![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() hmm ja het antwoord is ja ![]() het gaan gepaard met lichamelijk en motorische gebreken.. ![]() houterig etc.. (niet van een site maar van mam die werkt ermee ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij andere stoornissen in het autismespectrum is dit echter weer minder te zien. Zoals dus inderdaad bij het Asperger Syndroom, waarbij men een gemiddeld of hogere intelligentie heeft. Maar wel vind je bijv. op internet dat mensen met autisme minder flexibel kunnen denken. Je zou kunnen zeggen dat dit komt door een gebrek aan fantasie. Maar sommige autisten hebben zelfs een overvloed aan fantasie, dus zou je dit kunnen toeschrijven aan het verstand, toch? En hoewel het IQ wel gemiddeld of zelfs een stuk hoger dan gemiddeld kan zijn, kan het ook zijn dat een bepaald deel van de intelligentie niet gemeten wordt door de IQ testen die men nu heeft, denk ik. Het idee dat het om een verstandelijke handicap gaat is volgens mij dus helemaal zo gek nog niet. De sociale handicap zou, denk ik, dus het gevolg kunnen zijn van een vermindering van bepaalde intellectuele vaardigheden die niet meetbaar zijn met de IQ testen van tegenwoordig. Misschien is de definitie van intelligentie die men daarbij gebruikt ook niet helemaal "waterdicht", zeg maar. Laatst gewijzigd op 14-02-2005 om 23:28. |
![]() |
||
Citaat:
![]() I'm not a shrink, you know ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Daarbij vind ik de term autisme te breed. Ieder persoon is weer anders en heeft een andere vorm en daarbij hebben veel autisten nog een andere ziekte erbij. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me btw ook af of je die dingen met elkaar kunt vergelijken. Veel fantasie hebben hoeft niet meteen hetzelfde te zijn als flexibel kunnen denken en/of je hoeft dat er niet per sé voor nodig te hebben. Volgens mij zijn het zelfs totaal verschillende dingen. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
@sybje: "en daarbij hebben veel autisten nog een andere ziekte erbij" zou de suggestie kunnen wekken dat een stoornis in het autistische spectrum ook een ziekte zou zijn, maar dat is het niet. Het is een sociale handicap. @Raven: Het syndroom van Asperger wordt net als PDD-NOS ook wel een vorm van hoog functionerend autisme genoemd. De term hoogfunctionerend heeft in dat verband betrekking op taalvaardigheden en cognitieve vaardigheden, ofwel de vaardigheden met betrekking tot het opnemen en verwerken van informatie.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Er wordt ook niet gezegd dat autisme een verstandelijke handicap is. Maar ik wil alleen maar zeggen dat het nog niet zo gek is om dit idee te hebben.
Iemand met een IQ van 100 kan inderdaad niet "verstandelijk gehandicapt" genoemd worden. Maar als de testen niet goed zouden zijn, niet alle aspecten van intelligentie meten, dan zou het bijv. zo kunnen zijn dat iemand met een gemeten IQ van 100 in werkelijkheid een lager IQ heeft. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Op internet valt bijv. dit te lezen:
The DSM-IV reports that "approximately 75% of children with Autistic Disorder (autism) function at a (mentally) retarded level." En ik had het dus ook eerder gezien op een internetpagina waarop de DSM IV te lezen was. Ik denk ook dat je het wel zou kunnen zien als een verstandelijke handicap, een lichte dan, inderdaad. Je zou het in ieder geval in verband kunnen stellen met bepaalde "intelluctele vaardigheden". Maar wat vooral het probleem is, is dan inderdaad de sociale handicap die daardoor dan ontstaat, dat is zo ja. Hier nog iets dat ik gevonden heb op internet (http://www.geocities.com/christenvro...xualiteit.html): Maar heb je een handicap, bv ADHD of PDD-N0S, dan mag je 15 punten van je IQ aftrekken. == Je kan dan geloof ik onder de AWBZ wet vallen als je onder een bepaald IQ zit. Dat geeft volgens mij wel aan dat er een bepaald verband zou kunnen bestaan tussen intelligentie en autisme. Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-02-2005 om 21:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |