![]() |
iederwijs
iederwijs...
afschaffen of is het juist een goede methode?? (betoog voor school) |
nou?
|
Citaat:
|
tsss... is nie eens voor mezelf en dan nog k mag toch wel naar jullie mening vrage
|
Misschien handig dat je er even bij verteld wat het is en wat de voor en nadelen ervan zijn, die zal niet iedereen kennen.
|
Dat is een schooltype waarbij de kinderen zelf bepalen wat ze gaan doen. Ze hoeven niet te werken als ze niet willen en mogen dus bv. ook een spelletje gaan doen. Ik geloof dat de gedachte hierachtig is dat leren alleen lukt als je gemotiveerd bent ofzo.. Wel wordt er genoeg leermateriaal aangeboden.
Zelf vind ik dit een vreemde schoolmethode. Volgens mij is het beter voor de kinderen als ze gewoon een beetje moeten leren, anders doen ze toch niet veel. Maar ik ben verder ook wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. |
Ik heb toevallig gisteren een artikel gelezen in de JSW (onderwijsblad) waar ze niet zo positief waren over het Iederwijs.
(JSW, jaargang 89, nummer 5, januari 2005.) hoofdpunten van kritiek: De auteur van het artikel schrijft oa het volgende: Iederwijs: de kinderen bepalen wat ze leren en hoe. Met andere woorden: de verantwoordelijkheid voor het leren en de ontwikkeling van het kind wordt bij de kinderen zelf gelegd. Men kan ook zeggen: op de kinderen afgeschoven. Volgens de auteur zijn kinderen niet in staat om zelf de leerstof te overzien en voor henzelf te bepalen welke leerstof relevant is en welke leerprocessen er in elk afzonderlijk vakgebied toe doen. Een kind kan niet bepalen of een vak als bijvoorbeeld geschiedenis of wiskunde relevant is als ze er nooit eerder kennis mee hebben gemaakt. Ze zullen dus ook niet uit zichzelf interesse tonen (en dat is toch wat het Iederwijs zegt..) Ook staat er het volgende: Een uitgangspunt van het iederwijs: Als kinderen zelf leren lopen en praten, kunnen ze zelf ook wel leren lezen en schrijven. Om te beginnen is het volstrekt onduidelijk waarom het tweede wetmatig zou moeten volgen uit het eerste. Iederwijs draagt daar geen enkel argument voor aan. Maar dat uitgangspunt deugt met name niet omdat kinderen helemaal niet zelf leren lopen of praten. Bij lopen lijkt dat wel zo, maar iedereen ziet en weet hoeveel ondersteundende hulp de kinderen daarbij krijgen. Nog minder is het waar dat kinderen zichzelf leren praten. Dat laatste blijkt uit reportages over zogenoemde 'wilde kinderen'. Verder vond de auteur van het artikel dat een leerkracht wel degelijk dingen aan mocht dragen bij kinderen en ze mocht confronteren met 'de wereld', door bv wiskunde, geschiedenis, toneel, gedichten, muziek, tekenen enz enz. Het Iederwijs vind echter dat de leerkracht dat niet moet doen, want als kinderen dat willen dan doen ze dat zelf wel. Dit vind de auteur wel vreemd. Het Iederwijs zegt het Montesorri onderwijs als inspiratiebron te hebben. Het Montesorri onderwijs hecht echter wel degelijk belang aan een leerkracht die de leerlingen in aanraking brengt met allerlei zaken (-> gevoelige perioden) Nou ja, verder moet je dat artikel maar opzoeken ofzo |
Men beweert inderdaad dat het kind aan leren begint als het gemotiveerd is, en dat daarom het leren dan een stuk sneller gaat dan in het reguliere onderwijs.
