![]() |
Een Royaal Gebaar
Citaat:
Ik denk dat ik deze brief ook ga ondertekenen. Het wordt wel eens tijd dat we ons weer profileren als een tolerant land. Overigens is het wel raar dat onder de ondertekenaars republikeinen en SP'ers zijn te vinden ivm hun opvattingen over de monarchie. |
De koningin mag zich helemaal niet bemoeien met dit soort zaken.
|
Citaat:
Citaat:
|
Je punt? Ze mag zich daar gewoon niet mee bemoeien.
|
Citaat:
|
Dat lijkt een moeilijk te defineren onderscheid. Ze is nu eenmaal koningin, wat voor persoon ze ook is, en in die positie heeft ze een bepaalde verantwoordelijkheid. Het zou wel een zootje worden als een erfmonarch zich gaat bemoeien met zaken die door een democratisch gekozen parlement zijn vastgesteld.
|
Citaat:
|
Jaja, ik weet heus wel dat is. :o Maar toch. :o
|
Citaat:
|
Dit lijkt me nogal nutteloos.
|
Citaat:
de vraag is dus of de die bevoegheid heeft... |
Citaat:
|
Het kan in het midden blijven of ze de staatsrechtelijke bevoegdheid ertoe heeft. Als de Koningin overtuigd is van het nut en het goede van een generaal pardon voor die groep, dan maakt het niets uit of zij de bevoegdheid heeft. Ze zal toch nooit op eigen houtje kunnen opereren, maar zal het aan de ministerraad moeten voorleggen.
|
Ze is wel de voorzitter van de ministerraad.
Over individuele gevallen kan geen minister of staatshoofd oordelen. Alleen een generaal pardon is mogelijk. Ik weet niet of het wel zo wenselijk is, in verband met de aanzuigende werking die een dergelijk pardon in andere landen bewezen heeft te hebben. Mensen met onvoldoende vluchtverhaal, dus gelukszoekers, komen het dan toch maar proberen. Want als het maar lang genoeg duurt vinden de Nederlanders het zielig en zijn ze bang voor een illegalenprobleem en mag je toch blijven. Ik begrijp dat Europa een fijn stukje wereld is, waar iedereen wel zou willen wonen, maar de hele rest van de (derde)wereld past er gewoon niet op. Daarom zijn er eisen om toegelaten te worden als vluchteling en is er een harmonisering van het toelatingsbeleid met andere landen in Europa. Daar hebben we een verdrag voor, dan moeten we ons wel aan dat verdrag houden he.. |
De koning is voorzitter van de regering, de minister-president is voorzitter van de ministerraad.
|
Ik denk dat het weinig zin heeft.
|
Ik heb getekend ookal vind ik alle macht en gezag van de koningin onterecht.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Waar de Grondwet spreekt over 'de regering' wordt bedoeld: de Koning en één of meer ministers. Art. 45 lid 1 Gr.w.: De ministers vormen tezamen de ministerraad. Art. 45 lid 2 Gr.w.: De minister-president is voorzitter van de ministerraad. Lijkt me weinig aan duidelijkheid te wensen overlaten. |
Leuk bedacht, maar zij zal iets dergelijks alleen bereiken met instemming van de ministerraad. Verdonk laat haar beleid natuurlijk niet zomaar ondermijnen, dus van dat pardon komt niets terecht.
|
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz @ thread
|
Nare, ik had het al opgezocht, maar thx anyway. Ze is de voorzitter van de Raad van State, daar zat mijn misvattting.
|
Op de feiten vooruitlopend heb meteen maar een petitie gemaakt voor algehele anarchie (y)
Wat een gezeik allemaal. Je kan verdomme wel alles gaan tolereren. 'Nederland' kan zich beter eens tolerant gaan profileren t.o.v. de mensen die er horen. |
Citaat:
Wat ik niet met je eens ben is de negatieve toon waarmee je over "gelukszoekers" spreekt. Ik zie niet in waarom we economische vluchtelingen als minder 'echt' dan politieke zouden moeten beschouwen. |
Onderschatten we misschien niet de macht van het koningshuis?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Afgewezen is afgewezen, ik vind al die hogere beroepen in vluchtelingenzaken ook slecht, na 1 of 2 keer is het gewoon besloten en het moet eigenlijk ook wat sneller. Maar ik vind het onzin om dan ineens te zeggen dat ze toch mogen blijven.
Afgewezen is afgewezen |
Citaat:
was t maar zo simpel |
Citaat:
Ik neem het ook niemand kwalijk dat ze liever hier willen wonen dan ergens anders. Ik woon ook erg graag hier. Maar zolang je niet vanwege politieke onderdrukking voor je leven hoeft te vrezen, ben je geen vluchteling. Dan ben je op zoek naar een betere economische toekomst, maar daar kunnen we niet aan beginnen. Daarvoor is Europa gewoon een te klein stukje aarde. en we hebben niks aan niet-opgeleide gelukszoekers. Dat is nou eenmaal de term voor dit soort mensen. Daar is niks politiek incorrects aan. Bovendien: what's in a name? Sowieso zie ik niet in waarom iemand voor heel veel geld een vliegticket koopt en helemaal naar een ver en vreemd en kil Europa vliegt, als hij door een dag of twee met de auto, de trein of de taxi-brousse te reizen in het buurland aankomt, waar het landschap, het licht, de mensen, de cultuur bekend en vertrouwd is, en het leven min of meer hetzelfde, waar hij van zijn politieke vijanden ook niets meer te vrezen heeft. |
Citaat:
Dat is emotionele chantage. Verder is het een BS argument dat Beatrix dat als prive persoon zou doen, want dan zou iedereen precies evenveel gewicht in de schaal kunnen leggen als zijn, hier wordt gewoon geprobeert de iconografie van het koningshuis te misbruiken voor politieke doeleinden. Bovendien is het oneerlijk om uitzonderingen te maken. Voor zover ik de actie nog zou steunen doe ik dat na dit soort methode's niet meer. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Nee, anders moet je al die andere bootvluchtelingen ook weer een verblijfsvergunning geven.. Want anders is het oneerlijk..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ministers die onslag nemen bieden hun ontslag aan bij de koningin en als er een nieuwe beedigt wordt moet deze beedigt worden door de koningin.
Het is wel zo dat de koningin zelf die beslissingen niet meer neemt, maar constitutioneel heeft ze die macht toch nog wel lijkt me. Daarom krijg je elke keer die discussie om dit te veranderen. Ze heeft op papier de macht, maar eigenlijk bekracht ze enkel de democratische besluiten van het parlement en de ministers. Geen idee wat er zou gebeuren als de koningin opstandig wordt en de regering probeert te ontslaan. Ik denk dat met dit systeem niemand dat echt weet. Maar ik ken de details van het chaotische systeem wat we nu hebben niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beatrix weet wel beter dan zich met een politiek gevoelig punt als dit te bemoeien. Verder denk ik dat we een republiek worden als Bea zomaar een keer het parlement naar huis stuurt :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18. |