![]() |
[RAID 0] Formateren
Ik heb de zoekfunctie gebruikt en vond nog niets hier over.
Maar nu wil ik dus mijn 2 harddisks in RAID 0 formateren. Maar ik heb dus geen flauw idee hoe ik dit moet doen. Wie kan mij helpen? En moet ik hierna de SATA drivers opnieuw installeren en de RAID opnieuw instellen? specs: AMD 64 3000 (s 754)2x HD Hitachi 160 gb 7K250, Radeon9800Pro en 1024 Ram, |
Check de handleiding van je moederbord, daar staat het vrijwel zeker in. Meestal komt het erop neer dat je tijdens het opstarten op een knop moet drukken, waarna je in een configuratie progje komt waar je een RAID volume aan moet maken.
Ik raad het je overigens af; heel veel prestatiewinst is er niet en het risico om al je data kwijt te raken neemt met een factor 2 toe. Maar goed, zelf weten natuurlijk :) |
Citaat:
|
Omdat vrijwel alle testen dat uitwijzen :)
Om maar eens een paar voorbeelden te laten zien: http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2101 Citaat:
Citaat:
|
RAID 1 lijkt me te traag
en ik heb nu een tijdje RAID 0 en het beviel me best prima, although heb ik nu wat problemen met de hd's maar anders zou ik ze dan ook moeten formateren |
Citaat:
|
Dus als ik het goed begrijp is JBOD iets als twee schijven onder één lettertje?
Ik heb ook een paar identieke schijven van 40 Gb die ik het liefst zou combineren en als één volume aan wil roepen, wat is dan verstandig? |
JBOD is concatenating, schijven aan elkaar plakken. Beperkt snelheidsvoordeel, maar voornaamste voordeel is dat je 1 groot volume krijgt zonder het verhoogde risico van dataverlies van RAID0 (Striping).
@TS: RAID0 volume maak je, vervolgens formatteer je die volume. Je kunt niet iets "als RAID0 formatteren". |
Kan dat 'aan elkaar plakken' ook ongestraft als er nog data opstaat, of? :o
|
Citaat:
http://www.storagereview.com/guide20...vels/jbod.html |
maar verder zie ik dan geen voordeel aan JBOD, want ik heb gemerkt dat RAID0 toch wel een belachelijk grote hoeveelheid snelheidswinst maakt. (tenminste dat is hier het geval)
Maar ik heb nu dus voor het eerst wat softwareproblemen met mn schijven, maar dat ligt verder niet aan RAID0 ofzo. En ik wil gewoon clean beginnen. Dus hoe 'breek ik de Raid0 af'? Gewoon HD's ompluggen of iets dergelijks? Of de Raid veranderen met Ctrl+S tijdens het opstarten om in het BiosRAID menu te komen? ** mijn problemen zijn trouwens dat ik niet meer kan defragmenteren, en dat de pc nu 20 seconden langer opstart en ietjes trager is in windows. Voor te defragmenteren moet hij eerst een CHKDSK uitvoeren. Dit gaat wel in de cmd.exe maar als ik CHKDSK /F doe geeft ie een foutmelding dat dit al in gebruik is en dan krijg ik de vraag of hij dat bij de volgende boot wil doen |
Citaat:
|
Citaat:
bij JBOD heb je dus nog al je bestanden staan die op je eerste schijf stonden behalve het laatste bestand als daarvan nog een stukje op je tweede schijf stond. Bij RAID0 heb je geen data meer: je hebt enkel nog halve bestanden op je eerste schijf en de andere helften zitten op je gecrashte tweede schijf. Je bent natuurlijk wel 50% van je gegevens kwijt van JBOD, maar bij RAID0 is dat 100%. Je hebt dus theoretisch gezien, half zo veel risico's. Mja, ik zou het toch niet echt aanraden: JBOD of RAID0 is niet handig gewoon: liever tientallen partities, desnoods kun je ze toch in één boomstructuur enten (mounten onder linux; onder Windows XP (misschien ook wel NT en 2000) gaat het ook, zolang je rootpartitie van NTFS-formaat is. Natuurlijk als je met gigantische bestanden werkt van tientallen gigabytes en je hebt van die kleine schijfjes, heb je weer wel iets aan het koppelen van schijven, maar in dat geval is het misschien handiger om op zoek te gaan naar een grotere schijf ? |
Citaat:
|
Citaat:
En natuurlijk hangt alles af van het soort bestanden: voor heel simpele bestanden (CSV's, plain text-bestanden, etc.), kun je wel iets met een stukje van het bestand; met wat moeilijkere formaten (Word, Excel,-documenten, foto's, video's, muziek, ...), heb je al grotere stukken van nodig om er nog iets aan te hebben. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10. |