Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2005, 18:38
Mother Earth
Mother Earth is offline
Een antilope haalt een snelheid van 72km/h. Na de start heeft de antilope 100m nodig om deze topsnelheid te bereiken. Bereken de versnelling.

Deze vraag snap ik niet, althans, het goede antwoord (zoals in eht antwoordenboekje) krijg ik niet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen (A)

Alvast bedankt!

EDIT: en dan heb ik nog een vraag:

Een vliegtuig, dat een massa heeft van 48*10^3, staat op de startbaan. Om een idee te kijrgen van de belasting van het neuswiel (B), vereenvoudigen we het toetstel tot een balk, draaibaar om A. Neem hierbij aan dat het zwaartepunt in het midden van de balk zit.

a. Bereken de kracht die in B verticaal omhoog moet owrden uitgeoefend om de balk in evenwicht te krijgen
b. Bereken de kracht die in A op de balk wordt uitgeoefend. HOe is deze kracht (dus) gericht?

(let niet op m'n tekenkunsten. Het grijze is dus het 'vliegtuig'. Tot A is het 14 m, van A naar B is het 16m en het overgebleven stukje is 2m)

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 24-01-2005 om 18:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2005, 19:18
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Over de eerste vraag: 72 km/h = 20 m/s. Verder weet je dat s = 1/2.a.t^2 en v = a . t. Vul nu in: 20 = a . t en 100 = 1/2. a . t^2. Uit de eerste formule haal je t = 20 / a en dit vul je in in de tweede formule:

100 = 1/2 . a . (20/a)^2
= 1/2 . a . 400 / a ^ 2
= 200 / a
=> a = 2 m/s^2
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:03
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ja, ik snap 'm! Ik denk niet dat ik het kan navertellen morgen bij 't proefwerk maar ja Bedankt in ieder geval.

Weet iemand die tweede ?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 20:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 24-01-2005 @ 21:03 :
Weet iemand die tweede ?
Neem A als draaipunt en pas de momentenstelling toe. Er geldt dan:
-48000*2+FB*16=0, dus FB*16=48000*2, dus FB=3000*2 N=6000 N.
Oud 24-01-2005, 20:27
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ja, het klopt wel (volgens het antwoordenboekje). Bedankt!

(nou maar hopen dat ik dit wel morgen kan 'reproduceren' bij het proefwerk)
Oud 25-01-2005, 06:39
Verwijderd
op een gegevenmoment ga ik denken dat ik echt niets bij natuurkunde doe, Mother Earth jij zit toch ook in 4vwo?

Want volgens mij doen alle andere scholen behalve mijn school echt heel veel aan natuurkunde en wij absoluut niet
We hebben nu ongeveer 2 hoofdstukken gedaan : Druk & Elektriciteit en we hebben nog 8 weken voor het volgende hoofdstuk (Systemen)

We doen maar 4-5 hoofdstukken per jaar, is dat raar?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:19
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 25-01-2005 @ 07:39 :
op een gegevenmoment ga ik denken dat ik echt niets bij natuurkunde doe, Mother Earth jij zit toch ook in 4vwo?

Want volgens mij doen alle andere scholen behalve mijn school echt heel veel aan natuurkunde en wij absoluut niet
We hebben nu ongeveer 2 hoofdstukken gedaan : Druk & Elektriciteit en we hebben nog 8 weken voor het volgende hoofdstuk (Systemen)

We doen maar 4-5 hoofdstukken per jaar, is dat raar?
eeehm volgens mij klopt dat niet helemaal neej . Ik zit in 4 havo en wij hebben net een toets gehad over hoofdstuk 4 en 5, dat ging over krachten in de sport (4) en over energie verbruik, rendement, enz (5) en we gaan dit jaar tot hoofdstuk 7 of 8 volgens mij . En ik weet zeker dat vwo dezelfde stof doet als ons alleen dan sneller (of meer in dezelfde tijd ofzo)...
Maar ik doe NT (Natuur en Techniek, profiel met o.a. Natuurkunde 2, schijkunde 2 en wiskunde B2, dat zijn de hoogste 'versies' van de exacte vakken).... ik denk dat dat het verschil is ^^
Oud 25-01-2005, 16:10
sdekivit
sdekivit is offline
maak je geen zorgen --> dat kan best kloppen.

ik deed na 1 op vwo en heb in 3 jaar dus maar 14 hoofdstukjes gehad, dus dat komt neer op 4 a 5 hoofdstukken per jaar.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:58
Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik zit ook in vier vwo en wij zijn vandaag begonnen aan hoofdstuk drie. Dus ik zou je maar niet al te veel zorgen maken!
Reageren

Regels voor berichten