Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2005, 08:49
coldplayfan
coldplayfan is offline
Via een familielid kwam ik terecht op de site www.pbr.nl . Het lijkt mij wel wat om een keer mee te doen aan zo'n onderzoek. Deels vanwege de vergoeding natuurlijk maar ook vanwege de ervaring.

Heeft hier iemand ervaring met zoiets? Hoe ging dat? En zijn die risico's echt nihil?

En verder nog een vraagje: omdat ik een vrouw ben in 'de vruchtbare periode' mag ik alleen meedoen aan het onderzoek over een medicijn tegen hartritmestoornissen. Als eis staat er:
Vrouwen in de vruchtbare leeftijd dienen een effectieve methode van anticonceptie te gebruiken.
Ik ben niet aan de pil o.i.d., maar met welke reden staat dat er? Ik heb geen vriend, dus geen anticonceptie nodig.. geldt dat ook?
Oud 03-03-2005, 10:43
Verwijderd
onthouding is de beste methode van anticonceptie die er is, dus dat telt wel, denk ik
ik heb er verder niet echt ervaring mee.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 10:49
Balance
Balance is offline
Misschien bedoelen ze alleen dat je in de periode dat het onderzoek loopt niet zwanger mag (kunnen) raken?
Oud 03-03-2005, 12:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
ze zijn bang dat jij kinderen krijgt met rare genetische afwijkingen en zij daarvoor aansprakelijk worden gesteld
Oud 03-03-2005, 13:16
Experiment
Experiment is offline
Heey,

Mijn vriend doet mee aan betaalde onderzoeken, maar niet via dit maar bij het AMC (Amsterdam Medisch Centrum).
Bij hem hebben ze dingen gedaan als: suikerspiegel meten (door bloed af te nemen), dan suiker in spuiten, waarna hij moest sporten. Daarna werd de suikerspiegel weer gemeten, zoiets.
En ook nog andere onderzoeken, maar wat precies weet ik allemaal niet. Ook 1 waarvan hij aardig ziek werd (dat was ingecalculeerd) de testpersonen moesten toen ook een hele nacht blijven.

Hij vindt het erg relaxt, je krijgt best veel betaald voor een paar uurtjes, hoeft 'ie niet vast te werken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 13:22
eric wright
eric wright is offline
hoeveel verdien je gemiddeld per uur dan?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 14:36
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
eric wright schreef op 03-03-2005 @ 14:22 :
hoeveel verdien je gemiddeld per uur dan?
Hangt heeeel erg af van het soort onderzoek.
Oud 03-03-2005, 15:06
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Ieke schreef op 03-03-2005 @ 15:36 :
Hangt heeeel erg af van het soort onderzoek.
Hehe hoe maffer het onderzoek en hoe groter het risico op (blijvend) letsel, hoe meer centjes! Leuk voor de levensmoeën onder ons.
Oud 03-03-2005, 15:23
Experiment
Experiment is offline
Per onderzoek krijgt hij betaald, maarja als je het door het aantal uren doet is het iig een stuk hoger dan een bijbaantje

Voor een paar uur geloof ik 50 - 100 euro, hangt van de intensiteit van het onderzoek af. Toen 'ie een hele nacht moest blijven was het geloof ik 200 euro.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 16:44
leucomelas
leucomelas is offline
godsamme ben te jong
Oud 03-03-2005, 17:37
Verwijderd
Citaat:
MightyDuck schreef op 03-03-2005 @ 16:06 :
Hehe hoe maffer het onderzoek en hoe groter het risico op (blijvend) letsel, hoe meer centjes! Leuk voor de levensmoeën onder ons.
Nou ja, de prijs wordt meer bepaald door (zoals Experiment zei) de intensiteit vh onderzoek en hoe lang je moet blijven.
Die onderzoeken hebben al allerlei fasen doorlopen voordat er ook maar iets op mensen getest mag worden.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 17:44
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
kzou het graag willen doen maar ik rook en dat willen ze niet
Oud 03-03-2005, 20:46
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-03-2005 @ 11:49 :
Misschien bedoelen ze alleen dat je in de periode dat het onderzoek loopt niet zwanger mag (kunnen) raken?
Hmm zou kunnen.. maar ik dacht zelf dat het ook wel iets te maken zou hebben met hormonen enzo. Klachten m.b.t menstruatie enzo kunnen de resultaten van zo'n onderzoek wel beïnvloeden natuurlijk.

Bij dat onderzoek waar ik nu over zit te denken, moet je trouwens 10 nachten blijven.. das wel heel lang, maar ik neem gewoon flink wat studieboeken mee en dan vermaak ik me wel
De vergoeding is ook niet niks; 1100 euro ongeveer.

Thanx voor de reacties en ik hou jullie op de hoogte!
Oud 03-03-2005, 21:47
Verwijderd
Zie ik toch potverdorie een onderzoek die echt te toepasselijk is! Had ik 1500 euro kunnen verdienen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 19:50
Apomes
Apomes is offline
ik heb ergens gelezen in een krant dat ze testpersonen zochten en de deelnemers kregen 3750 euro voor 4 dagen!
Oud 05-03-2005, 15:06
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Zometeen gaan ze medicijnen bij je testen, wordt je er ziek van en kan je flink gaan inboeten, in zowel geld (zorg is niet gratis) als gezondheid.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 17:21
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 05-03-2005 @ 16:06 :
Zometeen gaan ze medicijnen bij je testen, wordt je er ziek van en kan je flink gaan inboeten, in zowel geld (zorg is niet gratis) als gezondheid.
Als dat zo is zou het betreffende onderzoek niet eens goedgekeurd worden.
En al er een onderzoek zijn -goedgekeurd en wel- waar je bv. een flinke verkoudheid en meer van krijgt, moeten ze dat voor de tijd vermelden. Bovendien is het altijd je eigen risico.
Oud 05-03-2005, 18:32
Roos
Roos is offline
Je hebt, grof gezegd, 2 vormen van dit soort onderzoek.

De 1 is alleen maar meten. Dit kan lichamelijk onderzoek zijn, een MRI scan, bloed afmeten, etc. Die dingen zijn 9 van de 10 keer poliklinisch, dus je hoeft niet in een ziekenhuis te verblijven.
Je bent dan het 'gezonde proefpersoo'' waarmee ze zieke mensen kunnen vergelijken.

Bij de ander moet je medicijnen slikken. Hier moet je mee oppassen. Bijvoorbeeld een neuw 'medicijn' tegen aids. Dit is dan al onderzocht in het lab, en op dieren getest, maar ze weten nooit zeker hoe echte mensen erop reageren, daarom moeten de medicijnen getest worden. Je kunt hier dus wel degelijk bijwerkingen van krijgen.

Hier krijg je het meeste geld voor:
- medicijnen innemen
- invasief onderzoek, vb. met een apparaat de longen of maag in, om daar 'hapjes' uit het slijmvlies te nemen (dit ivm risico's)
- veel dagen in een ziekenhuis o.i.d. moeten blijven.

Zelf doe ik regelmatig mee aan onderzoeken, maar meestal binnen het ErasmusMC Rotterdam. Je moet écht goed van tevoren uitzoeken wat het onderzoek inhoudt, en ook hoeveel tijd je er mee bezig bent
(vb. 20 euro voor een vragenlijstje invullen, klinkt relaxt, maar niet als je er 5 uur mee bezig bent!)

Succes
Oud 05-03-2005, 19:48
ellen16
ellen16 is offline
Ik wil ook graag aan zoiets meedoen, maar ik word aankomende zomer pas 18. Moet dus nog eventjes wachten.
Oud 06-03-2005, 09:47
H2O
H2O is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-03-2005 @ 19:32 :

Bij de ander moet je medicijnen slikken. Hier moet je mee oppassen. Bijvoorbeeld een neuw 'medicijn' tegen aids.

Succes
Dat doen ze nooit bij gezonde mensen, meestal vragen ze terminaal zieke aidspatienten of ze meewillen doen. Maar het is idd niet zo slim om mee te doen aan dit soort onderzoeken.
Ik heb laatst nog gelezen dat een Utrechtse hoogleraar werd geschorst omdat hij de bijwerkingen van een nieuwe medicijn, die hij dus ging testen bij mensen, niet had vermeld waardoor die mensen flink (chronisch?) ziek zijn geworden.

Edit: ik zie net staan dat ze wel naar gezonde mensen vragen om een nieuw geneesmiddel te testen tegen HIV-1 infectie, maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als Aids. Maar toch een beetje bizar.

Laatst gewijzigd op 06-03-2005 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 19:39
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik doe nu mee aan een onderzoek naar het resultaat van elektrische tandenborstels waarin ik twee merken uit test. Het duurt 3 weken waarin je 3 afspraken hebt. Ik krijg hier 40 euro voor en dat vind ik opzich wel mooi betaald

Maargoed, hiervan is het niet schadelijk voor je gezondheid, dat is zeker. Andere onderzoeken die dat misschien wel zijn, zou ik niet zo gauw aannemen denk ik. Mijn gezondheid gaat voor alles.
Oud 06-03-2005, 19:46
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Roos schreef op 05-03-2005 @ 19:32 :

Bij die tweede vorm die jij noemt (medicijnen slikken) wil ik nog even toevoegen dat het ook voorkomt dat een medicijn goedgekeurd moet worden voor de nederlandse markt. Er zijn dan al tests geweest voor bijvoorbeeld de amerikaanse markt.
Oud 06-03-2005, 19:51
Drez
Drez is offline
Ik wil wel meedoen maar ik durf niet zo goed eigenlijk. :/
Oud 08-03-2005, 13:45
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
dReZ schreef op 06-03-2005 @ 20:51 :
Ik wil wel meedoen maar ik durf niet zo goed eigenlijk. :/
Als ik de site van het pbr mag geloven, zijn de risico's niet groter dan wanneer je normaal deelneemt aan de maatschappij.. dus in dat opzicht is het niet echt eng.

Maar je kunt je natuurlijk wel flink beroerd gaan voelen en dat bloed prikken iedere dag vind ik ook niet echt heel erg leuk...
Oud 08-03-2005, 14:15
Verwijderd
Citaat:
coldplayfan schreef op 08-03-2005 @ 14:45 :
Als ik de site van het pbr mag geloven, zijn de risico's niet groter dan wanneer je normaal deelneemt aan de maatschappij.. dus in dat opzicht is het niet echt eng.
Maar ze willen natuurlijk dat je je opgeeft, dus daar zou ik niet in trappen
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 14:31
Envy
Envy is offline
Zo, dat zijn geen kleine bedragen!
Oud 08-03-2005, 15:07
Zero-Zero
Zero-Zero is offline
zijn er geen onderzoeken voor mensen die wel roken?
Oud 08-03-2005, 15:11
coldplayfan
coldplayfan is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 08-03-2005 @ 15:15 :
Maar ze willen natuurlijk dat je je opgeeft, dus daar zou ik niet in trappen
Als er ooit iets heel erg mis zou zijn gegaan, wist heel nederland dat wel en zouden ze noooooit weer van die onderzoeken mogen doen..

Risico's op bijwerkingen zijn er natuurlijk wel.

Maar eigenlijk niet op blijvende 'schade' ofzo. Tenminste, niet groter dan de kans dat je onder een auto komt ofzo
Oud 19-03-2005, 23:26
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Wat verstaat men onder 'medische controle', voordat je mee mag doen?
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 09:43
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 08-03-2005 @ 15:07 :
zijn er geen onderzoeken voor mensen die wel roken?
Testen van afkickmiddeltjes
Oud 20-03-2005, 10:03
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef op 20-03-2005 @ 00:26 :
Wat verstaat men onder 'medische controle', voordat je mee mag doen?
Ik denk dat ze je eerst uitgebreid checken of je wel gezond bent en dat soort dingen voordat je mee mag doen? (owh.. ik zie 't al op die site staan bij "meedoen en dan" en dan van a-z )

En over wel roken en niet.. in de Spits staan vrij vaak van die oproepen waarvoor ze mensen nodig hebben.. ook wel die roken
Oud 23-03-2005, 15:51
Happykleppy
Happykleppy is offline
Hoe kan je je dan opgeven voor het AMC? Is er een site ofzo waar je je kunt aanmelden?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 17:43
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Happykleppy schreef op 23-03-2005 @ 16:51 :
Hoe kan je je dan opgeven voor het AMC? Is er een site ofzo waar je je kunt aanmelden?
Volgens mij niet, mijn vriendje doet die onderzoeken bij het AMC... Hij woont zelf in Enschede, maar zijn zus werkt in het AMC en die ziet dan briefjes hangen, of hoort het van de onderzoekers.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:28
Havik
Havik is offline
Ik wilde eerst aan iets soortgelijks meedoen, eerst een medische test dan 1 dag vier uur en dan nog een dag acht uur.

De medische test hield in dat ik eerst suikerwater moest drinken en dat ze dan bloed afnamen en testte of ik geen diabetes type II had (hier ging het onderzoek over). Ik kreeg toen een contract dat ik moest tekenen;

Het onderzoek hield in de 1e keer sporten e.d., de tweede keer aan een suiker infuus (ongevaarlijk geven ze ook aan anorexia patienten) en daarna namen ze een suk spierweefsel (onder verdoving) weg om te onderzoeken. De opbrengsten zouden rond de 400 liggen (weet ik niet meer precies)

Uiteindelijk heb ik na het medische onderzoek afgehaakt, ik voelde er me toch niet veilig bij. Het snijden in mijn spierweefsel (in mijn been) vond ik toch geen fijn idee....

PS. bij het AMC meedoen aan tests; vaak staan in studentenkrantjes (bijv folia in UvA) advertensies "gezocht vrouwen tussen.. en .. voor.......
Ook hangen in het AMC studie gedeelte (bij college zalen)wel eens advertensies.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 23:26
Roos
Roos is offline
Citaat:
H2O schreef op 06-03-2005 @ 10:47 :
Dat doen ze nooit bij gezonde mensen, meestal vragen ze terminaal zieke aidspatienten of ze meewillen doen.
Dat is niet waar. Vaak zoeken ze juist gezonde mensen om de bijwerkingen te onderzoeken. Ook bijvoorbeeld medicijnen tegen psychische aandoeningen of hartritmestoornissen.

Natuurlijk heb je ook klinische trials waaraan alleen een bepaalde groep patienten meedoet, maar dit staat zelden in een krant (dit wordt meestal via de betreffende arts geregeld: die vraagt dan aan zijn/haar patienten of ze willen meedoen).

Regels voor berichten