![]() |
Bos wil geen 'splijtende strijd' om leiderschap PvdA
Bos wil geen 'splijtende strijd' om leiderschap PvdA
Uitgegeven: 24 januari 2005 18:15 DEN HAAG - PvdA-leider Wouter Bos wil voorkomen dat bij een volgend referendum in zijn partij over het leiderschap, volgend jaar, partijleden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. Partijvoorzitter Koole zegt in een vraaggesprek met NRC Handelsblad zich te kunnen voorstellen dat zich geen tegenkandidaat zal aandienen. Bos werd in 2002 partijleider na een referendum in zijn partij met vier kandidaten. Volgend jaar kunnen de leden zich weer uitspreken over het leiderschap. Bos zegt daarover maandag in NRC Handelsblad: "Ik wil eigenlijk geen splijtende polariserende strijd met een andere kandidaat." Bos en Koole doen deze uitspraken enkele dagen voor het congres van de PvdA, zaterdag. Daarin wordt een nieuw beginselprogramma besproken. Bos wil verder leiding geven aan de vernieuwing binnen de PvdA. nu.nl |
Ik denk dat hij bang is dat hij verliest van een andere kandidaat.
|
Citaat:
|
Opdat hij af mag gaan als een gieter.
|
Citaat:
|
En terecht. Hij heeft in de tijd dat hij fractievoorzitter is helemaal niets gepresteerd, hij heeft geen amendementen ingediend, hij heeft niet het politiek leiderschap op zich genomen. Aardige vent, maar uiteindelijk toch teveel een lichtgewicht.
|
Die vent is een politieke nul. Het probleem is dat de PvdA helemaal geen mensen heeft die hem zouden kunnen vervangen.
|
Citaat:
|
Hij heeft iig mijn stem, nu al :)
|
Aangezien de PvdA het in de peilingen uitstekend doet (los van of Bos nu wel of niet een competent politicus is) zie ik geen reden voor de PvdA om andere kandidaten naar voren te schuiven.
Wouter Bos wordt, indien hij het wil, minister-president. |
De enige reden dat de PvdA het goed doet in de peilingen is door hun oude gerenomeerde naam binnen de politiek, en de politieke non opvattingen van de burger. Voor de meeste mensen is VVD te rechts, SP en GL te links, en dus kunnen ze alleen kiezen uit CDA en PvdA, en over het CDA is men momenteel ontevreden.
Hun goede peilingen zijn niet bepaald hun verdienste ofzo. |
Citaat:
|
wouter, ach :(.
een beetje 'n zielig figuur, maar dat is mijn persoonlijke mening. die man kan beter achter de kinderwagen lopen. niet dat er niet meer mensen eigenlijk beter buiten de 2e kamer horen, maar ik ind 't een beetje zonde an de pda. maar das mijn persoonlijke mening. daarnaast twijfel ik aan de interessantheid an dit artikel, efen tussendoor :). |
Citaat:
Hij is teveel een nette schooljongen..geen vent met ballen! Nee echt leiderschap laat hij niet zien..en daarom hoop ik dat de PvdA zo doorgaat; zodat ze de volgende verkiezingen de deksel op hun neus krijgen! |
Tsja. Wat is 'echt' leiderschap? Er zijn ook mensen die Bush een goede leider vinden, maar dat is voornamelijk omdat hij nooit terugkomt op beslissingen en nooit twijfelt. Je kunt je afvragen of onwil of onvermogen om fouten te erkennen en je toekomstige gedrag daarop af te stemmen een eigenschap is die een leider moet hebben.
|
Lang leve het gebrek aan interne partijdemocratie van de PvdA (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Schaf die hele partij af alsjeblieft, zelfs de jostiband heeft nog meer inhoud (en het klinkt nog beter ook)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ja waarom zou hij ook
|
Citaat:
|
misschien toont hij geen duidelijk leiderschap, maar hij haalt toch wel mooi 50 zetels in de peiling... maar ja in de oppositie steigt het zetelaandeel meestal, gewoonweg omdat het kabinet het toch nooit goed doet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De subsidies en aftrekposten moeten inderdaad zoveel mogelijk beperkt worden. Alleen zal ik waarschijnlijk een stuk verder gaan dan jij, Mep.
De overheid heeft drie kerntaken: interne veiligheid (politie), externe veiligheid (defensie) en de rechtspraak. Alle overige taken moet de overheid beperken of afschaffen. Dat is goed voor de economie, behoud van normen en waarden en de integratie van allochtonen. Helaas zie ik Wouter Bos hier niet snel voor pleiten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De bovenste plaatsen in de lijst worden bezet door landen die een min of meer sociaal-liberaal verleden hebben. Dat is geen toeval. |
Citaat:
Daarnaast staat Australië ook erg hoog. Volgens mij zelfs hoger dan Nederland. Alleen zou ik dit land geen sociaal-liberaal land willen noemen. Maar eerder een rechts-liberaal land. |
Citaat:
De eerste vijf van de lijst zijn de volgende: Zweden Noorwegen Nederland Finland Denemarken |
Citaat:
|
Citaat:
maar amerika heeft ook veel mensen onde rde amrmoede grens aan dat lijstje te zien komen vooral landen me kleine verschillen tussen arm en rijk in de top |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Twee woorden: politiek opportuun.
|
Citaat:
Bovendien ben je naief als je denkt dat het ooit uitkomt. |
Citaat:
|
Citaat:
Op de human development index staat Australië wel de derde plaats. Ook deze lijst is nogal relatief, aangezien alleen de gemiddelde levensverwachting, analfabetisme en het BNP per hoofd meetelt. Een voorbeeld: er is een land waar iedereen verplicht is om tot zijn 20e naar school te gaan, maar men alleen leert lezen. De gezondheidszorg is volledig gericht op het verlengen van levens, met dwang inbegrepen. Het land heeft een BNP per hoofd van $60.000, maar de rijkste 10% ontvangt 90% van het nationaal inkomen. Dit land staat dan op nummer één van de human development index, maar of het land echt ontwikkeld is, natuurlijk zeer onwaarschijnlijk. Misschien is sociale mobiliteit wel de belangrijkste graadmeter van ontwikkeling. En juist daar scoren de landen met veel economische vrijheid erg goed. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07. |