Ik denk dat Iederwijs vooral funest is voor kinderen met leerproblemen: het is erg makkelijk bepaalde vakken/taken nooit te doen, omdat je er niet toe gedwongen wordt. Hierdoor kan een leerachterstand ook nooit ontdekt worden, en kan het kind hier ook niet aan geholpen worden. Bovendien sluit het basisonderwijs van Iederwijs niet goed aan op een andere vorm van onderwijs: het kind zal dan na de basisschool ontzettend veel moeite moeten doen om te wennen aan de nieuwe school, omdat hij/zij ineens zoveel verplicht 'moet'. |
oh en mijn eigen mening:
Ik denk niet dat kinderen zelf in staat zijn om te bepalen welke dingen nuttig zijn en welke niet. Als kind kun je zelf die leerstof helemaal niet overzien en je weet ook niet uit je zelf wat er nu belangrijk is. En ik vraag me af, als kinderen alleen maar hoeven te doen wat ze zelf leuk vinden, ze met iets kunnen stoppen als het even niet lukt en ze er geen zin meer in hebben. Of ze dan wel leren om eens een keer door de zure appel heen te bijten, om door te zetten ondanks dat het moeilijk is, of iets te doen wat ze niet zo leuk vinden. Want dat zul je nog wel vaker moeten in je leven. Ook tegenslagen zijn dingen waar je op school kennis mee leert maken en mee om leert gaan. Verder denk ik dat een leerkracht kinderen juist met veel verschillende dingen kennis kan laten maken en ze veel kan laten zien waar ze zelf niet aan denken. Ik vind niet dat alles vanuit het kind hoeft te komen, maar externe factoren en prikkels zijn ook heel goed. |
Als ik het zo lees zal Iederwijs wellicht voor gemotiveerde kinderen meer uitkomst bieden dan voor de zogenaamde luilakken. Alhoewel eerstgenoemde er meestal toch wel komen (qua resultaten), zal het systeem niet veel toegevoegde waarden hebben, dunkt mij.
Wel denk ik dat de 'basisschool' te vroeg is om hiermee te beginnen, als het dan toch maar ingevoerd moet worden. L Later in een beroep kan men immers ook niet alleen met zaken bezig houden wanneer men er zin in hebt. Discipline is iets wat uit je zelf moet komen, maar een zetje in de goede richting is een vereiste denk ik. |
Iederwijs gaat uit van de intrinsieke motivatie van een kind, met andere woorden: als zij drie maanden een computerspel willen spelen, dan mag dat. Uiteindelijk willen ze dan toch wel leren lezen, schrijven, rekenen, etc., omdat dat in 'de maatschappij' gewoon nodig is.
Persoonlijk denk ik dat de Iederwijs kinderen toch op één of andere manier de basisvaardigheden niet allemaal zullen hebben verworven. Plus dat ze in de 'echte' wereld: op hun latere werk, op hbo instellingen, mbo, universiteit, etc., niet zo vrijblijvend aan het werk kunnen blijven. Ik heb op mijn opleiding een werkcollege gehad waar we één van de oprichters van Iederwijs aan de tand mochten voelen - daar is mij toen wel veel duidelijk geworden. Het is op zich geen slechte vorm van onderwijs. Er zijn gewoon regels dat iedereen zijn speelgoed opruimt en dergelijke, maar die worden door de leerlingen zelf, in samenwerking met de leiding (ze hebben geen leerkrachten) ingesteld en nageleefd. |
Op zich vind ik de gedachte achter Iederwijs goed en theoretisch klinkt het allemaal prachtig, maar ik denk dat er in de praktijk een aantal dingen de kop op duiken waardoor het allemaal niet meer zo goed werkt. Idd bijvoorbeeld door leerprobleblemen of gewoon door desinteresse. Ik denk net als Krummeltje dat Iederwijs kinderen op één of andere manier toch een aantal basisvaardigheden niet allemaal zullen hebben verworven. Plus dat ze in de 'echte' wereld: op hun latere werk, op hbo instellingen, mbo, universiteit, etc., niet zo vrijblijvend aan het werk kunnen blijven. (Al denk ik dat de meeste kinderen/mensen dat op een gegeven moment toch ook wel leren...maar voor veel kinderen zal dit heel lastig zijn en blijven.)
Ik ben meer voor een tussenvorm...in het Montessori-onderwijs wordt ook uitgegaan van de intrinsieke motivatie van het kind, maar het kind wordt hier wel bij begeleid (voorbereide omgeving, lesjes, enz.) en het kind wordt wel gevolgd ed. @PardonMe: Volgens mij is één van de regels dat ze af moeten maken waaraan ze zijn begonnen, ze kunnen dus niet zomaar met iets stoppen als het even niet lukt en ze er geen zin meer in hebben. |
Ik doe zelf pabo en hebben het natuurlijk ook over Iederwijs gehad... we hebben er filmmateriaal van gezien en ik moet zeggen dat ik nooit op zo'n school zou wilen werken...
De kinderen weten aan het eind niet hoe ze ooit moeten gaan functioneren in de maatschappij, je móet daar tenslotte iets doen. je hebt in de maatschappij toch ook een soort van dwang. er was op dat filmmateriaal een jongen van 10 jaar en hem werd de vraag gesteld: "kun je lezen?" Hij antwoordd: "nee, want daar ben ik nog niet aan toe" dit vind ik dus niet kunnen, want je moet voor je achtste hebben leren lezen, anders blijf je dus analfabeet... dan kun je niet meer leren lezen... het kost je dan iig vele malen meer moeite dan wanneer je het gewoon in groep 3 hebt geleerd... Er zijn kinderen daar. die de hele dag niets uitvoeren en maar een beejte zitten te internetten... Daar ben ik het dus niet mee eens, omdat ze dan de basisvaardig heden niet voldoende onder de knie krijgen... Ik ben het ook eens met Leonoor, dat een tussenvorm, als montessori, beter is. de kinderen kunnen zelf het tempo bepalen en bepalen wat ze eerst gaan doen en wat daarna.. hier leren de kinderen veel meer van wat je later ook nodig hebt (zoals bijvoorbeeld plannen) |
Citaat:
|
Citaat:
Het is jammer de de mensen van Iederwijs zich niet in de theorieën en literatuur erachter hebben verdiept. Want het is meerdere keren bewezen dat je kinderen gewoon vroeg een aantal dingen moet leren, omdat ze het anders moeilijker of niet meer leren. Er is dus niet een hele goede wetenschappelijke basis voor dit schooltype. Maar wat ik denk: het is een golfbeweging. We hebben zoveel jaren lang steeds meer specificatie van de dingen die kinderen moeten leren gehad, dat dit gewoon een tegenreactie is. Uiteindelijk komt er een soort tussenvorm en daar komt dan na verloop van tijd weer een reactie op. In die zin is onderwijsvernieuwing eigenlijk altijd een goed teken. Het betekent dat het onderwijs zich weer moet gaan beraden op de dingen die men voorheen voor waar aannam. :) |
Afschaffen, en daarmee ook alle andere vormen van bijzonder onderwijs.
|
Citaat:
Het ligt er aan welke theorieën en literatuur je opzoekt en hoe je het interpreteert...want bv. mbt die gevoelige periodes zegt Maria Montessori dat kinderen als ze in die periodes zelf bepaalde dingen gaan leren, omdat de intrinsieke motivatie dan heel sterk is en dat je dingen niet op moet dringen, omdat het best per kind kan verschillen wanneer een kind ergens gevoelig voor is. En dat is dus eigenlijk ook wat Iederwijs min of meer aanhangt. Het is dus niet totaal loos wat ze roepen. ;) Montessori-onderwijs is oorspronkelijk ook behoorlijk anders dan het in Nederland ingericht is, volgens mij lijkt het oorspronkelijke idee van Montessori in bepaalde opzichten best wel op het huidige Iederwijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet vrijwel niets van pedagogiek en dergelijke, maar ik kan me niet voorstellen dat een kind erbij gebaat is om naar zo'n Iederwijs-school te gaan. Op zijn best wordt het een heel gemiddeld opgeleide dagdromer of kunstenaar, en daar heeft de wereld echt niet zoveel behoefte aan. |
Citaat:
Beter is kinderen op de basisschool al zelfstandig te leren werken, dan kun je er over na gaan denken om bepaalde dingen op de middelbare school door te voeren. Maar wanneer je eerst alles voorkauwt en ze het dan opeens zelf(standig) moeten doen, dat werkt meestal niet. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Iederwijs als schoolvorm bestaat al vrij lang, ik dacht al sinds de jaren zestig of zeventig. In Amerika heb je ook een aantal van die scholen. Het grappige daar is dat alle kinderen daar geen last van dyslexie hebben, omdat ze op hun eigen manier leren lezen en schrijven. Wat dat betreft is het dus een goede manier van onderwijs.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Verder draagt de manier waarop Iederwijs zichzelf presenteert nou niet bepaald bij aan een positief beeld ervan. Ik heb er verschillende docu's over gezien en het kwam op mij vooral over als een stelletje zeurderige new-age figuren met een instelling van 'het huidige schoolsysteem verpest de puurrrrrheid van mijn kind'. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Over de motivatie en dat kinderen zelf willen leren lezen, even een voorbeeldje. Er was eens (:P) een jongetje op iederwijs die zijn vader bezig had gezien met de videocamera. Die vader gebruikte daar de handleiding bij om te zien wat hij precies moest doen. Dus dat jochie (zes jaar) had de volgende dag die handleiding meegenomen en gezegd: "Ik wil dit kunnen lezen." Dus toen zijn ze begonnen met hem te helpen leren lezen. En natuurlijk werkt het niet altijd zo goed, maar zo zou het moeten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
En het zijn gewoon twee manieren van ergens tegen aan kijken, de één zegt het één, de ander het ander, maar voor zo ver ik weet zijn er beide manieren wat te zeggen. |
Citaat:
|
Citaat:
Waarom denk je dat zoveel kinderen school als een gruwelijke verplichting zien? Omdat ze moeten. ;) Veel kinderen willen van zichzelf uit best leren, maar dat wordt soms verpest door het strenge klassikale systeem van het reguliere onderwijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(En volgens mij wordt er op een bepaalde manier ook wel aandacht aan besteed.) |
Citaat:
|
Van de site van Iederwijs:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En het lijkt me niet echt positief wanneer veel mensen hun examens niet halen... |
Even een hypothetisch kind: Onno van 12. Hij zit nu in het laatste jaar van het Iederwijs. Onno kan erg goed lezen en hij verslindt boeken aan de lopende band. Onno spreekt al behoorlijk Engels en hij kan zich voorstellen in het Frans en Duits. Talen vindt hij geweldig. Hij heeft een beetje rekenen geleerd, omdat hij het erg lastig vond niet te weten hoeveel wisselgeld hij kreeg aan de kassa. Aardrijkskunde en geschiedenis konden hem niet boeien. Onno las liever spannende verhalen van Stephen King.
Nu gaat Onno naar een gewone middelbare school. En wat gebeurt er bij de les aardrijkskunde (zo niet bij het uitdelen van de roosters)? Leraar: goed, doe jullie boeken maar open en begin maar met opdracht 1. Onno: Nee. Leraar: En waarom niet? Onno: Omdat ik daar nog geen behoefte aan heb. En wat gebeurt er? Na twee maand, als Onno nog steeds 'niet wil leren', wordt hij als probleemgeval bestempeld. Hij wordt nu met harde hand gedwongen om te leren. Met tegenzin doet hij het. Maar omdat hij al zo'n gigantische achterstand heeft, komt hij nooit meer bij. Voor talen heeft 'ie een negen, maar voor de andere vakken staat hij zwaar onvoldoende. Onno komt op het VMBO-b terecht, terwijl hij toch echt HAVO en misschien wel VWO kan. Iederwijs is geboren vanuit een goed idee ('als een leerling iets wil leren, leert het beter'), maar het is veel te ver doorgevoerd. Er zullen heus wel kinderen zijn die goed gedijen op Iederwijs (beter dan op een openbare basisschool), maar dit zal een minderheid zijn. |
Er is ook Iederwijs voortgezet onderwijs :)
|
Kinderen van Iederwijs gaan volgens mij zelden naar een gewone middelbare school (tenzij ze dat zelf willen natuurlijk ;))...als ze er aan toe zijn en ze willen het, dan gaan ze zich voorbereiden op het staatsexamen.
|
Ik denk dat het voor kinderen die echt problemen met autoriteit hebben, maar op zich wel zelf gemotiveerd zijn, wel een goede oplossing is... en voor alle andere kinderen niet :P. Nouja, een kind dat autoriteit geen preobleem vindt en wel gemotiveerd is mag er ook wel naar toe... maar die kan net zo goed naar een andere school (wat mij meestal praktischer lijkt ivm het aantal scholen). Ik denk dat je alleen daarna wel ook een Iederwijs-middelbare school nodig hebt (die zijn er ehm, een paar ofzo? Ik heb er iets over gelezen).
|
Citaat:
|
Citaat:
Zelfstandigheid kun je mensen ook eerder en/of op een andere manier aanleren. Waarom denk je dat de Tweede Fase onderandere ontstaan is? Ook ivm zelfstandigheid en de Tweede Fase is wat minder rigorieus als jouw idee en zelf de Tweede Fase blijkt al amper te werken...lijkt me niet handig om dan een nog extremer idee door te gaan voeren. Dan kan er beter gekeken worden naar hoe dat doel (zelfstandig leren werken - niet alleen de mensen die het al kunnen hun middelbare school diploma laten halen) idd behaald kan worden. |
jezus, 40 posts in 1 dag :o
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:04. |