![]() |
Kan iemand deze som oplossen?
Hij ziet er makkelijk uit maar ik kom er toch niet uit..
x²+x=12 ik weet inmiddels van n vriend dat het x=3 of x=-4 is, maar dat was omdat hij zat te gokken en toevallig goed zat. Maar als ik het moet bereken (algebraïsch) kan ik niet met een berekening komen. Kan iemand me helpen? |
x2 + x - 12 = 0
(x - 3) * (x + 4) = 0 --> x = 3 en x = -4 |
En je kan ook altijd de wortelformule toepassen:
f(x) = x^2 + x - 12 a = 1, b = 1, c = -12 D = b^2 - 4*a*c = 1 - 4*1*(-12) = 49 f(x) = 0 op x = ( -b / 2*a ) +- ( sqrt(D) / 2*a ) = ( -1 / 2 ) +- ( 7 / 2 ) x = -4 V x = 3 |
x^2+x=12
x^2+x-12=0 Nu kan je ontbinden in factoren met de som en produkt methode. Je zoekt 2 getallen waar in de som b is en het produkt c. (b,c haal je uit ax^2+bx+c) b is hier dus 1 en c is -12. -3+4 = 1 -3*4 = -12 Dus : (x-3)*(x+4)=0 x=3 v x=-4 (deze methode is hier heel makkelijk omdat je goede getallen hebt, anders zal je hem op nul moeten stellen zoals nu ook gedaan en de abc-formule toepassen.) |
Eigenlijk heel logisch ja... :bloos:
Ben helemaal in de stress door de examens en haal echt alles door elkaar :s thanks voor jullie reacties! |
Citaat:
|
Citaat:
Offtopic: @sdekivit --> "en" moet zijn "of" ;) |
Citaat:
het niet lukken om voor een gegeven p en q de bijbehorende a en b te vinden, dan kun je altijd nog kwadraatafsplitsing toepassen door x²+p*x+q te schrijven als (x+r)²+s. Als je een vergelijking hebt waarbij de coëfficiënt voor de x² niet gelijk te krijgen is aan 1, dan kun je gebruik maken van de abc-formule. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41. |