![]() |
meedoen aan betaalde onderzoeken
Via een familielid kwam ik terecht op de site www.pbr.nl . Het lijkt mij wel wat om een keer mee te doen aan zo'n onderzoek. Deels vanwege de vergoeding natuurlijk maar ook vanwege de ervaring.
Heeft hier iemand ervaring met zoiets? Hoe ging dat? En zijn die risico's echt nihil? En verder nog een vraagje: omdat ik een vrouw ben in 'de vruchtbare periode' mag ik alleen meedoen aan het onderzoek over een medicijn tegen hartritmestoornissen. Als eis staat er: Vrouwen in de vruchtbare leeftijd dienen een effectieve methode van anticonceptie te gebruiken. Ik ben niet aan de pil o.i.d., maar met welke reden staat dat er? Ik heb geen vriend, dus geen anticonceptie nodig.. geldt dat ook? :o |
onthouding is de beste methode van anticonceptie die er is, dus dat telt wel, denk ik :)
ik heb er verder niet echt ervaring mee. |
Misschien bedoelen ze alleen dat je in de periode dat het onderzoek loopt niet zwanger mag (kunnen) raken?
|
ze zijn bang dat jij kinderen krijgt met rare genetische afwijkingen en zij daarvoor aansprakelijk worden gesteld
|
Heey,
Mijn vriend doet mee aan betaalde onderzoeken, maar niet via dit maar bij het AMC (Amsterdam Medisch Centrum). Bij hem hebben ze dingen gedaan als: suikerspiegel meten (door bloed af te nemen), dan suiker in spuiten, waarna hij moest sporten. Daarna werd de suikerspiegel weer gemeten, zoiets. En ook nog andere onderzoeken, maar wat precies weet ik allemaal niet. Ook 1 waarvan hij aardig ziek werd (dat was ingecalculeerd) de testpersonen moesten toen ook een hele nacht blijven. Hij vindt het erg relaxt, je krijgt best veel betaald voor een paar uurtjes, hoeft 'ie niet vast te werken. |
hoeveel verdien je gemiddeld per uur dan?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Per onderzoek krijgt hij betaald, maarja als je het door het aantal uren doet is het iig een stuk hoger dan een bijbaantje ;)
Voor een paar uur geloof ik 50 - 100 euro, hangt van de intensiteit van het onderzoek af. Toen 'ie een hele nacht moest blijven was het geloof ik 200 euro. |
godsamme ben te jong :S
|
Citaat:
Die onderzoeken hebben al allerlei fasen doorlopen voordat er ook maar iets op mensen getest mag worden. |
kzou het graag willen doen maar ik rook en dat willen ze niet:p
|
Citaat:
Bij dat onderzoek waar ik nu over zit te denken, moet je trouwens 10 nachten blijven.. das wel heel lang, maar ik neem gewoon flink wat studieboeken mee en dan vermaak ik me wel ;) De vergoeding is ook niet niks; 1100 euro ongeveer. Thanx voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte! (y) |
Zie ik toch potverdorie een onderzoek die echt te toepasselijk is! Had ik 1500 euro kunnen verdienen :(
|
ik heb ergens gelezen in een krant dat ze testpersonen zochten en de deelnemers kregen 3750 euro voor 4 dagen! :eek:
|
Zometeen gaan ze medicijnen bij je testen, wordt je er ziek van en kan je flink gaan inboeten, in zowel geld (zorg is niet gratis) als gezondheid.
|
Citaat:
En al er een onderzoek zijn -goedgekeurd en wel- waar je bv. een flinke verkoudheid en meer van krijgt, moeten ze dat voor de tijd vermelden. Bovendien is het altijd je eigen risico. |
Je hebt, grof gezegd, 2 vormen van dit soort onderzoek.
De 1 is alleen maar meten. Dit kan lichamelijk onderzoek zijn, een MRI scan, bloed afmeten, etc. Die dingen zijn 9 van de 10 keer poliklinisch, dus je hoeft niet in een ziekenhuis te verblijven. Je bent dan het 'gezonde proefpersoo'' waarmee ze zieke mensen kunnen vergelijken. Bij de ander moet je medicijnen slikken. Hier moet je mee oppassen. Bijvoorbeeld een neuw 'medicijn' tegen aids. Dit is dan al onderzocht in het lab, en op dieren getest, maar ze weten nooit zeker hoe echte mensen erop reageren, daarom moeten de medicijnen getest worden. Je kunt hier dus wel degelijk bijwerkingen van krijgen. Hier krijg je het meeste geld voor: - medicijnen innemen - invasief onderzoek, vb. met een apparaat de longen of maag in, om daar 'hapjes' uit het slijmvlies te nemen (dit ivm risico's) - veel dagen in een ziekenhuis o.i.d. moeten blijven. Zelf doe ik regelmatig mee aan onderzoeken, maar meestal binnen het ErasmusMC Rotterdam. Je moet écht goed van tevoren uitzoeken wat het onderzoek inhoudt, en ook hoeveel tijd je er mee bezig bent (vb. 20 euro voor een vragenlijstje invullen, klinkt relaxt, maar niet als je er 5 uur mee bezig bent!) Succes |
Ik wil ook graag aan zoiets meedoen, maar ik word aankomende zomer pas 18. Moet dus nog eventjes wachten.
|
Citaat:
Ik heb laatst nog gelezen dat een Utrechtse hoogleraar werd geschorst omdat hij de bijwerkingen van een nieuwe medicijn, die hij dus ging testen bij mensen, niet had vermeld waardoor die mensen flink (chronisch?) ziek zijn geworden. Edit: ik zie net staan dat ze wel naar gezonde mensen vragen om een nieuw geneesmiddel te testen tegen HIV-1 infectie, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als Aids. Maar toch een beetje bizar. |
Ik doe nu mee aan een onderzoek naar het resultaat van elektrische tandenborstels waarin ik twee merken uit test. Het duurt 3 weken waarin je 3 afspraken hebt. Ik krijg hier 40 euro voor en dat vind ik opzich wel mooi betaald :)
Maargoed, hiervan is het niet schadelijk voor je gezondheid, dat is zeker. Andere onderzoeken die dat misschien wel zijn, zou ik niet zo gauw aannemen denk ik. Mijn gezondheid gaat voor alles. |
Citaat:
|
Ik wil wel meedoen maar ik durf niet zo goed eigenlijk. :/
|
Citaat:
Maar je kunt je natuurlijk wel flink beroerd gaan voelen en dat bloed prikken iedere dag vind ik ook niet echt heel erg leuk... |
Citaat:
|
Zo, dat zijn geen kleine bedragen!
|
zijn er geen onderzoeken voor mensen die wel roken?:p
|
Citaat:
Risico's op bijwerkingen zijn er natuurlijk wel. Maar eigenlijk niet op blijvende 'schade' ofzo. Tenminste, niet groter dan de kans dat je onder een auto komt ofzo :o |
Wat verstaat men onder 'medische controle', voordat je mee mag doen?
|
Citaat:
|
Citaat:
En over wel roken en niet.. in de Spits staan vrij vaak van die oproepen waarvoor ze mensen nodig hebben.. ook wel die roken |
Hoe kan je je dan opgeven voor het AMC? Is er een site ofzo waar je je kunt aanmelden?
|
Citaat:
|
Ik wilde eerst aan iets soortgelijks meedoen, eerst een medische test dan 1 dag vier uur en dan nog een dag acht uur.
De medische test hield in dat ik eerst suikerwater moest drinken en dat ze dan bloed afnamen en testte of ik geen diabetes type II had (hier ging het onderzoek over). Ik kreeg toen een contract dat ik moest tekenen; Het onderzoek hield in de 1e keer sporten e.d., de tweede keer aan een suiker infuus (ongevaarlijk geven ze ook aan anorexia patienten) en daarna namen ze een suk spierweefsel (onder verdoving) weg om te onderzoeken. De opbrengsten zouden rond de 400 liggen (weet ik niet meer precies) Uiteindelijk heb ik na het medische onderzoek afgehaakt, ik voelde er me toch niet veilig bij. Het snijden in mijn spierweefsel (in mijn been) vond ik toch geen fijn idee.... PS. bij het AMC meedoen aan tests; vaak staan in studentenkrantjes (bijv folia in UvA) advertensies "gezocht vrouwen tussen.. en .. voor....... Ook hangen in het AMC studie gedeelte (bij college zalen)wel eens advertensies. |
Citaat:
Natuurlijk heb je ook klinische trials waaraan alleen een bepaalde groep patienten meedoet, maar dit staat zelden in een krant (dit wordt meestal via de betreffende arts geregeld: die vraagt dan aan zijn/haar patienten of ze willen meedoen). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51. |