Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2005, 13:10
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
te leven zonder dood te gaan
is niet mogelijk
had hij mij gezegd

zijn stem was al verzworven
gestrengeld met de wind
vlagen zandverstuiving
en een briesje zout
hadden zijn
verweerde ge-
zicht
tot eind
en
loos
zondagsondergang
bezworen

hij had zijn ogen
tot spleetjes neergeknepen
hij stond er broos
als ijzer in de wind
de kracht van vlagen
had zijn grijze haren
om mij-
nentwegen
verstrooid; verward
doen staan ten hemel opgeheven

hij liep mij voor
en ik trachtte
tevergeefs
in zijn voetsporen te treden

licht gebogen en de handen op de rug
begaf hij zich in de woestijn van vergeten woorden
daar waar ontkende waarheden en helmgras van gerichtigheid
al generaties lang bedolven onder zware slagen
eigene wegen en verkozen waren
boven

eeuwig

hij keek niet een keer om
langzaam zeker verdween hij
klotste slagen langs ontblote voeten
gezichtseinder over beginneloze vlakten
en ik stond daar verlaten
in de branding van het leven

maar ik wist
ik kon niet leven
want ik was al eeuwig
doodgebleven
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2005, 13:45
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Weet je, ik snap er helemaal niets van. Ik probeeer dan te begrijpen over wie je het hebt, maar dat weet ik natuurlijk niet, en misschien heb je het wel over een denkbeeldig persoon, of niet eens over een persoon, ik vind het gedicht zo vaag (de meeste gedichten) Door een paar mooie woorden achter elkaar in een bepaald ritme te zetten krijg je dus een gedicht, maar heeft het dan ook een betekenis? Nou ja, waarschijnlijk zal ik het nooit begrijpen.

(ik ben geen gedichtenkenner, en zit dus niet speciaal zwart wits gedicht af te kraken, maar ik ben gewoon iemand die probeert te om het mooie van gedichten in te zien en probeert gedichten en dichters te begrijpen, -wat me tot nu toe niet lukt-)
Oud 10-03-2005, 14:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
dichters liegen de waarheid zei bertus aafjes.
het heeft geen betekenis, het is een betekenis, verhuld in woorden. het is geen zoeken naar mooie woorden, maar een bewoorden. en dat je het niet begrijpt (gelukkig maar), dat je niet snapt wie ik ermee bedoel etc, daar gaat het niet om. Een dichtbundel is een grote vuilnisbak waaruit iedereen kan pikken wat 'ie wil sprak hugo claus. en daar had hij gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:10
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
een gedicht is dus een betekenis, maar wat is dan de betekenis?
Oud 10-03-2005, 14:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
misschien heb ik het verkeerd gezegd . sterker nog, ik weet het wel zeker.

kunnen we dit niet beter ergens anders bespreken, hier is mijn topic niet voor

Laatst gewijzigd op 10-03-2005 om 14:27.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:31
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
naja, is goed
Oud 10-03-2005, 14:49
Halogeen
Halogeen is offline
mooi gesproken zwart-wit . Jij snapt waar het om gaat
dit keer geen sarcasme, ik meen het

Ik vind het leuk om wat van je te lezen, want zo vaak post je je gedichten niet, ondanks dat je toch heel actief op andere gedichten reageert. (het tegenovergestelde van veel andere 'dichters' hier hihi).

Je woordgebruik is heel sterk. Ik betrap je op Bijbels taalgebruik. Vooral mijnentwegen moest ik om gniffelen. Woorden als: verzworven, gerichtigheid, eigene, beginneloze en gezichtseinder, heerlijk! Toch vind ik je vorm vaag, en snap ik de functionaliteit er niet van. Ook vind het ik af en toe te prozaïsch en lijkt de betekenis van hele zinsdelen compleet aan mij voorbij te gaan, ook al snap ik de individuele woorden.

Het heeft iets mystieks en occults (alhoewel dat bijna synoniemen zijn). Ik vind het wel bijzonder, maar ik weet niet of ik het mooi vind.
Oud 10-03-2005, 15:07
Verwijderd
Ik vind het wel mooi. Je schept echt een erg mooi beeld. En vooral je woordgebruik vind ik echt heel erg fijn. Ik stoor me ook niet aan de vorm, ik vind het wel iets hebben. Ik zie echt een man lopen en deze vorm versterkt dat op de één of andere manier.
Vooral
zijn stem was al verzworven
gestrengeld met de wind
vlagen zandverstuiving
en een briesje zout
hadden zijn
verweerde ge-
zicht
tot eind
en
loos
zondagsondergang
bezworen

vind ik leuk
Kritiekpuntje is misschien inderdaad dat het wat te prozaïsch is, maar dat maakt het voor mij niet minder mooi.
Leuk

Schrijf je niet zo vaak gedichten of post je ze gewoon niet zo vaak? Ik vind het altijd leuk om iets van jou te lezen, sowieso - zoals Halogeen al zegt - omdat jij wél erg actief op anderen reageert.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:55
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
dank voor de reacties!

@halogeen: valt het nou echt zo op dat ik, conservatief christen, een trouwe lezer ben van de bijbel in statenvertaling? wat een uitstraling! ik had het iig zelf nog nooit opgemerkt. raar dat zulke dingen zelfs ongemerkt je taalgebruik beinvloeden!

