![]() |
Bliksem
Ik vraag me af, waarom loopt bliksem altijd in zo'n soort indirecte weg naar de aarde, en niet gewoon rechtsstreeks?
http://www.knmi.nl/voorl/nader/images/bliksem.jpg |
Dat heeft te maken met de samenstelling van de lucht. De bliksem 'zoekt' de weg die de minste energie kost, waarbij deeltjes in de lucht worden geļoniseerd en dus geleidend worden. Omdat de lucht niet homogeen is, is het pad van de bliksem min of meer willekeurig.
|
plus de aarde draait. ;)
|
Citaat:
|
Is al een paar keer een documentaire over geweest op Discovery channel. Best wel interessant. :cool:
Leuk detail, bij een bliksem inslag komt meer energie vrij, dan een 50 Mw centrale in een hele maand produceerd, alleen we zijn niet in staat deze energie uit bliksen op te vangen en op te slaan. :eek: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat heeft inderdaad te maken met de weg van de minste weerstand en die is daar waar de isodose lijnen van het electrisch aardveld dicht bij elkaar liggen. Daarom slaat bliksem altijd in op hoog gelegen plaatsen. Snappie??
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk ook dat die rare vormen van de bliksem komen door verstoringen in het elektrischaardveld waar plaatselijk de "electrostatische"weerstand kleiner is. Opzich wil ik we een plaatje in paint maken om het wat beter toe te lichten maar ik weet niet hoe ik dat in mijn bericht krijg |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |