Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Internet] Kabelinternet (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1152425)

LMP 11-04-2005 13:52

Kabelinternet

Kan ik kabelinternet verdelen over mijn computers met een HUB? Of heb ik een router ofzo nodig?

Tnx,

Luc

dafelix 11-04-2005 14:19

Als je de verbinding direct wil verdelen heb je een router nodig:

Code:

internet
      V
      Router
  V      V      V
 PC1    PC2    PC3

Voordeel hiervan is dat geen andere PC aan hoeft te staan om te kunnen internetten, je kan de router goed beveiligen (dmv poorten blokkeren) en de gebruikers zijn dus relatief veilig. Nadeel: kost iets meer dan oplossing 2, en kan bij het gebruik van bepaalde internetprogramma's soms problemen geven (doordat een poort niet gebruikt kan worden, wil MSN Messenger geen bestand sturen, of wil je favoriete P2P programma maar niet sneller gaan)

Oplossing 2, je hebt geen router nodig, alleen een netwerk

Code:

internet
              V
            PC1
      V      V          V
    PC2    PC3        PC4

Nadeel dat PC1 evenveel netwerkkaarten als PC's nodig heeft, voordeel is dat het de goedkopere oplossing is, en dat de PC's zonder enige blokkade's het internet op (zouden) kunnen

Of je nou ADSL, Kabel of inbelverbinding hebt, maakt opzich niet zoveel uit

Destralak 11-04-2005 19:37

Wij delen de internetverbinding dmv een crossed netwerkkabel. Dat kost veel minder dan zo'n dure router en je kunt het makkelijk configureren (als je WinXP hebt)

Nadeel is wel dat je een host en een gast moet hebben, als de host niet aanstaat moet je een ingewikkelde handeling uitvinden (zoals ik heb gedaan :rolleyes: ) om dan toch met die comp op het net te komen.

Maar over het algemeen heb ik daarover geen klachten.

freyk 11-04-2005 20:58

Citaat:

Destralak schreef op 11-04-2005 @ 20:37 :
Wij delen de internetverbinding dmv een crossed netwerkkabel. Dat kost veel minder dan zo'n dure router en je kunt het makkelijk configureren (als je WinXP hebt)
Nou, als ik jou was, zou ik een routertje kopen.
(als je goed kijkt, kan je er al eentje halen voor +/- 10 euro's)
Want dan kan je die host van je, voor andere leuke (nuttige) dingen gebruiken.
En je ouders zullen blij zijn, want een router vreet minder dan een pc.

Offtopic:
Citaat:

Destralak schreef op 11-04-2005 @ 20:37 :
moet je een ingewikkelde handeling uitvinden (zoals ik heb gedaan :rolleyes: ) om dan toch met die comp op het net te komen.

En dat was?

Gimme more beer 11-04-2005 21:18

Citaat:

freyk schreef op 11-04-2005 @ 21:58 :
En je ouders zullen blij zijn, want een router vreet minder dan een pc.
En hij maakt minder lawaai. Ik ken iemand die twee zalmans heeft ingebouwd in z'n server om maar niet te hoeven toegeven dat hij met een router beter af was geweest... Idioot :P

Jolt 11-04-2005 21:43

Citaat:

Gimme more beer schreef op 11-04-2005 @ 22:18 :
En hij maakt minder lawaai. Ik ken iemand die twee zalmans heeft ingebouwd in z'n server om maar niet te hoeven toegeven dat hij met een router beter af was geweest... Idioot :P
maar hij wordt wel warmer, en poorten open zetten wil ook niet altijd bij die goedkope k*t routers.

Shock 11-04-2005 22:24

Zoek een routertje van tussen de 40-60 euro.. Dan valt er genoeg te configureren en heb je geen pc meer nodig die aan moet staan om de andere aan het internet te houden (en zodoende zijn herrie en warmte produceert...). Verreweg het makkelijkst :)

Gimme more beer 11-04-2005 23:44

Citaat:

Jolt schreef op 11-04-2005 @ 22:43 :
maar hij wordt wel warmer, en poorten open zetten wil ook niet altijd bij die goedkope k*t routers.
Och, als je 35 euro wilt betalen voor een zalman koeler, is 50 euro voor een router niet eens zo gek... En warmer worden ze echt niet, de hitteproductie van een PC is vele malen hoger.

