![]() |
PvdA-commissie: schaf provincies af
PvdA-commissie: schaf provincies af
De twaalf provincies moeten plaatsmaken voor vier landsdelen met 30 regio's om Nederland beter bestuurbaar te maken. Dat staat in een rapport van een PvdA-commissie. Uitgelekt De commissie onder leiding van de Leidse hoogleraar Andeweg presenteert het rapport 'De leidende burger' morgen, maar delen ervan zijn al uitgelekt. Volgens de commissie is de verandering van indeling van Nederland nodig omdat de afstand tussen burger en provinciebestuur te groot is. Samenvoegen De commissie stelt ook voor om de Eerste Kamer samen te voegen met de Raad van State. De Eerste Kamer moet nu de besluiten van de Tweede Kamer controleren, maar stelt zich vaak ook politiek op. Ze kan daarom beter samengaan met de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van de regering, oordeelt de commissie. Bron: www.rtlnieuws.nl ---------------------------- Goed idee? |
Nah, de Raad van State heeft ook nog de administratieve beroepsfunctie, en die zou ik niet aan een tak van de wetgevende macht willen geven.
|
De Eerste Kamer is nuttig, mits het haar werk goed doet. De beste manier om dat te doen, is niet door het samen te voegen met de Raad van State, maar door de Eerste Kamerleden gekozen te laten worden a.d.h.v. enkelvoudige districten. Datzelfde zie ik het liefst ook bij de Tweede Kamer.
Het voorstel om landsdelen in te voeren is een goed plan. Deze landsdelen moeten echter wel meer bevoegdheden krijgen. Verdere decentralisatie van de overheid is dus noodzakelijk. |
de provincies hebben te veel emotione;le waarde voord e inwoners om ze af te schaffne
|
Ik vind het echt een slecht idee. (n) Net zoiets als het afschaffen van de gulden. :rolleyes: Hoe willen ze al die "regio's" gaan noemen dan? En hoe zit het met de Limburgse en de Friesche taal? De twaalf provincies hebben een geschiedenis en schaf je niet zomaar even af omdat een 1 of andere gekke comissie dat leuk vindt. Wat een dikke onzin. Dan verdwijnt toch de hele cultuur die elke provincie nu heeft? Wat is er dan nog van Nederland over? Wordt het in het Engels (The Netherlands) dan ook enkelvoud :confused:
|
Ik zie de meerwaarde hier (nog) niet van.
|
Het Plan lijkt me ergens wel goed; want de provincie staat erg ver van de burger. maar de historie en grote sommen geld die dit gaan kosten lijken me betere argumenten om het niet te doen!
|
Ik heb anderhalf jaar geleden al eens een artikel van Rudy Andeweg gelezen hierover ('Proeve van een vernieuwd kiesstelsel', NJB 2003 nr. 30) en destijds viel het me ook al op dat hij een echte democratische denker is: meer macht bij het volk, beter bestuurbaar, kortere lijnen. Mij spreekt dat niet zo aan. Ik vraag me altijd af of de gigantische administratieve rompslomp die met de invoering van zo'n nieuw stelsel gepaard gaat, gecombineerd met de lange 'inwerkperiode' van enkele decennia en daarbovenop allerlei evaluaties wel opweegt tegen het voordeel wat het brengt. In elk geval is een soort bestuurlijk 'endism', in die zin dat er zoiets bestaat als de ultieme staatsvorm waarin de burger altijd tevreden is, natuurlijk een heilloze weg.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De meerwaarde is dus dat het land beter bestuurbaar word, wat een goede zaak word want nu word er veel geld verpoept
|
Citaat:
Dus nee, ik heb geen bezwaar tegen een politiek waarbij de burger eens in de zoveel tijd een vakje rood mag kleuren. Een volk is gemiddeld veel te dom om goed te begrijpen wat de implicaties van allerlei beleidskeuzes zijn. Ik ben zelf een hoogopgeleide kiezer en ik zie liever dat mijn land bestuurd wordt door een elitair kliekje in een ivoren toren dan door een stel populistische kleinburgers die menen dat de - makkelijk te beïnvloeden en bange - vox populi boven alles gaat. Je ziet, ik ben een echte democraat in hart en nieren. |
Dat een volk 'gemiddeld te dom' is, wil niet zeggen dat je hen niet meer macht zou moeten geven. Je spreekt waarschijnlijk over de meerderheid, die kun je niet zomaar buiten beschouwing laten.
(Ik weet dat je dat niet zegt, maar het gaat mij om het 'gemiddeld te dom'. Ik vind dat maar een vreemde opmerking...) Ontopic, mijns inziens moeten ze het niet veranderen, al is het alleen maar om het enorme gedoe en tijd en kosten die het op zal leveren. |
Citaat:
Als de politici niet beter zijn dan het volk, ben ik ervoor het volk de macht te geven, in een democratie iig. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
btw, waar gaat het boek over? |
Citaat:
|
Citaat:
Overigens zijn die boeken maar een voorbeeld; het gaat me erom dat ik intellectuele politici wil. |
Citaat:
Als jij boeken als voorbeeld gaat noemen, lijkt het alsof je denkt dat ze anders niet capabel zouden zijn. Dat hoeft toch helemaal niet per se zo te zijn? Moeten ze per se zo filosofisch onderlegd zijn om ons alledaagse leven te regelen? |
Wat mij betreft worden de salarissen van ministers verdrievoudigd en wordt de minimum eis voor zowel kabinet als kamerleden een universitair diploma.
|
Citaat:
Verder trekt dat juist baantjes jagers aan. Ik pleit eerder voor doodnuchtere weloverwegende mensen die altijd primair het welzijn van de mens voor ogen hebben, en die een redelijk inzicht hebben in de zaken waarover ze praten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ARGH! Waar gáát dit over? Hebben ze niets beters te doen ofzo??? Hebben ze tijd over en gaan ze in die tijd een wedstrijdje domme-plannen-bedenken spelen ofzo?? (n)
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Politiek is alles ja, en niet alleen intellectualiteit. Het wordt tijd dat er niet alleen nagedacht, maar ook iets gedaan wordt. |
Citaat:
Verder ben ik juist van mening dat die salarissen juist niet te hoog moeten zijn, maar alleen redelijk. Een hoog salaris trekt mensen aan die het voor het geld doen, en niet mensen die het uit ideaal doen. En ik heb liever idealisten dan uitvreters die voor hun geld alles zouden roepen en doen wat hen het beste uitkomt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je geeft zelf al het bezwaar aan, die man wil het niet doen omdat hij geld wil zien. Hij is dus niet bereid het vanuit een politiek ideaal of een overtuiging te doen. Geld is belangrijker. Politiek is geen baan waarbij je door lekker te werken/kletsen even chill een vet salaris gaat scoren. Als je in de politiek zit wil je wat bereiken, wil je iets betekenen voor de maatschappij, wil jeje visie uitvoeren. Als je dat niet wil doen voor een vrij riant salaris dan heb je daar ook niets te zoeken, aangezien geld blijkbaar belangrijker is dan je ideaal. edit: Ik zie liever dat als iemand roept: "het sociale systeem moet beter" dat diegene dat doet omdat hij van opvatting is dat het moet ipv dat iemand het roept omdat hij daarvoor bepaald bedrag krijgt uitgekeerd. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
kijk, de PVDA doet dan tenminste nog alsof ze constructief zijn. ;) |
Citaat:
|
ik heb niets tegen het afschaffen van de provincies, maar ik heb nu geen zin om te bedenken of dat wel nuttig is
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:45. |