![]() |
zandwoestijn
te leven zonder dood te gaan
is niet mogelijk had hij mij gezegd zijn stem was al verzworven gestrengeld met de wind vlagen zandverstuiving en een briesje zout hadden zijn verweerde ge- zicht tot eind en loos zondagsondergang bezworen hij had zijn ogen tot spleetjes neergeknepen hij stond er broos als ijzer in de wind de kracht van vlagen had zijn grijze haren om mij- nentwegen verstrooid; verward doen staan ten hemel opgeheven hij liep mij voor en ik trachtte tevergeefs in zijn voetsporen te treden licht gebogen en de handen op de rug begaf hij zich in de woestijn van vergeten woorden daar waar ontkende waarheden en helmgras van gerichtigheid al generaties lang bedolven onder zware slagen eigene wegen en verkozen waren boven eeuwig hij keek niet een keer om langzaam zeker verdween hij klotste slagen langs ontblote voeten gezichtseinder over beginneloze vlakten en ik stond daar verlaten in de branding van het leven maar ik wist ik kon niet leven want ik was al eeuwig doodgebleven |
Weet je, ik snap er helemaal niets van. Ik probeeer dan te begrijpen over wie je het hebt, maar dat weet ik natuurlijk niet, en misschien heb je het wel over een denkbeeldig persoon, of niet eens over een persoon, ik vind het gedicht zo vaag (de meeste gedichten) Door een paar mooie woorden achter elkaar in een bepaald ritme te zetten krijg je dus een gedicht, maar heeft het dan ook een betekenis? Nou ja, waarschijnlijk zal ik het nooit begrijpen.
(ik ben geen gedichtenkenner, en zit dus niet speciaal zwart wits gedicht af te kraken, maar ik ben gewoon iemand die probeert te om het mooie van gedichten in te zien en probeert gedichten en dichters te begrijpen, -wat me tot nu toe niet lukt-) |
dichters liegen de waarheid zei bertus aafjes.
het heeft geen betekenis, het is een betekenis, verhuld in woorden. het is geen zoeken naar mooie woorden, maar een bewoorden. en dat je het niet begrijpt (gelukkig maar), dat je niet snapt wie ik ermee bedoel etc, daar gaat het niet om. Een dichtbundel is een grote vuilnisbak waaruit iedereen kan pikken wat 'ie wil sprak hugo claus. en daar had hij gelijk in. |
een gedicht is dus een betekenis, maar wat is dan de betekenis?
|
misschien heb ik het verkeerd gezegd :(. sterker nog, ik weet het wel zeker.
kunnen we dit niet beter ergens anders bespreken, hier is mijn topic niet voor :nono: |
naja, is goed
|
mooi gesproken zwart-wit :). Jij snapt waar het om gaat (y)
dit keer geen sarcasme, ik meen het Ik vind het leuk om wat van je te lezen, want zo vaak post je je gedichten niet, ondanks dat je toch heel actief op andere gedichten reageert. (het tegenovergestelde van veel andere 'dichters' hier hihi). Je woordgebruik is heel sterk. Ik betrap je op Bijbels taalgebruik. Vooral mijnentwegen moest ik om gniffelen. Woorden als: verzworven, gerichtigheid, eigene, beginneloze en gezichtseinder, heerlijk! Toch vind ik je vorm vaag, en snap ik de functionaliteit er niet van. Ook vind het ik af en toe te prozaïsch en lijkt de betekenis van hele zinsdelen compleet aan mij voorbij te gaan, ook al snap ik de individuele woorden. Het heeft iets mystieks en occults (alhoewel dat bijna synoniemen zijn). Ik vind het wel bijzonder, maar ik weet niet of ik het mooi vind. |
Ik vind het wel mooi. Je schept echt een erg mooi beeld. En vooral je woordgebruik vind ik echt heel erg fijn. Ik stoor me ook niet aan de vorm, ik vind het wel iets hebben. Ik zie echt een man lopen en deze vorm versterkt dat op de één of andere manier.
Vooral zijn stem was al verzworven gestrengeld met de wind vlagen zandverstuiving en een briesje zout hadden zijn verweerde ge- zicht tot eind en loos zondagsondergang bezworen vind ik leuk :) Kritiekpuntje is misschien inderdaad dat het wat te prozaïsch is, maar dat maakt het voor mij niet minder mooi. Leuk (Y) Schrijf je niet zo vaak gedichten of post je ze gewoon niet zo vaak? Ik vind het altijd leuk om iets van jou te lezen, sowieso - zoals Halogeen al zegt - omdat jij wél erg actief op anderen reageert. |
dank voor de reacties!
@halogeen: valt het nou echt zo op dat ik, conservatief christen, een trouwe lezer ben van de bijbel in statenvertaling? :( wat een uitstraling! ik had het iig zelf nog nooit opgemerkt. raar dat zulke dingen zelfs ongemerkt je taalgebruik beinvloeden! @thoughtful: eigenlijk schrijf ik niet zo vaak nee. ik voel nooit de drang om iets ook maar gelijk te posten, ik laat het liever eerst even bezinken. en verder, stelt u niet aan. de laatste is nog maar van 10 dagen geleden en aan uberposts hebben we ook niks :nono:. |
Citaat:
en sommige zijn ook ontzettend lieeevvv <3 (de alliteraaaatie + ik ben er zelf ook een.. half). De ouderwetse statenvertaling lees ik ook nog steeds het liefst. Voor mijn gevoel staat die nog het dichst bij het Hebreeuws en Grieks. |
Ik vind het moeilijk om een consequente toon in je gedicht te ontdekken en ook vrees ik dat de betekenis van sommige fragmenten me geheel ontgaat, maar dat geeft natuurlijk niet. Als ik er wat langer naar kijk zal ik het op m'n eigen manier kunnen interpreteren natuurlijk. Wel roep je een heel mooi beeld op, dat moet ik echt zeggen, en je hebt een zeer rijk taalgebruik en mooie, beeldende verwoordingen. Het warrige vind ik soms iets te warrig, en de cursieve stukjes voegen voor mijn gevoel eigenlijk alleen maar iets toe omdat ze cursief zijn. Ik denk dat ze anders te nietszeggend zouden zijn.
|
Citaat:
En ik blijf het mooi vinden trouwens, je beeldende taalgebruik. |
Citaat:
|
Citaat:
Jij tegenwoordig ook helemaal niet meer... Zo op de eerste pagina staan er nu vooral gedichten van mensen die eigenlijk nauwelijks op anderen reageren, wel jammer, want we waren zo goed bezig... Waar zijn alle andere vaste posters gebleven? |
Citaat:
|
Ik heb even weinig zin om uitgebreid commentaar te geven :). Laten we het er voor een keer op houden dat ik hem gewoon mooi vind.
|
Ik vind hem ook apart, het is een mooie vorm. Grappig hoe je gedicht als het ware golft: qua inhoud maar ook de ehm nou ja in hoe het eruit ziet (nee ik ben niet duidelijk). Je hele gedicht is wel wat chaotisch, ik snap geloof ik lang niet alles, maar je eind is wel erg duidelijk en dat vind ik goed :).
|
1 woord: geweldig!
(y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46. |