Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Conjuctuur+rente (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1150695)

Wijzerplaat 09-04-2005 14:27

Conjuctuur+rente

Citaat:

Waarom staan de begrippen rente en conjuctuur met elkaar in verband? Tijdens een laagconjuctuur zijn de bestedingen laag. Er is dan ook minder vraag naar transactiegeld dan normaal. Er is weinig kredietvraag, dus de rente is laag. Het geld wordt dan opgepot.

...

Tijdens een recessie zal de rente zeer laag gehouden worden. Bij een zeer lage rente wordt al het geld opgeslagen in de speculatiekassen. Dit wordt de 'liquiditeitsval' genoemd. Al het geld wordt dus opgepot. In een opleving kan de overheud de rente laten stijgen, om de bestedingen te laten toenemen. Door crowding-out nemen de investeringen af door een renteverhoging. De renteverhoging is een gevolg van een toename van overheidsbestedingen.
Ik snap hier eigenlijk gewoon geen woord van. Kan iemand mij wat meer helder uitleggen hoe hoog- en laagconjucturen aan hoge en lage rente verwant zijn?

jet 09-04-2005 15:59

in een laagconjuctuur besteden mensen minder.. of dit oorzaak of gevolg is laat ik even aan de proffesionals over, in mijn opinie is het namelijk beide

als mensen minder besteden laten ze het geld wat ze hebben op hun rekening staan(oppotten). MAAR ze gaan ook minder lenen. mensen zijn in periode van laagconjuctuur geneigd om geen grote investeringen te doen. Als er weinig wordt geleend zullen de banken hun rente verlagen, om het lenen(kredietvraag) toch te stimuleren.

uh en ik hoop dat ik je nou niet wat verkeerds aan praat.. en het is niet alles, maar wel het begin :)

Wijzerplaat 09-04-2005 22:35

Hm.. Het is me iets duidelijker, ook omdat ik het nu wat meer nuchter kan lezen (werd vanmiddag helemaal gek van de economische blabla).

Alleen dit...

Citaat:

In een opleving kan de overheid de rente laten stijgen, om de bestedingen te laten toenemen.
Waarom nemen de bestedingen dan toe? Met een hoge rente wordt het toch juist minder interessant om geld te lenen? Ik begrijp wel dat de rente toe zou nemen omdat er in een opleving veel vraag naar is, maar hier staat het dus net andersom (rente stijgt, om bestedingen toe te laten nemen).

DhrVerkade 09-04-2005 22:40

Citaat:

Wijzerplaat schreef op 09-04-2005 @ 23:35 :
Hm.. Het is me iets duidelijker, ook omdat ik het nu wat meer nuchter kan lezen (werd vanmiddag helemaal gek van de economische blabla).

Alleen dit...

Waarom nemen de bestedingen dan toe? Met een hoge rente wordt het toch juist minder interessant om geld te lenen? Ik begrijp wel dat de rente toe zou nemen omdat er in een opleving veel vraag naar is, maar hier staat het dus net andersom (rente stijgt, om bestedingen toe te laten nemen).

dit is de irritante iets van het verhaal

mensen gaan als rentes laag zijn ook meer geld besteden, niet aan luxe maar aan basisproducten omdattt ze niets hebben aan spaargeld, ze 'verdienen' er niets op,

dit klinkt heeerlijk tegenstrijdig met het eerste verhaal :(

Wijzerplaat 11-04-2005 17:12

Mja, idd. Maar goed, het zal me nooit 100% helder worden en dat is ook niet nodig aangezien ik heb tentamen achter de rug heb en een vraag over dit onderwerp niet voorbij kwam.

Bedankt voor de hulp, beiden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:42.