![]() |
[na] energieomzetting + wat berekeningen
Ik zit in de knoop met een verslag.
Vragen over energieomzettingen: - Welke energieomzettingen vinden plaats tijdens het optillen van een balletje? - Welke energieomzettingen vinden er plaats bij het laten vallen van de bal? - Welke energieomzettingen vinden er plaats als de bal terug stuitert tot een hoogte van 0,8 m? - Welke soort energie heeft de bal op de hoogte van 0,8 m? Ik snap niet echt wat ze bedoelen met energieomzettingen. :o Nog een vraag over berekenen van arbeid: - Bereken de arbeid die je moet verrichten om de bal 1,0 m op te tillen. (De bal is 0,002 kg) ^ Hoe wil je dat ooit doen? Want met de Ek = 0,5 m x v² heb je de snelheid nodig, en die weet je niet. Hoe kan je anders arbeid berekenen? - Hoe groot in de energie als de bal naar de stuitering op een hoogte van 0,8 m is? Uit de rest kwam ik wel, maar dit vind ik best lastig. :s Wie kan dit voor mij uitleggen? Alvast heel erg bedankt. :) |
Iemand? :(
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Dank je wel!!!
Nog eentje...:bloos: - Welke energieomzetting(en) vindt (vinden) er plaats als de bal de grond raakt en deze iets in duwt? :bloos: |
Oeps, fout gelezen.
Het indeuken kan je beschouwen als veerenergie. E(kin) -> E(veer) -> E(kin) -> E(zwaarte) |
Is warmte trouwens ook geen energieomzetting?
|
Citaat:
Grof gezegd: E(kin1) - W(wrijving) -> E(kin2) |
Dus is het dan verstandig dat ik dat er ook bij zet? Want het is toch een energieomzetting.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Wat er wel gebeurt is: Je spieren verrichten arbeid bij het optillen. Die arbeid wordt omgezet in kinetische energie (nodig om met een bepaalde snelheid te tillen) van de hand (en de arm natuurlijk) en het balletje en potentiële energie (nodig om tegen de zwaartekracht in te werken) van hand en ballentje. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Dank jullie wel! Ik heb nu die energieomzettingen wel door, dus de rest van de vragen daarover kon ik zo invullen. (y)
Ja, de wrijving mag ik verwaarlozen, maar ik heb het er tussen haakjes toch even bijgezet. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12. |