![]() |
bewijs a^3 + b^3 =/= c^3
a^3 + b^3 IS NIET c^3
waarbij a, b en c slechts gehele getallen zijn. hoe kun je dit bewijzen ? :confused: |
Citaat:
a³ + b³ = c³ dus: (a+b)(a²+ab-b²) = c³ vier mogelijkheden: (a+b) = 1 én (a²+ab-b²) = c³ (a+b) = c én (a²+ab-b²) = c² (a+b) = c² én (a²+ab-b²) = c (a+b) = c³ én (a²+ab-b²) = 1 telkens kun je a uitdrukken in b, met behulp van de eerste uitdrukking, en deze dan in de tweede substitueren; dan kom je telkens tot de conclusie dat die vergelijking, maar voor 2 paren (b,c) (met b en c geheel) voldoet, namelijk als b=0 of b zodanig dat a=0 maar dat zijn beide triviale oplossingen van het probleem, die eigenlijk niet gezocht als je dat gedaan hebt ben je klaar, er zullen vast meer manieren zijn, maar deze is recht toe, recht aan, bewijzen |
|
Ik begrijp de vraagstelling niet helemaal. Probeer je nou te bewijzen dat dit voor alle a, b en c geldt, dus dat de som van twee derde-machten nooit weer en derde macht is?
|
Citaat:
|
Het kan aan mij liggen, maar ik vind geen triviale nul-oplossing.
|
0³ + q³ = q³ (voor alle q € Z)
q³ + (-q³) = 0³ (voor alle q € Z) Bvb: 0³ + 0³ = 0³ 2³ + (-2)³ = 0³ etc... |
Citaat:
Is het niet logischer om te proberen te bewijzen: sqrt(a^2+b^2+c^2)=/=d Met a,b,c,d als gehele getallen? |
Citaat:
http://mathworld.wolfram.com/FermatsLastTheorem.html |
Citaat:
maar waarom is er voor de vergelijking c³ = (a+b)(a²-ab+b²) maar vier mogelijkheden ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik las laast een boek "oom petros en het vermoeden van Golbach" en daarin stond dat Kurt Gödel had bewezen dat niet alles bewijsbaar was. (onvolledigheidsstelling ofzo) Is dit niet een grote klap voor de wiskunde? ik bedoel nu zal heel veel mensen iets niet proberen te bewijzen omdat ze gewoon weg van uit gaan dat het onbewijsbaar is? Wie weet hadden ze de Stelling van Fermat ook niet bewezen als ze niet wisten dat Fermat het al had bewezen.(al tijfelde ze daaraan)
dus er zal nu echt wat minder mensen zijn die met dit soort stellingen bezig zijn? vermoeden van Goldbach ("ieder even getal groter dan 2 is de som van twee priemgetallen") of Riemann-hypothese. Dit zijn volgens mij nog steeds onbewezen en zal zo blijven naar mijn mening |
dat boek is btw wel een aanrader:) ( een roman is het)
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42. |