Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-04-2005, 14:27
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Citaat:
Waarom staan de begrippen rente en conjuctuur met elkaar in verband? Tijdens een laagconjuctuur zijn de bestedingen laag. Er is dan ook minder vraag naar transactiegeld dan normaal. Er is weinig kredietvraag, dus de rente is laag. Het geld wordt dan opgepot.

...

Tijdens een recessie zal de rente zeer laag gehouden worden. Bij een zeer lage rente wordt al het geld opgeslagen in de speculatiekassen. Dit wordt de 'liquiditeitsval' genoemd. Al het geld wordt dus opgepot. In een opleving kan de overheud de rente laten stijgen, om de bestedingen te laten toenemen. Door crowding-out nemen de investeringen af door een renteverhoging. De renteverhoging is een gevolg van een toename van overheidsbestedingen.
Ik snap hier eigenlijk gewoon geen woord van. Kan iemand mij wat meer helder uitleggen hoe hoog- en laagconjucturen aan hoge en lage rente verwant zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2005, 15:59
jet
jet is offline
in een laagconjuctuur besteden mensen minder.. of dit oorzaak of gevolg is laat ik even aan de proffesionals over, in mijn opinie is het namelijk beide

als mensen minder besteden laten ze het geld wat ze hebben op hun rekening staan(oppotten). MAAR ze gaan ook minder lenen. mensen zijn in periode van laagconjuctuur geneigd om geen grote investeringen te doen. Als er weinig wordt geleend zullen de banken hun rente verlagen, om het lenen(kredietvraag) toch te stimuleren.

uh en ik hoop dat ik je nou niet wat verkeerds aan praat.. en het is niet alles, maar wel het begin
Oud 09-04-2005, 22:35
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Hm.. Het is me iets duidelijker, ook omdat ik het nu wat meer nuchter kan lezen (werd vanmiddag helemaal gek van de economische blabla).

Alleen dit...

Citaat:
In een opleving kan de overheid de rente laten stijgen, om de bestedingen te laten toenemen.
Waarom nemen de bestedingen dan toe? Met een hoge rente wordt het toch juist minder interessant om geld te lenen? Ik begrijp wel dat de rente toe zou nemen omdat er in een opleving veel vraag naar is, maar hier staat het dus net andersom (rente stijgt, om bestedingen toe te laten nemen).
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 22:40
DhrVerkade
DhrVerkade is offline
Citaat:
Wijzerplaat schreef op 09-04-2005 @ 23:35 :
Hm.. Het is me iets duidelijker, ook omdat ik het nu wat meer nuchter kan lezen (werd vanmiddag helemaal gek van de economische blabla).

Alleen dit...

Waarom nemen de bestedingen dan toe? Met een hoge rente wordt het toch juist minder interessant om geld te lenen? Ik begrijp wel dat de rente toe zou nemen omdat er in een opleving veel vraag naar is, maar hier staat het dus net andersom (rente stijgt, om bestedingen toe te laten nemen).
dit is de irritante iets van het verhaal

mensen gaan als rentes laag zijn ook meer geld besteden, niet aan luxe maar aan basisproducten omdattt ze niets hebben aan spaargeld, ze 'verdienen' er niets op,

dit klinkt heeerlijk tegenstrijdig met het eerste verhaal
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:12
Wijzerplaat
Wijzerplaat is offline
Mja, idd. Maar goed, het zal me nooit 100% helder worden en dat is ook niet nodig aangezien ik heb tentamen achter de rug heb en een vraag over dit onderwerp niet voorbij kwam.

Bedankt voor de hulp, beiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten