Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Het model van Keynes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1110802)

M-Leentje 22-02-2005 13:22

Het model van Keynes

Heey!!

We zijn nu op school bezig met het model van Keynes ( 5VWO ET). Ik heb alleen de lessen gemist waarin het model uitgelegd en uitgewerkt werd.

Heeft iemand enig idee hoe het werkt en in elkaar zit?

Groetjes M-Leentje

Lucky Luciano 22-02-2005 14:15

Het is een model voor conjuncturele werkeloosheid. In een hoogconjunctuur moeten volgens het model de overheidsuitgave omlaag en de belasting omhoog, in een laagconjunctuur de belasting omlaag en de overheidsuitgave omhoog. Om zo dus meer werk te verschaffen en de uitgave te stimuleren. Volgens mij heette dat een anti-cyclisch beleid, maar tis een b'tje erg weggezakt.

wildeman 22-02-2005 14:22

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 22-02-2005 @ 15:15 :
Het is een model voor conjuncturele werkeloosheid. In een hoogconjunctuur moeten volgens het model de overheidsuitgave omlaag en de belasting omhoog, in een laagconjunctuur de belasting omlaag en de overheidsuitgave omhoog. Om zo dus meer werk te verschaffen en de uitgave te stimuleren. Volgens mij heette dat een anti-cyclisch beleid, maar tis een b'tje erg weggezakt.
het keneysiaans (?) model is niet een model voor conjuncturele werkeloosheid alleen. Het is een model voor een hele economie. Wat jij beschrijft is idd een anticyclisch beleid, maar dat is niet de deifinitie van het keneysiaans model.

DhrVerkade 22-02-2005 14:59

Het keynsiaans systeem is een model dat probeert evenwicht te vinden in de economie van een land...maar is ook een systeem om scenario's op toe te passen...bijvoorbeeld:

wat gebeurt er als er een lagere export is...of juist wat gebeurt er als het nationaal inkomen daalt...

Het geeft een overzicht over hoe de economie in elkaaar steekt...maar om het helemaal uit te leggen dat is errrug veel en best ingewikkeld

M-Leentje 22-02-2005 16:27

Citaat:

Last_Unicorn schreef op 22-02-2005 @ 15:59 :
maar om het helemaal uit te leggen dat is errrug veel en best ingewikkeld
Ja dat weet ik, maar nu snap ik het idee dat er achter zit.. Nu nog maar eens de aantekeningen doorspitten..

Bedankt!

Wawl 22-02-2005 17:26

Zeer vereenvoudigd kan je het volgende zeggen. Keynes ging uit van een gegeven aanbod van arbeidskrachten. De mate waarin deze worden ingezet bij de productie wordt bepaald door de bestedingen. Dit zijn de consumptieve en investerings vraag van particulieren en overheid en de vraag uit het buitenland. Schieten de bestedingen tekort dan is er onderbestedingswerkloosheid. Door de bestedingen op te voeren verdwijnt deze.

Friedman 22-02-2005 21:56

Je kan het beter gewoon overslaan. Keynes is toch achterhaald. Ik zou een statement maken naar je docent.

Freestyler* 22-02-2005 23:46

Citaat:

Friedman schreef op 22-02-2005 @ 22:56 :
Je kan het beter gewoon overslaan. Keynes is toch achterhaald. Ik zou een statement maken naar je docent.
:D

M-Leentje 23-02-2005 10:08

Citaat:

Haha denk niet dat die daar zo blij mee zou zijn.. ;)

En helaas is het ook een deel van mijn examenstof, dus moet het behandeld en getoetst worden...

Heb dus niet veel andere opties dan, of helemaal niks doen, of het maar proberen te begrijpen..

NERD 23-02-2005 11:04

Citaat:

Milton for President :cool:

Duffman 24-02-2005 23:57

Hij heeft wel een punt, ik snap niet dat Keynes op de middelbare nog altijd zo belangrijk gemaakt wordt. :|

DhrVerkade 25-02-2005 10:22

ook op HBO word deze methode standaard nog bestudeerd uitgelegd hoor :o

en een vriend van me doet iets met eco op uni en die heeft het ook :o

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.