Enlightenment 12-04-2005 01:11

Citaat:

Gimme more beer schreef op 11-04-2005 @ 22:18 :
Misschien gebruikt hij functies die een goedkope router niet kan bieden? ;)

~~~~>> Hardware

SisterOfMercy 12-04-2005 02:43

Citaat:

Enlightenment schreef op 12-04-2005 @ 02:11 :
Ja, ik ben overtuigd, ik wil een software router. Kom je'm zelf even instellen?

De topicstarter wil gewoon gedeeld internet zonder al te veel gezeik.

Enlightenment 12-04-2005 03:08

Citaat:

SisterOfMercy schreef op 12-04-2005 @ 03:43 :
Ja, ik ben overtuigd, ik wil een software router. Kom je'm zelf even instellen?
Dat hangt dus af van je wensen, als je specifiek voor een software router kiest betekent dat wel meer instellen, maar dat is dan ook wat je wilt; meer configurabiliteit.
Citaat:

De topicstarter wil gewoon gedeeld internet zonder al te veel gezeik.
Dan kan hij inderdaad beter een router nemen. Tenzij hij al een oude computer heeft en hij die anders weggooid ofzo, dan zou hij daar een router van kunnen maken, om zo 40 euro uit te sparen. Let wel dat je dan beter maar een goede verbinding (zoals een Bridged IP verbinding) kan hebben, anders is het vrij moeilijk in te stellen. Bridged IP met DHCP betekent stekker erin en de server is online, dan alleen nog NAT(d) activeren en je router is online. Mogelijk wil je dan nog een DHCP server zodat elke computer in het netwerk een eigen intern IP krijgen (10.0.0.x) en automatisch kunnen internetten daardoor.

LMP 12-04-2005 13:55

Tnx voor de tips.

Dus kan ik gewoon internet delen door een paar extra netwerkkaartjes in me pc te zetten? Moet ik dan ook nog wat dingen instellen?

Jolt 12-04-2005 14:36

Citaat:

Gimme more beer schreef op 12-04-2005 @ 00:44 :
Och, als je 35 euro wilt betalen voor een zalman koeler, is 50 euro voor een router niet eens zo gek... En warmer worden ze echt niet, de hitteproductie van een PC is vele malen hoger.
Toen ik voor een router ging kijken hadden ze alleen Sweex, Trust en sitecom onder of rond de €50, en nu hebben ze GVD ook alweer een linksy voor datzelfde geld.

Die jongens schijnen wel puik te zijn, zowel kwa hardware maar ook wat je er allemaal in kan instellen.

Krekker 12-04-2005 15:08

Citaat:

dafelix schreef op 11-04-2005 @ 15:19 :
Nadeel dat PC1 evenveel netwerkkaarten als PC's nodig heeft, voordeel is dat het de goedkopere oplossing is, en dat de PC's zonder enige blokkade's het internet op (zouden) kunnen.
PC1 heeft aan twee netwerkkaarten genoeg hoor. Eén voor de internet verbinding en één die verbonden is met een hub of switch. De andere computers prik je vervolgens ook in de hub en je bent klaar. Geeft ook een hoop minder geouwehoer op de host pc, omdat je maar één netwerkkaart hoeft te configureren in plaats van drie ;)

Gimme more beer 12-04-2005 15:16

Citaat:

Enlightenment schreef op 12-04-2005 @ 02:11 :

~~~~>> Hardware

Je hebt mij nog steeds niet kunnen vertellen wat die goedkope router niet zou kunnen, ik ben er nog steeds van overtuigd dat zolang je alleen het routergedeelte nodig hebt en geen 24/7 server nodig hebt, je beter een router kunt neerzetten, wat hij ook moet kunnen.

En dat was niet het geval, want hij moest altijd aangezet worden.

M@rco 12-04-2005 15:45

Citaat:

Jolt schreef op 12-04-2005 @ 15:36 :
Toen ik voor een router ging kijken hadden ze alleen Sweex, Trust en sitecom onder of rond de €50, en nu hebben ze GVD ook alweer een linksy voor datzelfde geld.
Ieuw, Linksys :|

Jolt 12-04-2005 16:07

Citaat:

M@rco schreef op 12-04-2005 @ 16:45 :
Ieuw, Linksys :|
Die zijn wel beter dan Sitecom en Trust. Hoop ik....

Gimme more beer 12-04-2005 16:32

Citaat:

Jolt schreef op 12-04-2005 @ 17:07 :
Mwoah, een fatsoenlijke linksys kost ook al 150 euro... Dat zijn wel hele mooie routers, mee eens...

Worden er nog vigors gemaakt tegenwoordig?

M@rco 13-04-2005 11:39

Citaat:

Jolt schreef op 12-04-2005 @ 17:07 :
Nou... iig niet die ik had, die liep om de haverklap vast :D En mijn goeie ouwe Sitecom niet. ;)

Heb nu een Netgear, die doet het geweldig :cool:

Th0masz 13-04-2005 11:53

Een hub kan ook wel maar dan heb je voor elke pc een IP adres nodig die je aan moet vragen bij je provider.. Maar wat toch het makelijkst is er een router tussen zetten.. :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:12.