![]() |
[hdd] instabiel wanneer veel data erop staat
Hallo,
Mijn samsung SP1604N van 160 gig gedraagt zich instabiel wanneer er richting de 100 gig op staat. Hij valt uit enzo, dit is enkel wanneer er veel data op staat dus. Het is een NTFS partitite en clustergrootte van 4 kb geloof ik. Ik weet niet waar aan het ligt, maar zou het helpen om hem in 2 partities op te delen of maakt dit niets uit/kan dit niet? Dit fenomeen doet zich voor als hij met een IDE kabel vast zit in de pc gewoon als slave, maar ook als hij in het USB 2.0 bakje zit en de titel 'externe hdd' met zich mee draagt. Weet iemand waar het aan ligt? p.s., wanneer er 'te' veel data op de schijf staat en instabiel wordt, kan ik gewoon het een en ander verwijderen en dan is hij weer terug in goede staat. |
Wat bedoel je precies met instabiel?
|
Citaat:
Hij moet dan gewoon overnieuw worden gestart, dus als hij intern zit pc opnieuw starten en extern knopje uit en aan. |
Citaat:
Hoe oud is dat ding dan? |
Heeft niks met hoeveelheid data dat erop staat te maken...
Maar kan diverse problemen hebben.. - Onvoldoende stroom - hhd versleten etcetc |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zou voor de lol eens alles eraf halen en proberen of je het ding met een progje van de fabrikant opnieuw kunt initialiseren. Hitachi heeft zoiets ter download voor de Deskstars. Dat progje vertelt je dan ook of de schijf misschien wel zóveel slechte stukken heeft dat 'ie als afgeschreven wordt beschouwd. Niet vergeten: je hebt tegenwoordig 2 jaar garantie op je produkten....... |
Citaat:
op me redelijk nieuwe pc zit ook samsung hd... |
Citaat:
|
Citaat:
Samsung is niks mis mee hoor. Als jij een probleem of toevallig een slechte schijf krijgt, wil dat niet zeggen dat dat overal is :D. Meestal is het ook zo, over de bekenste producten lees je de meeste problemen, immers de meeste mensen hebben dat product. Al is 90% er wel tevreden over :D. |
@Harrie:
Je zou de drive even moeten testen met de DOS-utility HUTIL: http://product.samsung.com/cgi-bin/n..._hdd_hutil.jsp |
Citaat:
Mijn elite fileserver draait op vrijwel enkel Samsungs, en ik heb zelf zeer goede ervaringen met de SP1604N's van Samsung. Samsung is ook de enige die standaard drie volle jaren garantie geeft, terwijl andere fabrikanten 1 of 2 jaar geven. Sommige andere fabrikanten geven wel de volle drie jaar bij de duurdere modellen. Samsung gewoon op alle hardeschijven. En de uitvalspercentage ligt ook net iets lager dan maxtor (ja relatief gezien dus). Dit uit bronnen van mijn leverancier. Voortaan iets genuanceerder graag. :) |
Seagate geeft 5 jaar garantie ;)
Heb zelfs overigens ook een Samsung schijf (160GB SATA), 't is geen racemonster maar wel ongelooflijk stil :) |
Citaat:
|
ja... de good ol' days zijn voorbij, toen alleen Quantum nog maar verrot slechte schijven maakte.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
k heb geen 100 gig nog over ergens, ik wou de data wel houden eigenlijk |
Citaat:
Samsung heeft gewoon een lage prijs en ze zijn redelijk stil en koel, maar ze blinken nergens echt in uit. Er zijn schijven die stiller zijn, er zijn schijven die koeler zijn, er zijn schijven die sneller zijn en er zijn schijven die goedkoper zijn. Samsung zorgt voor een compromis. Ontopic: Als ik jou was zou ik dan of snel CD/DVD's gaan branden als backup of een nieuwe harde schijf kopen. Als later blijkt dat de schijf wel gewoon goed gaat doen (wat ik vrij onwaarschijnlijk acht) dan heb je lekker veel schijfruimte en anders heb je al je data gered. |
Voor zover ik weet hanteren Hitachi en Maxtor (de grootste spelers) gewoon een garantie van 2 jaar. Voor de nieuwe EU-wetgeving op het gebied van consumentenelectronica zelfs 1 jaar.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12. |