@thoughtful: eigenlijk schrijf ik niet zo vaak nee. ik voel nooit de drang om iets ook maar gelijk te posten, ik laat het liever eerst even bezinken. en verder, stelt u niet aan. de laatste is nog maar van 10 dagen geleden en aan uberposts hebben we ook niks .
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:58
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-03-2005 @ 18:53 :
[B]dank voor de reacties!

idd istie wat prozaisch, maar ik ben nou eenmaal niet zo strak aangelegd .

@halogeen: valt het nou echt zo op dat ik, conservatief christen, een trouwe lezer ben van de bijbel in statenvertaling? wat een uitstraling! ik had het iig zelf nog nooit opgemerkt. raar dat zulke dingen zelfs ongemerkt je taalgebruik beinvloeden!
hmja dat ook. Maar ik heb stiekem ook posts van je gelezen op de andere deelfora . Conservatieve Christenen zijn cool .
en sommige zijn ook ontzettend lieeevvv <3
(de alliteraaaatie + ik ben er zelf ook een.. half). De ouderwetse statenvertaling lees ik ook nog steeds het liefst. Voor mijn gevoel staat die nog het dichst bij het Hebreeuws en Grieks.
Oud 10-03-2005, 18:20
Reem
Reem is offline
Ik vind het moeilijk om een consequente toon in je gedicht te ontdekken en ook vrees ik dat de betekenis van sommige fragmenten me geheel ontgaat, maar dat geeft natuurlijk niet. Als ik er wat langer naar kijk zal ik het op m'n eigen manier kunnen interpreteren natuurlijk. Wel roep je een heel mooi beeld op, dat moet ik echt zeggen, en je hebt een zeer rijk taalgebruik en mooie, beeldende verwoordingen. Het warrige vind ik soms iets te warrig, en de cursieve stukjes voegen voor mijn gevoel eigenlijk alleen maar iets toe omdat ze cursief zijn. Ik denk dat ze anders te nietszeggend zouden zijn.
Oud 10-03-2005, 20:48
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-03-2005 @ 18:55 :
@thoughtful: eigenlijk schrijf ik niet zo vaak nee. ik voel nooit de drang om iets ook maar gelijk te posten, ik laat het liever eerst even bezinken. en verder, stelt u niet aan. de laatste is nog maar van 10 dagen geleden en aan uberposts hebben we ook niks .
Dat is waar Maar die dáárvoor was wel lang geleden En ik blijf erbij dat ik het leuk vind iets van jou te lezen
En ik blijf het mooi vinden trouwens, je beeldende taalgebruik.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 08:57
Reem
Reem is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 10-03-2005 @ 21:48 :
Dat is waar Maar die dáárvoor was wel lang geleden En ik blijf erbij dat ik het leuk vind iets van jou te lezen
En ik blijf het mooi vinden trouwens, je beeldende taalgebruik.
Zo vaak post jij trouwens ook niet Thoughtful.
Oud 11-03-2005, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Re3m schreef op 11-03-2005 @ 09:57 :
Zo vaak post jij trouwens ook niet Thoughtful.
Valt toch wel mee?
Jij tegenwoordig ook helemaal niet meer...
Zo op de eerste pagina staan er nu vooral gedichten van mensen die eigenlijk nauwelijks op anderen reageren, wel jammer, want we waren zo goed bezig... Waar zijn alle andere vaste posters gebleven?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 15:41
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Re3m schreef op 10-03-2005 @ 19:20 :
Ik vind het moeilijk om een consequente toon in je gedicht te ontdekken en ook vrees ik dat de betekenis van sommige fragmenten me geheel ontgaat, maar dat geeft natuurlijk niet. Als ik er wat langer naar kijk zal ik het op m'n eigen manier kunnen interpreteren natuurlijk. Wel roep je een heel mooi beeld op, dat moet ik echt zeggen, en je hebt een zeer rijk taalgebruik en mooie, beeldende verwoordingen. Het warrige vind ik soms iets te warrig, en de cursieve stukjes voegen voor mijn gevoel eigenlijk alleen maar iets toe omdat ze cursief zijn. Ik denk dat ze anders te nietszeggend zouden zijn.
juist, je hebt gelijk. dat heb ik bij al mijn gedichten, ze zijn allemaal nogal warrig. gebaseerd op een gedachte of idee, met een betere uitwerking dan de basis zelf. het drijft een beetje. en met die cursieve stukjes heb je gelijk, maar zonder zou niet kunnen. en het is juist de simpelheid waarin het mij ligt. maar ook jij bedankt voor je comment .
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:30
Verwijderd
Ik heb even weinig zin om uitgebreid commentaar te geven . Laten we het er voor een keer op houden dat ik hem gewoon mooi vind.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 18:50
CSN
CSN is offline
Ik vind hem ook apart, het is een mooie vorm. Grappig hoe je gedicht als het ware golft: qua inhoud maar ook de ehm nou ja in hoe het eruit ziet (nee ik ben niet duidelijk). Je hele gedicht is wel wat chaotisch, ik snap geloof ik lang niet alles, maar je eind is wel erg duidelijk en dat vind ik goed .
Oud 17-03-2005, 19:56
~*kar*~
~*kar*~ is offline
1 woord: geweldig!

Reageren

Regels voor berichten