![]() |
Eigen bijdrage psychotherapie: terecht of geldklopperij?!
Hey mede-forummers!
Sinds minister Hoogervorst de wet heeft doorgedrukt dienen zowel kinderen/jeugd als wel de volwassenen een eigen bijdrage per sessie te betalen. (Voor de jeugd te weten 15,00 eypo per sessie van 3 kwartier). Dan heb ik het niet eens over het feit dat je maximaal recht op 50 zittingen hebt.. Binnen afzienbare tijd krijgt iedereen die hier mee van doen heeft een brief in de bus. Wat vinden jullie ervan? Is het een goede 'afschrikmethode' zodat niet iedereen met elk psychisch pijntje direct in psychotherapie gaat? Of, is het mensonwaardig te korten op psychische hulp? Ikzelf ben enerzijds best boos omtrent die eigen bijdrage, het is toch voor mij weer 60 eypo per maand. Okay, brandt allen los! |
Hum. Een kleine bijdrage vind ik niet eens zo vreemd. In de medische en psychische zorg wordt wel vaker om een kleine bijdrage gevraagd. En psychologische hulp zie ik niet als iets dat heel anders is dan medische hulp. Ik vind het eigenlijk niet echt raar of oneerlijk (natuurlijk wel lastig ;)).
|
naar mijn weten betaalde ik 2 of 3 jaar nu terug, ook 10 euro per keer aan eigen bijdrage... :confused:
|
Lijkt me niet meer dan logisch, er is geen enkele reden om de kosten van gezondheidszorg in hun geheel af te wikkelen op collectief. Jij hebt een probleem, dus is het niet meer dan logisch dat jij er ook zelf (gedeeltelijk) aan meebetaalt.
|
Citaat:
20 euro per uur! |
Citaat:
|
Citaat:
Of vijftien eu veel of weinig is kun je niet zeggen. Dat zal afhangen van je gezinssituatie. |
Sinds wanneer is dat beleid er dan? Want toen ik psycho/systeemtherapie had (3 weken geleden laatste keer) toen vertelde ze dat het tot 18 jaar volledig vergoed werd..
Heb ik mazzel gehad of is er iets anders aan de hand? |
Ik heb nu ruim een jaar psychotherapie en bij mij word alles gewoon vergoed...
|
Citaat:
hmm, hangt daar inderdaad wel vanaf, maar ik denk dat het voor veel mensen te veel is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk dat mensen die psychotherapie krijgen, dat echt nodig hebben. Ze hebben iets traumatisch meegemaakt, wat hun belemmerd in het dagelijks functioneren. Ze kunnen domweg niet verder zonder die therapie.
Vaak is het voor mensen al een hele stap om hulp te zoeken, ik denk dat zo'n eigen bijdrage de stap alleen maar groter maakt. Als die minister wil dat mensen minder gebruik maken van spychotherapie, moet hij zorgen dat er strenger geselecteerd wordt. Ik vind het opzich niet vreemd dat er een eigen bijdrage wordt gevraagt. Ik denk alleen dat er heel goed moet worden nagedacht over de manier waarop dit gedaan wordt. En het belang van de zorg mag niet uit het oog worden verloren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21. |