Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 14:49
coopergirl
coopergirl is offline
Hey mede-forummers!

Sinds minister Hoogervorst de wet heeft doorgedrukt dienen zowel kinderen/jeugd als wel de volwassenen een eigen bijdrage per sessie te betalen. (Voor de jeugd te weten 15,00 eypo per sessie van 3 kwartier). Dan heb ik het niet eens over het feit dat je maximaal recht op 50 zittingen hebt..
Binnen afzienbare tijd krijgt iedereen die hier mee van doen heeft een brief in de bus.

Wat vinden jullie ervan? Is het een goede 'afschrikmethode' zodat niet iedereen met elk psychisch pijntje direct in psychotherapie gaat? Of, is het mensonwaardig te korten op psychische hulp?

Ikzelf ben enerzijds best boos omtrent die eigen bijdrage, het is toch voor mij weer 60 eypo per maand.

Okay, brandt allen los!
Oud 03-04-2005, 14:55
Nona
Nona is offline
Hum. Een kleine bijdrage vind ik niet eens zo vreemd. In de medische en psychische zorg wordt wel vaker om een kleine bijdrage gevraagd. En psychologische hulp zie ik niet als iets dat heel anders is dan medische hulp. Ik vind het eigenlijk niet echt raar of oneerlijk (natuurlijk wel lastig ).
Oud 03-04-2005, 16:58
zeep007
zeep007 is offline
naar mijn weten betaalde ik 2 of 3 jaar nu terug, ook 10 euro per keer aan eigen bijdrage...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 17:54
Verwijderd
Lijkt me niet meer dan logisch, er is geen enkele reden om de kosten van gezondheidszorg in hun geheel af te wikkelen op collectief. Jij hebt een probleem, dus is het niet meer dan logisch dat jij er ook zelf (gedeeltelijk) aan meebetaalt.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 18:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-04-2005 @ 18:54 :
Lijkt me niet meer dan logisch, er is geen enkele reden om de kosten van gezondheidszorg in hun geheel af te wikkelen op collectief. Jij hebt een probleem, dus is het niet meer dan logisch dat jij er ook zelf (gedeeltelijk) aan meebetaalt.
maar die 15 euro per drie kwartier vind ik behoorlijk wat.
20 euro per uur!
Oud 03-04-2005, 19:00
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-04-2005 @ 19:53 :
20 euro per uur!
je moet je afvragen wat die psycholoog per uur kost en of het bedrag wat jij daarvan betaald een redelijk deel is. Als die hulpverlener 100 euro in het uur kost lijkt mij een bijdrage van 20% niet heel erg onredelijk.
Oud 03-04-2005, 20:02
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 03-04-2005 @ 19:53 :
20 euro per uur!
Ik had het ook niet over dit concrete bedrag, alleen in abstracto over het concept van meebetalen aan je eigen verzorging.

Of vijftien eu veel of weinig is kun je niet zeggen. Dat zal afhangen van je gezinssituatie.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 20:22
Verwijderd
Sinds wanneer is dat beleid er dan? Want toen ik psycho/systeemtherapie had (3 weken geleden laatste keer) toen vertelde ze dat het tot 18 jaar volledig vergoed werd..

Heb ik mazzel gehad of is er iets anders aan de hand?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 20:24
-Flip-
-Flip- is offline
Ik heb nu ruim een jaar psychotherapie en bij mij word alles gewoon vergoed...
Oud 04-04-2005, 13:43
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-04-2005 @ 21:02 :
Ik had het ook niet over dit concrete bedrag, alleen in abstracto over het concept van meebetalen aan je eigen verzorging.

Of vijftien eu veel of weinig is kun je niet zeggen. Dat zal afhangen van je gezinssituatie.
ik zei ook niet zozeer dat jij het over dit bedrag had, maar aangezien ts het bedrag noemde...
hmm, hangt daar inderdaad wel vanaf, maar ik denk dat het voor veel mensen te veel is.
Oud 09-04-2005, 14:36
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-04-2005 @ 21:22 :
Sinds wanneer is dat beleid er dan? Want toen ik psycho/systeemtherapie had (3 weken geleden laatste keer) toen vertelde ze dat het tot 18 jaar volledig vergoed werd..

Heb ik mazzel gehad of is er iets anders aan de hand?
Het beleid van Hoogervorst is onlangs doorgevoerd en zal binnenkort merkzaam voor cliënten zijn (zowel jeugd / als volwassen)
Oud 09-04-2005, 14:36
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 03-04-2005 @ 17:58 :
naar mijn weten betaalde ik 2 of 3 jaar nu terug, ook 10 euro per keer aan eigen bijdrage...
Ja, maar toen was je volwassen Tot je 18de werd voorheen psychotherapie volledig vergoed.
Oud 09-04-2005, 22:11
Bo
Bo is offline
Ik denk dat mensen die psychotherapie krijgen, dat echt nodig hebben. Ze hebben iets traumatisch meegemaakt, wat hun belemmerd in het dagelijks functioneren. Ze kunnen domweg niet verder zonder die therapie.

Vaak is het voor mensen al een hele stap om hulp te zoeken, ik denk dat zo'n eigen bijdrage de stap alleen maar groter maakt. Als die minister wil dat mensen minder gebruik maken van spychotherapie, moet hij zorgen dat er strenger geselecteerd wordt.

Ik vind het opzich niet vreemd dat er een eigen bijdrage wordt gevraagt. Ik denk alleen dat er heel goed moet worden nagedacht over de manier waarop dit gedaan wordt. En het belang van de zorg mag niet uit het oog worden verloren.

Laatst gewijzigd op 09-04-2005 om 22:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten