![]() |
[Na] Versnelling & Kracht
Een antilope haalt een snelheid van 72km/h. Na de start heeft de antilope 100m nodig om deze topsnelheid te bereiken. Bereken de versnelling.
:S Deze vraag snap ik niet, althans, het goede antwoord (zoals in eht antwoordenboekje) krijg ik niet. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (A) Alvast bedankt! EDIT: en dan heb ik nog een vraag: http://img164.exs.cx/img164/4898/natuur8ka.jpg Een vliegtuig, dat een massa heeft van 48*10^3, staat op de startbaan. Om een idee te kijrgen van de belasting van het neuswiel (B), vereenvoudigen we het toetstel tot een balk, draaibaar om A. Neem hierbij aan dat het zwaartepunt in het midden van de balk zit. a. Bereken de kracht die in B verticaal omhoog moet owrden uitgeoefend om de balk in evenwicht te krijgen b. Bereken de kracht die in A op de balk wordt uitgeoefend. HOe is deze kracht (dus) gericht? (let niet op m'n tekenkunsten. Het grijze is dus het 'vliegtuig'. Tot A is het 14 m, van A naar B is het 16m en het overgebleven stukje is 2m) :) Alvast bedankt! |
Over de eerste vraag: 72 km/h = 20 m/s. Verder weet je dat s = 1/2.a.t^2 en v = a . t. Vul nu in: 20 = a . t en 100 = 1/2. a . t^2. Uit de eerste formule haal je t = 20 / a en dit vul je in in de tweede formule:
100 = 1/2 . a . (20/a)^2 = 1/2 . a . 400 / a ^ 2 = 200 / a => a = 2 m/s^2 |
Ja, ik snap 'm! Ik denk niet dat ik het kan navertellen morgen bij 't proefwerk maar ja :D Bedankt in ieder geval.
Weet iemand die tweede :S? |
Citaat:
-48000*2+FB*16=0, dus FB*16=48000*2, dus FB=3000*2 N=6000 N. |
:)Ja, het klopt wel (volgens het antwoordenboekje). Bedankt!
(nou maar hopen dat ik dit wel morgen kan 'reproduceren' bij het proefwerk) |
op een gegevenmoment ga ik denken dat ik echt niets bij natuurkunde doe, Mother Earth jij zit toch ook in 4vwo?
Want volgens mij doen alle andere scholen behalve mijn school echt heel veel aan natuurkunde en wij absoluut niet :s We hebben nu ongeveer 2 hoofdstukken gedaan : Druk & Elektriciteit en we hebben nog 8 weken voor het volgende hoofdstuk (Systemen) We doen maar 4-5 hoofdstukken per jaar, is dat raar? |
Citaat:
Maar ik doe NT (Natuur en Techniek, profiel met o.a. Natuurkunde 2, schijkunde 2 en wiskunde B2, dat zijn de hoogste 'versies' van de exacte vakken).... ik denk dat dat het verschil is ^^ |
maak je geen zorgen --> dat kan best kloppen.
ik deed na 1 op vwo en heb in 3 jaar dus maar 14 hoofdstukjes gehad, dus dat komt neer op 4 a 5 hoofdstukken per jaar. |
Ik zit ook in vier vwo en wij zijn vandaag begonnen aan hoofdstuk drie. Dus ik zou je maar niet al te veel zorgen maken!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26. |