Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2005, 13:22
M-Leentje
M-Leentje is offline
Heey!!

We zijn nu op school bezig met het model van Keynes ( 5VWO ET). Ik heb alleen de lessen gemist waarin het model uitgelegd en uitgewerkt werd.

Heeft iemand enig idee hoe het werkt en in elkaar zit?

Groetjes M-Leentje
Oud 22-02-2005, 14:15
Verwijderd
Het is een model voor conjuncturele werkeloosheid. In een hoogconjunctuur moeten volgens het model de overheidsuitgave omlaag en de belasting omhoog, in een laagconjunctuur de belasting omlaag en de overheidsuitgave omhoog. Om zo dus meer werk te verschaffen en de uitgave te stimuleren. Volgens mij heette dat een anti-cyclisch beleid, maar tis een b'tje erg weggezakt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:22
wildeman
wildeman is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-02-2005 @ 15:15 :
Het is een model voor conjuncturele werkeloosheid. In een hoogconjunctuur moeten volgens het model de overheidsuitgave omlaag en de belasting omhoog, in een laagconjunctuur de belasting omlaag en de overheidsuitgave omhoog. Om zo dus meer werk te verschaffen en de uitgave te stimuleren. Volgens mij heette dat een anti-cyclisch beleid, maar tis een b'tje erg weggezakt.
het keneysiaans (?) model is niet een model voor conjuncturele werkeloosheid alleen. Het is een model voor een hele economie. Wat jij beschrijft is idd een anticyclisch beleid, maar dat is niet de deifinitie van het keneysiaans model.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:59
DhrVerkade
DhrVerkade is offline
Het keynsiaans systeem is een model dat probeert evenwicht te vinden in de economie van een land...maar is ook een systeem om scenario's op toe te passen...bijvoorbeeld:

wat gebeurt er als er een lagere export is...of juist wat gebeurt er als het nationaal inkomen daalt...

Het geeft een overzicht over hoe de economie in elkaaar steekt...maar om het helemaal uit te leggen dat is errrug veel en best ingewikkeld

Laatst gewijzigd op 22-02-2005 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 16:27
M-Leentje
M-Leentje is offline
Citaat:
Last_Unicorn schreef op 22-02-2005 @ 15:59 :
maar om het helemaal uit te leggen dat is errrug veel en best ingewikkeld
Ja dat weet ik, maar nu snap ik het idee dat er achter zit.. Nu nog maar eens de aantekeningen doorspitten..

Bedankt!
Oud 22-02-2005, 17:26
Wawl
Wawl is offline
Zeer vereenvoudigd kan je het volgende zeggen. Keynes ging uit van een gegeven aanbod van arbeidskrachten. De mate waarin deze worden ingezet bij de productie wordt bepaald door de bestedingen. Dit zijn de consumptieve en investerings vraag van particulieren en overheid en de vraag uit het buitenland. Schieten de bestedingen tekort dan is er onderbestedingswerkloosheid. Door de bestedingen op te voeren verdwijnt deze.
Oud 22-02-2005, 21:56
Friedman
Friedman is offline
Je kan het beter gewoon overslaan. Keynes is toch achterhaald. Ik zou een statement maken naar je docent.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 23:46
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Friedman schreef op 22-02-2005 @ 22:56 :
Je kan het beter gewoon overslaan. Keynes is toch achterhaald. Ik zou een statement maken naar je docent.
Oud 23-02-2005, 10:08
M-Leentje
M-Leentje is offline
Citaat:
Haha denk niet dat die daar zo blij mee zou zijn..

En helaas is het ook een deel van mijn examenstof, dus moet het behandeld en getoetst worden...

Heb dus niet veel andere opties dan, of helemaal niks doen, of het maar proberen te begrijpen..
Oud 23-02-2005, 11:04
NERD
NERD is offline
Citaat:
Milton for President
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 23:57
Verwijderd
Hij heeft wel een punt, ik snap niet dat Keynes op de middelbare nog altijd zo belangrijk gemaakt wordt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:22
DhrVerkade
DhrVerkade is offline
ook op HBO word deze methode standaard nog bestudeerd uitgelegd hoor

en een vriend van me doet iets met eco op uni en die heeft het ook
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten