![]() |
[WI]Goniometrie
Geachte allen,
Bij de volgende som kom ik er niet uit. 75. Gegeven is de functie f(x)=cos 2x- 2 sin x +2 met domein [0,2pi]. In figuur 3.28 zie je een globale grafiek met de uitersten A,B,C en D. a. Voor welke p heeft de vergelijking f(x)=p vieroplossingen. PS: Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het moet? Het liefst zou ik het zelf proberen, maar ik weet niet hoe het moet. Uitleg en/of antwoorden. met vriendelijke groet, jaap van houtum |
Nog een vraag betreffende goniometrie:
De afgeleide van f(x)= 3*cos x/ 2-sin x Hoe? ik kom met de quotient-regel in de pruts want dat moet ik allerlei dingen door elkaar gaan delen en dan loopt het vast bij mij. MVg Jaap |
Je eerste opgave begrijp ik niet volledig maar voor de afgeleide is het toch gewoon de quotiënt regel hoor:
((3cosx)/(2-sinx))' = ((3cosx)'(2-sinx)-(3cosx)(2-sinx)')/(2-sinx)² = (-3sinx(2-sinx)-3cosx(-cosx))/(2-sinx)² = (-6sinx+3sin²x+3cos²x)/(2-sinx)² = (-6sinx+3)/(2-sinx)² = 3(1-2sinx)/(2-sinx)² |
Citaat:
waarden f minimaal en maximaal kan aannemen. De vraag "Voor welke p heeft de vergelijking f(x)=p vier oplossingen" kun je ook lezen als: voor welke waarde(n) van p heeft de grafiek van f 4 snijpunten met de lijn y=p? Je weet hoe de grafiek van f er uit ziet, waar de extremen (de maxima en de minima) zich bevinden, en wat de waarden van de extremen zijn, dus kun je de vraag beantwoorden. f(x)= 3*cos(x)/(2-sin(x)) heeft de afgeleide f'(x)=[-3*sin(x)(2-sin(x))-3*cos(x)*-cos(x)]/(2-sin(x))² =(-6*sin(x)+3*sin²(x)+3*cos²(x))/(2-sin(x))²=(-6*sin(x)+3)/(2-sin(x))² |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:04. |