een verstandelijke handicap Op basis van een PEP test kan men na gaan of een kind met autisme een verstandelijke handicap heeft of niet. Bij deze test worden een aantal vaardigheden van het kind getest, bijvoorbeeld de fijne en de grove motoriek, waarneming, cognitie, enzovoort. Het is een gestandaardiseerde test, dit betekent dat de resultaten van niet-gehandicapte kinderen op deze test gekend zijn. Op het einde van de test gaat men de resultaten van een kind met autisme vergelijken met de resultaten van een kind zonder autisme. Helemaal rechts in dergelijke testtabellen is de leeftijd in jaren aangegeven. En is er een horizontale lijn getrokken over de hele tabel. Deze lijn moet aangeven tot waar het normale ontwikkelingsniveau zou moeten lopen, voor desbetreffende leeftijd. Als de kinderen niet in de buurt van deze lijn komen, dan betekent dit dat hun ontwikkeling trager is verlopen, en dan spreekt men van een verstandelijke handicap. Bij een kind zonder autisme maar met een verstandelijke handicap zouden de resultaten van alle vaardigheden ongeveer tot een gelijke leeftijd moeten komen (voorbeeld: een kind van 8 jaar oud met een verstandelijke handicap scoort alle vaardigheden rond het niveau van een 5 jarig kind). Bij kinderen met autisme en een verstandelijke handicap merkt men op dat de resultaten van de verschillende vaardigheden niet harmonieus blijken te zijn (voorbeeld: een kind van 8 jaar oud met een verstandelijke handicap en autisme scoort op oog-handcoördinatie zoals een kind van 4, maar op verstandelijk en emotioneel vlak bekeken scoort hij zoals een kind van 2 jaar oud). 7.3 Autisme en verstandelijke handicap, maken ze deel uit van elkaar? Velen stellen zich de vraag of een verstandelijke handicap een deel uit maakt van autistische stoornissen. Men vraagt zich ook af of een verstandelijke beperking misschien niet het gevolg kan zijn van een stoornis in de hersenen, welke mogelijk dezelfde oorzaak heeft als de stoornis in de hersenen die een autistische stoornis veroorzaakt. De gegevens die nodig zijn voor deze vragen te beantwoorden zijn nog niet bekend, men kan deze vragen in theorie dus niet beantwoorden. Maar naar alle waarschijnlijkheid kunnen beide situaties voorkomen. Hoewel beide problematieken losstaand onderzocht moeten worden, kan men stellen dat ze een soort invloed op elkaar hebben: Autistische stoornissen belemmeren de functie waardoor een mens in staat is om ervaringen op te doen en via deze ervaringen dingen te leren en te begrijpen. Een gevolg van dit onvermogen is dan een vermindering in het vermogen om te leren en informatie te gebruiken. |
Citaat:
|
Is het vaak niet ook afhankelijk van de vorm van autisme...?
Bij het syndroom van Kanner komt het volgens mij (veel?) vaker voor dan bij bv. een aan autisme verwante stoornis als het syndroom van Asperger. |
Citaat:
|
Nee je hoeft niet persee een verstandelijke handicap te hebben als je autisitsch bent. Het is een contactstroonis, geen verstandelijke handicap alhoewel er wel veel verstandelijk gehandicapten zijn met autisme.
|
Autisme is een vorm van een verstandelijke beperking toch?
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij andere stoornissen in het autismespectrum is dit echter weer minder te zien. Zoals dus inderdaad bij het Asperger Syndroom, waarbij men een gemiddeld of hogere intelligentie heeft. Maar wel vind je bijv. op internet dat mensen met autisme minder flexibel kunnen denken. Je zou kunnen zeggen dat dit komt door een gebrek aan fantasie. Maar sommige autisten hebben zelfs een overvloed aan fantasie, dus zou je dit kunnen toeschrijven aan het verstand, toch? En hoewel het IQ wel gemiddeld of zelfs een stuk hoger dan gemiddeld kan zijn, kan het ook zijn dat een bepaald deel van de intelligentie niet gemeten wordt door de IQ testen die men nu heeft, denk ik. Het idee dat het om een verstandelijke handicap gaat is volgens mij dus helemaal zo gek nog niet. De sociale handicap zou, denk ik, dus het gevolg kunnen zijn van een vermindering van bepaalde intellectuele vaardigheden die niet meetbaar zijn met de IQ testen van tegenwoordig. Misschien is de definitie van intelligentie die men daarbij gebruikt ook niet helemaal "waterdicht", zeg maar. |
ach het is maar net welke naam je het wilt geven hoor
|
Citaat:
I'm not a shrink, you know :o |
Citaat:
Daarbij vind ik de term autisme te breed. Ieder persoon is weer anders en heeft een andere vorm en daarbij hebben veel autisten nog een andere ziekte erbij. |
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me btw ook af of je die dingen met elkaar kunt vergelijken. Veel fantasie hebben hoeft niet meteen hetzelfde te zijn als flexibel kunnen denken en/of je hoeft dat er niet per sé voor nodig te hebben. Volgens mij zijn het zelfs totaal verschillende dingen. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
@sybje: "en daarbij hebben veel autisten nog een andere ziekte erbij" zou de suggestie kunnen wekken dat een stoornis in het autistische spectrum ook een ziekte zou zijn, maar dat is het niet. Het is een sociale handicap. @Raven: Het syndroom van Asperger wordt net als PDD-NOS ook wel een vorm van hoog functionerend autisme genoemd. De term hoogfunctionerend heeft in dat verband betrekking op taalvaardigheden en cognitieve vaardigheden, ofwel de vaardigheden met betrekking tot het opnemen en verwerken van informatie. |
Ik heb zelf autisme.
Je zou het wel kunnen beschouwen als een verstandelijke handicap, maar dan wel een lichte. Je kunt bijvoorbeeld moeilijker contacten leggen, je vat opmerkingen en uitspraken tegen jou vaak letterlijk op, bijv. als iemand je voor de gein een eikel noemt dat je dan kwaad wordt(heb ik geen last van), je kunt minder goed tegen sommige dingen, zoals bijvoorbeeld harde geluiden en vaak heb je ook gewoontes/tics, zoals bijvoorbeeld rondjes draaien of iets dergelijks. Je hebt ook een vaste regelmaat nodig in het dagelijks leven en mensen met autisme kunnen minder goed tegen plotselinge veranderingen. Autisme valt trouwens niet vaak aan iemand te zien, maar je kunt het wel merken aan het gedrag |
Citaat:
|
Citaat:
|
Er wordt ook niet gezegd dat autisme een verstandelijke handicap is. Maar ik wil alleen maar zeggen dat het nog niet zo gek is om dit idee te hebben.
Iemand met een IQ van 100 kan inderdaad niet "verstandelijk gehandicapt" genoemd worden. Maar als de testen niet goed zouden zijn, niet alle aspecten van intelligentie meten, dan zou het bijv. zo kunnen zijn dat iemand met een gemeten IQ van 100 in werkelijkheid een lager IQ heeft. Citaat:
|
Op internet valt bijv. dit te lezen:
The DSM-IV reports that "approximately 75% of children with Autistic Disorder (autism) function at a (mentally) retarded level." En ik had het dus ook eerder gezien op een internetpagina waarop de DSM IV te lezen was. Ik denk ook dat je het wel zou kunnen zien als een verstandelijke handicap, een lichte dan, inderdaad. Je zou het in ieder geval in verband kunnen stellen met bepaalde "intelluctele vaardigheden". Maar wat vooral het probleem is, is dan inderdaad de sociale handicap die daardoor dan ontstaat, dat is zo ja. Hier nog iets dat ik gevonden heb op internet (http://www.geocities.com/christenvro...xualiteit.html): Maar heb je een handicap, bv ADHD of PDD-N0S, dan mag je 15 punten van je IQ aftrekken. == Je kan dan geloof ik onder de AWBZ wet vallen als je onder een bepaald IQ zit. Dat geeft volgens mij wel aan dat er een bepaald verband zou kunnen bestaan tussen intelligentie en autisme. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.