Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2005, 13:52
LMP
LMP is offline
Kan ik kabelinternet verdelen over mijn computers met een HUB? Of heb ik een router ofzo nodig?

Tnx,

Luc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2005, 14:19
dafelix
dafelix is offline
Als je de verbinding direct wil verdelen heb je een router nodig:

Code:
     internet
       V
      Router
  V      V      V
 PC1    PC2    PC3
Voordeel hiervan is dat geen andere PC aan hoeft te staan om te kunnen internetten, je kan de router goed beveiligen (dmv poorten blokkeren) en de gebruikers zijn dus relatief veilig. Nadeel: kost iets meer dan oplossing 2, en kan bij het gebruik van bepaalde internetprogramma's soms problemen geven (doordat een poort niet gebruikt kan worden, wil MSN Messenger geen bestand sturen, of wil je favoriete P2P programma maar niet sneller gaan)

Oplossing 2, je hebt geen router nodig, alleen een netwerk

Code:
           internet
              V
             PC1
      V       V          V
     PC2     PC3        PC4
Nadeel dat PC1 evenveel netwerkkaarten als PC's nodig heeft, voordeel is dat het de goedkopere oplossing is, en dat de PC's zonder enige blokkade's het internet op (zouden) kunnen

Of je nou ADSL, Kabel of inbelverbinding hebt, maakt opzich niet zoveel uit
Oud 11-04-2005, 19:37
Destralak
Destralak is offline
Wij delen de internetverbinding dmv een crossed netwerkkabel. Dat kost veel minder dan zo'n dure router en je kunt het makkelijk configureren (als je WinXP hebt)

Nadeel is wel dat je een host en een gast moet hebben, als de host niet aanstaat moet je een ingewikkelde handeling uitvinden (zoals ik heb gedaan ) om dan toch met die comp op het net te komen.

Maar over het algemeen heb ik daarover geen klachten.
Oud 11-04-2005, 20:58
freyk
freyk is offline
Citaat:
Destralak schreef op 11-04-2005 @ 20:37 :
Wij delen de internetverbinding dmv een crossed netwerkkabel. Dat kost veel minder dan zo'n dure router en je kunt het makkelijk configureren (als je WinXP hebt)
Nou, als ik jou was, zou ik een routertje kopen.
(als je goed kijkt, kan je er al eentje halen voor +/- 10 euro's)
Want dan kan je die host van je, voor andere leuke (nuttige) dingen gebruiken.
En je ouders zullen blij zijn, want een router vreet minder dan een pc.

Offtopic:
Citaat:
Destralak schreef op 11-04-2005 @ 20:37 :
moet je een ingewikkelde handeling uitvinden (zoals ik heb gedaan ) om dan toch met die comp op het net te komen.
En dat was?

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 21:02.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:18
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
freyk schreef op 11-04-2005 @ 21:58 :
En je ouders zullen blij zijn, want een router vreet minder dan een pc.
En hij maakt minder lawaai. Ik ken iemand die twee zalmans heeft ingebouwd in z'n server om maar niet te hoeven toegeven dat hij met een router beter af was geweest... Idioot
Oud 11-04-2005, 21:43
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-04-2005 @ 22:18 :
En hij maakt minder lawaai. Ik ken iemand die twee zalmans heeft ingebouwd in z'n server om maar niet te hoeven toegeven dat hij met een router beter af was geweest... Idioot
maar hij wordt wel warmer, en poorten open zetten wil ook niet altijd bij die goedkope k*t routers.
Oud 11-04-2005, 22:24
Shock
Shock is offline
Zoek een routertje van tussen de 40-60 euro.. Dan valt er genoeg te configureren en heb je geen pc meer nodig die aan moet staan om de andere aan het internet te houden (en zodoende zijn herrie en warmte produceert...). Verreweg het makkelijkst
Oud 11-04-2005, 23:44
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 11-04-2005 @ 22:43 :
maar hij wordt wel warmer, en poorten open zetten wil ook niet altijd bij die goedkope k*t routers.
Och, als je 35 euro wilt betalen voor een zalman koeler, is 50 euro voor een router niet eens zo gek... En warmer worden ze echt niet, de hitteproductie van een PC is vele malen hoger.
Oud 12-04-2005, 01:11
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 11-04-2005 @ 22:18 :
Misschien gebruikt hij functies die een goedkope router niet kan bieden?

~~~~>> Hardware
Oud 12-04-2005, 02:43
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-04-2005 @ 02:11 :
Ja, ik ben overtuigd, ik wil een software router. Kom je'm zelf even instellen?

De topicstarter wil gewoon gedeeld internet zonder al te veel gezeik.
Oud 12-04-2005, 03:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 12-04-2005 @ 03:43 :
Ja, ik ben overtuigd, ik wil een software router. Kom je'm zelf even instellen?
Dat hangt dus af van je wensen, als je specifiek voor een software router kiest betekent dat wel meer instellen, maar dat is dan ook wat je wilt; meer configurabiliteit.
Citaat:
De topicstarter wil gewoon gedeeld internet zonder al te veel gezeik.
Dan kan hij inderdaad beter een router nemen. Tenzij hij al een oude computer heeft en hij die anders weggooid ofzo, dan zou hij daar een router van kunnen maken, om zo 40 euro uit te sparen. Let wel dat je dan beter maar een goede verbinding (zoals een Bridged IP verbinding) kan hebben, anders is het vrij moeilijk in te stellen. Bridged IP met DHCP betekent stekker erin en de server is online, dan alleen nog NAT(d) activeren en je router is online. Mogelijk wil je dan nog een DHCP server zodat elke computer in het netwerk een eigen intern IP krijgen (10.0.0.x) en automatisch kunnen internetten daardoor.
Oud 12-04-2005, 13:55
LMP
LMP is offline
Tnx voor de tips.

Dus kan ik gewoon internet delen door een paar extra netwerkkaartjes in me pc te zetten? Moet ik dan ook nog wat dingen instellen?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 14:36
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-04-2005 @ 00:44 :
Och, als je 35 euro wilt betalen voor een zalman koeler, is 50 euro voor een router niet eens zo gek... En warmer worden ze echt niet, de hitteproductie van een PC is vele malen hoger.
Toen ik voor een router ging kijken hadden ze alleen Sweex, Trust en sitecom onder of rond de €50, en nu hebben ze GVD ook alweer een linksy voor datzelfde geld.

Die jongens schijnen wel puik te zijn, zowel kwa hardware maar ook wat je er allemaal in kan instellen.
Oud 12-04-2005, 15:08
Krekker
Krekker is offline
Citaat:
dafelix schreef op 11-04-2005 @ 15:19 :
Nadeel dat PC1 evenveel netwerkkaarten als PC's nodig heeft, voordeel is dat het de goedkopere oplossing is, en dat de PC's zonder enige blokkade's het internet op (zouden) kunnen.
PC1 heeft aan twee netwerkkaarten genoeg hoor. Eén voor de internet verbinding en één die verbonden is met een hub of switch. De andere computers prik je vervolgens ook in de hub en je bent klaar. Geeft ook een hoop minder geouwehoer op de host pc, omdat je maar één netwerkkaart hoeft te configureren in plaats van drie
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 15:16
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 12-04-2005 @ 02:11 :

~~~~>> Hardware
Je hebt mij nog steeds niet kunnen vertellen wat die goedkope router niet zou kunnen, ik ben er nog steeds van overtuigd dat zolang je alleen het routergedeelte nodig hebt en geen 24/7 server nodig hebt, je beter een router kunt neerzetten, wat hij ook moet kunnen.

En dat was niet het geval, want hij moest altijd aangezet worden.
Oud 12-04-2005, 15:45
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 12-04-2005 @ 15:36 :
Toen ik voor een router ging kijken hadden ze alleen Sweex, Trust en sitecom onder of rond de €50, en nu hebben ze GVD ook alweer een linksy voor datzelfde geld.
Ieuw, Linksys
Oud 12-04-2005, 16:07
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 12-04-2005 @ 16:45 :
Ieuw, Linksys
Die zijn wel beter dan Sitecom en Trust. Hoop ik....
Oud 12-04-2005, 16:32
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 12-04-2005 @ 17:07 :
Mwoah, een fatsoenlijke linksys kost ook al 150 euro... Dat zijn wel hele mooie routers, mee eens...

Worden er nog vigors gemaakt tegenwoordig?
Oud 13-04-2005, 11:39
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Jolt schreef op 12-04-2005 @ 17:07 :
Nou... iig niet die ik had, die liep om de haverklap vast En mijn goeie ouwe Sitecom niet.

Heb nu een Netgear, die doet het geweldig
Oud 13-04-2005, 11:53
Th0masz
Th0masz is offline
Een hub kan ook wel maar dan heb je voor elke pc een IP adres nodig die je aan moet vragen bij je provider.. Maar wat toch het makelijkst is er een router tussen zetten..
Reageren

Regels voor berichten